ziekte van lyme?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

ziekte van lyme?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:12

weet iemand de symptomen van de ziekte van lyme??

of wat je eraan kunt doen??
Laatst bijgewerkt door citalover op 06-05-03 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:23


citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:29

daar heb ik al gekeken maar niet kunnen vinden wat ik zocht

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.


citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:35

thnx

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:38

waarschijnijk heb je bij google niets kunnen vinden omdat het Lyme is en niet lime Haha!
deze ziekte wordt meestal veroorzaakt door een tekenbeet. maar wat de ziekte zelf precies inhoud weet ik zo niet, en ik heb niet zoveel zin om mijn boeken door te gaan spitten.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:46

ja ik zie het net ook al Haha! dat het niet lime is ik ben nooit goed geweest in het spellen Haha!
ik zal het gelijk even veranderen

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:50


"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:15

Wat toevallig,ik heb vandaag een artikel gelezen er over.
De symptomen die daarin werden genoemd waren:dubbelzien,gewrichtsaandoeningen,gezichtsverlamming,vermoeidheid en een rode plek rondom de beet van de teek.Verder stond er ook in dat je een teek ook niet eerst moet verdoven met b.v alcohol omdat er doktoren zijn die beweren dat de teek daar van schrikt en net voordat je hem verlamd hij alles loslaat ook zijn gif[?]Je kon hem beter met wat speeksel en een ronddraaiende beweging los maken.Zeker weet ik het niet meer maar ik dacht dat het artikel in de krant van vandaag stond,maar dat is wel de plaatselijke krant,als je intresse hebt wil ik je het wel toesturen.

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:22

binky schreef:
Wat toevallig,ik heb vandaag een artikel gelezen er over.
De symptomen die daarin werden genoemd waren:dubbelzien,gewrichtsaandoeningen,gezichtsverlamming,vermoeidheid en een rode plek rondom de beet van de teek.Verder stond er ook in dat je een teek ook niet eerst moet verdoven met b.v alcohol omdat er doktoren zijn die beweren dat de teek daar van schrikt en net voordat je hem verlamd hij alles loslaat ook zijn gif[?]Je kon hem beter met wat speeksel en een ronddraaiende beweging los maken.Zeker weet ik het niet meer maar ik dacht dat het artikel in de krant van vandaag stond,maar dat is wel de plaatselijke krant,als je intresse hebt wil ik je het wel toesturen.


Het stond in het NH dagblad van vandaag . Ik heb het ook gelezen.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:23

klopt, als je een teek van te voren verdooft gaat de inhoud van de teek je bloedbaan weer in en daardoor word je vergiftigd.
je moet de teek er idd met een draaiende beweging recht omhoog uittrekken. als je gebeten bent door een teek moet je hem een aantal maanden in de gaten houden of er een rode kring omheen komt (kan wel 4 a 5 maand duren) als dit het geval is moet je meeteen naar de dokter.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:35

ik heb de ziekte van lyme in een vergevorderd stadium gehad. De ziekte onstaat doordat een teek of een nympf (tekenlarf) die besmet is met de borrelia bacterie je bijt. Je hoeft dat niet te hebben opgemerkt het kan ook zonder dat je ooit een teek hebt gezien (dat was bij mij zo). De ziekte van lyme kent drie stadia die van enkele weken tot enkele maanden kunnen duren.

In het eerste stadium onstaat vaak een rode vlek rond de tekenbeet. Dat is in ieder geval een zeker teken van besmetting. De rode vlek hoeft alleen niet te onstaan.

In het tweede stadium treden allerlei verschillende soorten klachten op die niet bij iedereen hetzelfde hoeven te zijn. Een paar voorbeelden:

moe gevoel in armen en benen, algemene moeheid, huidklachten, af en toe gewrichtspijnen of scherpe gewrichtspijn, krachtverlies in handen, aangezichtspijn...Er zijn er meer maar dit zijn de voornaamste. En je hebt ze meestal niet allemaal.

