Is het zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Is het zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 10:05

Wat vinden jullie,is het zielig als een pony alleen staat?
Onze pony staat alleen,ziet wel andere pony's bij de buren,en ik geloof ook niet dat ze het erg vind om alleen te staan.Maar soms vraag ik me toch af of het niet slecht is voor haar.Naar ons toe is ze een heel stuk liever als ze alleen staat[ze heeft wel samen gestaan,maar is dan erg nukkig].En toen de laatste pony die we gehad hebben verkocht werd leek ze zelfs opgelucht! Ze staat achter het huis en krijgt dus veel aandacht,maar soms denk ik zal ze een maatje missen?

https://www.facebook.com/FotoBiancaS


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:18

Je zegt dat ze andere pony's kan zien, dus helemaal alleen vind ik haar niet.... Ik heb mijn paarden allemaal in aparte stukjes wei staan, ze kunnen elkaar dan wel zien, maar niet aanraken, ik denk dat dit ook een soort van samen zijn is hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:37

Zielig niet, maar ook niet ideaal. Lichamelijk contact vinden veel paarden (niet allemaal!) toch wel heel prettig.

robi

Berichten: 182
Geregistreerd: 08-11-02
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:55

ja dat denk ik ook sonja!
een kleine pony kan je er altijd bij nemen

~~**~~robi~~**~~
nieuw profiel met foto van mij en me tweeling zusie!!

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:50

ik zou misschien toch aan een shetlander of zo denken, maar ja ik heb niet de reactie van jouw pony gezien, vraag eens aan mensen in de buurt die zich ook met paarden bezighouden, anders misschien een geit of zo, al zie ik daar nooit zo het nut van in


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:53

Kleine pony's zijn zoveel niet goedkoper hoor. (al vergeten veel dat die ook naar de hoefsmid moeten en wormenkuren etc)
Ik vind het niet echt zielig, vooral niet als een paard niet beter weet maar ikzelf zou m'n pony niet graag alleen hebben staan.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:26

Misschien je is pony liever op zichzelf en als er andere paarden bij de buren staat is ze toch niet echt alleen.
Misschien een schaapje erbij??? Dat is ook wel wat gezelliger.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:29

ik vind het ook wel zielig, maar als je pony niet van contact met andere pony's houd, denk ik niet dat je je daarom zorgen moet maken.
de mijne staat ook alleen, maar ons pap en mam willen er echt geen paardje bij, ook geen shetje.
Gelukkig komt er een aantal keer per week bezoek van de buurpony (waar buurmeisje op rijd) en daar mag ze altijd even mee knuffelen, likken, snuffelen. Dat vind ze wel echt helemaal geweldig.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 01:22

Kun je het een kuddedier aandoen om alleen te zijn, of alleen soortgenoten te kunnen ZIEN? (Hoe zou jij het ZELF vinden, denk je?)

Paarden/pony's hebben ook zo hun voorkeur t.a.v. soortgenoten.
Dat jullie pony opgelucht leek na het vertrek van die andere, betekent niet dat een ander maatje niet beter in haar smaak valt.

Denk er nog eens (samen met je ouders) over?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 01:25

Er zijn paarden die echte "einzelgaenger" zijn, die geen behoefte hebben aan een soortgenoot. Misschien heb je er wel met zoeen te maken. Weet je wat van het verleden van het dier? Is het een flesseveulen geweest? Heeft hij wel sociale omgangsvormen met andere paarden geleerd?

En voor de rest ga ik met Botervlieg mee, en geloof ik idd dat het afhangt van het individu, of het klikt met een soortgenoot of niet...

Je suis Charlie.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:00

Aan flesseveulen had ik nog niet gedacht. ZEKER de moeite waard om uit te zoeken!
Maar dan blijft het evengoed nog de vraag of de pony niet (alsnog/evengoed) een 'paardser' bestaan verdient?
En de Einzelgänger die op z'n tijd niet toch een knabbelmaatje opzoekt (en voor de rest negeert of er knorrig tegen doet), moet ik nog tegenkomen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die niet kan bestaan.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:17

Geiten zijn heus wel een oplossing, maar toch een b'tje 'second best'.
Je kunt ook denken aan een pensioenpaard/pony. Er zijn - als dit financieel een probleem is - zelfs nog wel eigenaren te vinden die willen bijdragen in de kosten, denk ik; of je kunt er een sponsor voor zoeken.
Paardenrusthuizen met ellenlange wachtlijsten kunnen je mogelijk verder helpen. Zo doe je aan meer kanten 'goed' (als je wilt).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:21

Botervlieg schreef:
Geiten zijn heus wel een oplossing, maar toch een b'tje 'second best'.
Je kunt ook denken aan een pensioenpaard/pony. Er zijn - als dit financieel een probleem is - zelfs nog wel eigenaren te vinden die willen bijdragen in de kosten, denk ik; of je kunt er een sponsor voor zoeken.
Paardenrusthuizen met ellenlange wachtlijsten kunnen je mogelijk verder helpen. Zo doe je aan meer kanten 'goed' (als je wilt).


maar het kan ook zijn dat je geen plaats hebt. dan kun je er soms zelfs geen shetje bij hebben.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:13

Mag iedereen zelf weten,
maar IK zou me dan - VOORdat ik aan een paard/pony begin - afvragen of ik zo'n dier wel voldoende te bieden heb (of beter een hobbelpaard kan kopen).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:05

