Iets tegen de zon ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Iets tegen de zon ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 21:14

Ik heb een merrie op het land die verwaarloosd is geweest. Ze staat bij mij om de zomer wat op te knappen.
Alleen heeft ze een erg witte neus die in de zon verbrand is. Gisteren heb ik er met veel moeite wat uierzalf op kunnen smeren maar vandaag kon ik niet meer bij haar in de buurt komen. We hebben nu met 2 mensen haar vast moeten houden om wat zalf op haar neus te krijgen.
Is hier een andere oplossing voor, er beginnen al korstjes te ontstaan en ik vind het erg sneu.
Ik zit te denken om een soort lapje aan haar halster te maken, heeft iemand een idee ?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:25

Ter voorkoming: Sunblock. Gewoon zonnebrand voor mensen met een zo hoog mogelijke beschermingsfactor, werkt best.

Nulla tenaci invia est via

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:36

ja maar met een sunblock heb je nog steeds het probleem van opsmeren... bestaat er niet een masker? dat gaat volgens mij over het hele hoofd maar beschermt wel ook de neus dan!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:39

Nu doet het zeer als je er aan komt, logisch dat ze dat niet echt lekker toelaat. Uit de zon houden totdat het over is, dan mag je ook heus wel weer aan die neus komen om er iets op te smeren om te voorkomen dat het weer gebeurt.
Verder zou ik er behalve een sunblock geen vettigheid opsmeren, daar bakt het alleen maar harder van aan in de zon.

Nulla tenaci invia est via

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:44

zo'n masker schijnt goed te helpen! ook tegen de vliegen in de ooghoeken! je ziet er steeds meer paarden mee op de wei staan!

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:05

Een zonneschermpje van linten aan de neusriem van het halster maken, of idd zonnecreme factor 20 erop smeren.
Welsh A-tjes met veel wit op het hoofd hebben er vaak last van.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:10

Ik denk dat het vastmaken van een lapje aan het hoofdstel ook een probleem gaat zijn...

Kun je haar voorlopig niet even binnenhouden? Tot in ieder geval de korsten er vanaf zijn?

Je suis Charlie.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 06:55

je kunt het proberen, maar kan ze dan nog wel vrij ademen? en doet het geen pijn zo'n lapje op haar verbrande neus?
Als het mogelijk is zou ik haar inderdaad binnen houden, maar als dat niet lukt toch goede zonnebrand proberen. En een lekkere appel geven als ze braaf is!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 07:29

Eeen vriendin van mij heeft ook een pony met een witte neus, die elke zomer voorheen enorm verbrande. Nu heeft ze aan dr halster bij dr neus een lapje gemaakt, deze hangt gewoon los, maar blijft wel voor de neus. Haar pony kan nu gewoon vrij ademen en heeft geen verbrande neus meer... Zal als t lukt wel een digitale foto er van maken...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 07:40

Uierzalf brandt alleen maar meer, dat is gewoon puur vet!!!!
Sunblock is het enige wat echt zal helpen.

Toos paardloos

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 07:49

De eigenaar had gezegt om er uierzalf op te smeren, geen goede keuze dus !
Ik ga straks met mijn moeder even kijken of we een soort lapje kunnen maken, binnen houden gaat deze maand niet.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 07:59

Zinkzalf is veel beter als het al verbrand is, vet verergert het alleen maar.
Als het geheeld is insmeren met sunblock, ik gebruik het liefst een block die ook voor kinderen gebruikt wordt en waterproof is, ik neem altijd de hoogste beschermingsfactor.
Een wit katoenen lapje zal ook id veel schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:03

De paardendrogist verkoopt een masker met een neusflapje. Wordt gebruikt voor paarden met zonne- en pollenallergie.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:46

We gebruikten contralum Ultra, te koop bij een gewone apotheek. Factor 40 dus dat werkt fantastisch. En inderdaad wat Sjuimpje zegt. Geen vettigheid of olie dat houd de brand erin.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:28

Heeft ze trouwens niet stiekem met haar neus aan een omheining of schutting ofzo gezeten die behandeld is met carboleum? Daar kunnen ze ook brandwonden van krijgen!

Nulla tenaci invia est via

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:41

Afbeelding

50 euro bij de paardendrogist...
Een gazen masker dat het hoofd volledige bescherming biedt tegen de zon en vliegen. Beschermt bovendien de neusgaten tegen stof en pollen. Voorzien van klittenbandsluiting

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:50

Margreet schreef:
Heeft ze trouwens niet stiekem met haar neus aan een omheining of schutting ofzo gezeten die behandeld is met carboleum? Daar kunnen ze ook brandwonden van krijgen!


Nee, dat is niet het geval. Er is geen houten omheining. Tenzij ze met haar neus tegen de palen heeft gezeten maar dat lijkt me niet echt waarschijnlijk.
Het is echt gewoon zonnebrand.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 11:30

Inmiddels heb ik geprobeerd een halster bij haar om te krijgen maar dat vind ze nu eng. Ik mag niet bij haar neus in de buurt komen dus ook het halster omdoen gaat niet. Ik denk dat ik haar vanmiddag met een touwtje om haar hals de trailer in lok en op stal probeer een oplossing te vinden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers