Jaarling steelt melk!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Jaarling steelt melk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 23:46

Kom ik vandaag bij stal staat mijn hoogzwangere shet dame te genieten.
Ik zeg tegen mijn vriendin kijk eens joh....ik weet niet wat die jaarling doet maar Omega vindt t heerlijk!
Kom ik dichterbij en wat zie ik, staat die jaarling te drinken! Boos!
Moet ik nu de zwangere dame apart gaan zetten? Verward
Want ik zit natuurlijk straks met de biest.
Wat nu?
Als ze alleen moet staan is ook zo zielughhhhh Huilen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:54

Kan je de wei/paddock niet in 2 stukken verdelen ?? Dan staan ze apart, maar niet alleen Lachen !
Ik heb geen idee of het veulen straks biest moet missen Verward ! Misschien kan je dat even aan Jantien (moderator "Medisch") vragen ?!!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:06

Ik weet ook niet of het erg is voor het toekomstige veulen wat biest betreft, maar ik weet wel dat dit niet goed is voor de jaarling. Hij is namelijk al gespeend en hoe meer hij nu gaat drinken, hoe afhankelijker hij weer wordt van zijn 'moeder'. Als dit een tijdje zo doorgaat, moet je hem overnieuw spenen.

Daarbij komt dat je niet weet wat er gebeurd als het veulen komt. Zal de merrie dan een van twee niet accepteren (wie!?) of zal ze voor beide pony's zorgen? In het eerste geval krijgt een van beide het erg moeilijk omdat ze beide van de merrie afhankelijk zijn, in het tweede geval gaat je merrie eraan kapot omdat 2 veulens voeden wel erg veel vraagt (al helemaal omdat de jaarling veel dringt).

Het zou dan ook zo kunnen zijn dat de merrie gewoon niet genoeg kan produceren om beide veulens te onderhouden, waardoor ze allebei maar de helft krijgen van wat ze nodig hebben. Voor de jaarling is dat niet zo erg, die kan ook gras eten en water drinken, maar het veulen heeft die mogelijkheid niet.

Conclusie: Ik zou ze heel snel uit elkaar halen!!