Welke oplossing voor pony met tong over bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Welke oplossing voor pony met tong over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 16:00

Hallo,

Mijn zusje heeft een pony die ongelooflijk vervelend is onder het rijden.
Zwaaien met het hoofd ,op de rem gaan staan ,stijgeren en hele rodeo's komen voor.
Nu heb ik haar een paar keer geholpen en zag dat haar pony heel erg veel speelt met z'n tong.

Hij gooit steeds zijn tong over het bit. Lips are sealed

Nu heb ik de neusriem en alles al versteld ,maar niets helpt.
Of de neus riem nu losser zit of strakker hij krijgt nog steeds zijn tong over het bit.

Welke oplossingen weten jullie hiervoor??

Het is gewoon heel erg vervelend onder het rijden.

Ik dacht zelf aan een speciaal bit met een tonglepel ,maar wie heeft er ervaring met dit bit??

Groetjes: Corina



Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:14

Je hebt ook rubberen tonglepels dit je aan het bit vast kunt maken. Die zou ik eerst proberen als ik jou was.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:03


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:05

Inderdaad een tonglepel. Los of een bit met tonglepel eraan vast. (vaag uitgelegd)Of met gewoon een speeltje eraan.
Als dat niet helpt en het wordt gevaarlijk kun je zijn tong vastbinden met een panty, beetje drastisch, maar hij leert het ervan af.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:08

Ik sluit me aan bij de tonglepels, ik ken meerdere van die pony's die hun tong over het bit gooien en dit lijkt goed te helpen. Ook gaan ze er vaak mee spelen.

Succes met de pony.

Let love shine so bright

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 19:59


Geluk kan je vermenigvuldigen,
door het te delen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 20:09

Mijn zusjes paard doet dat ook. Ze heeft met tonglepel gereden, maar toen werd hij te zwaar in de hand.
Afbeelding
Tonglepelbit trens RVS (bst.nr.: 14162)
Voorkomt dat het paard zijn tong over het bit doet.
€ 22.67

Daarna hebben we ook zo'n rubber ding eraan gemaakt. Nou we hadden het hoofdstel omgedaan, de riempjes zaten nog niet eens vast en het paard had z'n tong er al over.
Afbeelding
Tonglepel rubber (bst.nr.: 14166)
Eenvoudig op een bestaand bit aan te brengen.
€ 2.27

Nu heeft ze een nieuw bit:

Afbeelding

Correctiebit K&K (bst.nr.: 14304)
Voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken, de zogenaamde pullers, of paarden die regelmatig de tong over het bit brengen, is dit Argentaan bit een uitkomst. Ook zeer heftige paarden worden prima gecorrigeerd. De druk van het bit wordt uitstekend over de tong en de lagen verdeeld.
€ 63.99

dan heb je dit ook nog. Moet ook werken, maar heb ik geen ervaring mee:
Afbeelding
Tonglepel met kopstuk (bst.nr.: 14164)
Zeer effectief en niet hinderlijk voor het paard. Eenvoudig in kombinatie met een bit te gebruiken.
€ 22.67

En dan het vastbinden van de tong aan de onderkaak. Ik heb gehoord dat dit de meest effectieve methode is, die je maar een keer of 6 toe hoeft te passen. Maar of dit werkt, weet ik niet. M'n zusje wilde dat niet uitproberen. Ik weet ook niet precies hoe het moet, dus kijk eerst voor meer info hoe dit moet, voordat je het zelf uit gaat proberen!!!!!!!!!

De bitten hierboven zijn van de divoza. http://www.divoza.com/
Maar ik zou ook even in die andere forums kijken, want dit is even een hele beknopte uitleg, die alleen voor haar paard geldt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:42

Hmm... ik heb ook wel es gezien dat ze een doek (grote zakdoek oid) over de tong bonden, achter het bit en dan onder de kin vastbinden.. werkte prima... of het zo paardvriendelijk is weet ik ook niet, maar het paard had er geen last van voor zover ik het kon zien! Haha! Gwoon es proberen zou ik zeggen. Nog een lekker goedkope oplossing ook ! Tong uitsteken

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:46

Kan het niet zijn dat hij juist last heeft van het huidige bit? Zwaaien met het hoofd kan daar namelijk een teken van zijn.
En anders inderdaad een tonglepel...

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 00:09

Eej weet je trouwens zeker dat je bitje niet te laag hangt? Ja, de echte tong-over-het-bit-gooi-paarden deert dat niet, maar het zou toch kunnen. Maar je moet hem nu niet extreem hoog gaan hangen of zo. Maar dit zou wel een oorzaak kunnen zijn. Ja het zal wel niet, maar ik dacht: ik vermeld het toch maar even op de

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 07:38

Misschien je bit wat hoger hangen, het bit moet op die plaats zitten, dat je 2 kleine rimpeltjes bij de mondhoeken ziet.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:22

Voordat je met andere bitten gaat 'klooien' zou ik eerst eens zijn tanden kontroleren op wolfstanden, haken of ontstoken kiezen.
Hierna is een goede kontole van het zadel aan de beurt of dit goed past.
Daarna de rijkunst van de ruiter eens onder de loep nemen, door er bijv. een goede ruiter op te zetten.
En als dat alles niet helpt dan kun je eens aan een ander bit gaan denken.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:33

Het paard van een vriendin van mij doet het ook. Ook met de rodeo's etc. Dit paard wil per se niet werken dus gooit hij zijn tong erover en doet wat hij wil.
Dat meisje heeft ook met tocglepel gereden, maar dat ging twee fantastisch, toen had hij het trucje door. Toen probeerde ze het pantyverhaal, hielp ook niet echt goed. Toen heeft ze een paar keer met een sporenriempje gereden (op dezelfde manier als panty) maar dar werd hij nog vervelender van.