Hon heeft 4 jaar alleen gestaan, en daar heeft ze echt niet onder geleden hoor. Tuurlijk zou het ideaal zijn als ze een maatje hebben, of het liefst nog in een kudde, maar om het nou als zielig te stellen... Tja

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:53

Ik ga met Botervlieg mee, als ik een paard zou kopen zou ik eerst kijken of ik hem onder voor hem prettige omstandigheden kan plaatsen.
Tuurlijk heb je paarden die graag op zichzelf staan, maar dat is volgens mij uitzonderlijk. Het zijn van nature kuddedieren dus dat hebben ze in zich. Als een paard in een kudde staat kan hij kuddegedrag vertonen, en dat is lijkt mij toch wel belangrijk voor een paard.
Maar het hoeft niet zielig te zijn, alleen minder goed denk ik.
Ik denk dat je meestal aan je paard wel kan merken of hij er onder lijdt, als je gewoon eens wat beter op je paard let, op kleinere dingen.
Maar ja, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van, dat geef ik eerlijk toe.
Maar ja, ik vind het toch altijd heerlijk om paarden in een kudde te zien! Als de wei groot genoeg is hebben de 'einzelgangers' een plekje voor zichzelf en kunnen de andere paarden elkaar heerlijk gezelschap houden.

Toch?

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:07

Mijn pony heeft anderhalf jaar alleen gestaan en is daar niet echt van vooruit gegaan. Op het begin wou ze nergens alleen naar toe en raakte ze helemaal in paniek als ze alleen stond.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:22

loulou heeft ook paar maanden alleen gestaan. maar ik was toch wel blij toen ik de shet van de overburen erbij mocht zetten. ik vond der toch wel zielig zo in der eentje. nou staat ze samen met 2 paardjes in de wei das nog fijner!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:36

Mazzel heeft 2 jaar alleen gestaan, toen vond ik het best wel zielig.. nu shakyra erbij staat is hij ontzettend chagerijnig naar mij, en enorm dominant tegenover mijn merrie (als ik er ben wordtie opeens kwaad op haar, oren in z'n nek, naar haar bijten) Verward
En als hij alleen staat is hij zoveel liever en makkelijker..

Als ze anderen kan zien, is ze niet helemaal alleen, en volgens mij kan dat geen kwaad..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:02

Het blijven hoe dan ook toch kuddedieren!....Pepsi is ook behoorlijk op zichzelf , maar toch merk je dat hij het leuk vindt als er een paard bij hem staat!
ik heb ook de ervaring dat hij, zodra er een merrie bij staat hij wel wat dominanter naar mij wordt, als ik erbij kom...maar na een tijdje samen (met de merrie) gaat dat wel over! en komt hij toch weer blij aanrennen als ik met de wortels kom! Vingers aflikken
Uit eigen ervaring kan ik toch wel zeggen dat het goed is om in ieder geval een soortgenoot erbij te hebben, het zijn nu eenmaal geen "solitaire"dieren (eenlingen).......
Ik zie en merk dat hij juist meer "paard" is (dus zichzelf) nu de twee shetlanders erbij staan, hij kan lekker "bazen", aardig of juist dominant tegen hun zijn, en dat gedrag is toch natuurlijk!! (want als wij de shetjes uit de wei halen om te wandelen of zo, raakt Pepsi toch lichtelijk over zijn toeren gaat hinneken en heen en weer lopen, en dat heeft hij niet als wij mensen weggaan!...
Hoe aardig of lief wij ook tegen het paard zijn. mijn mening is toch dat de soortgenoten niet echt vervangen kunnen worden door de mens!!! (en dan bedoel ik echt bij elkaar en niet gescheiden door schrikdraad of zo!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 02:14

Botervlieg schreef:
Geiten zijn heus wel een oplossing, maar toch een b'tje 'second best'.
Je kunt ook denken aan een pensioenpaard/pony. Er zijn - als dit financieel een probleem is - zelfs nog wel eigenaren te vinden die willen bijdragen in de kosten, denk ik; of je kunt er een sponsor voor zoeken.
Paardenrusthuizen met ellenlange wachtlijsten kunnen je mogelijk verder helpen. Zo doe je aan meer kanten 'goed' (als je wilt).


Voordat ik een bejaarde weidegenoot in huis zou gaan halen, zou ik toch even stilstaan bij het feit dat een bejaarde weidegenoot op de lange duur erg kostbaar kan worden...helemaal als hij specifieke medicatie nodig heeft....

Kun je je dat financieel veroorloven? Of kies je dan toch voor een geit of een Shet?

Rusthuizen zijn NIET de ideale plaats voor het zoeken van een weidegenoot....

Je suis Charlie.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:28

Mijn paard (van mij en mijn zus, ok) staat al haar hele leventje alleen met twee bé's (schapen). En amuseert zich kostelijk. Zolang je paard de uitstraling heeft van een vrolijk dier, maak je dan geen zorgen. Een paard kan zich heel goed zelf amuseren en ik ben van mening dat het echt geen kwaad kan om je paard alleen te laten staan (mits hij vrolijk blijft, natuurlijk). Die van mij heeft er echt niet onder geleden om alleen te staan!!!! Hij is ook nooit beter gewent. Binnenkort wordt ie ingereden, ben benieuwd hoe ze zich daar sociaal opstelt ten opzichte van de andere paardjes daaar !!!

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laran, Pomski en 105 bezoekers