ongeluk in de duinen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

ongeluk in de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 16:48

ik ben samen met sokje van bok nara de duinen gegaan, ook onze eerste bokmeeting. Aan het einde van het duin kwamen we achter manege de hoef terecht, en we waren behoorlijk aan het balen, omdat dorina haar paard niet normaal kon laten lopen achter de shetlanders. We hadden dus besloten over het fietspad te gaan stappen, want we waren toch aan het einde. Toen we daar reden schoot een pony van de manege van achteren naar voren, en het meisje viel eraf, precies langs het pad, alle paardeb ervan door en die kinderen konden ze niet meer houden. Wij konden blijven staan en hielden samen met de begleider een paar ponys tegen stuk of 7 de rest voor dus het duin uit de weg over, daar was er nog iemadn afgevallen, maar al die ponys waren niet meer te stoppen. De begeleider belde gelijk de manege om dei ponys op te vangen voordat ze een drukke weg over staken, Wij reden met zn tweeen de ponys terug en de begleider (lisette) die reed alvast terug om te kijken of alles goed was gegaan. We kwamen dus voor de drukke weg, en daar stonden alle ouders al te wachten, samen met een meisje op de grond (toevallig dochter van mijn vaders collega) we kwamen aan rijden en verden eigelijk gelijk belaagt door de eigenaressen, dat ze de politie hadden gebelt en dat ze ons adres wilden enz. We waren erg verbaast dat ze dachten dat wij er voor bij waren gaan draven. gelukkkig was lisette er en vertelde het goede verhaal dat het gewoon een ongeluk was. Wij even zuchten. Meisje was er erg aan toe! moest gelijk naar het ziekenhuis toe, en het zag er niet erg goed uit. We hoorde dat bijna alle kinderen er van af waren gevallen. Zo als wij het konden zien konden ze niet echt goed rijden allemaal, en de mensen die we tijdens het terug rijden hadden gesproken zeiden dat het voor de meest de eerste keer was, en zelf dat ze naar buiten toen gingen.
erg onverantwoordelijk
Dit verhaal is voor ons goed afgelopen, maar voor de kinderen niet.

en zelf was ik er erg van geschokken, het is nu ongeveer 2 uur geleden.
hopelijk gaat het een stuk beter met het meisje nu zal het wel horen van mijn vader.

niets is onmogelijk voor hen die willen


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:54

Jeempie wat een gedoe. Mazzel dat ze niet de weg over waren gestoken.

Oh ik zie nu pas dat er een meisje naar het ziekenhuis moest hopen dat het niet ernstig is.
Laatst bijgewerkt door spokey op 06-05-03 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:55

Oei.. dat is niet goed. Ik hoop dat het weer wat beter gaat met dat meisje.
Veel sterkte he!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:12

wij hadden niets maar die paarden waren wel de weg over gegaan. Maar lisette had die manege gelijk gebeld en die hadden de paarden overe laten steken met klaar over terwijl al die beesten dus in volle galop over de weg schoten waarschijnlijk

niets is onmogelijk voor hen die willen

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:13

lars schreef:
wij hadden niets maar die paarden waren wel de weg over gegaan. Maar lisette had die manege gelijk gebeld en die hadden de paarden overe laten steken met klaar over terwijl al die beesten dus in volle galop over de weg schoten waarschijnlijk


Welke Lisette was/is dat?

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:38

lisette, geeft les op ponyclub heiloo
voor de rest weet het ook niet

niets is onmogelijk voor hen die willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:07

Jeetje! Dat is dan even schrikken zeg! Ik hoop voor dat meisje dat het nog wel meevalt, maar de schrik zit er natuurlijk bij iedereen goed in!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:22

ja vandaar die politie en abulances vanmiddag!!
wij zeiden al: ''er is er zeker weer eentje bij Groot af geknikkerd''
maar het was dus de hoef.
die gaaan ook altijd met van die achterlijke grote groepen naar buiten toe!!!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:30