Als jou zusje ook zo'n paard heeft dat niet wil werken zou ik het fijn vinden als jij de oplossing hebt gevonden eventjes wil pb'n. Want wij hebben ook nog lang geen oplossing gevonden.

Heel erg veel succes.....

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:25

Een paard van een vriendin ging zn tong over het bit gooien toen zij een maand op vakantie was en het paard een andere ruiter had. Bleek dat hij te grof was met zn handen. Tijdens die vakantie is er met tonglepel gereden, maar het paard liep er niet echt lekker op. Toen ze terug was heeft ze een wat breder bit er in gehangen en lekker een weekje buiten gereden, toen rustig aan weer met zachte hand opgepakt en hij heeft het nooit meer gedaan (loopt inmiddels Z met een dubbelgebroken bitje)
Je hebt hier waarschijnlijk niet veel aan, maar misschien gewoon een ander bit gebruiken dat hij lekkerder vindt in zn mond?

He has no past, He has no future
But still, He tries

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:27

mijn pony doet het ook ik heb een rubberen tonglepel werkt super!!!!!!
echt om aan te raden ook heel diervriendelijk.
ik vind het heel knap als het paard zijn tong er dan nog over krijgt dan heb je toch echt iets verkeert met het bit of hoofdstel

groetjes noortje

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:35

Ik ga mee met Sugarmiss. Ga eerst eens na of je paard lichamelijk helemaal in orde is. Ik heb zelf meerdere "verzet" oftewel probleempaarden gereden en uiteindelijk bleek bij ze allemaal dat er een onderliggende oorzaak was. Pas als dat is uitgesloten zou ik andere bitten gaan proberen, maar niet eerder. Dan neem je de oorzaak niet weg, maar het gevolg en verzint je paard beslist iedere keer weer iets anders om onder het werk uit te komen.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:55

wij hadden op de manege ook een pony die haar tong over het bit deed en ze was ook onhandelbaar.
toen kreeg ze een tonglepel met kopstuk. Dat werkte echt heel goed.

.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:50

Die vriendin van mij, is 16 jaar brengt 's ochtends kranten rond. Betaald alles van haar paard zelf. Steeds verschillende bitten kopen kan ze (of wil ze) niet betalen. Eigenlijk wel begrijpelijk....

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:10

Ik sluit me bij het verhaal aan van de controle door de tandarts en als je je neusriem(gecombineerd) tegen het jukbeen plaatst dan kun je hem strakker doen en het sperriempje kan dan ook wat straker dan kan het probleem ook oplossen (mijn paard doet het als ik dus de neus riem te los doe)

...Dreaming with my eye's wide open...

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:41

Emeraldo schreef:
Die vriendin van mij, is 16 jaar brengt 's ochtends kranten rond. Betaald alles van haar paard zelf. Steeds verschillende bitten kopen kan ze (of wil ze) niet betalen. Eigenlijk wel begrijpelijk....

misschien van iemand lenen dan???

.

Rasel
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 20:21

Ik heb dat probleem zelf ook gehad met mijn paard. Als eerste is toen geprobeerd het bit een gaatje hoger in zijn mond te hangen. Toen dan niet hielp ben ik inderdaad overgegaan op een bit met een tonglepel. Let wel op officieel mag je dit pas op concours gebruiken als je Z drs. bent.
Omdat wij destijds naar de Nederlandse kampioenschappen mochten en ik geen risico durfde nemen heb ik een correctiebit aangeschaft. Dit is een stang met een boog erin van het merk KK en is gemaakt van argentaan. Best een kostbaar ding en vreemd dat een stang dus wel is toegestaan in de lagere klassen dan de Z. Maargoed. Het zou een bijzonder fijn bit zijn dat heel zacht inwerkte op de lagen.

Helaas in mijn geval werkte het absoluut niet. Mijn paard werd er zooooo boos op en beledigd. Dus ik vind echt het tonglepelbit het meest vriendelijk en ook het beste werken.

Inmiddels hoor ik ook van verschillende kanten dat het KK correctiebit helemaal niet zo zacht is als men schrijft in de catalogi van de ruitersportverzendhuizen.

Ik hoop dat wat hebt aan deze info. Succes!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:32

ik heb een veel beter idee, ga eens rijden met een bonzaal, gen idee hoe je het schrijft, dan ga je daarmee kijken of hij rustiger word onder het rijden, en dan kan je weer overgaan op bit, maar als je paard dan weer begint zou ik eens een da naar zn gebit/kaak laten kijken,
veel succes

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers