2tjes op straalbeen en kogel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

2tjes op straalbeen en kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 21:48

Vandaag ben ik met een 3 jarige naar de kliniek geweest in Roosendaal. Buigproef gedaan, op het harde stappe en draven en gelongeerd op het harde. Verdoofd op 3 verschillende plekken om te kijken waar het zit en het blijkt dus op het straalbeen en de kogel te zitten. Na foto's te hebben gemaakt bleken het beide 2tjes te zijn (ik hoop dat iedereen weet wat dit inhoudt). Dit paard liep namelijk met een verkorte rechtervoorbeenpas en nu blijkt hij dus een soort van puntjes te hebben op de kogel en het straalbeen. Het straalbeen is dus in het hoefkatrolgebied. Hij krijgt nu orthopedisch beslag om de kogel te ontlasten. Zogenaamde balkjes. Het is dus zaak dat het zich nu gaat stabiliseren, aangezien het niet normaal is voor een 3 jarige om nu al 2tjes te hebben op die gewrichten, met name het straalbeentje.

Zijn er meer mensen die hier wat van weten of ervaring mee hebben? Zijn er nog dingen die we naast het beslag kunnen doen, een toevoeging aan het voer oid?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 08:54

Dat is inderdaad jong om dan al last te hebben van hoefkatrol en problemen met de kogel. IJzers met balken zijn niet mijn favoriet omdat ze enigszins zwaar kunnen zijn en zeker voor een been met blessure en bij een jong paard. De NB ijzers zijn juist bedoeld voor het verbeteren van de afwikkeling van de ondervoet en dus positief effect op het gehele stelsel. Verder zou je homeopathische druppels kunnen overwegen die het herstel van het bot bevorderd (zie www.simicur.nl of www.puurnatuur.nl) of bel een homeopathische dierenarts. Daarnaast werken de producten zoals primeval, no bute, producten met glucosamine en MSM (zie www.paardendrogist.nl).

Verder blijft het een moeilijk verhaal omdat het paard zo jong al deze problemen heeft en er dus last van heeft. Als het paard al is beleerd zou ik zeker de training goed aanpassen, dus veel rechtrichten e.d. (al la AdB of een goede instructeur die weet wat losgelaten lopen en rechtrichten is). En goed overleggen met de dierenarts en eventueel second opinion in een andere kliniek opvragen.

Ging het om jou eigen paard en is die al onder het zadel?

Succes

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:50

2tjes op het straalbeen zelf hebben daar volgens mij weinig mee te maken, maar ok.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 13:53

Franske, het straalbeen zit wel in het hoefkatrolgebied, dus heeft er wel mee te maken.
Eleonoor, bedankt voor je bericht. Nee, het gaat niet om mijn paard. Het paard is al wel onder het zadel en gelukkig hebben we trainers op stal die hier zelf ook wat meer van weten qua training e.d.
Ik ga dit allemaal aan de eigenaresse doorgeven.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:32

Ik zou er ook op letten dat het paard niet te zwaar wordt, vooral nu ze natuurlijk allemaal de wei in gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:05

Wat Franske wil zeggen is:
Dat een 2tje gewoon voldoende is...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:25

ja idd, sorry maar wat ik weet wordt een paard met allemaal 1tjes en 2tjes(ongeaxcht leeftijd) gewoon 100% goedgekeurd!

je zegt erbij dat t paard met een verkorte rechtervoorbeen pas loopt, dat is natuurlijk iets wat niet zo hoort te zijn, maar een 2tje wil niet zeggen dat het paard daar een 'fout' heeft zitten om het zo maar ff te zeggen.

oke ik ken mensen die alleen maar paarden met 1tjes willen kopen, maar in t algemeen genomen zijn 1tjes en 2tjes goed, 3 is er sprake van een zichtbare afwijking en een 4 is slecht.