Foundation hengsten in Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Foundation hengsten in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 13:31

Hoi,

Ik vroeg me af of er in Nederland foundation hengsten ter dekking staan?
Het gaat mij dus om de foundation hengsten die ook echt zwaarder bespierd zijn dan de meeste andere hengsten. Ik weet dat er een aantal in Duitsland staan, maar het gaat mij om degene in Nederland.
Brennas Cody heb ik al gevonden in de hengstenspecial. *LOL*

Groetjes Nancy.


Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:23

Deze hengsten moeten dan ingeschreven zijn in Amerika bij de FQHA en/of de NFQHA. Er staat heel veel informatie op hun websites en je zou ze je vraag kunnen mailen. Overigens kan het best dat de betreffende hengsteigenaar zelf heeft uitgerekend wat het percentage Foundation is, maar vervolgens de hengst niet bij de organisatie heeft ingeschreven, dat heeft nl. nogal een prijskaartje. En de kreet "foundation" bij je advertentie staat altijd goed.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:39

Finnie schreef:
Het gaat mij dus om de foundation hengsten die ook echt zwaarder bespierd zijn dan de meeste andere hengsten.

Waarom denk je dat Foundation hengsten zwaarder bespierd zijn Verward
De meeste zeer gespierde paarden hebben een halterachtergrond (Impressive) en dat is niet wat het Foundation voorop stelt, buiten dat de Impressive-lijn teveel TB heeft en dus niet in het Foundation opgenomen wordt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:00

Misschien bedoelt ze bloedlijnen zonder TB erin maar die toch zwaar bespierd zijn. En dan de nadruk op het zwaar bespierd zijn omdat dat haar persoonlijke voorkeur heeft.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 07:08

Hoi allemaal,

Waar ik naar op zoek ben zijn hengsten die volgens het oude qh-type zijn gefokt. Dit zijn dus inderdaad hengsten met zo min mogelijk TB bloed in de bloedlijnen. Daarnaast zijn het volgens de nfqha inderdaad de zogenaamde "bulldog types".
Nu moet ik wel even zeggen dat ik niet op zoek ben naar die hele zware bulldogtypes! Dus de paarden die je meestal in de halterklasses (Amerika) ziet. Deze paarden zijn, in mijn ogen, toch wat teveel doorgeslagen naar de verkeerde kant. Lips are sealed

En ja Sugarmiss, de foundationpaarden zijn inderdaad zwaarder gebouwd mits ze gefokt zijn volgens het oude qh-type en er niet alleen gekeken wordt naar het %-qh bloed.

En waarom ik op zoek ben naar deze hengsten??
Ik zie steeds meer qh's die lichter en slanker gebouwd zijn dan het oorspronkelijke type. Zelfs de stokmaat valt nu vaak boven de oorspronkelijke stokmaat van de qh's. En dat is nu precies wat ik zo vreselijk jammer vindt.

Ik zou graag zien dat het oorspronkelijke type wordt behouden. Ik persoonlijk vind deze types ook veel mooier dan (sommige van) die grote slanke, bijna niet meer te herkennen als qh, paarden die je steeds vaker ziet. En begrijp me niet verkeerd hoor.. ik snap best dat mensen die paarden willen voor bijv. reiningwedstrijden enzo. Maar mijn voorkeur gaat uit naar het oorspronkelijke paard. Daar ben ik uiteindelijk ook verliefd op geworden! *LOL*

En aangezien ik in het gelukkige bezit ben van een merrie die wat zwaarder is (helaas nog net niet genoeg... Knipoog ) en binnen de foundationgrenzen valt, zou ik graag zien dat zij volgend jaar gedekt gaat worden door een foundation-hengst.

Uiteraard heb ik de website van de nfqha al helemaal uitgeplozen, maar daar kun je niet zoeken op locatie = Nederland.
Daarom mijn vraag hier op Bokt. Daarnaast ga ik zeker mijn vraag naar de nfqha mailen.
Mochten jullie een goed voorbeeld willen zien van wat in mijn ogen een goed bespierde foundation hengst is, moeten jullie maar eens naar het paard van Gisela (Ace)kijken! Kwijl *LOL*


Groetjes van Nancy.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:24

Bedenk wel...er zijn verschillende organisaties Foundation QH. De NFQHA, de FQHA de BFQHA en de FQH registry. De een accepteert een percentage van 80%, de volgende 90% en de registry neemt geloof ik met 75% genoegen. Welke regel wil je volgen?

Foundation is om dit moment erg in. Ik ga helemaal met je mee dat het ouderwetse type Quarter behouden moet blijven, omdat je - in tegenstelling tot planten - nu eenmaal geen zaadjes in de vriezer kunt leggen mocht een fokrichting niet lukken.

Er is een Foundation Hengst in Luxemburg: Jazz Mighty Mouse.
En op de Madepolder staat een halfbroer van mijn merrie: Showdown Bill Taco. Hij is ook Foundation...maar kan hem geen Bulldog type vinden.