Ik was dus degene die met chantal aan het rijden was en ik wil ff het volgende toevoegen. Hoe ken het in hemelsnaam voorkomen dat een manege zulke kleine kinderen de duinen in stuurt? Dit is zo onverantwoord, het had nog veel slechter kunnen aflopen! Die kinderen kunnen amper rijden en gaan dan al mee op duinrit. Ik blijf erbij dat paarden beesten zijn en altijd onverwachte dingen kunnen doen! waar was de begeleider die achteraan rijdt? want naar mijn idee hoort er bij elke rit een begeider ook achteraan te rijden.
En als laatste wil ik even kwijt hoe het in godsnaam mogelijk is dat als je mensen helpt en je brengt de mensen en paarden terug naar stal je gelijk allerlei beschuldigingen naar je hoofd geslingerd krijgt! Bij deze wil ik even zeggen dat ik me daar heel boos over kan maken, aangezien ik als ervaren ruiter weet waar ik mee bezig ben en dat kan ik in dit geval niet van de manege zegge! Als wij er niet waren geweest had het nog wel eens veel erger kunnen aflopen!

Bij deze wens ik ook heel veeel beterschap aan het meisje die nu in het ziekenhuis ligt. Ik hoop dat alles ondanks alles toch mee valt, vind het echt heel erg wat er is gebeurd!

gr. dorinda

Sammie drachtig van Solaris!

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:02

Jeetje. Dat is wel schrikken.
Ook wel zielig voor dat meisje, die manege had toch ook beter moeten weten. Maar volgens mij was dit niet voorkomen als er een begeleider achter reed? Ik was er natuurlijk niet bij dus daar kan ik eigenlijk niets over zeggen.

Idd belachelijk dat mensen jullie er van beschuldigen terwijl jullie alleen maar hebben geholpen. Daar heb ik laatst ook al iets over gehoort.

Nouja, sterkte allemaal

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:10

nee de begleidster reed voor op
maar de kinderen konden gewoon niet goed rijden, en voor de meeste was het hun eerst buitenrit, ga dan naar het bos maar nie tgelijk naar de duinen

niets is onmogelijk voor hen die willen


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:32

Jeetje zeg wat een gedoe allemaal.
Eerste duinrit met 1 begeleider hmm nee niet erg snel van ze.

Wodan en ik onderweg in de M2

kablom
Berichten: 225
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:39

Tjah een ongeluk kan gebeuren.
Maar van de fouten leren ze wel.
Ze zullen dit zeker niet zo snel meer doen hopelijk, want was niet echt slim.

-----------------------------------------------------

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:58

Wat dom van die manegeeigenaren zeg, om die kinderen de duinenen in te sturen! Als ze dan al die kleintjes weg laten rijden (buiten) laat dan iemand er naast lopen om de pony vast te houden ofzo.
Ik vind het ook al helemaal raar dat ze jullie de schuld geven. Jullie helpen mee, want jullie brengen die ponys terug naar stal en dan worden ze boos!
Ze hadden blij moeten zijn dat jullie al zo sociaal waren om mee te helpen. En dat jullie niet gewoon doorreden.
Ik vind het heel goed van jullie dat jullie de kinderen en ponys geholpen hebben.

nirvanaS
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-08-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:27

ik heb dit hele avontuur dus ook meegemaakt vanmiddag,ik reed in het midden mee als begeleiding.... ik wist niet wat me overkwam zeg,het ging opeens erg hard,ik kon mijn paard ook niet meer houden! ik ben met dat meisje meegegaan naar het ziekenhuis en er zijn fotoos gemaakt en gelukkig,is ze er goed vanaf gekomen.nog 1 meisje was naar de ehbo gegaan want die was met paard en al gevallen op de weg,had gelukkig ook niks,het paardje is er met schaafwonden vanaf gekomen.ik ben blij dat jullie geholpen hebben! bedankt.
groetjes,maaike

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:35

Het seizoen breek weer aan. De (kust)maneges zijn verheugd op de vele mensen die een buitenrit willen maken. Velen van die mensen en kinderen zeggen dat ze kunnen rijden. De (kust)manege eigenaren zien weer dollar tekens. Weer een groep naar buiten. KASSA!!!!
Veel van die (kust)maneges eigenaren kijken niet eens of de mensen echt wel kunnen rijden. Laten geen proefles mee draaien of de mensen iets in de bak laten zien. Zo gebeuren er jaarlijks heel veel onnodige ongelukken. Extreme duivel

Ik hoop dat er snel regels worden gemaakt om dit soort ongelukken te voor komen. Bijv. dat een ruiterbewijs verplicht is als men buiten wil rijden en dit bewijs laten tonen. Het ruiterbewijs is er al jaren en op enkele plaatsen na in Nederland is het niet verplicht. Maneges vragen niet eens of ze een ruiterbewijs hebben.

Als er iets gebeurt dan wordt er op het bord gewezen:

DE DIREKTIE STELT ZICH NIET AANSPRAKELIJK VOOR EVENTUELE ONGELUKKEN TIJDENS DE LESSEN EN/OF BUITENRITTEN OF OP STAL.

Ik kan om dit soort maneges zo kwaad worden Boos! Boos! Boos! Geld is belangrijker dan veiligheid voor mens en dier. Extreme duivel

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:39

Ik las per ongeluk k*u*t maneges i.p.v. kustmaneges Nerd .

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:46

spokey schreef:
Ik las per ongeluk k*u*t maneges i.p.v. kustmaneges Nerd .


Je zou het er wel bijna van maken. Haha!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:04

Citaat:
ik heb dit hele avontuur dus ook meegemaakt vanmiddag,ik reed in het midden mee als begeleiding.... ik wist niet wat me overkwam zeg,het ging opeens erg hard,ik kon mijn paard ook niet meer houden! ik ben met dat meisje meegegaan naar het ziekenhuis en er zijn fotoos gemaakt en gelukkig,is ze er goed vanaf gekomen.nog 1 meisje was naar de ehbo gegaan want die was met paard en al gevallen op de weg,had gelukkig ook niks,het paardje is er met schaafwonden vanaf gekomen.ik ben blij dat jullie geholpen hebben! bedankt.
groetjes,maaike



Ben blij dat het meisje er goed vanaf is gekomen! Ja het ging ook zooo snel allemaal! Mijn paardje raakte ook helemaal door het dolle maar ik kon haar gelukkig goed inhouden! Ik ben blij dat het verder allemaal meeviel want het zag er behoorlijk gevaarlijk uit allemaal. Hopelijk dat dit niet meer voorkomt.
gr. dorinda

Sammie drachtig van Solaris!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:06

Sneu voor het meisje en de rest van de kinderen.
En het is gewoon gevaarlijk, die weg is gewoon druk.

Ik ben zelf tegen een boom aangeknald toen ik een jaar of 9 was met een buitenrit van de hoef, dat is godzijdank goed afgelopen, ze waren eerst bang dat ik mijn rug gebroken zou hebben maar die lag alleen maar open gelukkig.

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:07

PhiaBink schreef:
Het seizoen breek weer aan. De (kust)maneges zijn verheugd op de vele mensen die een buitenrit willen maken. Velen van die mensen en kinderen zeggen dat ze kunnen rijden. De (kust)manege eigenaren zien weer dollar tekens. Weer een groep naar buiten. KASSA!!!!
Veel van die (kust)maneges eigenaren kijken niet eens of de mensen echt wel kunnen rijden. Laten geen proefles mee draaien of de mensen iets in de bak laten zien. Zo gebeuren er jaarlijks heel veel onnodige ongelukken. Extreme duivel

Ik hoop dat er snel regels worden gemaakt om dit soort ongelukken te voor komen. Bijv. dat een ruiterbewijs verplicht is als men buiten wil rijden en dit bewijs laten tonen. Het ruiterbewijs is er al jaren en op enkele plaatsen na in Nederland is het niet verplicht. Maneges vragen niet eens of ze een ruiterbewijs hebben.

Als er iets gebeurt dan wordt er op het bord gewezen:

DE DIREKTIE STELT ZICH NIET AANSPRAKELIJK VOOR EVENTUELE ONGELUKKEN TIJDENS DE LESSEN EN/OF BUITENRITTEN OF OP STAL.

Ik kan om dit soort maneges zo kwaad worden Boos! Boos! Boos! Geld is belangrijker dan veiligheid voor mens en dier. Extreme duivel


Het is niet bij alle maneges zo hoor.
Ik heb een paar jaar in Noordwijk gewoond en heb toen bij een manege gereden in noordwijk (de naam weet ik 1,2,3 niet meer).
Op die manege lieten ze echt geen mensen naar buiten gaan die niet konden rijden, als je geen ervaring met paarden had mocht je niet meteen mee met een buitenrit.
Ongelukken gebeuren er altijd ook met gevorderde mensen (die langer rijden).

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:12

[quote="PhiaBink"]Het seizoen breek weer aan. De (kust)maneges zijn verheugd op de vele mensen die een buitenrit willen maken. Velen van die mensen en kinderen zeggen dat ze kunnen rijden. De (kust)manege eigenaren zien weer dollar tekens. Weer een groep naar buiten. KASSA!!!!
Veel van die (kust)maneges eigenaren kijken niet eens of de mensen echt wel kunnen rijden. Laten geen proefles mee draaien of de mensen iets in de bak laten zien. Zo gebeuren er jaarlijks heel veel onnodige ongelukken. Extreme duivel

Ik wil toch wel graag het een en ander uit de wereld helpen.
De kinderen die op deze buitenrit meereden waren allemaal kinderen die al een of meerdere jaren les hebben bij ons op stal.Er zijn ook kinderen bij die een eigen pony hebben.Er reden 3 begeleiders mee.Omdat de meeste van onze pony's geen ervaring in het duin hebben en wij het te zwaar voor ze vinden huren de kinderen daar een aantal pony's om onder begeleiding een duinrit te maken.De Hoef geeft deze pony's dus niet mee aan kinderen die onervaren zijn,maar aan kinderen die ook gewoon lessen(alleen niet bij hen)Een pony huren en alleen op pad gaan gebeurt daar beslist niet.Natuurlijk weten we allemaal dat ,als er een paar pony's denken op hol te slaan ,er vaak geen houden meer aan is.
Dus tot slot:Er reden geen kinderen mee die nog nooit op een pony gezeten hadden en er was niet een maar 3 begeleiders.En helemaal tot slot:MANEGE DE HOEF HEEFT TOTAAL GEEN SCHULD AAN DIT ONGELUK IN DE DUINEN!!!!!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:28

Dit is in het algemeen Flair en het is geen commentaar of wat dan ook op Manege de Hoef of de kinderen die meereden. !!!!!!!
Ik heb zelf jaren in Wassenaar gereden en elke zondag naar buiten. Wat we onderweg niet tegen kwamen, dat wil je niet weten.
Wij gingen vaak naar Noordwijk waar Henk zijn zus woont, wat we daar niet zagen op het strand rijden, dat wil je echt niet weten.
Ik heb zelf op een manege in Scheveningen gewerkt en daar moesten de mensen eerst een les volgen voordat ze naar buiten mochten. Een manege vlak bij kon iedereen naar mee naar buiten. Daar gebeurde ook heel veel onnodige ongelukken.
Een buurvrouw kon zonder ooit maar 1 keer op een paard te hebben gezeten zo in Noordwijk een strandrit maken. Ze is er dus afgevallen en haar enkel verbrijzeld. Het kan en het gebeurt elk jaar weer.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:12

