Stand benen van veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Stand benen van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 19:18

Gisteravond is mijn hengstveulen geboren. Ging gelukkig allemaal heel voorspoedig. Hij heeft erg lange benen en wankelt daar ook behoorlijk op. Nu weet ik wel dat dat allemaal nog bijtrekt en vanzelf sterker wordt maar toen ik hem vandaag uit de wei haalde viel het me op dat hij wel een beetje raar loopt. Hij draait zijn achterbeen vanuit de heup (heet dat zo bij paarden?) naar buiten toe. Trekt dit wel bij? Hij staat ook steeds een beetje scheef als hij gewoon stil staat. Ik maak me hier toch wel een beetje zorgen om. De dierenarts is er wel geweest voor het spuitje maar toen was me dit nog niet opgevallen en heb ik het dus niet gevraagd.

Heeft iemand dit wel eens eerder gezien?


wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:38

Ik zou je dierenarts er even bij halen. Hoe eerder je wat weet, hoe eerder en beter je het kan verhelpen. Er is met speciaal beslag veel te bereiken.

Laat je nog even weten hoe het afloopt?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:02

Veulens hebben soms zulke kromme benen, dat je je echt afvraagt hoe dat nog ooit moet goedkomen.
Meestal is dat echter geen probleem. Kijk maar eens over twee weken, dan zal het al een heel eind bijgedraaid zijn Haha!

Als je twijfelt of het een aparte afwijking is, kan je er eens een kenner naar laten kijken.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 07:33

Als het goed is komt de hengstenhouder het veulen nog bekijken. Ik zal het hem vragen en dan heb ik voor de merrie over anderhalve week een afspraak met de hoefsmid. Hij moet daar toch zeker verstand van hebben? Ik hoop maar dat het inderdaad wegtrekt. Vandaag wil ik hem (zodra het hier ooit weer droog wordt) de hele dag naar buiten doen, dat lijkt me wel goed voor zijn spieren.

mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:41

Heb je het blad BIT van maart dit jaar. Daar staat dat veel "kleine afwijkingen " door de natuur zelf opgelost worden. Ik zou het wel goed in de gaten houden komende weken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:17

Veel laten lopen, dan trekt een heleboel wel bij.
Ook met dit weer kun je ze rustig een paar uur buiten zetten, als hij maar niet op de tocht staat als het net geregend heeft ofzo.
Mijn veulens gaan vanaf dag 1 minimaal 4 uur naar buiten en dan staan ze eigenlijk met een dag of 2 recht op de benen. Door de weinige ruimte in de baarmoeder hebben veel veulens de eerste dagen last van scheve ledematen! Haha!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 08:01

Ik denk zelf dat het komt doordat hij klem gelegen heeft of zo. Het is al wel een beetje opgeknapt maar nog lang niet weg. Hij draait hem nog steeds raar naar buiten. Hij heeft ook echt heel erg lange benen. Ik probeer hem zoveel mogelijk naar buiten te doen zodat zijn spieren sterker worden en dan moet ik toch maar gewoon afwachten.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 12:34

Update: Net is de hengstenhouder wezen kijken en hij zegt dat dit zeker goed gaat komen. Er valt nu toch wel een last van mijn schouders.
Hij komt binnenkort nog een keer langs om vitaminen in de spieren te spuiten. En verder veel naar buiten en de eerste drie maand maar niet al te veel naar kijken.
Nu kan ik gaan genieten van mijn aanwinst! Haha!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:56

vitaminen in de spieren??? waarom?

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 15:12

Ik denk om de spieren sterker te maken en de groei te bevorderen. Ik kon hem ook gewoon vitaminen geven maar dan weet je niet of het op de goede plaats gaat werken.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:42

Emm, ik weet het niet hoor, zou niet zomaar vitaminen in de spieren laten spuiten - mag een hengstenhouder dat trouwens wel? Meestal heeft moeders wel genoeg van alles!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 16:08

Ik zou niet zomaar iedereen in mijn veulen laten spuiten hoor! Hij werkt erg nauw samen met een erg goede dierenarts en ik weet dat hij dit voor die tijd met de dierenarts gaat bespreken. Normaal gesproken zou moeders wel genoeg moeten hebben maar dit veulen staat (en loopt) echt beroerd op zijn benen.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:10

A. mag alleen iemand met een afgeronde medische opleiding 'spuiten' en
B. vraag ik me af of het niet een (verboden) spierversterkend middel is wat hij in de spieren wil spuiten Verward
Als het veulen gezond is heeft het zeker nu nog geen vitaminen nodig.
Ik zou hier erg terughoudend tegenover staan.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 16:18

O daar heb ik niet eens aan gedacht. Ik koop dan toch maar gewoon vitamines in een spuit. Dan geef ik die wel. Dat schijnt ook wel te werken.
Lijkt me dan een stuk veiliger, ga direct nog richting winkel!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:40

Haemolytan van Equistro zou een gunstige invloed hebben op de beenstand en botten. Dat krijgen ze bij ons na de geboorte en lusten ze graag.

Citaat:
Foals - orthopaedic problems
(Developmental Orthopaedic Disease, DOD)
There have been numerous reports for some time of remarkable successes achieved with EQUISTRO HAEMOLYTAN 400 in foals and weanlings with postural anomalies, for instance

* general malposition of limbs in newborn foals
* hardened or shortened tendons, foot problems (contracted tendons)
* tumefaction of joints, exostosis
* changes in the cervical spine

Studies made for instance in the US show that such changes may be due to trace element deficiencies, in particular copper deficiency, or to poorly balanced trace element or mineral supplies (Knight et al., 1990; Bridges and Moffit, 1990; Hurtig et al., 1991; Finkler-Schade et al., 1996; Jeffcott and Savage, 1996; Pagan and Jackson, 1996; Davies et al., 1996). Orthopaedic problems tend to occur more frequently under the influence of insufficient copper supply to prenatal foals, of high milk production by mares and the resulting late supplementary feeding by the foal, and of fast weight gain in foals.


http://www.equistro.de/uk/haemolytan_wiss.html

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:40

Ik geef de eerste maand Podo supply van PAVO aan de merries en zogauw als ze brokjes gaan eten aan de veulens. Het schijnt dat dit een middel is dat een redelijk goede invloed heeft op de ontwikkeling van botten. Is natuurlijk niet snelwerkend of zo. Ik ga trouwens ook eens kijken naar dat spul van jou Zannekin, ik houd wel van wetenschappelijk verantwoorde supplementen.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:50

PienV: de engelse term is 'windswept', doe eens een search op google. Het levert aardig wat nuttige info op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furst, Gitana, GoogleAdsense, knockout1, SunnyHorse, TinkerTreas en 24 bezoekers