Als je een echte Bulldog zoekt: kijk eens naar Leo's Diplomat....

Je suis Charlie.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:50

Op de site van de NFQHA kun je ook zoeken zonder een land of staat in te typen, je krijgt dan alle hengsten te zien.
Ik heb slechts 2 geregistreerde hengsten in Europa (Duistland) tussen gezien.

Wat je zelf ook aangeeft over je merrie, een foundationpaard is niet per definitie een bulldogtype. Ook mijn merrie heeft meer dan 90% quarterbloed en is flink bespierd maar geen bulldog...
Daarnaast doet training ook heel veel voor de spieropbouw en het duurt toch echt wel tot het 5e / 6e levensjaar dat ze goed uitgegroeid (hoogte en breedte) zijn, is mijn ervaring.

Veel succes met je zoektocht!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:54

Finnie schreef:

Mochten jullie een goed voorbeeld willen zien van wat in mijn ogen een goed bespierde foundation hengst is, moeten jullie maar eens naar het paard van Gisela (Ace)kijken! Kwijl *LOL*


Groetjes van Nancy.

Die komt toch naar Nederland? Dat opent weer perspectieven...!!!!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:39

Er zullen diverse hengsten in aanmerking komen voor een Foundation-opname, maar slechts weinig mensen zien er het nut van in om ze ook daadwerkelijk aan te melden. Er wordt hier in Europa tenslotte niets mee gedaan (wedstrijden etc). Vroeger stond er een lange rij met namen en het %-TB erachter, zodat je zelf een beetje kon kijken wat er voor Foundation bloed in bepaalde bloedlijnen zat.

Missy is 98% Foundation (pedigree-wise) maar is zeer zeker geen bulldog-type, Sugar is daarentegen wel lekker gespierd maar heeft dit uit haar TB-achtergrond (Impressive).
Dus alleen spieren zegt echt niet alles.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:19

Nancy, bedankt voor je leuke reactie over Ace. Leuk dat je hem mooi vindt! Haha!

Zowel Ace als Flash zijn reiners en zijn alletwee wel het 'bulldog-type', alhoewel Ace dus 'foundation' gefokt is en Flash niet. Gelukkig hebben ze alletwee ook 'atletisch vermogen' behouden en daardoor in de sport goed bruikbaar.
Zelf prefereer ik dit type paard, vind ik gewoon heel mooi om te zien.

Foundation of niet, sommige hengsten **hebben** het bulldog type en anderen niet.......

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown


Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:38

Sugarmiss schreef:
Missy is 98% Foundation (pedigree-wise) maar is zeer zeker geen bulldog-type, Sugar is daarentegen wel lekker gespierd maar heeft dit uit haar TB-achtergrond (Impressive).
Dus alleen spieren zegt echt niet alles.


Het bulldog type is meer dan alleen bespiering. Het verwoord het algehele beeld. Dus de typische bouw waarbij je ook aan ruglengte, kaakformatie enz moet kijken. Een bulldog type is niet het zelfde als een zo'n "vette koe" die in de halter worden uitgebracht.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:44

Mag ik aan het 'bulldogtype' denken aan het plaatje wat zo bekend is van de Quarter (die sorrel waar alle spieren zo lekker te zien zijn) Verward
Want Missy is duidelijk wat langer en slanker dan dit 'boegbeeld'.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:00

Tuurlijk mag dat.
Maar vergeet niet dat 'Boegbeeld" is een tekening naar een ideaal. En waarschijnlijk moet het ook nog eens een hengst voorstellen en jij het het toch over een merrie? Daar zit al een wereld van "bouwverschil".

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:23

Ik had begrepen dat het 'boegbeeld' wel geschilderd is naar evenbeeld van een bepaald paard. Ik heb daar ooit eens een artikel over gelezen. En ja 'plof'kaken zal een merrie niet zo snel krijgen. Lachen
Waar het mij eigenlijk om ging is dat 'men' een bepaald beeld van een Foundation Quarter in het hoofd heeft wat niet 100% is zoals een foundation eruit zou kunnen zien (ik nam Missy als voorbeeld).

Ook vanuit het vroege begin waren er al zoveel verschillende types dat je moeilijk kunt spreken van een vast 'boegbeeld'.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:40

Als jullie met "Boegbeeld" het schilderij van Orren Mixer bedoelen vasn de Ideale Quarter Horse: dat schilderij is wel degelijk gemaakt met een bepaald paard voor ogen...zou even moeten kijken welke precies...kan nu niet bij mijn documenten komen, die liggen thuis (en ik zit op mijn werk)

Je suis Charlie.

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:29

Is het schilderij van Orren Mixer niet Wimpy?

En op Madepolder staan nog meer Foundation hengsten, Tabasco bijvoorbeeld, en een BH Jack nakomeling. Ik dacht dat die ook geregistreerd waren. En er staan er nog een stuk of wat, waar ik de namen niet van weet.
Showdown is met 91% een hele hoge qua foundation blood, en ondertussen behoorlijk aan het groeien..

