Heeft jouw paard ijzers? En waarom (niet)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Heeft jouw paard ijzers?

Ja, ivm wedstrijdrijden
16 (11%)
ja, ivm mennen
4 (2%)
ja, ivm buitenrijden
35 (25%)
ja, ivm slechte hoeven, hoefkatrol etc.
14 (10%)
ja, andere reden (uitleg?)
13 (9%)
nee, is niet nodig
55 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Heeft jouw paard ijzers? En waarom (niet)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 09:58

Ik ken een paar mensen die hun paard vierkant hebben laten beslaan terwijl dat helemaal niet nodig is. Een van hun paarden staat zelfs 5 dagen per week op de wei en er word dan 2x keer mee in de bossen gereden. Okee, als een paard last van haar hoeven heeft of een verkeerde beenstand dan vind ik het nog wel kunnen, en een paard dat veel wedstrijden rijd en veel over de weg komt gaat ook nog wel, dan is het gewoon nodig voor de veiligheid en onderhoud.
Bij ons is geeneen pony beslagen, omdat ik het niet nodig vind, Bonnie staat gewoon altijd op de wei en krijgt af en toe een veulen, daar heb je geen ijzers voor nodig, Belle word alleen recreatief gereden in de bossen of wei en af en toe staat ze voor de kar, mar da's zo weinig dat dat ook zonder ijzers kan. Apollon word elke dag bereden in het bos en in de bak, dan moet ik wel over straat om ergens te komen maar ik vind het onnodig om haar daarvoor te laten beslaan. Als ik over de weg ga en ik kom weer eens zo'n "manegemeisje" tegen krijg ik wel eens te horen waarom ze geen ijzers heeft.... "heeft ze niet nodig" is het antwoord dan.
Je ziet ze dan kijken van ben jij wel goed snik? Verward
Maar goed, wat vinden jullie, moet je je paard al beslaan als ze 1x per week over de weg komen of gewoon alleen als het echt nodig is.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 07-05-03 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt


Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:05

nee heeft ie niet nodig, en ik rij ook niet veel op asvalt weggetjes ofzo, en ik vind ook mits je paard het echt niet nodig heeft, je beter je paard zonder ijzers kan laten staan

Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:07

Mijn pony heeft 's zomers ijzers onder, om de kalkoenen in te draaien tijdens de wedstrijden. Alleen puur daarom. 's winters gaan ze er weer af, dan zijn ze niet nodig en het scheelt in de kosten als ze er dan weer af gaan Knipoog

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:16

Ik wil Den niet op ijzers hebben. Hij heeft nu hoeven waar menig paarden eigenaar jalours op zou zijn en die wil ik niet verpesten. Hij kan 2 a 3x per week de weg op zonder dat ze te kort worden. Ze brokkelen nooit, scheuren nooit. Hij staat zo recht op z'n pootjes dat hij ook gewoon nooit bekapt hoeft te worden(is nog nooit gebreurd sinds ik hem ken, nu 2,5 jaar).
Wel denk ik aan hoefschoenen omdat ik van de zomer meer wil gaan mennen. Dan slijten z'n hoeven wel wat te hard en wil ik dat proberen. Ik vind het nl echt zonde om door zijn perfecte hoeven nagels heen te slaan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:18

Mijn paard stond eerst alleen van voren op ijzers omdat ze er van achter niet tegenkon. Omdat ik van de winter niet veel heb buitengereden heb ik ze van voren er ook maar afgelaten, en ik ben niet van plan om ze er nu weer onder te laten zetten. Tenzij natuurlijk de voorhoeven door het buitenrijden te veel afslijten

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:19

Mijn pony heeft rond om ijzers omdat ie te plat staat voor en anders gaat ie op de straal lopen. En omdat ik wedstrijden ga rijden hebben we hem achter ook ijzers onder gedaan met schroefgaten voor heeft ie nu ook schroef gaten

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:20

Mijn paard heeft alleen voorijzers dit i.v.m. het buitenrijden.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:21

Mijn paarden komen veel op de verharde weg als ik ga rijden dus kom ik er niet onder uit.

De hond is de betere mens

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:23

Rinkja is vierkant beslagen omdat ik veel buitenrijd.Maar ze kan ook niet lopen zonder ijzers.Toen we haar kregen had ze altijd al op ijzers gelopen,en toen ze een keer geen ijzers had,werd ze meteen kreupel.
Omdat haar hoeven nu niet meer sterk genoeg zijn om zonder ijzers te lopen.Maar ik rijd toch veel buiten,dus heb ze ook wel nodig.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:30

Marilyn heeft wel ijzers, want die loopt 9 van de 10 keer op asfalt dus is wel nodig. Private daarintegen wordt niet gereden, dus heeft eigenlijk geen ijzers nodig

22 Januari verwachten we ons kleintje

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:30

Bill loopt voor de kar en heeft ijzers.
In de winter staat hij meestal zonder, omdat we dan niet veel over de weg gaan.

