Waar zouden jullie en gribaldi merrie mee dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Waar zouden jullie en gribaldi merrie mee dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 13:12

Als jullie een gribaldi merrie zouden hebben welke hengst lijkt jullie dan geschikt om uit deze merrie een veulen te fokken? Welk bloed zou volgens jullie dus "op papier" een mooie aansluiting geven? Het hoeft overingens niet perce een kwpn hengst te zijn.
Ik kwam op deze vraag omdat er toch redelijk wat gribaldi merries zijn waar men mee aan het fokken is of waar men mee wil gaan fokken. Ik zelf misschien ook in de toekomst en mij lijkt het wel leuk om te kijken welke combinaties er gevormd kunnen worden met gribaldi om daar een "positief" fokproduct uit te krijgen.

Dus kom maar op!


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:25

Moet je een keer kijken naar het bloed van goedgekeurde hengsten van hem. Die niet-trakehner die in denemarken ter dekking staat is van Schwadroneur, dus ook veel trak bloed: http://www.firfod.dk/zardin.html.
Dan heb je 2x Arogno met Zardin en Distelzar en 2x Consul met Hofrat en broer. Misschien een keer op Delmar de volledige pedigrees bekijken.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 13:36

Zannekin schreef:
Moet je een keer kijken naar het bloed van goedgekeurde hengsten van hem. Die niet-trakehner die in denemarken ter dekking staat is van Schwadroneur, dus ook veel trak bloed: http://www.firfod.dk/zardin.html.
Dan heb je 2x Arogno met Zardin en Distelzar en 2x Consul met Hofrat en broer. Misschien een keer op Delmar de volledige pedigrees bekijken.

De link doet het niet.
Er zijn nog niet zoveel gribaldi's in de 2e generatie of wel??
Misschien zijn er hier mensen die ze wel kennen, ik ben wel benieuwd wat daar de vader van is... een .... x gribaldi dus.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:10

http://www.firfod.dk/zardin.html
Het punt was er teveel aan. Grib aan moederskant, dan is het bloed wat meer verdund. Maar het is toch nuttig om te zien in welke combinatie grib goed vererft. Ik heb er nog geen goeie gezien uit "bloedloze, of trakloze moeders".

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:35

in eerste instantie denk ik aan Scandic: onze Gribaldi is een bloedbeestje om te zien, mooi hoogbenig en lijkt goed aan de maat te worden. Mocht iets sterker achterbeen gebruik hebben en volgens mij pas daar Scandic wel bij. Heb laatst bij Greve 2 veulens van scandic gezien uit merries die aardig wat bloed voerden. Denk dat die dat ook nodig heeft want dat ze anders fors uit kunnen vallen. Hou zelf meer van snittige veulens. Vond hem daarom geen optie voor onze Amsterdam. Qua karakter is Scandic ook lekker "frech" onder het zader terwijl onze gribaldi meer afwachtend is. 't is overigens voor de rest wel een schatje hoor. Kan er alles mee doen.

pluk de dag

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 16:17

Pippa schreef:
in eerste instantie denk ik aan Scandic: onze Gribaldi is een bloedbeestje om te zien, mooi hoogbenig en lijkt goed aan de maat te worden. Mocht iets sterker achterbeen gebruik hebben en volgens mij pas daar Scandic wel bij. Heb laatst bij Greve 2 veulens van scandic gezien uit merries die aardig wat bloed voerden. Denk dat die dat ook nodig heeft want dat ze anders fors uit kunnen vallen. Hou zelf meer van snittige veulens. Vond hem daarom geen optie voor onze Amsterdam. Qua karakter is Scandic ook lekker "frech" onder het zader terwijl onze gribaldi meer afwachtend is. 't is overigens voor de rest wel een schatje hoor. Kan er alles mee doen.

Met Scandic kies je dus voor een hengst die zelf ook trakhener bloed voert namelijk via Michelangelo. Ik denk dat dat nog niet eens zo'n slecht idee is. Mijn gedachten gaan ook uit naar hengsten met trak bloed. Obelisk x gribaldi zou mij ook wel aanspreken. Polansky kan niet vanwege de inteelt op kostolany en die wil je na mijn mening niet hebben vooral niet zo voor in de stam.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:41

GribaldiFAN schreef:
Met Scandic kies je dus voor een hengst die zelf ook trakhener bloed voert namelijk via Michelangelo.