Mijn merrie is ook Foundation geregistreerd maar zeker geen Bulldog type, hoewel ze wel voldoet aan de QH eisen zoals op de "folder" van de AQHA vermeld (met op de voorkant die Orren Mixer tekening).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:53

Cer, dat schilderij kon best wel eens Wimpy zijn. En ik denk dat ik dat verhaal een keertje in het blaadje wat je bij het lidmaatschap bij de AQHA krijgt heb gelezen....of het was in een Legends boek. Hmmmm, waarom laat mijn geheugen me nu in de steek? Of is het dat mijn harde schijf volraakt? *LOL*

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:07

Klopt, het verhaal heeft gestaan in het gratis blaadje van de AQHA, al een flink tijdje terug overigens. Geen wonder dat je dat vergeten bent Lachen

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:23

Wat is een foundation hengst? Of moet ik zeggen wanneer is het een foundation hengst...?
En wat is TB?
Kan het niet helemaal volgen hiero...

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:41

TB=thoroughbred en foundation is (als ik het goed heb begrepen) als er geen tot minimaal TB in zit.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:00

Maar wat is dan thoroughbred?
Ik zou zeggen volbloed maar als een quarter niet helemaal volbloed is kan'ie toch niet in het stamboek? Of kunnen ze wel geregistreerd worden?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:29

Bonnigje:Thoroughbred is het Engelse woord vol Volbloed.

Het Quarter Horse stamboek is in de veertiger jaren van de vorige eeuw opgericht, en is ontstaan uit het Engelse Volbloed in combinatie met de paarden die in Amerika al aanwezig waren, van Percheron tot Andalusisch ras. Ze moesten qua bouw voldoen aan bepaalde eisen, anders werden ze niet in het stamboek opgenomen. Het stamboek stond echter open voor kruisingen met Engels Volbloed, omdat men een snel paard wilde fokken voor de kwart mijl koersen (a Quarter Mile Horse---> Quarter Horse)

Dus in de begindagen was er erg veel volbloed in de Quarter. Je kunt er zelfs van uitgaan dat de Quarter zonder het Engelse Volbloed niet had bestaan. Ging je en ga je nu met die Quarters fokken, krijg je dus een Quarter papier.
Bracht je een Engels Volbloed in van buitenaf (en dat kan nog steeds, want het stamboek staat daar nog steeds voor open) dan kreeg je een Appendix Papier. Als je met dat paard aan wedstrijden mee ging doen, en hij presteerde goed, kon en kan hij worden opgenomen in het Hoofdstamboek.

Nu zijn er voorstanders van het steeds opnieuw inbrengen van Engels Volbloed, en mensen die dat minder graag zien. Zij zeggen dat je op de lange duur het risico loopt dat je een Engels Volbloed krijgt met een Quarter Papier. Dus willen zijn blijven doorfokken met paarden waar zo min mogelijk Volbloed in zit, om het oorspronkelijke type te proberen te behouden.


Je moet het woord Quarter "volbloed" niet verwarren met halfbloed. Een kruising Quarter x Engels Volbloed (TB) kan bij de AQHA worden ingeschreven als Appendix. Maar dat is ook de enige kruising die bij de Quarter kan worden ingeschreven. Een kruising met een PAINT kan bij de APHA worden ingeschreven, en niet meer bij de Quarter. En voor een kruising met een ander ras zijn er verschillende registies (Quarab (Quarter x Arabier) , Azteca (Quarter x Andalusier) enz...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:40

Bonnigje schreef:
Maar wat is dan thoroughbred?
Ik zou zeggen volbloed maar als een quarter niet helemaal volbloed is kan'ie toch niet in het stamboek? Of kunnen ze wel geregistreerd worden?

Een thoroughbred is idd een volbloed ingeschreven bij de Am. Jockeyclub. Een Quarter gekruist met zo'n volbloed kan wel ingeschreven worden bij de AQHA maar krijgt dan een papier met een geel randje ipv een blauw. Voor het ID-nummer van het paard staat dan wel een T(geloof ik Verward ) 'appendix certificate'.
Het papier is net zo officieel en je mag ook gewoon aan wedstrijden meedoen. Heb je met dit paard 10+ wedstrijdpunten behaald dan wordt het gele papier omgezet naar een blauw, dit geldt dan meteen ook voor alle veulens die deze half-TB op zijn naam heeft staan.

Kruisingen worden vaak 'race'quarters genoemd, omdat ze niet 'cool' zouden zijn en minder bespierd. Niets is minder waar. Ik kan foto's plaatsen waar niemand meet kan zien wat nu de 100% quarter is en wat de TB/Quarter is.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:42

We zaten weer gezelli samen te typen Lachen

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:49

Ah... dus als ik het goed begrijp is foundation het pure Quarter bloed. En dat kan gemengd zijn met TB. En dat wordt dan in percentages aangegeven.
Klopt het dat de paarden apart aangemeld worden voor Foundation? Of staat dat op de registratie van AQHA?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers