[AR] Is het verplicht koetsiers bewijs te hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

[AR] Is het verplicht koetsiers bewijs te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 20:09

Ik ga een kar kopen en mag ik dan zomaar de weg met haar uit?
En mag ik overal rijden met de kar behalve dan natuurlijk op (snelwegen!!!!!!!!!!)grrag informatie over mennen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:53

Het is niet verplicht om een koetsiersbewijs te hebben als je over de weg gaat zover ik weet.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:24

NOG niet overal, maar in sommige (natuur)gebieden wel. En t zit eraan te komen dat t overal verplicht wordt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:40

Het koetsiersbewijs is idd nog niet verplicht. Ik vind het wel een goed opstap voor als je nog niet kan mennen, of nog niet zo goed. Het is wel belangrijk dat je weet hoe je je moet gedragen in het verkeer en veiligheid voor alles natuurlijk.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:15

Mrietjesueel schreef:
NOG niet overal, maar in sommige (natuur)gebieden wel. En t zit eraan te komen dat t overal verplicht wordt.


Dat is de grote droomwens van de SRR ja. Ik moet het nog zien voor ik het allemaal geloof. Het ruiter- en koetsiersbewijs bestaat ondertussen al een jaar of twaalf, en er zijn nog altijd maar een paar gebieden waar het verplicht is, dat moet voorlopig ook maar zo blijven. Zolang de SRR nog regels stelt aan optoming en verschijning dan zijn ze nog niet volwassen genoeg om serieus genomen te worden.
Wel zijn de cursussen voor het koetsiersbewijs vaak erg grondig. Voor die cursus zou ik nog wel voor het koetsiersbewijs willen gaan, dat papiertje heeft verder geen enkele waarde.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:17

Ik ga binnenkort toevallig zo'n cursus doen met mijn paardje. Ik kan nog helemaal niet mennen dus ik vind het erg fijn om dit onder begeleiding te doen. Ik wil ook graag dat koetsiersbewijs hebben omdat ik dan ook verzekerd ben als er iets gebeurd, maar inderdaad het is niet verplicht. Evenmin als het ruiterbewijs.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:36

deedee19, zelfs die verzekering stelt niks voor, je gewone WA-verzekering dekt namelijk de schade ook al. Ook daarvoor hoef je er dus niet aan te beginnen.
Ik hoop wel voor je dat je paard/pony beleerd is voor de kar, zou ik anders eerst doen. Verder zijn die cursussen vaak erg grondig, op zich niet onverstandig dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:28

Ik ga ook leren mennen en wil dan ook graag mijn koetsiersbewijs halen. Toch een soort van bewijsje dat je wel degelijk sturen kunt op de juiste manier, want je haalt het niet zomaar. En het is natuurlijk handig als je eens ergens heen wilt waar het verplicht is.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:50

ik wil hem ook nog halen, aangezien ik met mijn pony ook wil mennen.
hier is het volgens mij nog niet verplicht, maar weet het niet zeker

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:01

Hoe duur is dat bewijs???

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:34

Ikke, we zijn er nu mee bezig hem dat te leren (ook alles onder begeleiding van ervaren mensen) zodat ik straks met een gerust hart aan die cursus kan beginnen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:55

Fjordengek schreef:
Hoe duur is dat bewijs???


De cursus die ik heb gedaan was ruim 600 gulden, maar dat is het zeker waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:17

ikke"]
[quote="Mrietjesueel schreef:
NOG niet overal, maar in sommige (natuur)gebieden wel. En t zit eraan te komen dat t overal verplicht wordt.


