Terug naar een manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Terug naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 11:10

Ik ben in september bij een manege weggegaan omdat die manege mij niet beviel en ik een bijrijdpaard had gevonden. Dat paard heb ik tot februari gereden, waarbij ik ook regelmatig les had, amar ik kon het niet lekker met hem vinden en ben dus gestopt. Sindsdien heb ik 2 bijrijdpaarden uitgeprobeerd, maar bij de ene besloot de eigenaresse dat ze toch liever geen bijrijder wilde (lag niet aan mij) en de andere klikte niet.
Ik rijd nu wel regelmatig bokt-paarden tijdens meetingen, maar ik heb dus sinds februari geen les meer gehad en dat merk ik wel erg duidelijk in mijn rijden, wat ik behoorlijk zonde vind.
Aangezien ik het vermoeden heb dat ik niet binnen een hele korte tijd een bijrijdpaard vind die me wel echt goed ligt, zit ik erover te denken om dan maar weer terug te gaan naar een manege voor of 1 keer per week groepsles, of om de week priveles. Dit wel op een andere manege dan waar ik ben weggegaan, ik heb er nog 2 op fietsafstand.

Zouden jullie in dit geval toch maar weer teruggaan naar een manege, of zouden jullie iets hebben van dan maar even geen les en als jullie voor een manege zouden kiezen, wat zouden jullie dan doen (groepsles/priveles)?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:49

als ik jou was zou ik terug gaan naar een manege, want je zegt zelf dat je rijden er al een beetje onder lijd(je merkt het). ik zou groepslessen doen dat vind ik gewoon leuk, en je kunt dan welke week rijden en anders maar om de 2 weken zei je. maar mischien kan je elke week een groepsles en 1 keer in de maand een priveles erbij.
owja als je naar een manege gaat kan je mischien via die manege een bijrijdpaard vinden. in ieder geval veel succes en plezier

Don't dream your live but life your dreams!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:01

ja inderdaad. les blijf je altijd nodig hebben. zonder hulp leer je je sneller foute dingen aan. en die zijn makkelijker aangeleerd dan afgeleerd. dus als iuk jou was zou ik zeker weer naar een manege gaan. waarom niet 2 x per maand groepslessen en 1 x privéles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:25

Maneges zijn vaak heel erg blij met leerlingen die een beetje handig zijn. Vaak mag je als 'handige' lerling de nieuwe paarden rijden en daar steek je veel van op.
Ik heb op veel verschillende maneges gereden en overal wat opgepikt. Zo heb ik zelfs op een manege gereden waar ik een voormalig [afgeschreven Haha!] Z-paard onder mijn kont kreeg *LOL*. Op dat paard kreeg ik de kans te voelen wat en correcte middendraf is en welk gevoel er hoort bij een vliegende wissel. heel leerzaam!

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:25

ik sluit me aan bij de anderen, maar zou toch liever kiezen voor priveles.
ik merk dat je namelijk al best veel ervaringen hebt gehad met mensen waarbij het niet klikte, priveles is dan iets waarbij je even geen rekening hoeft te houden met anderen en je helemaal op je rijden kunt concentreren. en je krijgt dan natuurlijk ook meer aandacht waardoor je misschien sneller op je oude niveau terug komt..

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:51

tja, ligt heel erg aan het niveau van de les. Een groepsles om vooral zelfstandig te rijden kan heerlijk zijn. Priveles is vaak toch meer doe dit en doe dat als het niet lekker gegeven wordt. Wordt de priveles goed gegeven, dan dat doen. Mijn ervaring is dat de meeste manegelessen niet echt van hoog niveau zijn.
Een tijdje een paard huren zonder lessen hoeft niet verkeerd te zijn hoor. Beter geen les dan slecht les.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:17

Ik zit nu al twee jaar terug enkel op manègelesjes door wegvallende verzorgpaarden enz ... dus ook uit noodzaak een beetje.
Maar iets zegt me, dat wanneer ik zelfs dat niet zou doen. Mijn rijden gewoon nog slechter gaat worden dan het nu al is en dat ik dan gewoon beter nooit meer op een paard stap.

Ik weet niet of je het echt verleerd, maar stel je voor dat je bvb anderhalf jaar moet wachten op een verzorgpaard, ga je dan bokpartijtjes en steigerbuien nog even vlot kunnen uitzitten?