Goedgekeurd onderschrift :)

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 10:31

En wat verstaan jullie dan onder veel buiterijden? En hoe veel rijd je dan over verharde wegen? Want dat verschilt dus ook erg lijkt mij.
Ik kan gewoon elke dag buitenrijden op Appie, ook over de verharde weg.
Maar haar hoeven slijten heel weinig, ze zij ook best hard. Af en toe slaan we de hoefsmid voor wel een over want dan is het gewoon niet nodig.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:33

Soraya heeft geen ijzers, zij wordt bijna iedere dag bereden in de bak of buiten (en dan niet veel op verharde wegen). Van ijzers gaat ze dacht ik ook onregelmatig lopen (zoiets zei de eigenaresse).

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:36

Tjo staat al dr hele leventje zonder ijzertjes.
Ze heeft zulke sterke hoeven die dusdanig goed natuurlijk afslijten (wij rijden wel veel over asfalt ed) dat de smid maar 1x per half jaar komt en er dan nog bijna niks afhaalt. Komt eigenlijk alleen om de stralen wat bij te snijden tegen rotstraal, hihii.
Dus voor ons geen ijzers gelukkig....

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:36

Karina heeft ook geen ijzers. Ze rijden haar toch altijd in de bak en anders net als Soraya op de onverharde wegen buiten.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:48

Mijn paarden staan beiden rondom op de ijzers. Ik rij endurance en train veel over de straat. Uck staat altijd rondom die slijt teveel. We rijden bijv. trainingsronde van ong. 55 km. Daarvan gaat denk ik 25 km over de straat. Dus ijzers zijn echt nodig. Nasir had ik eerst enkel voor en achter niet. Maar nu hij ook in training ging was het gewoon nodig. Maar in de winter kunnen de achterijzers er weer af. Liever zonder maar dat gaat helaas niet.

Geniet van de dag

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:52

xxappiexx schreef:
En wat verstaan jullie dan onder veel buiterijden? En hoe veel rijd je dan over verharde wegen?


Het wisselt,de laatste tijd minder,maar anders vaak drie keer per week,minstens een uur.En dan ook vooral over de harde weg,omdat hier geen ruiterpaden zijn,en weinig andere zachte paden en goede bermen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 11:03

Lindy"]
[quote="xxappiexx schreef:
En wat verstaan jullie dan onder veel buiterijden? En hoe veel rijd je dan over verharde wegen?


Het wisselt,de laatste tijd minder,maar anders vaak drie keer per week,minstens een uur.En dan ook vooral over de harde weg,omdat hier geen ruiterpaden zijn,en weinig andere zachte paden en goede bermen.
[/quote]


Tja, dan kan het wel nodig zijn ja.

Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:06

Joris krijgt ijzers, ik rijd toch zo'n 4 keer per week buiten met hem over asfalt ed, en zijn hoeven gaan nu scheuren en scheef slijten. Ben beniuewd hoe hij het vindt Lachen


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:07

Cerise heeft (nog) geen ijzers.
In de toekomst misschien wel, als ik ooit wedstrijden wil rijden en kalkoenen moet indraaien enz.

Haar hoeven zijn vrij hard, en slijten heel weinig. Ben ik heel blij mee.
Ik rijd gemiddeld eens per maand over de weg, en dan nog geen 1 km. per rit zeg maar. Het liefst zoveel mogelijk in de berm als het kan. Knipoog
Ook is er een klein bos vlakbij en zijn de bermen hier (in droge tijden Haha! ) goed te berijden, maar het bos is snel moerassig... Frusty
Ach ja dan wordt het maar zwemmen... *LOL*

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:16

Mijn dravers hebben allebei lichte ijzers onder, omdat ze dagelijks op een drafbaan getraind worden waarop de voeten te snel zouden slijten zonder ijzers. Maar in de koers gaan de ijzers van mijn hengst eraf, hij loopt dan veel lichter (en sneller!). Het is dus puur voor de slijtage, nodig hebben ze ijzers niet voor de voeten.

Extremely rare and Beyond Compare

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:21

Lois heeft sinds 12 weken geen ijzers meer. Dit na inspirerende verhalen op de Nat.paard mailinglijst. Ik besloot het ook eens te proberen en vind het een groot suc6. Geen geslof meer en meneer loopt veel ruimer nu. We rijden veel buiten door bos en polder (om de dag 20 tot 30 kilometer dus dat mag wel veel genoemd worden Knipoog), stappen over het harde en doen westerntraining in de bak. Voor mensen die interesse hebben in hoefijzerloos rijden raad ik bovenstaande mailinglijst aan waarop een hoop Strasser mensen zitten die goede uitleg kunnen geven over bekapping en ijzerloos rijden.
Kijk ook maar eens op: http://utopia.ision.nl/users/veldman/na ... index.htm.
De overgang heeft bij mijn paard 2 weken pijn gekost maar dat is nu gelukkig over.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:24

Die van mij staan niet op ijzers 2 zijn te jong die komen amper op de harde weg die ene keer in de maand dat ik eens wandel is eigenlijk niet de moeite waard.
de ander heeft keiharde hoeven en een goede been stand ook niet nodig bovendien glijd hij amper op gras dus voor de wedstrijden heb ik ze ook niet nodig

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:25

Zolang het kan hou ik haar onbeslagen, maar mocht er toch te veel slijtage zijn, dan laat ik haar beslaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, boemel en 38 bezoekers