Bodembedekking wel of niet in de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Bodembedekking wel of niet in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 15:35

Ik zelf doe het niet meer, het wordt een bende en ik heb de ervaring dat de paarden jùist glijden.

Wanneer je het wel gebruikt graag even aangeven waarom en wat voor soort bedekking je gebruikt.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:38

Helemaal mee eens. Ik gebruik ook al jaren niks meer op de bodem. Gewoon een goede rubber mat, thats it.
Paarden glijden inderdaad eerder uit, stro is glad. Dat paarden niet piesen is onzin, daar weet Doeksen (veer naar Terschelling) over mee te praten Extreme duivel

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:38

Bovenop de rubberen giet vloer in mijn Westeria heb ik stro liggen. Pablo wil absoluut niet plassen in een 'kale' trailer en laad dan ook minder goed. Door de rubber en een gewoon laagje stro is er geen sprake van glijden. Je moet uiteraard niet je paard tot in de knieen vol zetten met stro.
Als ik thuis kom haal ik alle stront eruit en veeg het schone stro naar binnen, dus altijd de buitenste randen vrij van stro. Bij natte plekken alles goed weghalen, goed vegen en laten drogen.
Zo doe ik het al jaren en nog nooit problemen mee gehad en Pablo vind dit goed.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:39

Vroeger gebruikte ik weleens stro, maar mijn ervaring is dat paarden hierdoor juist onnodig schuiven in de trailer, zeker als het stro nat / vies wordt.
Voor ons dus een goede rubberen mat in combinatie met goede transportbeschermers, werkt perfect !

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:39

Ik heb een afgekitte rubber vloer in de trailer. Ik had geen keus, hij zat er al in toen ik 'm kocht Haha! Volgens mij valt het met dat glijden wel mee. Ik denk dat stro in de trailer wel wat gladder kan zijn dan zaagsel, zeker in combi met een rubber vloer... Hoewel ikzelf wel gewoon stro heb liggen in de trailer en ik heb nog nooit problemen gehad. Plassen doet ie trouwens niet, niet mét en niet zonder stro..
Ik overweeg wel om kokosmatten op de rubber klep te laten lijmen. Bij nat weer wordt die namelijk wél spiegelglad. Of mijn paard is gewoon onhandig...

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:42

Ik heb wel altijd een laagje stro in de trailer. Fitz durft anders niet te plassen en dat doet hij zo weer zo al moeilijk op concours. Geen ervaring met uitglijders, trouwens om dat te zien moet je er ook een keer bij gaan
staan.
Hoe weten jullie dan dat je paarden glijden met stro???

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:43

Snap echt het probleem van glijden niet. De rubberen vloer is vreselijk stroef dus het stro erop glijdt nooit en PAblo ook niet. En tijdens regen wordt mijn klep nooit glad. Er zijn wel verschillen in rubber in de trailers, die van mij lijkt alsof een korrel in verwerkt is en de oppervlak is niet glad maar met structuur. De wat oudere rubbere vloeren die ik ken werden inderdaad spiegel glad, die zijn ook diep zwart en glimmen ook als het droog is. Met die vloeren zou ik inderdaad geen stro gebruiken, sterker nog, trailer met deze vloeren laat ik staan.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:44

Fitzroy schreef:
Ik heb wel altijd een laagje stro in de trailer. Fitz durft anders niet te plassen en dat doet hij zo weer zo al moeilijk op concours. Geen ervaring met uitglijders, trouwens om dat te zien moet je er ook een keer bij gaan
staan.
Hoe weten jullie dan dat je paarden glijden met stro???


Mijn paard stond op de vrachtwagen ongeveer naast me, het deurtje stond altijd open. Ik kon dus precies zien wat mijn paard allemaal uitspookte, du sook dat ze veel meer moeite had om overeind te blijven met stro dan zonder.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 15:47

Als een paard glijd hoor en voel je dat gelijk...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:48

Ik heb een rubber gietvloer in mijn trailer, en gebruik ook geen bodembedekking. Het enige nadeel vind ik dat als mijn pony toch een keer plast op de trailer, het echt een vieze natte bende wordt. Ik heb namelijk geen bezem en schep mee onderweg Knipoog Hij plast bij voorkeur in het gras, eventueel in het zand, kan het niet anders dan doet hij het gelukkig ook op die kale vloer *LOL* (hebben we een paar maanden terug mogen ervaren)

Ps: ik heb wel eens overwogen hennep of vlas te gaan gebruiken, maar tot nog toe niet gedaan omdat ik de trailer het liefst kaal/schoon houd en we hem regelmatig uitspuiten en wassen (in de was zetten enzo) het is een witte namelijk *LOL*
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-05-03 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:48

Dan glijdt Fitz dus nooit Knipoog, hij stampt alleen op de terugweg Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:49

Fitzroy schreef:
Hoe weten jullie dan dat je paarden glijden met stro???


