Hoe maak jij de Hengsten keuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Hoe maak jij de Hengsten keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 21:53

Zoals ik al zei in een ander topic; ik ben erg benieuwd hoe de rest van jullie een keuze maken op een hengst. Waar kijk jij juist naar en waarom heb je die keuze(s) gemaakt?

(Zet dit bij Western neer omdat het juist de Q/P/A zijn die niet gekeurd hoeven worden...hoewel, die Appalousa weer wel geloof ik?)

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:59

de meeste mensen die voor mijn hengst kiezen doen dat omdat ze hem kennen en erg onder de indruk zijn van zijn karakter!
Verder adviseer ik de merrie houders sie een meerie hebben die stijl is achter om naar een andere hengst uit te zien want sannie is ook wat stijl en dan moet je dat niet gaan verdubbelen.
IK zelf kijk naar prestaties in combinatie's met een deugend lichaam van de hengst en zijn stokmaat en wat de hengst kan opvangen van de zwakke kanten van de merrie.
ben benieuwd naar andere reactie"s en ik hoop dat iedereen het meld wat zij of hij te melden heeft zonder met elkaar in discussie te gaan.
groeten sil

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:59

Even vooropstellen dat ik dit nog nooooit heb gedaan, maargoed, ik ga een poging wagen Tong uitsteken

Eerst kijk ik naar de hengsten die me sowiezo aanspreken. Ten eerste klinisch en röntgenoligisch goedgekeurd, vereiste. Ten tweede de bloedlijnen bekijken of je op die manier geen lijnteelt krijgt of dat er misschien een erfelijke ziekte (denk aan Impressive in de lijn zit...zo ja Impressive dan moet de hengst HYPP N/N getest zijn)). Vervolgens het karakter (extreem belangrijk). Graag een werkwillig, redelijk pittig karakter (mijn voorkeur). Vervolgens wedstrijdprestaties (ik ben een reiningmens en zou dus niet met een pleasurehengst fokken), ik vind dat toch wel belangrijk tenzij ik tegen een hengst aan loop die het thuis super doet, maar gewoon nooit geshowed wordt, reden daargelaten. Daarna pas de bouw en hoogte. Ik houd van kleine paardjes (mijn paard is een uitzondering Haha!), en ik houd van korte, compacte, gespierde paarden. Kleur boeit me niet. Ik vind alles mooi, behalve de kleur roan...die spreekt me niet zo aan. Maargoed, a good horse has never a bad color ofzo Tong uitsteken

En ja, wat ik helemaal vergeten ben...moet dit wel aansluiten op de merrie. Een merrie met een zeer korte rug zou ik laten deken door een hengst met een wat langere rug, en dat soort dingen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:20

Ik ben nu aan het "zoeken" voor waarschijnlijk volgend jaar.

Ik zoek vooral een zeer lief karakter in de hengst....

Banjer is zelf vrij stevig, en ze is tegen de grens pony/paard aan.... dus ik zoek een iets kleinere en slankere hengst.... Lachen

Tot nu toe vind ik Tango van Singlefooter een van de mooiste/beste hengsten... Lachen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:21

XoNo schreef:
En ja, wat ik helemaal vergeten ben...moet dit wel aansluiten op de merrie. Een merrie met een zeer korte rug zou ik laten deken door een hengst met een wat langere rug, en dat soort dingen.


hoi,

grappig XoNo, ik let op dezelfde dingen als jij... alleen begin ik andersom Haha! met bovenstaande...

Met de merrie waar we een aantal jaren mee gefokt hebben, hield ik mijn ogen open en als ik dan een mooie, evt. in aanmerking komende hengst zag, had ik zoiets van ; wauw.... die zou mooi bij die merrie passen...
En met mooi bedoel ik: goed op de benen, goed in proportie, mooi hoofd, mooi groot oog Cool (hou ik van)

Er uiteraard van uitgaande dat de hengst dan pleasure gefokt was, aangezien de merrie ook pleasure/halter gefokt was en ik een voorstander ben van te fokken op meer ''safe'' ipv meer ''all round''...

En als deze hengst dan in mijn gedachten bleef, ging ik idd ermee aan het werk... gegevens opzoeken vwb afstamming etc.
en als dat ook klikte; op pad, naar de hengst kijken... liefst op zijn ''eigen'' terrein, dus niet op een wedstrijd ofzo...

Wat ik verder ook erg belangrijk vindt is; nakomelingen bekijken
hieraan kun je toch een hoop zien, vindt ik.

Verder... fokken = gokken Haha! en doe ik een hoop op m'n gevoel... is altijd goed gelukt Schijnheilig

groetjes

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:26

de eerste keer heb ik een hengst gekozen die qua bloedlijnen bij mijn merrie paste. ik heb juist wel aan lijnteelt gedaan. mijn merrie is een dochter van brio pat bars en de hengst die ik voor haar uitkoos had Zippo Pine Bar als vader. bij de tweede keer heb ik de hengst op zijn nakomelingen en zijn bouw uitgekozen. ook een pleasurehengst trouwens, maar een heel ander type.
ik vind het ook belangrijk dat de hengst is inbetaald in de futurity en het incentive fund. kun je als je mazzel hebt nog een beetje geld verdienen met het veulen. Haha! .

beide hengsten heb ik voor de dekking irl gezien voordat ik een beslissing nam.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:31

Ik kende de vader van mijn veulen persoonlijk als jaarling. Ik heb hem heel zijn leven gevolgd, ik vind het een werkwillig en zachtaardig dier. Dat ik mijn merrie kocht heb ik in eerste instantie gezegd dat ik er nooit mee zou fokken, maar al gaandeweg ging er toch dat verlangen groeien naar een veulen van mijn merrie, mocht ik op een gegeven moment niet meer met haar door kunnen. Exterieur paste goed bij elkaar, ik kende de moeder van de hengst, want daar heb ik ooit met veel plezier op gereden, en zocht een hengst met korte rug en wat meer pijp dan mijn merrie. Dat het een palomino was, was alleen maar meegenomen...Naar bloedlijnen heb ik niet gekeken...

En wat ik wilde heb ik gekregen. Merrie, palomino, en langer pijpbeen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:43

Colinda"]
[quote="XoNo schreef:
En ja, wat ik helemaal vergeten ben...moet dit wel aansluiten op de merrie. Een merrie met een zeer korte rug zou ik laten deken door een hengst met een wat langere rug, en dat soort dingen.


hoi,

grappig XoNo, ik let op dezelfde dingen als jij... alleen begin ik andersom Haha! met bovenstaande...
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk, dat zou ik ook doen. Alleen ben ik gewoon helemaal in mijn verhaal opgegaan en heb ik gelijk de hengst die ik ooit zou willen hebben beschreven *LOL* Ik zag het in het bericht van sil staan en dacht SJIT! Tong uitsteken Daar gaat het uiteraard om! *LOL* Natuurlijk zoek je een hengst die bij je merrie past en zwakke punten verbetert. Daarnaast zou ik toch ook wel rekening houden met een vonk die naar je overslaat zeg maar Lachen Zoals je ook een klik hebt als je een paard koopt.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:00

XoNo schreef:
Natuurlijk zoek je een hengst die bij je merrie past en zwakke punten verbetert. Daarnaast zou ik toch ook wel rekening houden met een vonk die naar je overslaat zeg maar Lachen Zoals je ook een klik hebt als je een paard koopt.


Zo doe ik het ook en om die reden is onze merrie dit jaar gedekt door Personalitys Listo.
We hebben ook wel naar de papieren gekeken maar meer naar de hengst zelf Haha!
Nu maar hopen op een mooi gezond veulen volgend jaar...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:07

Hmmm...zo te lezen aan de reacties zou ik het niet eens zo slecht aanpakken geloof ik *LOL* Dan nog maar afwachten met wat voor hengst je op de proppen komt voor je merrie natuurlijk en of het allemaal een beetje rijmt met mijn aanpak Haha! Maar de gedachte is leuk

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:45

Omdat ik niet reis met de merries en de hengsten niet naar de merrie komen, was het voor mij dus heel handig dat mijn vriendin een hengst had die 'om de hoek' stond Haha! .
Ik heb hem ook vanaf 2 jaar op zien groeien, getraind zien worden, af en toe ook zelf gereden. Door beginners gereden zien worden en kende hem dus van 'binnen en buiten'.
Hij was niet groot maar wel mooi in balans gebouwd. Fokte veel palomino veulens (behalve die van mij natuurlijk Haha! ) en dat hij ook nog eens een Performance Rom heeft en 3x Ned. Kampioen is geworden is ook mooi meegenomen Clown

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:10

Ik heb al vele hengsten in mijn hoofd die ik zou willen gebruiken voor mijn merrietje van 3. Ik kijk eigenlijk nooit naar advertenties maar ik kijk altijd naar hengsten op wedstrijden. Als ik er dan eentje zie van DIE is het... ga ik verder informeren. Ik wil er wel graag eentje die erbij past, qua bloedlijn, richting (reining) en de pluspunten van de hengst moeten de negatieve dingen van mijn merrie verbeteren en vice versa. Ik heb voor mijn oudere merrie eigenlijk maar 1x een hengst uitgezocht samen met mijn moeder. En die stond op de stal waar wij stonden.. en hij is zooo lief en we vonden hem ook mooi en hij deed het goed onder het zadel... die keuze was makkelijk te maken. Lachen

Maar ieder jaar zijn er weer meer mooie hengsten.. dus iedere keer verandert mijn keuze weer. Maar ik denk dat ik haar over 2 jaar wel laat dekken.. als ik haar goed en wel ingereden heb en wat wedstrijdjes gedaan heb. En ik het waarschijnlijk ook drukker krijg met mijn studie.. (stageperiodes).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:41

Malabarista schreef:
Maar ieder jaar zijn er weer meer mooie hengsten.. dus iedere keer verandert mijn keuze weer.


Als ik nu weer een dekking zou nemen, zou ik voor dezelfde hengst gaan....ik ben uitermate tevreden met het fokprodukt.

Never change a winning team....

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:21

Als ik zo de reactie van iedereen lees, heb ik het volgens mij als leek nog niet zo slecht gedaan. Ik heb me inderdaad niet alleen maar blind gestaard op een mooie kleur ofzo.
Ik had wel voorkeur voor een bepaalde hengst, maar ik heb daarbij wel eerst goed gekeken naar de zwakke en sterke punten van zowel de merrie als de hengst. Uiteindelijk bleken hengst en merrie elkaar goed aan te vullen. Het karakter van de hengst was ook super en toen was voor mij de keus gemaakt.
Maar ja of nu alle zwakke punten uiteindelijk ook "wegblijven" in het eindresultaat?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:51

Skybandit, precies en daarom is fokken altijd gokken Lachen You never know what's coming out Tong uitsteken

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:33

Cassidy"]
[quote="Malabarista schreef:
Maar ieder jaar zijn er weer meer mooie hengsten.. dus iedere keer verandert mijn keuze weer.


Als ik nu weer een dekking zou nemen, zou ik voor dezelfde hengst gaan....ik ben uitermate tevreden met het fokprodukt.

Never change a winning team....
[/quote]

Ja maar ik heb voor mijn 3 jarige nog geen enkele gebruikt... dus Knipoog En ik kan haar moeilijk door haar vader laten dekken Tong uitsteken Nee maar serieus er komen natuurlijk weer telkens nieuwe en daar kijk je dan ook naar, ik tenminste. Maar ik laat haar voorlopig toch nog niet dekken.. dus heb nog tijd zat om te kiezen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:11

Als ik ooit...... dan probeer ik toch proffessionele hulp in te roepen. Ik wil graag zeker weten dat de hengst zijn uiterlijk en kleur vererft en zelf heb ik daar geen verstand van.
Daaruit zoek ik dan het vriendelijkste karakter.
Ik ga er dan wel vanuit dat ik voldoende keuze heb, ik vind nml het karakter wel het allerbelangrijkste. Maar omdat ik van aparte kleuren hou, zal dit de zoektocht bepalen.
Het veulen zal bedoelt zijn om zelf te houden en ik heb duidelijk een beeld van wat ik mooi vindt. Het stevige type is mijn favoriet en ik wil graag een veulen dat ook qua hoogte aan de maat is. Mijn merrie is 1,55 cm en ik vind dat persoonlijk een mooie hoogte. Beneden de 1.50 cm dus liever niet.
Blijft echter een gokje he! en een toekomstdroom.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:12

Carys schreef:
Als ik ooit...... dan probeer ik toch proffessionele hulp in te roepen. Ik wil graag zeker weten dat de hengst zijn uiterlijk en kleur vererft en zelf heb ik daar geen verstand van.


Zelfs een prof kan dat niet garanderen. Fokken is gokken. Je kunt twee paarden combineren die elkaar perfect aanvullen, en er komt een gedrocht uit. Of je combineert twee paarden en het resultaat is gewoon perfect. En tussen deze twee uitersten ligt gewoon het hele gamma aan combinaties. Je weet het gewoon NOOIT zeker. En iedereen die je vraag heeft een subjectieve kijk erop. Er bestaan gewoon in de Westernsport zulke dingen niet als lineair scoren enz. Heeft er iemand in de westernsport ooit tabellen van een hengst met pijpomvang, pijplengte enz gezien (zoals in de fokkerij van Warmbloed ?)

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:56

Cassidy schreef:
Heeft er iemand in de westernsport ooit tabellen van een hengst met pijpomvang, pijplengte enz gezien (zoals in de fokkerij van Warmbloed ?)


Die heb je toch alleen nodig als je SMB-boots nodig hebt Haha!
Flauw...maar je hebt gelijk. Nu is de manier waarop de WPN'ers gekeurd worden ook niet alles (als ik zo de berichten op FA af en toe lees Knipoog ), maar er is iig meer duidelijkheid over fokresultaten.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:57

ik heb eens met iemand gesproken die heelveel veulens fokt. hij moest lachen, toen ik aan hem vroeg of hij echt naar vaders en moeders keek voor hij er mee ging dekken. je moet er gewoon voor zorgen dat je natuurlijk het juiste ras hebt waarmee je wilt fokken, zelf heb ik zo'n 800 paarden van een bepaald ras. 350 er van zijn altijd zwanger, als ik twee a drie goede veulens heb per jaar, die het talent hebben voor de sport waar ik ze voor fok, ben ik te vreden zij hij.
het wat over blijft verkoop ik, of worden weer mooie fok merrie's, of gaat naar de slager.

oeps dacht ik, doet u dat zo.

even voor de duidelijkheid, het is niet mijn keus hoor, het is iemand die ze brood met deze vorm van paarden sport verdiend, dus over fokken is gokken gesproken.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:03

QHMan: in Amerika gaat het bij grote (Quarter)fokkers net zo. Alleen het besluit om 'slecht materiaal' te 'verwijderen' (lees slachten) is een principebeslissing die niet veel mensen zullen maken, zeker niet als je niet zoveel paarden hebt.
Reden waarom er in Amerika vwb de Quarters en in Engeland vwb de 'ren'paarden zo'n overschot is.

Verder zijn er gelukkig ook heel veel fokkers die wel degelijk een zeer goed uitgestippeld beleid hebben.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:16

Sugarmiss schreef:
QHMan: in Amerika gaat het bij grote (Quarter)fokkers net zo. Alleen het besluit om 'slecht materiaal' te 'verwijderen' (lees slachten) is een principebeslissing die niet veel mensen zullen maken, zeker niet als je niet zoveel paarden hebt.
Reden waarom er in Amerika vwb de Quarters en in Engeland vwb de 'ren'paarden zo'n overschot is.

Verder zijn er gelukkig ook heel veel fokkers die wel degelijk een zeer goed uitgestippeld beleid hebben.


SUGARMiss: ik geeft alleen maar een voorbeeld, op een vraag van de persoon die deze topic begonnen is, en dat het in amerika net zo met qh's gaat, daar waren we wel achter toch. principebeslissingen, die mag naar europa en die blijft hier!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:58

Ik denk dat we het in Nederland nog helemaal niet kunnen hebben over 'fokkers' met een bulk aan merries. Daar was de vraag ook niet over gesteld.

Ik geloof dat het puur specifiek ging om het feit dat een persoon een merrie heeft en hoe die persoon tot een keuze van een bepaalde hengst over gaat.

Zelf heb ik alleen 2 hengsten maar heb wel al een plan voor de (verre?) toekomst. Graag een merrie erbij uit Amerika, die al heeft gepresteerd en die, zo mogelijk, al wat nakomelingen heeft die presteren. Deze merrie kopen met oog op onze eigen hengsten, dus bij hen passend.

En paarden die uit Amerika komen zijn niet noodzakelijk de 'afdankertjes' zoals in een bericht wordt gesuggereerd, mits ik deze opmerking helemaal verkeerd begrepen heb Verward . Gewoon bij de goede personen kijken, contacten hebben en contanten hebben, dan valt over alles te praten. Knipoog

Groetjes, Gisela

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:07

Voor mij eigenlijk niet van toepassing maar weet wel dat als ik een merrie zou hebben, ik het volgende zou doen:

Een lijstje maken van hengsten die qua bloedlijnen bij mijn merrie zouden passen en dan:

- hengst willen zien op eigen terrein in de stal en onder het zadel, hengst willen zien op de wedstrijd in de stal en onder het zadel,
- hengst moet een rustig en braaf karakter hebben,
- hengst moet klinisch en röntgenologisch goedgekeurd zijn,
- hengst moet uiterlijk hebben van een hengst bulldog-type,
- hengst moet gepresteerd hebben,
- hengst, het liefst KI of KI -gevroren dekkingen.

Op basis van deze punten zou ik gaan bijschrijven in plus en minpunten ten opzichte van mijn merrie en zo het lijstje met hengsten die ik op het oog zou hebben afgaan.
De meest passende zou het worden.

Groetjes, Gisela

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:48

qhman schreef:

SUGARMiss: ik geeft alleen maar een voorbeeld, op een vraag van de persoon die deze topic begonnen is, en dat het in amerika net zo met qh's gaat, daar waren we wel achter toch. principebeslissingen, die mag naar europa en die blijft hier!


De tijden dat ze in Europa genoegen namen met de afdankertjes uit Amerika is geweest hoor. Er zijn intussen genoeg goede hengsten uit Amerika overgekomen (en er komen nog steeds goede hengsten uit Amerika over) dat we het kunnen redden met de hengsten die hier staan. Kijk maar naar Italie, daar staan heel veel goede hengsten. Het is zelfs zo dat Amerikanen naar Europa komen om ze te rijden, en dat wil wat zeggen...

Europa is niet meer de vuilnisbak van Amerika!