ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 22:38

hoor steeds vaker dat je hem nodig hebt om hier of daar te mogen rijden
dus nu wil ik hem wel gaan halen.
maar hoe zwaar is het? (ben bang het niet te halen Bloos )
en waar kan je het halen? (liefst in noord holland Haha! )
ben niet opzoek naar een pony kamp ofzo, maar alleen het ruiterbewijs halen.
en hoeveel gaat dit me ongeveer kosten?
alvast bedankt


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:57

Volgens mij is het nog niet verplicht, maar ze willen het wel verplicht stellen.
Als je een beetje normaal kan denken en je paard beheerst, dan hoef je geen moeite te doen. Ik had me eerst afgemeld voor het examen, omdat ik moest werken, kreeg op de dag zelf toch nog vrij en zat een uur later mijn theorie te doen, zonder een keer in het boek gekeken te hebben (ik had 4 fout). Praktijk stelde ook niks voor. Ik heb hem helaas niet kunnen doen, omdat mijn pony bijna instorte van vermoeidheid.
Je moet alle gangen beheersen, 60 cm kunnen springen en een verkeersmak paard hebben. Dan heb je het zo voor elkaar.
Als je even op www.nhs.nl/srr onder examenkalender kijkt kun je zien, waar en wanneer er examens zijn.
De kosten voor het ruiterbewijs bedraagt 42,50 euro. Daarbij krijg je het theorieboek erbij. Er kunnen kosten bijkomen, maar dat hangt van de vereniging of manege af. Die geven er meestal theorie- en praktijklessen erbij, waardoor de kosten oplopen.
Voor meer informatie kan je ook op de link vinden die ik je gaf.

Als je verder nog iest wilt weten, mag je me pb-en

Succes

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 07:50

Als je je ruiterbewijs graag wilt halen, kun je maar beter opschieten. Vanaf volgend jaar wordt alles anders. Je doet dan in 4 stappen examen, waardoor de kosten hoog oplopen.

Bij ons op stal zijn we bezig om te kijken of we het kunnen organiseren, omdat het erg duur is als je het bij een vereniging doet. De kosten zijn dan meestal tussen €200.- en €300.-.

Verder is het halen vn je ruiterbewijs idd niet echt zwaar. Ik heb het boek een keer doorgelezen en van die theorielessen gehd, en ben met 2 fouten geslagd (ik was 12).

Veel succes alvast!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:25

Mijn verhaal ken je. Ik vond het een eitje, net als Kusia zegt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:20

STELLAlover schreef:
De kosten zijn dan meestal tussen €200.- en €300.-.

Volgens mij kan je zoveel niet op een normale manege vinden. Voor dat geld heb je bijna een ruiterbewijscursus voor een week!
Ik was in totaal 48,50 euro kwijt. Een half jaar geleden was het aanmelden en examen 38,50, daarbij kwam 10 euro erbij voor 1 praktijkles en 5 theorielessen.
Het is wel handig om een praktijkles te nemen, omdat je paard dan aan al die drukte kan wennen.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:44

ik was 75 gulden kwijt nu is het al €75 bij ons op de manege
theorie is flink leren.
praktij: 60 cm springen galopperen zoner beugels en 1 hadn,tussen smal ding door en aantikken ,over de weg,oversteken enz.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:31

Ruiterbewijs is super simpel Tong uitsteken
Ik heb hem gehaald toen ik 10 en 11 was.
Ben begonnen terwijl er nog het systeem van in 6 delen halen was en heb het afgerond in het nieuwe systeem (alles in 1 keer)
Het is overigens niet op erg veel plaatsen verplicht.
Ik weet dat het hier in de buurt in de duinen verplicht is, maar verder bijna nergens Lachen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:55

hier ook nog niet verplicht maar dat komt nog wel en je leert er ok veel van zoals giftige planten enzow

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 14:02

hier is het op een aantal plaatsen al wel verplicht
dus kan hem maar beter nu halen
springen moet lukken Haha!
sturen ook Haha!
maar verkeers mak zolang ik geen vrachtwagen of tracker tegen kom is het goed Haha!

