Met paard op cursus? te schrikachtig..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Met paard op cursus? te schrikachtig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 14:15

Mijn verzorgpaard (nu nog).. is best schrikachtig. Voor de stomste dingen wat ze ineens ziet kan ze wegspringen of staan te trillen op der benen.

Weet iemand of je hier een cursus in kan volgen?

Heeft iemand hier dit wel eens gedaan en heeft het goed geholpen?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:19

Hoe oud is ze,en hoe lang ben je met haar bezig? Heeft ze misschien slechte ervaringen gehad met dingen in het verleden?

Ik zou geen cursus weten, maar misschien kom je met geduld en consequent handelen al een heel eind.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:20

ze zeggen dat freestyle zich hier bij uitstek voor leent.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 14:28

Richtje schreef:
Hoe oud is ze,en hoe lang ben je met haar bezig? Heeft ze misschien slechte ervaringen gehad met dingen in het verleden?


Ze is 8 jaar, ben nu 1 jaar met haar bezig, maar gister ben ik over de dijk gegaan met een vriendin (zij op de fiets) en we moesten langs een electriciteitshuisje... nou mevrouw begon te huppelen op der plek en wou achterwaarts de dijk aflopen. Ik gaf der een flinke tik, in de hoop dat ze zich aanstelde maar ze ging maar door. En wou op een gegeven moment in volle vaart ervandoor. Ik heb der gelukkig nog bij me kunnen houden en mijn vriendin heeft der langs het huisje geleid. En toen ging het allemaal wel weer.

Maar ze heeft dit vaker, bv. een bos hout wat langs de weg ligt en mevrouw schrikt en maakt een sprong. Sproeier wat aanstaat, grote auto's, onbekende geluiden... enz. enz.

Dus ik dacht dat zo'n cursus met veel schrikeffecten misschien kon helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:31

Wat dacht je van gewoon een goede instructeur die ook inventief genoeg is om auto's, fietsen, paraplu's etc bij de les te betrekken?
Les is niet alleen maar dressuurkunstjes leren,maar ook begeleiding in opvoeding en behandeling van het paard!

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:32

www.balingehof.nl misschien is dit wat, weet niet of het een beetje in jou richting is. Suc6

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:33

Je kunt overal cursussen voor volgen, er zijn altijd mensen te vinden die jou voor veel geld willen vertellen dat je meer verschillende dingen moet doen.
Je zult het vertrouwen van je paard moeten verdienen. Door haar/hem met allerlei enge situaties te confronteren en laten ontdekken dat het niet eng is. Heel belangrijk hierbij is dat je je in die situaties niet druk maakt om het feit dat het paard het eng vindt. dit merkt een paard en zal je dan minder/niet meer vertrouwen. Zelfvertrouwen is noodzaak voor paardenvertrouwen in dit soort gevallen.
Bedenk dat sommige paarden schrikkeriger zijn en blijven dan andere paarden, waak ervoor dat je niet van muggen olifanten aan het maken bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:37

He Ikke, ik mis een stukje in je verhaal.... *LOL* *LOL* *LOL*

Je vergeet te zeggen dat ze ook lid kan worden van de NVVR omdat de paarden aan alles wennen als ze lekker vaak mee op stap gaan! Haha! *LOL* *LOL* *LOL* *lol*

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:53

Sorry maar moest wel effe lachen om de opmerking van Sonja, erg toepasselijk, maar gelukig dat zij het even heeft aangevuld.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:53

die van mij was eerst heel liev en ist toen wel lollig gaan vinden bang te zijn buiten, hihi, draak!! Clown

maar jou probleem: ik heb door freestyle wel geleerd hoe je je paard het vertrouwen kunt geven dattie dingen niet meer of minder eng vindt en dattie op jou kan vertrouwen bij enge dingen! ik ben daar 5dagen geweest met een andere pony, die plu's, vlaggetjes, zeilen etc. niet bepaald tof vond (ze was niet echt bang hoor) maar zij ging er toen ook beter langs en is ze onder een zeil doorgelopen!! Haha!