Dat is de grote droomwens van de SRR ja. Ik moet het nog zien voor ik het allemaal geloof.
[/quote]

"Volgend jaar wordt het Ruiter/Koetsiersbewijs verplicht." Hoe vaak hebben we dat al niet gehoord?
Enfin, de kosten voor het halen zijn niet zo duur, ik meen iets van €50,- voor het examen ofzo, de lessen/cursussen die variëren in kostprijs.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:55

Ik ben ook bezig voor mijn koetsiersbewijs. Net als wat hierboven al gezegd is doe ik dit vooral voor de lessen. Want ik heb nu en halfjaar menles gehad en het theorie boek bijna doorgewerkt dus dan weet je alweer wat meer over het mennen. Het bewijsje zelf is dus niet zo nodig maar vooral menles en wat theorie kan ik je aanraden als je nog niet eerder gement hebt (dat weet ik niet maar stel).

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:40

Het koetsiersbewijs is net als het rijbewijs geen bewijs dat je het ook werkelijk beheerst. Ja, je kan dan mennen met de zeer makke pony's waarmee je hebt geoefend. niks mis mee, maar zie jezelf a.u.b. niet als volleerd menner met zo'n papiertje op zak.
Het is wel een goede manier om de eerste beginselen van het mennen op een veilige manier te leren.
Verzekering: ook de verzekering die je aangeboden krijgt bij het koetsiersbewijs verzekert je niet tijdens deelname aan wedstrijden. Let daar op! Zorg dus voor een extra clausule in je W.A.!
Nee, ik heb geen koetsiersbewijs en zolang het niet verplicht is begin ik er ook niet aan.

Jorden1
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:28

Hoe oud moet ge zijn om met een koets (vier wielen) op de openbare weg moogt rijden?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 22:09

Volgens mij moet je met je voeten bij rem kunnen. Haha!
Er is geen leeftijdgrens, dacht ik.
Ook niet in België.

Jorden1
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 22:10

bedankt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:36

Albert schreef:
Het koetsiersbewijs is net als het rijbewijs geen bewijs dat je het ook werkelijk beheerst. Ja, je kan dan mennen met de zeer makke pony's waarmee je hebt geoefend. niks mis mee, maar zie jezelf a.u.b. niet als volleerd menner met zo'n papiertje op zak.
Het is wel een goede manier om de eerste beginselen van het mennen op een veilige manier te leren.
Verzekering: ook de verzekering die je aangeboden krijgt bij het koetsiersbewijs verzekert je niet tijdens deelname aan wedstrijden. Let daar op! Zorg dus voor een extra clausule in je W.A.!
Nee, ik heb geen koetsiersbewijs en zolang het niet verplicht is begin ik er ook niet aan.


Ben je niet verzekerd tijdens wedstrijden mennen? En als je onder de man rijdt dan? Ik weet zeker dat daar niks over in mijn WA staat. Wel weten ze dat ik een paard heb, ik neem aan dat ze er dan ook vanuit gaan dat ik wel eens wedstrijden rijdt. Trouwens, wanneer is iets een wedstrijd? Als je elkaar in een dolle bui uitdaagd wie het eerste bij die boom daarginds is, is dat dan al een wedstrijd?
De autoverzekering is daar heel duidelijk in, ik ben verzekerd, behalve voor waterschade *LOL*

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:02

ikke schreef:
Ben je niet verzekerd tijdens wedstrijden mennen? En als je onder de man rijdt dan? Ik weet zeker dat daar niks over in mijn WA staat. Wel weten ze dat ik een paard heb, ik neem aan dat ze er dan ook vanuit gaan dat ik wel eens wedstrijden rijdt. Trouwens, wanneer is iets een wedstrijd? Als je elkaar in een dolle bui uitdaagd wie het eerste bij die boom daarginds is, is dat dan al een wedstrijd?
De autoverzekering is daar heel duidelijk in, ik ben verzekerd, behalve voor waterschade *LOL*

Wij hebben het nagevraagd; We waren verzekerd, mits er deelgenomen werd aan wedstrijden, vanwege het grotere risico hebben we de verzekering aan laten passen.
Het is de moeite waard dit zeker te weten voordat het echt nodig is.
Aannemen dat ze weten dat er ook wedstrijden gereden worden is denk ik onvoldoende.