Uitkuren in de wintermaanden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Uitkuren in de wintermaanden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 15:23

Ja, ik weet ... het wordt zomer... maar omdat ik binnenkort misschien een paard ga kopen. Heb ik toch weer een vraag:

In de winter is de bodem voor de stal (stuk land) natuurlijk keihard, mag ze daarin dan los gelaten worden? Om uit te kuren? Mijn vriendin (eind verderop) heeft een buitenbak die in de winter ook keihard wordt. Kan ik haar daar ook in los gooien? Verward

Of breken ze dan hun benen (ben echt nog niet thuis hoor in eigen paardenbezitter).... en zal nog veel vragen hebben. (sorry)

Wat doen jullie als je niet kan rijden in de winter, losgooien in de bak? Of wachten tot de bak echt niet meer bevroren en hard is? En dan alleen wandelen?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:39

Mijn paard loopt zomer en winter iedere dag buiten, ook als de grond bevroren is (in de winter welliswaar maar een paar uurtjes). Paarden passen zich daaraan aan. Over het algemeen ontstaan er meer blessures doordat mensen hun paarden met het slechte weer binnen houden en na een tijd pas weer buiten laten en de paarden dan heel erg fris zijn en gek zijn, dan wanneer paarden iedere dag buiten lopen al is de grond iets bevroren. Meningen hierover verschillen, maar dit is mijn ervaring. Cool

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:42

Op een bevroren ondergrond loopt je paard altijd een extra risico.
Hoe hoog dat risico is, hangt helemaal van de omstandigheden en het karakter van je paard af.
Met omstandigheden bedoel ik: is de bak mooi vlak of zitten er allerlei hobbels en gaten in (= extra risico).
Het ligt ook aan het paard zelf, gaat ie als een zotte tekeer of loopt hij rustig z'n rondjes.......

Zelf doe ik mijn paard in de winter als de ondergrond bevroren is niet in de wei.
Omdat de wei in het najaar meestal flink vertrapt is, vind ik het risico op een uitschuiver veel te groot.
Als we een goede zandbak zouden hebben met een vlakke ondergrond, dan zou ik er wel over nadenken.

Als je er voor kiest om je paard toch naar buiten te doen, dan zou ik dat zeker dagelijks doen.
Door hem bijv. een week op stal te zetten en dan los te gooien weet je bijna zeker dat ie een rodea-act op gaat voeren.
Bij dagelijks een flinke tijd los is dat risico toch weer wat minder.