De persoonlijkheid van uw paard Linda Tellington Jones

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-01 12:55

Ik heb het boek gisteren een beetje doorgelezen en vergeleken met foto's van Barbiano. Hieronder een gedeelte van wat ik heb kunnen zien.

Recht profiel
Een ongecompliceerd paard dat makkelijk leert

Breed en prominent neusbeen
Kan wijzen op inflexibiliteit

Medium kaken
Een gemiddeld talent voor leren, een paard als dit kan ver boven gemiddeld uitstijgen door middel van de juiste training

Verfijnde zachte snuit
Wordt meestal aangetroffen bij een gevoelig paard

Neusgaten, gemiddelde grootte
Gemiddelde intelligentie, onafhankelijkheid

Puntige kin
Wanneer een paard met zo’n kin nerveus is of van streek raakt, kan de kin hard worden. Het paard wordt dan inflexibel en de kin blijft hard totdat het weer is gekalmeerd

Breed tussen de ogen
Intelligent, kan snel en goed leren. Dit paard kan zijn intelligentie echter gebruiken om een onervaren ruiter te overtroeven.

Oren, bovenaan verder uit elkaar dan onderaan. Toppen naar binnen gedraaid
Intelligent en betrouwbaar

Een enkele kruin tussen of boven de ogen
In het algemeen wijst het op een paard met een vrij ongecompliceerde aard, maar er zijn variaties. Soms ligt de kruin iets uit het midden. Wanneer de kruin iets links van het midden ligt, wanneer je voor het paard staat, dan is het misschien iets gecompliceerder, maar nog steeds betrouwbaar. Paarden met een kruin die iets verder naar rechts ligt, zijn soms wat minder gewillig dan paarden met het kruintje precies in het midden of iets naar links.

Groot oog
Beschouwend en intelligent

Achterbenen/zijaanzicht
Gestrekte stand: De afwijking inde lichaamsbouw van een paard, die de meeste gevolgen heeft voor zijn karakter, is een achterbeen dat achter de loodlijn staat. Het is zeer moeilijk om deze paarden te verzamelen en vooral op hogere niveaus in de sport zullen ze vaker in verzet komen. Dit verzet wordt vaak geïnterpreteerd als opzettelijke koppigheid of onwilligheid, maar kan het gevolg zijn van een pijnlijke rug, een pijnlijk bekken en het onvermogen om het gevraagde uit te voeren.

Stijve rechte hals
Het paard met een stijve, rechte hals kan niet die graad van verzameling en evenwicht behalen, die wij misschien van hem verlangen. Wanneer je voelt dat er verzet optreedt bij verzamelde bewegingen, moet je de hals van je paard bestuderen om te bekijken of je verwachtingen in overeenstemming zijn met wat het paard lichamelijk gezien kan.

Ik weet dat de foto's momentopnamen zijn en daarom zal ik het nog eens goed bekijken allemaal. En trouwens heel leuk boek echt een aanrader.


Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 12:57

Ik vind het ook een heel leuk boek, maar of het echt allemaal klopt?? En sommige begrippen vind ik nogal vaag.

Bovendien heeft Fitz een hoofd dat er van nature niet zo uit zou zien, dus dan wordt het ook al weer moeilijker te beoordelen...


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 13:11

Doe me denken aan een boekje dat ik ooit van een gefrustreerd vriendje heb gekregen 'Hoe zijn de mannen'; stonden ook allemaal dit soort karaktereigenschappen en gezichten in! grappig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 13:13

Ik vond het wel leuk om te lezen, maar verder.....
Die verschillende massage dingen enzo.. Kon er niet zo veel wijs uit worden

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 16:26

Fantastisch boek, klopt helemaal!!!... Schijnheilig Volgens dat boek is Escala namelijk super intelligent, gevoelig en houdt ze van mensen, oh ja, en vlot van begrip en betrouwbaar... Haha! Hihihi, dus ik zeg dat het helemaal waar is, vind dit namelijk wel leuk om te geloven... Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-08-10 16:27 ]</font>

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 20:32

bij mijn pony klopte het allemaal precies (op 1 klein dingetje na dan...erv stond dat ze door haar oren geloof ik introvert was en door haar neus extrovert, maar ze is gewoon introvert over het algemeen), verder klopte het echt precies. bij mijn vriendin die 7 paarden heeft, klopte het bij 6 van de 7 precies. het is dus echt geen onzin en het is ook nog eens leuk om je paard zo van onderen tot boven te bestuderen. moet je ondertussen eens op de blik van je paard letten! Verward Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Loreke2 en 106 bezoekers