Zonder hand, zonder been!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Zonder hand, zonder been!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 23:07

GEWELDIG!! Ik kom net van stal af! De eigenaresse van mijn verzorgpaardje is LUsitano fokker. Zij is om haar stal uit te breiden in Portugal geweest, daar heeft ze een aantal stoeterijen bezocht! Natuurlijk een hoop foto's gemaakt Kwijl Kwijl , maar goed het rijden dat vond ik zó opmerkelijk!!

Ze leren de paarden daar eerst volledig stil te staan, als ze dat niet doen gaan ze er gewoon niet op. En dan leren ze ze door naar voren te leunen te versnellen, door naar achter te leunen vaart te minderen en links en rechts ook op gewicht! GEWELDIG!!! Ales zonder hand of been!! Wijken, schouderbinnenwaarts ALLES!!! Oh, ik vind dit zó fantastisch!

Daar kunnen wij Nederlanders met onze sporen, hulpteugels, ruk en trekwerk, etc. Nog wat van leren. Een paard wat verzameld loopt gaat vanzelf netjes omlaag lopen, maar omdat wij duffe kaaskoppen daar geen geduld voor hebben en alles het liefst gister al moet gebeuren stoten wij ons zelf tegen het hoofd!!

Wie rijdt er nog meer op deze manier?

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:13

Heb je ook al bekeken met wat voor een bitjes en sporen de Portugezen hun paarden rijden? De africhting van Luisitano's en Andalusiers gaat in hun land van herkomst alles behalve zachtzinnig.
Zo heel verkeerd wordt er in Nederland nog niet gereden. En daar waar je in Nederland misstanden tegenkomt, vind je die ook in Portugal of Spanje.
Als je het internationaal gaat bekijken doen wij het zelfs bijzonder goed, dan zijn de Protugezen in geen velden of wegen te bekennen. Dus ga hier nu niet verkondigen dat ze in Portugal wel kaas hebben gegeten van paarden.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 23:18

Jippie schreef:
Heb je ook al bekeken met wat voor een bitjes en sporen de Portugezen hun paarden rijden? De africhting van Luisitano's en Andalusiers gaat in hun land van herkomst alles behalve zachtzinnig.
Zo heel verkeerd wordt er in Nederland nog niet gereden. En daar waar je in Nederland misstanden tegenkomt, vind je die ook in Portugal of Spanje.
Als je het internationaal gaat bekijken doen wij het zelfs bijzonder goed, dan zijn de Protugezen in geen velden of wegen te bekennen. Dus ga hier nu niet verkondigen dat ze in Portugal wel kaas hebben gegeten van paarden.



Hoooo, dit is geen belediging voor de Nederlandse rijkunst!! Maar goed dat lees je ook wel in mijn enthousiastme!!

Wat ik wel weet is dat zij alles gezien heeft en ik foto's heb gezien van een man van 65! jaar die op een 4 jarig paard klom. Het dier was voor de 4e keer onder het zadel en terwijl hij erop klom bleef dat beest mega mak staan! Welke KWPNner of NRPSser blijft zonder enige hulp bij de 4e keer onder het zadel stokstijf staan als er een bejaarde op zijn rug klimt die er veel te stijf voor is? Dit is maar een klein voorbeeldje!

Een kudde van 50 paarden die op een fluitje reageren. Met zijn allen in een mini paddock lopen omdat het juiste fluitje gefloten wordt! En meer van dat soort fratsen! Ik vind het geweldig! En als je op mijn verzorgpaardje klimt (die daar ook vandaan komt) voel je dat ze heus niet allemaal zo ingereden worden. Wij wonen ook niet allemaal in Molens en lopen op klompen....

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:23

masja"]
Daar kunnen wij Nederlanders met onze sporen, hulpteugels, ruk en trekwerk, etc. Nog wat van leren. Een paard wat verzameld loopt gaat vanzelf netjes omlaag lopen, maar omdat wij duffe kaaskoppen daar geen geduld voor hebben en alles het liefst gister al moet gebeuren stoten wij ons zelf tegen het hoofd!!
[/quote]
[quote="masja schreef:
Hoooo, dit is geen belediging voor de Nederlandse rijkunst!! Maar goed dat lees je ook wel in mijn enthousiastme!!


nou, dat lijkt er toch aardig op. Jippie heeft volkomen gelijk. Overigens heb ik vorig jaar in Portugal een paardenshow gezien en dat niveau was werkelijk om te huilen. Paard was een plank, amazone zat te stuiteren en hoewel hij voor imposant kon strekken was het achter om te huilen, om maar niet te spreken van de overgangen terug.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:32

Masja, ik kan me voorstellen dat je helemaal dolenthousiast bent! IK WIL OOK!!!!! Maar zou je het een beleerd paard nog kunnen leren? Lijkt me makkelijker met een jong paard....

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:42

Zoals je hier heel veel verschillen ziet en af en toe de tranen in je ogen krijgt, kan je dat daar ook krijgen.
Heel veel mensen willen in Spanje en Portugal wel een showtje zien met Iberische paarden en daar springen ze dan handig op in met alle gevolgen van dien, ga eens naar een echte goede show en dan is het niveau ook gelijk wat beter, tenminste dat is de ervaring die ik zelf heb Knipoog
Ik heb hier in Nederland ook wel eens naar een optreden van een groepje gekeken en wat ik al hierboven zei, ook daar sprongen de tranen in mijn ogen Haha!

Ik denk niet dat je het met elkaar moet willen vergelijken, zeker het inrijden niet, de paarden worden idd met stang ingereden, maar als het GOED gebeurd wordt die stang dus niet gebruikt maar wel de neusriem... (serreta) verder wordt het meeste, of bijna alles, op de zit gedaan.
Ook waar het paard voor gebruikt gaat worden geeft nogal wat verschil natuurlijk, een die puur voor Engelse dressuur gebruikt gaat worden zal heel anders ingereden worden dan een paard wat voor de Arena gebruikt gaat worden.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:53

Cloris, dat geloof ik meteen van je. Alleen was de show die ik zag niet commercieel, gewoon de plaatselijke rijvereniging en dat was echt heel triest. Maar goed, het zal best ook beter gebeuren op andere plaatsen, maar dit eerste berichtje vond ik toch wel erg kort door de bocht (zie de citaten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:54

masja schreef:
Welke KWPNner of NRPSser blijft zonder enige hulp bij de 4e keer onder het zadel stokstijf staan als er een bejaarde op zijn rug klimt die er veel te stijf voor is?


Er zijn genoeg KWPN gefokte paarden die dat ook tolereren. Maar het KWPN en ook het NRPS is een stamboek dat zich toelegt op de fok van sportpaarden. Dat is niet te vergelijken met Andaluisiers en Luisitano's welke echte gebruikspaarden zijn en die trouwens ook maar zelden iets presteren in de topsport. Je bent nu echt appels met peren aan het vergelijken.
Als je de Portugese paarden gaat vergelijken met Nederlands gefokte paarden zoals de Groninger dan kom je veel beter in de buurt met je vergelijking.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:52

ik weet niet of iemand van jullie vorig jaar naar horse event is geweest? Ik heb daar een demonstratie gezien van een spaanse dressuurruiter Rafael Soto, dat was echt om te janken, verschrikkelijk. Echt zonde dat ze die als afsluiting van de dag hadden gepland. Drama.....

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:42

Onze Lusitano is in Portugal afgericht en loopt dus in principe ook 'zonder hand of been'. Hier in Nederland is hij bij iemand terecht gekomen die totaal geen kaas had gegeten van deze manier van rijden en dus 'op zijn Engels' met hem ging werken. Dat kon niet goed gaan, een paard dat het been als drijvende hulp niet of nauwelijks kent, ineens tussen twee benen 'klemmen', moet wel vluchten. Een paard dat druk op de mond niet kent ineens aan de voorkant op druk zetten, moet wel vluchten. Gelukkig is hij niet heel bedorven, maar we hebben nog een hoop werk te verrichten voor hij weer helemaal goed is.
De 'fout' die vaak gemaakt wordt bij deze paarden is dat de achterkant te weinig bijgereden wordt omdat ze van nature (en door de africhting op de neus!) al verzameld lopen en heel licht zijn. Dat lichte komt ook vaak doordat ze achter het bit lopen om de scherpe inwerking van de stang te ontlopen. Deze problemen komen overigens alleen voor bij die paarden die slecht afgericht en slecht gereden zijn...
Ieder paard is zo gevoelig voor gewichtshulpen te krijgen als een Lusitano of Andalusiër, alleen zijn deze paarden extra gevoelig omdat ze vaak voor veedrijven of stierenvechten worden gefokt. Wendbaarheid en snel reageren zijn dan een vereiste en dan ook een echt een raskenmerk!

Overigens is zonder hand of been niet helemaal waar, een licht contact is er altijd en is ook altijd nodig.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:57

Ik heb onlangs op de Equitana een demonstratie gezien van Manolo Oliva met zijn andalusier en ik was zeer onder de indruk. Paard was ontspannen en deed travers enz aan een waslijntje. En dit was een paard dat nog met de basisafrichting bezig was. Paard was wel al 9 jaar en hij maakte ook heel duidelijk dat het heel lang duurt voordat een paard klaar is voor de hoge school. Hij liet een paar aanzetten zien tot spaanse pas en levade. Dat gebeurde met veel rust en geduld. Zo kan het dus ook. Niet iedere spanjaard is een dierenbeul. En zowel in Nederland als Spanje heb je slechte en goede ruiters. En daarbij komt dat een Lusitano of Andalusier compleet anders gebouwd is dan een modern sportpaard. Ze gaan door hun bouw gewoon makkelijker zitten dan een modern sportpaard. Met uitgestrekte gangen en lengtebuiging hebben ze meer moeite. Maar dat was voor het werk waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn ook niet belangrijk. Dat ze dus nooit wat presteren in de engelse topsport lijkt me logisch, want daar zijn ze in tegenstelling tot een KWPN'er niet op gefokt.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:58

vergeet niet dat ze in spanje of portugal heel anders met hun paarden omgaan. even heel cru gezegd. staan ze niet stil hebben de paarden een schop te pakken. lopen ze te bleren(de hengsten die alleen woren voor het rijden gebruikt, de merries krijgen alleen maar veulens en verder niet hoezo geemancipeerd, sorry off topic) hebben ze er nog een te pakken. dus ja?!!?!?!?!?!?!?! wat wil je. ps dit heb ik dus in portugal live meegemaakt. maar dat wil niet zeggen dat dit overal gebeurt. je hebt er ook goede ruiters cq africhters tussen zitten.

Thijmen geboren 14-01-2009!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:21

de meeste paarden die ik zadelmak heb gemaakt stonden ook gewoon stil hoor.
Ik weet niet wat voor klojo's jij aan de gang hebt gezien met wpn-ers, maar bij mij en andere waar ik het weer van geleerd heb is stilstaan heel gewooon hoor.

En als ik mijn gewicht verplaats, en dat merk je al goed als je kijkt in de richting waar je heen moet, dan gaat het paard daar ook heen.

En als ik zwaar ga zitten, komt m'n paard ook terug in tempo.

Alleen gebruik ik geen of kleine sporen
en een Dubbelgebroken dik bit Lachen

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:05

tuurlijk stilstaan is ook heel gewoon en het hoort ook bij de standaard opvoeding van een paard. maar ik bedoelde de omgang van portugzen met hun lusitano's. ze reageren in mijn ogen te overdreven en ze zijn gewoon hard voor hun paarden.

Thijmen geboren 14-01-2009!!!!!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:51

Kyra schreef:
ik weet niet of iemand van jullie vorig jaar naar horse event is geweest? Ik heb daar een demonstratie gezien van een spaanse dressuurruiter Rafael Soto, dat was echt om te janken, verschrikkelijk. Echt zonde dat ze die als afsluiting van de dag hadden gepland. Drama.....


Wat vond jij hier zo enorm slecht aan dan? ik heb het niet gezien hoor, maar over het algemeen is dit zeker geen slechte ruiter vandaar.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:01

Nou Cloris, dat ben ik niet met je eens ; Als je ziet hoe hij bij de WEG in Jerez op zijn paard zat te bonken ! Ik heb ik me echt gigantisch lopen ergeren aan deze meneer ; dit hoort niet in de topsport thuis maar in het circus!

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 18:50

Barco schreef:
tuurlijk stilstaan is ook heel gewoon en het hoort ook bij de standaard opvoeding van een paard. maar ik bedoelde de omgang van portugzen met hun lusitano's. ze reageren in mijn ogen te overdreven en ze zijn gewoon hard voor hun paarden.


Ik vind dit een mooie reactie.

Ik mag de Nederlanders niet over 1 kan scheren maak ik uit de meeste reacties op, maar alle portugezen rijden met sporen, bonken in het zadel en zijn erg hard voor hun paarden. Ik mis hier iets geloof ik...

Maar goed, wat ik heb begrepen van Catja (de eigenaresse van Ionica) is dat deze mensen. De mensen waar ZIJ haar paarden vandaan haalt hun paarden met respect behalndelen. DEZE portugezen zijn van mening dat je een paard moet behandelen zoals een vrouw behandeld wil worden. Met rust, liefde en vooral respect. Deze aarden zijn idd niet gebouwd voor de topsport hoewel er in Italie een Lusitano én spring én dressuurkampioen is geworden dus ze kunnen het wel... Deze dieren zijn gefokt om mee te stierenvechten. Ze moeten dus dapper en heel gehoorzaam zijn. Bij een milimeterbeweging moeten ze wegspringen in de kant die de ruiter vraagt. Dat vond ik heel speciaal. Voor mij was het echt een opluchting te zien dat mensen zó met hun paarden om gaan.

Geen commentaar, hiewel mensen zich hier ernstig door aangesproken voelen, dat was niet mijn opzet. Ik vond het erg bijzonder. De hulpteugels die wij hier gebruiken snappen ze daar niet. Waarom moet een paard aan de teugel lopen? Dan ziet ie de stier toch niet etc... Ik vnd dat heel bijzonder...

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:53

ik begrijp heel goed dat je zo enthosiast bent over de beelden die je hebt gezien
maar ja in de dressuur zijn er geen stieren die je hoeft te zien, of hoeft te ontwijken
bij de dressuur wil men een verzameld soepel afgebogen paard zien, dat is een hele andere werkhouding dan dat je met een paard in de arena nodig hebt
maar die dressuurhouding behoort in geen geval door gepor , getrek en gepunnik er aangetraind worden

het maakt niet uit welke houding je paard moet hebben bij het werk ,
die houding hoort gewoon getraind te worden met respect, liefde en aanleuning
en ook een dressuur paard hoort op minimale (gewichts)hulpen te reageren , het vershil is dat ie niet gelijk drie meter verderop moet staan(bij wijze van)

maar helaas zul je bij iedre dicsipline(engels, spaans, western enz, enz...)
altijd mensen tegenkomen die op de verkeerde manier doen
maar gelukkig kom je regelmatig mensen tegen die echt vanuit liefde voor het dier bezig zijn

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:02

Hallo Masja,
Nu moet ik je toch een beetje uit de droom helpen.
Ionica is bij mij beleerd, en moet zeggen, het was een hel. (de eerste amazone hield er na 2 ziekenhuis-bezoeken mee op)
Het eerste jaar hebben we heel veel "bloed, zweet en tranen"gekend, Had totaal geen vertrouwen in de mens en je kon er niet fatsoenlijk mee lopen. Dus dat ze zo'n goede opvoeding heeft gehad, nee dus.
Ben zelf ook bij de fokker van Ionica geweest (Comphania das Lezerias) en wat me opviel was het volgende. Alle paarden stonden zeer angstig in een hoekje, echt enorm zielig.
Wel moet ik toegeven, na heel veel geduld en heel veel liefde (+ wortels) is het vertrouwen van Ionica gewonnen, en binnen 7 maanden onder het zadel is ze Z dressuur geworden. En moet ook toegeven, het is toen ook een super lieve merrie geworden. Maar ga nu niet zeggen dat ze dat daar in Portugal hebben gedaan, want dat klopt niet.
Ook loopt Ordeiro (binnen een jaar) inmiddels Z dressuur met winst en beheerst de onderdelen van de ZZ-licht inmiddels.
Oke, lengte-buiging en verruimen is niet het sterkste punt van de Lusitano maar daarom zijn het wel top-dressuur paarden. Want ja, kijk nu maar naar Bonfire, die kan toch helemaal niet stappen (kunnen de meeste lusitano's wel). En ieder paard mankeert toch wel wat, of zie ik dat verkeerd.

Catja
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:33

Misschien kan een reactie van mij, eigenaar Ionica, het een en ander verduidelijken. Masja is erg enthousiast geworden door mijn verhalen. Dat is goed, jammer dat ze meteen zoveel kritiek krijgt.
Waarschijnlijk hebben wij de luxe gehad alleen zeer gerenomeerde fokkers te bezoeken die ons vrij lieten rondlopen en bij verschillende soorten trainingen lieten kijken. Wij hebben geen enge bitjes en misstanden gezien. Ook geen bange of mishandelde paarden. Geen mensen die paarden enkel met slaag respect leren.
Wat betreft Ionica, zij is inderdaad in Nederland bij Ingrid ingereden. Nadat ze Z-dressuur heeft gelopen heeft ze 2 jaar als fokmerrie gediend. Daarna heb ik haar gekocht. We zijn met een schone lei begonnen met rijden: heel rustig aan, eerst weer stilstaan etc. Vervolgens aan een lange teugel kunnen lopen. Zoveel mensen, zoveel meningen, geen verwijten. Wij zijn nu op onze manier bezig en dat bevalt erg goed.

Hopenlijk zullen andere mensen ervaren wat ik o.a. in Portugal heb mogen ervaren. Je steekt er een hoop van op en wordt er erg enthousiast van!!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:06

Hey Masja, wat geweldig dat jij een lusitano verzorgpaardje hebt zeg!!
En van die foto's heb je vast ook genoten!

Ik heb een Andalusier gekruist met Warmbloed.
Ze heeft vind ik zelf het meest weg van Andalusiers (karakter vooral) en als ik haar nu zie lopen geloof ik niet dat ze ongeschikt voor de dressuursport zal zijn.
De 'modernere'dressuurgefokte paarden zijn zo gefokt dat ze zonder al te veel training onze westerse oefeningen kunnen uitvoeren.
Afijn, zonder al te veel training is niet goed uitgedrukt,maar hoe moet ik dat zeggen... Afijn, jullie zullen wel begrijpen wat ik bedoel.
Zoals er al is gezegd is de lengte buiging voor barokke rassen vaak wat moeilijker, en dat is ook zo,maar ik ben van mening dat dat absoluut geen probleem hoeft te zijn.
Evenals het uitstrekken, als je paard naar zijn maximale kunnen strekt kun je daar geen onvoldoende voor halen.Ook geen tienen natuurlijk.

Verder hebben barokke rassen natuurlijk een groot leervermogen (oke,niet alleen barokke rassen ) en kunnen ook uitstekend wijken,appuyeren,travers en noem maar op.

Verder wil ik nog even kwijt dat het ontzettend vervelend is hoe er soms gereageerd word.
Bijna iedereen scheert bijna iedereen over een kam .(portugesen versus kaaskoppen bijvoorbeeld)
Vind ik persoonlijk erg jammer.Tuurlijk zijn er overal rotte appels tussen,maar als je een paar mensen in portugal ziet die er volgens jou niets van bakken, hoeft het toch niet zo te zijn dat alle portugezen er niets van bakken?

Maargoed,hopelijk valt dit berichtje nu niet in het verkeerde keelgat bij mensen,dat zou erg jammer zijn. Zo zie ik toch hoe veel forums worden verpest, en ik kan het niet laten om er iets van te zeggen.

En masja,veel succes met je verzorgpaard!!!

groetjes van kelly

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:59

Jippie"]
[quote="masja schreef:
Welke KWPNner of NRPSser blijft zonder enige hulp bij de 4e keer onder het zadel stokstijf staan als er een bejaarde op zijn rug klimt die er veel te stijf voor is?


Er zijn genoeg KWPN gefokte paarden die dat ook tolereren. Maar het KWPN en ook het NRPS is een stamboek dat zich toelegt op de fok van sportpaarden. Dat is niet te vergelijken met Andaluisiers en Luisitano's welke echte gebruikspaarden zijn en die trouwens ook maar zelden iets presteren in de topsport. Je bent nu echt appels met peren aan het vergelijken.
Als je de Portugese paarden gaat vergelijken met Nederlands gefokte paarden zoals de Groninger dan kom je veel beter in de buurt met je vergelijking.
[/quote]

Volgens mij gaat het niet om toleren. Toleren is iets toelaten maar het er eigenlijk niet mee eens zijn. Een paard moet geen angst meer hebben en vertrouwen in de gene die op zijn rug klimt. Stilstaan is dan vanzelfsprekend geen probleem meer.
Met welk ras je dit ook doet, is dat van belang? Met een arabier duurt het misschien iets langer dan met een tinker, maar moet het daarom anders?
Het is schitterend om te zien hoe sommige mensen met hun paard om kunnen gaan, neem daar een voorbeeld aan!
Wat maakt het nu uit dat dat de KWNP-er gemiddeld gesproken beter in de sport presteert. Moet de training daarom anders zijn?

Kijk eens goed naar die stierenvechters paardjes. Ik denk dat zij HET prototype van verzameling laten zien! Veel meer dan je hier gemiddeld in een dressuurring ziet helaas...

Tuurlijk zijn er waarschijnlijk meer spanjaarden en portugezen die met ijzerdraadjes en sporen werken, maar scheer niet iedereen over 1 kam. Ik denk dat alle nederlandse paarden ook echt niet gelukkig zijn en soms niet veel beter behandeld worden.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:02

Dit is al een behoorlijk oud topic,
wil alleen nog even toevoegen dat Kaaskoppen net zo goed als Portugezen streven naar het rijden met zo min mogelijk hulpen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:23

Inderdaad, net zoals er hele goede Nederlandse (en Belgische :p ) ruiters zijn, zo zijn er ook hele goede (en knappe Knipoog ) Portugezen.
Ook het soort paard vind ik moeilijk te vergelijken. Een IJslander is toch ook geen "minder goed" paard omdat hij geen wereldkampioen springen zal worden?
Ieder ras heeft zijn eigen kwaliteiten en je kan niet vanuit het standpunt van één ras, de andere rassen gaan beoordelen.
En zo is dat toch net hetzelfde bij volkeren en hun culturen?

cloris schreef:
Ik denk niet dat je het met elkaar moet willen vergelijken, zeker het inrijden niet, de paarden worden idd met stang ingereden, maar als het GOED gebeurd wordt die stang dus niet gebruikt maar wel de neusriem... (serreta) verder wordt het meeste, of bijna alles, op de zit gedaan.



Juist, veel Western-ruiters bij ons rijden toch ook niet met de lichtste optoming? En je hebt bij ons ook altijd mensen die eens goed 'de cowboy' willen uithangen en onredelijk hard zijn in de mond van hun paard.

Voor mijn part mogen zowel de westernruiters als de portugezen alle superscherpe bitten achterwege houden, als ze toch zacht in de mond zijn. *LOL*
Ik zou eigenlijk niet durven met een echt scherp bit rijden .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:16

nou ik zal als andere verzorgster van Ionica ook maar even een reactie geven.

Toen Ionica een jaar geleden bij ons kwam hebben we eerst een heleboel grondwerk gedaan (ze was nl drachtig van een heel mooi hengstveulen) daarna ben ik er uit eindelijk op gegaan. Ik was verbaast over het feit dat Ionica niet aan de lange teugel kon lopen. Dus dat is het eerste wat we zijn gaan oefenen. Inmiddels zit Ionica al weer aan het eind van haar dracht en heb ik echt een heleboel van haar gezien. Maar ik blijf verbaast over het feit dat als ik denk kom we gaan galopperen en ik ga voor over zitten dat ze dan zo aanspringt. Of dat als ik haar tegen woordig zonder zadel of hoofdstel rij dat ze dan ook nog gewoon de spaanse pas doet als ik dat vraag.

Ionica doet alles voor je (geldt ook voor Gaiata) zolang je er maar rustig en met respect naar vraagt. En niet gaat trekken of schoppen. Ik zie paardrijden als een samenwerkingsverband tussen paard en ruiter. En niet dat de ruiter bepaald dat het paard nou eenmaal zo moet lopen.
En ik denk dat kaaskoppen nog wel heel veel kunnen leren van Portugezen die paarden die uit portugal komen kunnen nl een gang langzamer door te fluiten

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers