Vooroordelen: Jehova's Getuigen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Vooroordelen: Jehova's Getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 21:57

Ik moet met mijn werkgroep een presentatie houden over Jehova's getuigen. Een boel algemene informatie hebben we via internet al kunnen vinden.
Maar we hebben nog persoonlijke ervaringen en vooroordelen nodig. Onze opzet is om aan de hand van die vooroordelen een presentatie op te zetten.
Dus bijv. : "Jehova's Getuigen zijn opdringerig" (Dit is niet mijn mening, maar alleen een voorbeeld!)
Kunnen jullie nog meer van dit soort uitspraken noemen?
Thanx alvast!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:05

Nou je staat ze in het italiaans te woord. Verstaat ze niet en voila een week later staan ze in italiaanse uitvoering voor je neus.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:07

of je hebt een zus die niet goed nee kan zeggen.
en voila ze staan iedere week voor de deur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:07

Jehova kinderen zijn zielig omdat ze geen feesten mogen meevieren, zoals verjaardag, sinterklaas en kerstmis.
Jehova kinderen zijn zielig omdat ze gedwongen mee moeten met het woord verkondigen, langs de deuren.
Jehova teeners zijn vaak diep ongelukkig omdat ze zo ver van de gewone wereld staan en soms zelfs uit de familie gestoten worden als ze zich willen losmaken van hun Jehova achtergrond
Een buurmeisje is Jehova, zij is 20, haar moeder 36, haar grootmoeder 52, haar overgrootmoeder 70 en haar overgrootmoeder is net overleden. Ze heeft drie zwakzinnigbegaafde broertjes en wil geen kinderen, daar heeft ze enorme conflicten over met haar ouders.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:10

Ik heb verschillende Jehova-geuigen als collega gehad en ik merkte er helemaal niks van. Een van mijn huidige collega's is ook Jehova. We hebben het er soms wel eens over, maar hij probeert absoluut niet om mij te bekeren (is ook onbegonnen werk Haha! ). Hij zegt dat ze zich letterlijk houden aan het bijbels woord. Alles is volgens hem te herleiden op de bijbel.

Alcohol bijvoorbeeld drinkt hij dus ook gewoon, er staat nergens vermeld dat dat niet mag.

Verder weet ik er eerlijk gezegd niet zo heel veel van Knipoog .

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:11

Ik kan er gewoon met mijn verstand niet bij hoe die mensen leven en te werk gaan richting anderen....

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:22

Een klasgenoot van me is ook een kind van Jehova's getuigen. En zielig is ze echt niet *LOL* Je merkt het ook totaal niet haar, ze praat er nooit over. Alleen als je wat uitdeelt als je jarig bent neemt ze niks, maar dat is het ook.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:23

MariekeR schreef:
Een klasgenoot van me is ook een kind van Jehova's getuigen. En zielig is ze echt niet *LOL* Je merkt het ook totaal niet haar, ze praat er nooit over. Alleen als je wat uitdeelt als je jarig bent neemt ze niks, maar dat is het ook.


Hoe denk je dat dat voelt????

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:23

een goede vriendin van mij is jehova's getuige. ik ben ook wel een aantal keer meegeweest naar de zaal. (op eigen initiatief hoor) vond het opzich best wel interressant, maar ik ben totaal niet gelovig.
ik weet er best wel wat vanaf dus als je vragen hebt vraag je maar.
groetjes liselot

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:37


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:54

iets positiefs: ze blijven altijd keurig en beleefd en dat kan je niet zomaar van iedereen zeggen.

ik denk dat je goed moet uitkijken want ze zijn erg goed in overtuigen. als je geinteresseerd bent om nou eens te kijken wat het allemaal precies inhoudt: http://www1.tip.nl/~t661020/index1.htm

volgens jehova getuigen is jezus een gewoon mens geweest. verder verwerpen ze nog een aantal andere gangbare ideeen. ze moeten sober leven en mogen niet spelen, geen alcohol drinken, dansen, aan bloedtransfusie doen, etc.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:19

sarabande schreef:
Hoe denk je dat dat voelt????


Wat bedoel je precies?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:20

SuperPepeijn"]
geen alcohol drinken
[/quote]

[quote="Gwen schreef:
Alcohol bijvoorbeeld drinkt hij dus ook gewoon, er staat nergens vermeld dat dat niet mag.


Zullen ook nog wel 'gradaties' in zijn in hoe 'fanatiek' zo iemand is.