Ik zou dus zeker gewoon als tijdelijke oplossing die lessen rijden, afhankelijk van hoe ze gegeven worden kan je kiezen tussen groeps- of privélessen. Bij ons rijden we vrij veel vrij tijdens de les, dus ik ga niet het drievoudige betalen voor privé-lessen. Budget speelt voor arme studentjes immers ook vaak een rol Haha! .
Of eventueel een combinatie van de twee.

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:41

tja dat klopt inderdaad, wij hadden het ook niet breedt thuis, maar omdat ik op de manege werkte konden wij altijd vrij rijden wanneer we maar wouden. bij ons waren de lessen behoorlijk vol en het niveau lag niet echt hoog. ik denk dat je gewoon eens wat maneges af moet gaan, en niet naar 1 gaan omdat ie dichbij ligt maar omdat je je er goed voelt en je weet dat je er goed kunt rijden en leren.

je zou van te voren eens een proefles kunnen nemen..?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 20:55

Ik heb 2 mogelijkheden, op de ene geeft Wouter24 les, de andere zitten (volgens mij) geen bokkers. Op de manege waar Wouter les geeft ken ik ook al wat meer mensen, dus ik neig naar die manege. Weet alleen niet hoe het niveau van de manegepaarden daar is.

Ik heb zelf niet echt heel veel zin om in een manegeles te gaan rijden, aangezien ik (verwend) aan hele kleine groepslessen (hoogstens 3 mensen) met dat eerste bijrijdpaard. Ik denk dat ik me in een gewone groepsles zou doodergeren...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:58

Karin, is manege marcroix niks voor jou? DAT vind ik geweldige manege, waar ook boven gemiddelde manege paarden hebben, met capaciteiten en of ervaring...

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:59

Kun je niet bij beiden een keer een proefles meerijden dan weet je wat je kan verwachten en evt. toch kiezen voor privéles.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 21:04

Tiko schreef:
Karin, is manege marcroix niks voor jou? DAT vind ik geweldige manege, waar ook boven gemiddelde manege paarden hebben, met capaciteiten en of ervaring...


Marcroix is erg ver voor mij, zo goed als niet op de fiets te halen en dat is toch wel een voorwaarde, aangezien mijn ouders niet echt van plan zijn me altijd te halen en te brengen...

Proefles heb ik ook zitten denken, ik ga iig nog een paar keer naar Den Treek (komende zondag weer Haha! ) dus dan daar maar eens vragen of ze aan proeflessen doen en hoe duur alles is enzo, als dat me ligt ga ik het eerst daar proberen, ligt het me niet, dan ga ik die andere nog uitproberen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:26

Moet even eigenwijs doen.. Marcroix is best te fietsen, als je Den Treek ook te doen vind. Of fiets je dan dóór het bos? Ik ben vanuit Leusden in een half uurtje bij Marcroix, is goed te doen, vind ik. Dat fiets ik ook dagelijks op en neer naar Navy..
Den Treek is leuk en gezellig, maar ik vind de paarden persoonlijk niet zo kwalitatief, zitten leuke beestjes bij, maar ik vind dat toch meer een standaardmanege.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:08

Als je de kans hebt om op Marcoix te gaan lessen, zou ik dat zeker doen. Ik heb hier voor we Tiko kochten enkele jaren les gehad, en heb het zeer naar mijn zin gehad en veel geleerd. Daarbij komt ook zeker (is van groot belang) wat Myrthe zegt, dat er veel paarden staan die capaciteiten hebben, en ook niet zomaar braaf hun rondje lopen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:03

Ik zou mijn keuze laten afhangen aan de pensionpaarden die er staan Haha!
Vaak zoeken pensionklanten hun bijrijders toch een beetje uit de manegelessen.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:47

NaVy! schreef:
Den Treek is leuk en gezellig, maar ik vind de paarden persoonlijk niet zo kwalitatief, zitten leuke beestjes bij, maar ik vind dat toch meer een standaardmanege.

Op de Treekhoeve (zo heet het tegenwoordig daar) lopen wel een paar goeie paarden, voor zover ik dat kan beoordelen. Waar 'alle knopjes opzitten' zoals ze dat zeggen. Vraag het ter bevestiging aan Wouter...