ik denk dat je gewoon heel erg veel geduld met dr zal moeten hebben en dr op jou laten vertrouwen...

suc6 ermee!!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:55

Sonja schreef:
He Ikke, ik mis een stukje in je verhaal.... *LOL* *LOL* *LOL*

Je vergeet te zeggen dat ze ook lid kan worden van de NVVR omdat de paarden aan alles wennen als ze lekker vaak mee op stap gaan! Haha! *LOL* *LOL* *LOL* *lol*


He, verdorie. Tja, ik zit op m'n werk, dat zal het zijn. Niet geheel geconcentreerd. Maar alsnog dan, daar komt ie weer: www.recreatieruiter.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:56

GO IKKE GO!!!!!! *LOL* *grijns*

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 15:07

charene schreef:
www.balingehof.nl misschien is dit wat, weet niet of het een beetje in jou richting is. Suc6


Ik heb net gekeken en er is een cursus: schrik en obstakeltraining. Dit is een dag (16 aug.) misschien dat ik een vriendin zo ver krijg dat ze met me mee wil gaan.

Thx.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 15:21

Sonja schreef:
Je vergeet te zeggen dat ze ook lid kan worden van de NVVR omdat de paarden aan alles wennen als ze lekker vaak mee op stap gaan!


Daar ligt het ook niet echt aan, ik ga vaak rijden met een vriendin van mij en dan nog is het vaak schrikken, terwijl we toch vaak dezelfde route nemen.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:26

misschien moet je een keer een andere route nemen?? misschien weet ze nu waarvan ze kan schrikken???

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 15:37

Kuikzz schreef:
misschien moet je een keer een andere route nemen?? misschien weet ze nu waarvan ze kan schrikken???


We wisselen de routes heel vaak af, het is niet zo dat we altijd hetzelfde tochtje maken.

Ik bedoelde dat we vaak buitenritten maken, maar dat ze ook gewoon schrikt op de routes die we vaak nemen.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:39

owww dan begreep ik je gewoon verkeerd!!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:49

waarom ga je geen cursus doen bij emiel voest, die schijnt heel duidelijk te zijn en goede resultaten te behalen. Ik doe zelf parelli, maar daar zijn volgens mij minder cursussen van. Bij mij heeft het in ieder geval ongeloofelijk geholpen, zo goed zelfs dat sommige mensen mij eraan moeten herinneren dat ze vroeger overal van schrok. Er is een bankje bijvoorbeeld bij onze bak, waar ze zeven jaar lang bang voor is geweest, altijd wilde ze daar naar het midden toe rennen. Nu doe ik een paar maanden parelli, en het is weg, totaal niet meer bang voor, kan gewoon met een los teugeltje over de hoefslag. Dit is maar een voorbeeldje, maar ze is echt bijna nergens meer bang voor, voor mij echt een opluchting, kan eindelijk weer ontspannen rijden.....

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 15:58

Hoi Sanne,

Ik zou liever iets dichters bij huis willen... Ruinen ligt een eind bij mij uit de buurt.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:11

ik heb les gehad van iemand anders, zij hadden weer les gehad van emiel voest, er zijn wel meer adressen waar je freestyle kan leren, maar waar woon je dan??

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 16:17

Ik woon zelf in Nijmegen... weet je iets in de buurt??? Kuikzz...

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:25

zo uit mn hoofd niet, maar ik zal het vanavond nog eens aan mn moeder vragen, er stonden in een boek van hoor nog wat adressen, niet alleen maar van de manier van emiel voest, ook anderen, weet niet precies. maar zal het navragen/kijken!!

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:27

van hAAr dus, damn heb echt typegeblek.....Lips are sealed

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 16:35

Ok, Kuikzz

Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:18

Schrikachtigheid bij het paard is voor 80% het gevolg van een gebrek aan controle o.b.v wederzijds vertrouwenr. Goede dressuurles is de beste oplossing.
Je woont in Nijmegen? Dan zit Henk van Bergen wel heel dichtbij Haha!. En anders heeft hij vast nog wel een leerling die interesse heeft.