In het derde stadium worden dit soort klachten steeds duidelijker. Bijvoorbeeld: ik had nadat ik een half jaar heel zware armen en benen heb gehad, zeer zware gewrichtspijnen en mij is de diagnose Reuma meegegeven (onterecht). Pas na zeker twee jaar kreeg ik de raarste huidklachten, pukkels, exzeem, gigantische jeuk, schimmel, noem maar op en onstond een grote rode vlek op mijn been (de plek was ook dik, tegelijk werd de huid dunnig en wit eromheen). De scherpe gewrichtspijn werd erger...Ik heb diverse peniciline-kuren gehad, hormoonzalf, anti-schimmelmiddelen noem maar op en niets hielp. Tot de huidarst me op Lyme liet testen. Dat bleek ik te hebben. Er is maar een soort peniciline die helpt tegen Lyme...afhankelijk van het stadium van de ziekte moet je dat een paar weken tot een half jaar slikken.

Ik ben nu genezen (ik heb nog wat restklachten in mijn gewrichten, maar de meeste pijn is weg, ik kan het meeste weer).

Als je denkt Lyme te kunnen hebben, aarzel dan niet en laat je testen. Veel huisartsen denken niet aan Lyme (ook de mijne niet) omdat het in nederland niet zoveel voorkomt, maar ook in Nederland zijn de teken inmiddels gedeeltelijk besmet met de bacterie. En als je er niets aan doet en mee blijft rondlopen, kan de ziekte uiteindelijk leiden tot verlamming of hersenvliesontsteking.

Dit is wat ik zo uit het hoofd weet, wil je meer weten vraag dan, dan zoek ik het voor je op. Ik heb documentatie zat.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:18

volgens mij kan je er ook hartkloppingen enzo van krijgen, maar dat weet ik niet zeker. Een kennis van ons heeft het ook gehad en die heeft er nog lang last van gehad.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 11:33

kan het 2e stadium ook al na een aantal dagen merkbaar zijn?? Verward

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:37


VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:42

Mijn moeder heeft de ziekte van Lyme. En is hierdoor verlamd aan een been geraakt. Ze heeft het waarschijnlijk opgelopen in een bloemenveld in Tjechie. Maar nooit de bekende rode ronde plekken gehad. Tegen de tijd dat ze erachter kwamen was er niks meer aan te doen en nu zit ze dus in een rolstoel. Dus neem alsjeblieft voorzorgsmaatregelen als je naar het bos of zo gaat. Heel soms blijft het niet bij de rode plekken...

wil je meer weten pb me maar

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 10:53

welke voorzorgsmaatregelen kan je treffen behalve broek in je sokken stoppen e.d.??
die Autan ofziets kan je dat ook als afweermiddel tegen teken gebruiken???

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:08

citalover schreef:
welke voorzorgsmaatregelen kan je treffen behalve broek in je sokken stoppen e.d.??
die Autan ofziets kan je dat ook als afweermiddel tegen teken gebruiken???


broek in je sokken helpt altijd, maar een teek kan op de raarste plekken terecht komen, ook in bijvoorbeeld je nek. En zeker de nymfen zie je niet (die zijn zo klein). Dus heel goed in de gaten houden en met rare klachten die op lyme lijken wel naar de huisarts gaan helpt! Breng bovendien je huisarts op de hoogte van je verhoogde kans om met teken in aanraking te komen (doordat je een paard hebt en veel buiten komt)...Dan weet de huisarts ook dat Lyme mogelijk is. Niet iedere huisarts is nog voldoende op de hoogte van Lyme. En daarom gebeurt in Nederland nog steeds te vaak dat ze er erg laat of te laat achter komen. En dat terwijl het in de eerste stadia goed te genezen is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, AmyJamess, Aranel, dandy123, Eelmo, Esther, kimberly1995, Labby1, nafkedemi, nimbletje, Traiectum, Verara en 123 bezoekers