Bij mijn vorige paard konden we het duidelijk voelen tijdens het rijden.
Als we bijv. door een bocht gingen voelde je echt zo'n zwieper in de trailer.
Ik heb er ook een keertje bijgestaan en met eigen ogen gezien wat hij uitspookte.
Dan moet ik er ook bij vertellen dat mijn vorige paard er wel een eigenaardige bochtentechniek op nahield, waarschijnlijk ontstaan bij de vorige eigenaar die ontzettend ruw reed.
Hij ging in een bocht in een soort spagaat staan, dan wil je natuurlijk ook wel schuiven Frusty

Bij Helion heb ik nooit geprobeerd om met stro in de trailer te rijden, die doet het prima op de rubberen mat met goede beenbescherming.
Plassen wil hij sowieso niet in de trailer, doet ie alleen op het gras of in het zand Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:49

Dan glijdt PAblo ook nooit. *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:50

Een laagje stro achterin de trailer, waar de poep valt, vind ik makkelijker met schoonmaken en paard is dan makkelijker te laden. Ook vind ik stro met poep minder glad dan puur poep en nattigheid.
Voorin laat ik 'm leeg, al eindigt daar in de praktijk meestal toch ook wel wat stro, meegelopen met het inladen.
En ik ga met Eleonoor mee dat het ene rubber het andere niet is, daar is zeker verschil in!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 15:52

Onze Friezen plassen overal,
daar wordt je echt niet goed van, maakt niet uit waar je bent, of ze op klinkers staan, in de trailer of voor de kerk bij een bruiloft... Ze gaan beide wijdbeens...

Mijn paarden plassen tot nog toe helemaal niet op de trailer, niet met stro en ook niet kaal.
Dus hiervoor hoef ik al geen bodembedekker te gebruiken.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:58

Eleonoor schreef:
En tijdens regen wordt mijn klep nooit glad. Er zijn wel verschillen in rubber in de trailers, die van mij lijkt alsof een korrel in verwerkt is en de oppervlak is niet glad maar met structuur. De wat oudere rubbere vloeren die ik ken werden inderdaad spiegel glad, die zijn ook diep zwart en glimmen ook als het droog is.


Precies! Mijn trailer is 10 jaar oud. Het rubber op de klep is idd diep zwart, maar glimt alleen als het droog is. En is ook alleen glad als het nat is. Eenvoudig op te lossen door er kokosmatten op te plakken.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:00

Ik gebruik ook geen bodembedekking meer in de trailer. Ik heb namelijk een keer in de trailer gestaan (ik weet het, dat mag niet!) en heb het idee dat ze inderdaad meer glijden door het stro.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:15

Niets. Er ligt een rubber mat in. Dat is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:08

Ik heb ze altijd gewoon op de kale bodem staan (rubberen mat), plassen doen ze zowiezo niet op de trailer.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:12

Dennis staat ook op een kale bodem enkel op een paar plukjes geknoeid hooi. Er ligt een rubber mat in.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:15

IK doe het wel (Stro) want wij hebben een rubber bodem plaat en als het dan nat weer is dan glijden ze weg.
Ik heb er ook liever niks op maarja.. het is niet anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:18

Bij ons zat er een rubber mat in geloof ik Verward
Nou iig vond Nova het prettig Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:19

Ik heb een rubberen giet vloer in mijn trailer en als bodembedekking gebruik ik altijd stro.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:25

Een beetje stro.
Anders wil hij er niet makkelijk in en plassen zonder stro doet hij
al helemaal niet.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:49

Helemaal niks. We hebben een rubberen vloer in de trailer en onze Tinkerdames maakt het absoluut niet uit op wat voor een ondergrond ze plassen: als de nood hoog is gaat gewoon de staart omhoog Haha! Die kleine truttebol van een C-pony bij ons die ligt daar wel wakker van maar die staat bijna nooit meer in de trailer. We halen gewoon naar iedere rit alle drollen eruit (die er dan ook altijd in liggen Boos!) en als er geplast is even een emmer water erover heen vanwege de stank.