Wel maar heel weinig: 1/8.
Kijk naar die Zardin, 3/4 trak, wat een massa die heeft.
Afbeelding

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:50

heb dit topic zo gelezen van: welke hengst ik zou kiezen als ik een Gribaldi merrie zou hebben. Laat ik nu net een 2 jarige Gribaldi merrie hebben staan. Dus vandaar dat ik bij mijn antwoord meer van ons eigen Uxje uitging, sorry. Wil je meer Trakehner bloed dan kun je inderdaad beter naar Obelisk. Wel is dan een aandachtspunt de grootte van de hoeven. Gribaldi wil nog wel eens kleine hoefjes geven en Obelisk schijnt daar volgens zijn veulenrapport niet voor onder te doen. Een kennis van ons heeft een bloedmooi Obelisk veulen uit een Havidoff merrie, waarvan de hoeven ook aan de kleine kant zijn. Dit kan op den duur doorbloedingsproblemen geven. En zoals de Engelsen zeggen: no foot no horse! (p.s. Scandic heeft behoorlijke hoeven en ik hoop dat hij dit doorgeeft aan zijn nakomelingen

pluk de dag

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:00

Ik wil ook niet zeggen dat er meer trak bij moet hoor. Maar ik zit dan met de vraag in mijn achterhoofd waarom er niet meer gekeurde afstammelingen van Grib lopen in Nederland. Kijk ik naar het buitenland dan zie ik dat de meeste echt goeie veel trak voeren. Dus misschien moet hij wat minder als veredeler gezien worden en moet je gewoon durven trak en minder massa bijvoegen.??

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 17:04

Pippa schreef:
heb dit topic zo gelezen van: welke hengst ik zou kiezen als ik een Gribaldi merrie zou hebben. Laat ik nu net een 2 jarige Gribaldi merrie hebben staan. Dus vandaar dat ik bij mijn antwoord meer van ons eigen Uxje uitging, sorry. Wil je meer Trakehner bloed dan kun je inderdaad beter naar Obelisk. Wel is dan een aandachtspunt de grootte van de hoeven. Gribaldi wil nog wel eens kleine hoefjes geven en Obelisk schijnt daar volgens zijn veulenrapport niet voor onder te doen. Een kennis van ons heeft een bloedmooi Obelisk veulen uit een Havidoff merrie, waarvan de hoeven ook aan de kleine kant zijn. Dit kan op den duur doorbloedingsproblemen geven. En zoals de Engelsen zeggen: no foot no horse! (p.s. Scandic heeft behoorlijke hoeven en ik hoop dat hij dit doorgeeft aan zijn nakomelingen

Hahaha laten wij nu ook net een 2 jarige gribaldi op stal hebben staan Knipoog
Zie foto: (Gribaldi x Cassanova (v. luckey boy xx) x Sebastiaan (v. vesins xx) Datum foto klopt dus niet, want toen was ze nog niet eens geboren Haha! Als ze 3 is wil ik haar ook graag laten dekken zodat ze in haar vierde levensjaar veult.
Afbeelding

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:07

Uxje (Uxgranta) is een Gribaldi x Amsterdam x Vincent x Pretendent x Amor . Die 2-jarige van jullie is trouwens wel een plaatje om te zien zo.
Leuk die foto.

pluk de dag

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 17:32

Pippa schreef:
Uxje (Uxgranta) is een Gribaldi x Amsterdam x Vincent x Pretendent x Amor . Die 2-jarige van jullie is trouwens wel een plaatje om te zien zo.
Leuk die foto.

Thanx, ze lijkt ontzettend veel op haar vader, ik zal binnenkort wel foto's maken waar ze helemaal op staat. Hier staan overigens nog meer foto's [ITP] Foto's van mijn 2-jarige Gribaldi merrie
Trouwens wel leuk bloed, gribaldi in combinatie met amor in de lijn kan leuke combinaties geven ik heb er al verschillende gezien.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:16

Dat die Trakheners nooit moe worden van al dat bergbeklimmen...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:19

Sjuimpje schreef:
Dat die Trakheners nooit moe worden van al dat bergbeklimmen...

Verward Deens warmbloed?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:22

3/4 Trak zet je er toch zelf neer?
Ik ben niet vies van Trak, in tegendeel, maar ik wil gewoon een eerlijk plaatje van zo'n dier zien.
Helaas lijken ze allemaal uit de bergen geplukt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:22

'bergopwaarts lopen"? Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:24

Denk niet dat het veel schilt Sjuim, anders moet je ze eens gaan bekijken he.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:33

Sjuimpje schreef:
3/4 Trak zet je er toch zelf neer?
Ik ben niet vies van Trak, in tegendeel, maar ik wil gewoon een eerlijk plaatje van zo'n dier zien.
Helaas lijken ze allemaal uit de bergen geplukt.


Flauw. Mocht je veel hengstenplaatsjes bekijken dan zie je dat ze allemaal iets gedraaid zijn. Dat doen ze gewoon. Hebt het 2° geroteerd:
Afbeelding
Het ging hem ook niet over de beweging, maar om de massa.

Allemaal lichtjes gedraaid:
First Gotthard bv:
Afbeelding

Don Gregory (heeft hier misschien wel met wat trak bloed te maken)
Afbeelding


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 19:00

nu effe weer ontopic graag, het merendeel van hengstenfoto's wordt stiekem wat gedraaid is denk ik niet in verband te leggen met trakehner.

acidstar
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:02

al eens aan Bismarck gedacht?

snap je het of niet?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:18

Rousseau (Ferro x Roemer)....

Osmium (Ferro x Calypso)...

Interressant vanwege het Ferro bloed met daarbij genoeg massa en bot en een sterk achterbeen..

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:20

Gribaldi, Oldenburger, KWPNhengst of Holsteiner, ik zou geen merrie dekken voor die voldoet aan de minimale eisen die iedere fokker aan zijn merrie zou moeten stellen in deze tijd. 1 PROK goedkeuring 2 een bewezen merrielijn met predikaten en sportgegevens en 3 eigenlijk ook gegevens en test van de merrie zelf. Ik zou dus in deze tijd niemand aanraden een 3 jarige te dekken, maar eerst kijken wat de merrie zelf in haar mars heeft en of de jury haar goed genoeg vind voor minimaal stermerrie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 22:26

sarabande schreef:
Gribaldi, Oldenburger, KWPNhengst of Holsteiner, ik zou geen merrie dekken voor die voldoet aan de minimale eisen die iedere fokker aan zijn merrie zou moeten stellen in deze tijd. 1 PROK goedkeuring 2 een bewezen merrielijn met predikaten en sportgegevens en 3 eigenlijk ook gegevens en test van de merrie zelf. Ik zou dus in deze tijd niemand aanraden een 3 jarige te dekken, maar eerst kijken wat de merrie zelf in haar mars heeft en of de jury haar goed genoeg vind voor minimaal stermerrie.

Ik wil eerst een veulen fokken en dan met het vierde jaar voor een sport carriere gaan. Als jaarling was ze helemaal goed op de foto's en volgend jaar gaan we voor ster. Daarnaast heb ik mijn paarden altijd nog goed kunnen verkopen ongeacht een predikaatrijke lijn. Ik kan het nog sterker vertellen ik verkoop ze beter dan paarden uit een super predikaatrijke lijn. Het gaat erom dat je een goed product hebt. Daarnaast zouden er dus nooit geen nieuwe lijnen meer bij kunnen komen als je alleen maar met bewezen merrie lijnen zou mogen fokken. je moet de kans kunnen krijgen een eigen lijn op te kunnen bouwen. En ik wil gewoon eens kijken hoe ze fokt. het veulen houd ik toch zelf.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:32

Zoals ik al stel ik heb het niet over een paard in het bijzonder maar over algemene richtlijnen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:10

Suzanne F. schreef:
Rousseau (Ferro x Roemer)....

Osmium (Ferro x Calypso)...

Interressant vanwege het Ferro bloed met daarbij genoeg massa en bot en een sterk achterbeen..


OK, begrijp ik. Maar puur naar afstammelingen kijkenden: waarom massa toevoegen als zijn beste produkten niet uit massarijke kruisingen komen?
Ik hoor dat Grib bloed nodig heeft....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac en 98 bezoekers