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:08

sorayalover schreef:
ik was 75 gulden kwijt nu is het al €75 bij ons op de manege
theorie is flink leren.
praktij: 60 cm springen galopperen zoner beugels en 1 hadn,tussen smal ding door en aantikken ,over de weg,oversteken enz.


bedoel je 60 cm springen zonder beugels en galloperen? Bloos


Ik wil 'm graag ook halen Haha!

Springen is geen probleem en verkeersmak ook niet

(ja Heleen hopen dat je dan maar geen vrachtwagen tegen komt Knipoog straks rijd je weer een fietser aan Tong uitsteken)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:32

Hey ik heb m ook gehaald toen ik 12 was ofzo. toen was het nog 1 toets per half jaar en 6 in totaal. Ik heb heel veel van de theorie geleerd maar de praktijk stelt echt geen hol voor. B proefje, buitenritje en springen 60cm ofzo.
Over de prijs weet ik helemaal niks meer.
Ik heb het alleen nog nooit hoeven laten zien.. geen idee of het verplicht wordt..
Als je het gaat doen veel succes

She's my lady Lovers

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:39

Ik zie op die kalender dat er 24/6 examen is in Anderen, dat is vrij dichtbij. Zal eens bellen voor informatie, want ik wil hem eigenlijk toch ook wel hebben.

[edit]Heb gebeld en kan daar als ik wil met Tinka aan meedoen, dan heb ik dus alleen de kosten van het examen. Ik volg dan geen cursus want die is inmiddels begonnen, maar is het erg lastig om dit in je eentje te leren? Ik heb zelf het idee dat dat moet kunnen. Zijn er hier meer mensen die alleen het examen gedaan hebben en geen cursus gevolgd hebben?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:09

Geloof me, het theorieexamen stelt niks voor.
Ik kon eerst geen vrij meer krijgen van me werk voor het examen, en toen ik moest werken kreeg ik toch wel vrij. Ik had niks geleerd en er niet eens in gekeken en toch had ik maar 4 fouten.
Wij hadden wel theorielessen gekregen, maar dat stelde niks voor. Er werd alleen maar opgelezen. Dus eigenlijk heb je die theorielessen niet nodig.
Heel veel kennis van paarden heb je niet nodig. Ik had sinds een half jaar een verzorgpony en daarvoor reed ik 1 keer in de week op de manege. En op de manege leerde ik niks over gebreken, ziekten enz. Ik heb al mijn informatie gehaald uit het half jaar van de eigenaar van mijn verzorgpony.
Als je een rijbewijs hebt, dan is dat mooi meegenomen, de verkeersregels weet je al.

Er worden ook wel rare vragen op het examen gesteld, zoals:
Waar moet je met je paard rijden?
a: rechts op de weg
b: in het midden op de weg
c: links op de weg
of er worden vragen gesteld waar je goed moet opletten:
Als je met je paard loopt, waar loop je van het paard?
a: aan de rechterkant
b: aan de linkerkant
c: wisselend
Mocht je toch van plan zijn om geen cursus te volgen is het handig om een paar dingen bij je paard aan te wijzen, zoals knie, zitbeen, spronggewricht, enz.

Nog maals, het theorieexamen stelt niks voor, het is totaal niet moeilijk. Dus speciaal een cursus volgen is overbodig.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:12

Hmmmm ja, ik heb net 106 vragen gemaakt van de site van germie, en had in totaal 10 fouten, dus 7 fouten over 35 vragen moet wel lukken aangezien ik nog niet geleerd heb *LOL*
Sommige antwoorden kan je nog wel over discussieren trouwens, maar ik denk dat je met 7 fouten een redelijke marge hebt om te kunnen slagen. Lachen

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:15

Jazeker, tuurlijk slaag je!!!
Stuk van een taart!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:21

Cody, welke site is dat dan?

Ik ga binnenkort mijn ruiterbewijs proberen te halen op manege t realer, of zoiets. hebben er hier mensen zin om mee te gaan?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:24

www.nhs.nl/srr
Ik heb wel zin, alleen het ligt eraan voor hoe lang je wilt gaan.
Voor een week ben je al meer dan 300 euro kwijt, maar dan zit er overnachting en eten er wel bij. Maar ik moet alleen voor mijn praktijk her-examen, niet omdat ik niet kan rijden, maar ik kon toen niet rijden, snap je? Haha! Mijn verzorgpony was te vermoeid om nog voor de tweede keer te gaan en zakt bijna door haar benen.
Maar als het alleen voor het examen is dan wil ik wel mee!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:45

Kusia, het is een lang weekend! Alleen de zondag is theorie, voor de rest ga je lekker veel rijden! Dit is de site:
http://www.reelaer.nl/

Euro 195,- en als ik de verhalen over de manege en het weekend hoor is het de prijs wel waard! Laat maar horen wat je ervan vind, zou het wel super gezellig vinden!
Ach, misschien kunnen we via boktmeetings nog meer mensen enthousiast maken!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:09



renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:31

Ik heb een half jaar geleden op de manege mijn ruiterbewijs gehaald en dat was 70 euro. maar ik heb al gehoord dat het al iets moeilijker is geworden voor de grope die hem nu wil gaan halen. Maar ik vond het niet echt moeilijk gewoon bij die lesjes beetje opletten beetje leren en je haalt het meestal.. de helft was trouwens nog wel gezakt bij ons maar ook omdat onze controleur werd gecontroleerd dus was extra streng.. 4 zijn er gewoon gezakt omdat hij werd gecontroleerd bets zielig!!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:27

Medemblik is dat niet vlakbij Venhuizen??
Ken je rijvereniging OWF?? Daar kun je ook cursussen volgen. Ik heb het ook gedaan en ben vorige week zondag geslaagd Haha!
Het kost daar 50 euro. En het is in Noord holland.
Je hoeft niet echt bang te zijn dat je niet slaagt. Want het rijden is op zich niet zo moeilijk. Daar was bij ons iedereen geslaagd. Het leren moet je wel goed doen. Want daar mag je op de 35 vragen maar 7 fout hebben. En het zijn instink vragen. Maar als je goed leest moet dat ook lukken. Als je meer info wil kan je me altijd PBen!!!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:43

Hoi, iedereen zegt wel dat het heel makkelijk is, en dat vond ik ook hoor, maar toch, bij mij in de groep was toch ongeveer de helft, zo'n 10 mensen bij theorie of praktijk gezakt. Ik wil de mensen die het nog willen gaan halen absoluut niet ontmoedigen, maar denk er niet te makkelijk over. Het verschilt toch per persoon hoe makkelijk/moeilijk het is.

De kosten stijgen echt steeds weer, bij ons is het tegenwoordig 92 euro, als je geen eigen paard hebt, met eigen paard iets van 78 euro!

En bij ons in de buurt is ook bijna overal wel ruiterbewijs verplicht, dus ik ben blij dat ik hem heb.

Met wat ervaring en wat hersenen moet het echt makkelijk lukken hoor, jullie kunnen het vast! Succes! Haha!

xxRoLoxx
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:47

Wil em ook halen maar met me new horsie is dat moeilijk, ga me pony maar even gebruiken Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:04

Ik vond de praktijk heel makkelijk. Die hadden ook de minder goede ruiters (zeg maar) gehaald. De theorie is wel veel, maar als je het goed leert moet dat toch ook wel lukken.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:14

jemig!!!! wat een prijzen allemaal!!!! vreselijk zeg! daar zou ik heel lang voor moeten werken!(arm studentje) maar ben ook niet van plan om het te doen! hier in de Wieringermeer krijgen wij als leden van de WMR toegang tot de bossen waar ook paarden mogen komen! en echt verder kom ik niet. ja op wedstrijd, maar dat is wat anders!
ik zie het nut er (nog niet) van in...

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, boemel en 36 bezoekers