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:48

NaVy! schreef:
Den Treek is leuk en gezellig, maar ik vind de paarden persoonlijk niet zo kwalitatief, zitten leuke beestjes bij, maar ik vind dat toch meer een standaardmanege.

Op de Treekhoeve (zo heet het tegenwoordig daar) lopen wel een paar goeie paarden, voor zover ik dat kan beoordelen. Waar 'alle knopjes opzitten' zoals ze dat zeggen. Vraag het ter bevestiging aan Wouter...
De groepslessen zijn wel aardig druk meestal (boven de 10 man geen uitzondering), de privelessen van goed niveau.

ilona22

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:59

ik ben het met sjuimpje eens. ben zelf ook aan een bijrijder gekomen

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:05

Ik kijk ook altijd op de manege of er leuke ruiters "loslopen", als ik weer zonder verzorgster zit...
Ik denk dat je ook in groepslessen heel goed je rijervaring bij kan houden, mits diegene die les geeft let op houding en inwerking van de hulpen. Vaak zijn er velschillende niveaus in lessen, maar ook binnen een les kan een goede instructeur zich aanpassen aan het niveau van de ruiters... Blijven rijden houd je gevoel voor de beweging, je spieren en je evenwicht op orde. Daar had ik erg moeite mee toen ik na drie jaar niet rijden (in pubertijd, dus ook veel lichamelijke veranderingen) weer begon met rijden... Het heeft heel lang geduurd voor ik me weer redelijk in het zadel voelde, maar die onafhankelijke zit die ik voortijd had, heb ik helaas nooit meer teruggekregen... Blijven rijden dus!!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:38

Blijven rijden was ook zeker de bedoeling, ik rijd nu regelmatig tijdens meetingen enzo, maar ik baal er vooral van dat ik geen les heb de laatste tijd. Ik wil ook dolgraag een bijrijdpaard en daarmee lessen, maar om hier een bijrijdpaard te mogen doen moet je meer dan 80 euro per maand gaan bijbetalen (voor de leukere paarden iig). Zoveel geld heb ik gewoon niet, en bovendien ben ik niet van plan zoveel te betalen...

Ik vind Marcroix echt te ver, mijn keuze licht tussen Nieuw Hagenauwe of de treekhoeve...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:04

Ik heb ook een verzorgpaard gehad maar dat klikte ook niet en ik had ook al een poosje geen les meer gehad. En ik werk als vrijwillgster op een manege paardrijden met gehandicapte en toen ben ik daar gaan lessen. Een hele goei instructrice je raakt noot uitgeleerd


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:17

dr_jacksel schreef:
. Ik wil ook dolgraag een bijrijdpaard en daarmee lessen, maar om hier een bijrijdpaard te mogen doen moet je meer dan 80 euro per maand gaan bijbetalen (voor de leukere paarden iig). Zoveel geld heb ik gewoon niet, en bovendien ben ik niet van plan zoveel te betalen...


EN tiek is nie leuk Schijnheilig Verward

}>

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 19:54

*zucht* met leuk bedoelde ik eentje waarbij het ook met mij klikt... Ik laat in het midden of het aan mij of aan de paarden ligt Extreme duivel Voor mij is een leuk bijrijdpaard een warmbloed van het nrps type (oftewel erg edel Haha! )

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 20:32

Even een update, ik ga donderdag een keertje bij een priveles kijken bij de Treekhoeve, als het bevalt ga ik een keertje een privelesje doen daar... Ben er wel uit dat ik echt priveles wil (om de week)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:12

Ik zou als ik jou was een verzorgpaard zoeken waar je ook op mag rijden en dan vervolgens op dat paard of op een manegepaard les nemen op een manege. Op die manier leer je het snelste. Als je alleen een verzorgpaard neemt en je leert jezef verkeerde dingen aan heb je er niks aan, vandaar dat les zo fijn is. Als je alleen 1x in de week les op de manege neemt leer je wel, maar heel langzaam omdat je maar eens in de week oefent. Dus een verzorgpaard en les vind ik het fijnst. Dat doe ik zelf ook. Ik merk dat ik er toch heel veel van leer! Je kunt de dingen die je in de les leert de rest van de week oefenen met je verzorgpaard. Voor mij is het echt ideaal!! *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers