[LO] Stelling aan de longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

[LO] Stelling aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 15:38

Hoe kan je aan de longe het beste stelling en buiging vragen? Door bij te zetten, of door de longe op een andere manier te bevestigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:08

Door met dubbele longe te longeren.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 20:33

Sonja schreef:
Door met dubbele longe te longeren.


Zo, das kort maar krachtig Haha!

Maar zijn er geen andere manieren? Voor als je zo gauw geen dubbele longe tevoorschijn kan toveren?

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:07

met elastiek of een andere hulpteugel gaan logeren en dat de kant waar de stelling heen moet binnenkant dus iets korter

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:03

lars schreef:
met elastiek of een andere hulpteugel gaan logeren en dat de kant waar de stelling heen moet binnenkant dus iets korter

Op het eerste gezicht lijkt dit toch logish (rotwoord sorry) maar met rijden heb je toch ook geen teugel korter?
Ik denk ook dat je dan aan de dubbele longe moet.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 20:46

'K heb met m'n instructrice afgesproken dat we een keer een lesje dubbele longe doen ipv rijden. Ik weet nog niet wanneer maar ik ben benieuwd hoe het gaat.

Tot die tijd nog een idee? Hoe ik haar een beetje stelling kan laten aannemen? Of er in ieder geval voor kan zorgen dat ze recht loopt en niet naar buiten kijkt.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:01

Haar achterhand opzij drijven tijdens het longeren.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 21:05

Summertje schreef:
Haar achterhand opzij drijven tijdens het longeren.


Dit is niet iets wat ik zo meteen zou uit gaan proberen... Verward Lijkt me toch niet echt een geschikte manier?

Hoe denken anderen hierover?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:20

Ik heb les gehad van een NH-instructeur in grondwerk. Een lang touw als longeerlijn en het laatste stuk in de drijvende hand gebruiken om mee te zwaaien. Je houdt druk bij het hoofd (dan wel aan halster) en laat haar zo de achterhand naar buiten doen. Dan krijg je buiging.
Zo bedoelde ik het.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 21:25

Summertje schreef:
Ik heb les gehad van een NH-instructeur in grondwerk. Een lang touw als longeerlijn en het laatste stuk in de drijvende hand gebruiken om mee te zwaaien. Je houdt druk bij het hoofd (dan wel aan halster) en laat haar zo de achterhand naar buiten doen. Dan krijg je buiging.
Zo bedoelde ik het.


Krijg je niet een paard wat recht is in zijn lichaam en niets anders kan dan z'n hoofd naar jou toebuigen omdat jij hem daar tegenhoud?

Plus dat je paard volgens mij dan een soort van zijgangen aan het doen is, met z'n hals overdreven gebogen??

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:40

Je moet voor en achter in de goede verhouding doen, dan lukt het zeker, maar je moet het wel kunnen aanvoelen.
Haha lastig hè.. Ben niet zo goed in mijn verwoording Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:38

Je hebt mensen die de longeerlijn bijvoorbeeld door een van de ringen van de longeersingel doen, omdat ze "dan extra stelling vragen". Maar als je daar nou eens goed naar kijkt, zie je vaak dat ze achterhand niet meer spoort, dus uitzwaait, en/of dat het paard zich over de buitenschouder naar buiten laat vallen.
Beste oplossing is en blijft aan een dubbele lijn. Is trouwens ook niet moeilijk om te doen, effe oefenen (met iemand erbij).

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:38

Dubbele longeerlijn lijkt mij ook een goede oplossing.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 21:36

Sonja schreef:
Je hebt mensen die de longeerlijn bijvoorbeeld door een van de ringen van de longeersingel doen, omdat ze "dan extra stelling vragen". Maar als je daar nou eens goed naar kijkt, zie je vaak dat ze achterhand niet meer spoort, dus uitzwaait, en/of dat het paard zich over de buitenschouder naar buiten laat vallen.
Beste oplossing is en blijft aan een dubbele lijn. Is trouwens ook niet moeilijk om te doen, effe oefenen (met iemand erbij).


Dat niet meer sporen van de achterhand, volgens mij gebeurt dat ook bij de manier die jij beschrijft Summertje, althans, zo lees ik het.

En Sonja, binnenkort ga ik een lesje dubbele longe longeren krijgen. 'K ben benieuwd of het echt zo gemakkelijk is als iedereen altijd zegt...