Ik ben ze een keer tegenkomen toen ik paard in de woonwijk aan het uitstappen was, ze wilden me toen ook zo'n foldertje geven, maar paard liet ze niet eens in de buurt komen, helemaal over de zeik steeds opzij wegspringen voor dat foldertje. }> *LOL*

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:24

De vooroordelen in mijn ogen:
-ze blijfen net zolang zeuren totdat ze hun zin krijgen.
-Ze zijn zielig omdat ze niet eigenlijk niet zoals alle andere kinderen kunnen zijn.
- Ik vind het een beetje een raar geloof( ze geloven b.v dat als iedereen een jehova getuigen wordt we met alle dieren vrij kunnen leven dus ook met tijgers etc.
- en wat ik nog het meest erg vind, als ze toch besluiten eruit te stappen worden ze niet meer aangekeken door hun vrienden, famillie kennisen etc van dit geloof...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:27

misschien vergist gwen zich want bekeren en geen alcohol drinken staan centraal. en dronken kom je echt "de koninklijke zaal" niet binnen hoor.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:36

Ik vind Jehova denk ik de minst ongezond manier van geloven. Op het langs de deuren komen heb je totaal géén "last" van ze. Terwijl dat met andere geloven vaak wel zo is. Ik vind het sneu dat de kinderen geen keuze krijgen in het kiezen van een geloof of levens manier. Maar daarvan zie ik niet in waarom een Jehova anders is dan een Moslim. Ik bedoel hiermee dat die kinderen ook die keus niet krijgen.

Wat betreft transfusies e.d. : Als ik een Jehova aan zou rijden en die zou in levensgevaar zijn, wordt deze ongeachte een pasje toch geholpen als de kans er is dat deze er nog goed vanaf komt, dus dat is ook niet echt levensbedrijgend voor ze.

Geloof is geloof, maar ik denk dat de Jehova's de meest solidaire zijn van allemaal.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:52

Wij wonen in een heel klein dorp, maar we hebben hier wel een "koninkrijks zaal" Verward !
Op bepaalde zaterdagen en zondagen in de maand, lopen er hele hordes van de parkeerplaats naar die zaal, allemaal helemaal opgedoft alsof ze naar een bruiloft ofzo gaan. Ik ben altijd zo super nieuwsgierig wat ze nou de hele dag in die zaal doen Scheve mond !!! Echt, ze gaan met hele gezinnen, manden vol met eten en drinken mee...
We hebben wel het geluk, dat, omdat die zaal dus in ons dorp is, ze maar 1 x per jaar bij ons aan de deur mogen komen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:56

Zo'n zaal heb ik vlak bij mijn huis. De mensen die daar naartoe gaan lopen er idd behoorlijk opgedoft bij, ook op doordeweekse avonden als die zaal open is. Net als jij ben ik ook best nieuwsgierig naar wat er daarbinnen gebeurt. Maar aan de andere kant heb ik ook niet zo'n behoefte om te gaan 'pottenkijken'. En ik word ook diverse keren 's morgens vroeg om 8 uur (!) op straat aangesproken (en niet alleen op zaterdag). Mijn beeld van Jehova's 'in functie' is dan ook een beetje van 'opdringerige mensen die een ander graag willen overtuigen', maar ik geloof best dat ze op persoonlijk vlak heel aardig kunnen zijn. Vervelende mensen heb je binnen iedere religie, niet specifiek onder de ene of onder de andere.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:01

Ik heb dus iemand die hier heel veel komt en heel veel verdriet heeft. Ook haar oudere broers. Ik was verbijsterd hoe de ouders met hun kinderen omgaan als die zich van het geloof afwenden. Gelukkig hebben ze internet waar ze geestverwanten vinden en ondervinden dat ze niet alleen staan in de wereld

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:06

Ik heb op het VWO bij een jongen in de klas gezeten wiens moeder en oudere broer Jehova-getuigen waren (geworden), en hij en zijn vader niet. Dat leverde vrij veel spanningen op bij hem thuis. Die jongen had het niet altijd even makkelijk en dat uitte hij door middel van heel veel cynisme, vooral over het leven. In de brugklas deed hij ook niet mee met sinterklaas en klassenfeesten, maar in de tweede werd hij al wat losser en vanaf de derde deed hij volop mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:25

Als ik een (wetenschappelijk) onderzoek mocht uitvoeren, dan zou ik graag willen weten wat de stroming met persoonlijkheden doet. Een collega van mij is Jehova's getuige en ik heb een beeld van zijn persoonlijkheid en ik zou graag willen weten of dat verband houdt met het feit dat hij zo met zijn geloof en die stroming begaan is. Uiteraard zou ik dat onderzoek dan breed willen houden.
In de praktijk merk ik maar een beetje van zijn geloof, ik weet bijvoorbeeld dat hij vloeken niet op prijs stelt. Als mij zo nu en dan een vloekje ontglipt, dan excuseer ik mij daarvoor, ik probeer ook wel op mijn woorden te letten, maar soms lukt dat niet Haha!. Verder wens ik absoluut niet in aanraking te komen met zijn geloof, hij het zijne en ik het mijne.

Aan de deur heb ik eens een JG afgetroefd. Hij wapperde wat met de Bijbel en riep iets over wat er staan zou. Op dat moment vroeg ik of hij even wilde wachten en ondertussen haalde ik binnen mijn Bijbel uit de kast. Met het boek in mijn hand vroeg ik hem welk stukje hij bedoelde, dan kon ik even meelezen. Het was niet meer nodig zei hij en droop af. Kijk, als je nou een goed argument hebt, dan wil ik daar best in meegaan, maar dat mystieke tita tovenaar gedrag, daar hou ik dus niet van.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:36

Bij ons waren ze ook een tijd geleden aan de deur. Ik zag ze al aankomen, 3 oude dametjes met een stapeltje met folders en boekjes. Dus ik doe de deur los, zeggen ze: Wij komen het licht van Jezus brengen. Ik: Ja maar ik ben niet geinteresseerd. Waarop eentje haar hoofd in de deur stopt en naar binnen kijkt. Is uw man er ook? Ik zei dat ik het heel erg onbeleefd vond wat ze deden, maar daar reageerden ze niet op, ze bleven gewoon doorzeuren en praten. Ik heb de deur maar dichtgedaan. Ze wouden alleen zichzelf horen praten..

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:56

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit een Jehova-getuige aan de deur gehad, als ik er wel één aan de deur zou krijgen zou ik er denk ik mee in discussie gaan. Dat is namelijk het vermakelijke aan die mensen omdat je al hun argumenten erg makkelijk kunt verwerpen door bepaalde vragen te stellen Haha!

Maar goed… bepaalde vooroordelen kloppen wel, maar andere weer niet.

Zo zijn Jehova-getuigen erg vasthoudend (opdringerig wil ik het niet altijd noemen Haha! ). Mijn tante is Jehova-getuige en kwam regelmatig bij ons over de vloer. Zij sprak nooit over haar geloof en drong ons gezin ook nooit haar mening of overtuiging op. Dat kwam eigenlijk ook omdat mijn ouders aan hadden gegeven dat ze haar overtuiging in ons huis niet diende te verkondigen. Totdat mijn broer en ik op een gegeven moment aan het puberen waren. Op een avond kwam ze naar ons toe terwijl mijn ouders buiten waren. Ze had twee boekjes in de hand en vroeg aan ons of we die alsjeblieft wilden lezen en of we het met haar over die teksten wilden hebben. Mijn broer en ik hadden meteen door dat ze haar overtuiging aan ons wilde verkondigen. We zeiden maar niets. We hadden geen behoefte om die boeken te lezen en zijn toen maar eens ’s avonds met onze ouders gaan praten dat ze het toch geprobeerd had. Mijn ouders waren woedend op haar en hebben haar goed de waarheid gezegd dat ze dat niet meer moest proberen. Zo zie je maar… Jehova-getuigen durven zelfs de woede van hun bloedverwanten op de hals te halen om hun geloof te verkondigen… dan ben je pas gehersenspoeld…

En nu het andere uiterste: toen ik in 2000 in Nieuw Zeeland was om stage te lopen had ik een ontzettend aardige, toppie collega. We hadden enorm veel lol, ze ging regelmatig met ons stappen en kwam ook naar feestjes. Niets gaf mij de indruk dat ze Jehova-getuige was, totdat ze me vertelde dat ze jarig was. Ik wilde haar feliciteren maar toen zei ze dat ik dat niet hoefde te doen want ze was Jehova-getuige Verward Dat was de enige keer dat we het erover hadden. Ze wilde me niet overtuigen of overhalen. Niets van dit alles…

Wat is het nu? Is de mentaliteit van Jehova-getuigen aan de andere kant van de wereld misschien anders of zijn Nederlandse Jehova-getuigen gewoon vasthoudender dan andere nationaliteiten?

Ook nu blijkt weer dat je niet iedereen over 1 kam moet scheren Lachen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:06

SuperPepeijn schreef:
iets positiefs: ze blijven altijd keurig en beleefd en dat kan je niet zomaar van iedereen zeggen.



Nou, dan zijn die jehova's bij ons aan de deur nooit echt geweest, maar wel te fanatiek.
Een paar keer hier aan de duer geweest, en ze kiezen altijd een leuk tijdstip uit, en bellen net zolang tot de deur open gaat, dus vriendelijk verteld dat we niet geïntereseerd zijn, en ze weg mogen gaan, en of ze de buren ok met rust laten, maar nee, ze zouden wel eve binnenkomen... *no no*

naja, daar sta je dan om half 9 sochtends op zondag... een paar mensen buiten de deur te houden...
keurig en beleefd Verward nee!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:09

Ik denk er simpel over. Wat andere mensen doen, aanhangen of denken moeten zij zelf weten. Wie ben ik om daarover te oordelen. Wat ik wel vervelend vind, is dat men bij mij aan de deur komt en daar nie tmeer vanaf te slaan is. Ze blijven net zolang aan de gang tot je toegeeft. Iets waar ze bij mij lang op kunnen wachten. Ik vind niet dat een geloof of wat dan ook aan mij opgedrongen moet worden. ALs ik dat wil dan kom ik zelf wel. Verder staan ze ook nog eens op het station. In Lelystad EN Almere zodat ik er dagelijks tweemaal mee geconfronteerd word. Ik geloof in God en niet in religie. Laat mij dan ook met rust. Ik geloof van uit mijn hart en voor mij als persoon is dat fijn en prettig. Ik hou zelf wel mijn gesprekken met God. Daar heb ik geen kerk of whatever bij nodig want uiteindelijk geeft ieder er de draai aan die hun het best past. Dat is nou eenmaal mens eigen. En Jehovah's zijn nou eenmaal een stuk opdringeriger (naar mijn ervaringen) dan anderen. Jammer, want zo werkt het mijns inziens averechts.