Citaat:
Ik wil toch wel graag het een en ander uit de wereld helpen.
De kinderen die op deze buitenrit meereden waren allemaal kinderen die al een of meerdere jaren les hebben bij ons op stal.Er zijn ook kinderen bij die een eigen pony hebben.Er reden 3 begeleiders mee.Omdat de meeste van onze pony's geen ervaring in het duin hebben en wij het te zwaar voor ze vinden huren de kinderen daar een aantal pony's om onder begeleiding een duinrit te maken.De Hoef geeft deze pony's dus niet mee aan kinderen die onervaren zijn,maar aan kinderen die ook gewoon lessen(alleen niet bij hen)Een pony huren en alleen op pad gaan gebeurt daar beslist niet.Natuurlijk weten we allemaal dat ,als er een paar pony's denken op hol te slaan ,er vaak geen houden meer aan is.
Dus tot slot:Er reden geen kinderen mee die nog nooit op een pony gezeten hadden en er was niet een maar 3 begeleiders.En helemaal tot slot:MANEGE DE HOEF HEEFT TOTAAL GEEN SCHULD AAN DIT ONGELUK IN DE DUINEN!!!!!!



Ik wil even het volgende kwijt:
HET is niemands schuld van dit ongeluk. Het blijven paarden en die kunnen onverwachte dingen doen. Maar ik vind dat de hoef zeker wel verantwoordelijk is. Het is en blijft gewoon onverantwoordelijk om zo'n grote groep(en zeker kleinere kinderen) de duinen in te sturen. Als er dan persee van die kleintjes mee moeten, maak er dan nie zo'n grote groep van maar hou het klein. Op onze manege gaan er max 10 per rit mee!! En dan rijdt er iemand voor en achterop.
Ik vind het heel laf dat het allemaal maar een beetje afgeschoven word, want de manege houdt toch echt de verantwoordelijkheid van zijn ruiters en paarden!

Sammie drachtig van Solaris!

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:25

MissSol schreef:
Citaat:
Ik wil toch wel graag het een en ander uit de wereld helpen.
De kinderen die op deze buitenrit meereden waren allemaal kinderen die al een of meerdere jaren les hebben bij ons op stal.Er zijn ook kinderen bij die een eigen pony hebben.Er reden 3 begeleiders mee.Omdat de meeste van onze pony's geen ervaring in het duin hebben en wij het te zwaar voor ze vinden huren de kinderen daar een aantal pony's om onder begeleiding een duinrit te maken.De Hoef geeft deze pony's dus niet mee aan kinderen die onervaren zijn,maar aan kinderen die ook gewoon lessen(alleen niet bij hen)Een pony huren en alleen op pad gaan gebeurt daar beslist niet.Natuurlijk weten we allemaal dat ,als er een paar pony's denken op hol te slaan ,er vaak geen houden meer aan is.
Dus tot slot:Er reden geen kinderen mee die nog nooit op een pony gezeten hadden en er was niet een maar 3 begeleiders.En helemaal tot slot:MANEGE DE HOEF HEEFT TOTAAL GEEN SCHULD AAN DIT ONGELUK IN DE DUINEN!!!!!!



Ik wil even het volgende kwijt:
HET is niemands schuld van dit ongeluk. Het blijven paarden en die kunnen onverwachte dingen doen. Maar ik vind dat de hoef zeker wel verantwoordelijk is. Het is en blijft gewoon onverantwoordelijk om zo'n grote groep(en zeker kleinere kinderen) de duinen in te sturen. Als er dan persee van die kleintjes mee moeten, maak er dan nie zo'n grote groep van maar hou het klein. Op onze manege gaan er max 10 per rit mee!! En dan rijdt er iemand voor en achterop.
Ik vind het heel laf dat het allemaal maar een beetje afgeschoven word, want de manege houdt toch echt de verantwoordelijkheid van zijn ruiters en paarden!


Ik heb nergens terug kunnen vinden hoe groot de groep was!? En uit de voorgaande berichten blijkt dat er 3 geleides meewaren. Paarden en pony's blijven nou eenmaal vluchtdieren, en als je als manege alles hebt gedaan om de ricico's zoveel mogenlijk te beperken (caps op, voldoende begeleiding ed.) vind ik dat je serieus met je verantwoordelijkheid omgaat. Enne wat wordt er nou eigenlijk "afgeschoven"??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, sterregoud, tienus63, Vagabondo, vilheide en 20 bezoekers