Hoe rij je een snelle pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoe rij je een snelle pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 20:08

Deze week (en misschien ook in de zomervakanite) rij ik een Fjord van de manege omdat ze heel snel is. Ze is er nu een paar weken van de manege, is 11 jaar en heeft voorheen alleen recreatief gereden. Waarschijnlijk mocht ze bij haar vorige eigenaar altijd haar eigen tempo lopen want nu kan ze alleen nog snel, snel, snel. Bovendien is ze erg plakkerig naar andere pony`s en in haar race galop een beetje stuurloos. Ik heb haar nu een paar dagen gedaan en daar hoor geren naar andere pony`s af te staffen gaat ze al beter luisteren maar het racerige is er (nog lang niet) af. Mijn vraag is nu wat voor oefeningen ik met haar kan doen en hoe ik haar het beste kan rijden. Het is wel een pienter pony`tje en ze lijkt goed te leren maar omdat ze 11 jaar lang haar eigen zin mocht doen is het moelijk haar in mijn tempo te laten gaan. Wie heeft tips?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:27

Heel consequent zijn en veel overgangen en figuren rijden. Zo krijgt ze een stuk minder de kans om weg te sprinten.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:16

Idd wat richtje zegt en vergeet niet je been er goed bij te houden, dus opletten dat je je been niet af gaat steken.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:47

Veel met je benen rijden, weinig in de mond zitten. Proberen op je zit en benen te rijden, ook de overgangen terug. Veel voltes/achtjes draaien dan komt ze vanzelf terug in tempo, maar ga niet aan je binnenteugel trekken!!! Volte keurig rijden op je buitenteugel.

Veel succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:38

Veel overgangen en tempowisselingen rijden en consequent zijn. Probeer zo veel mogelijk op het been en je zit te rijden.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 06:52

Mijn fjordje gaat rustiger lopen zodra ik de teugels iets laat fieren. Niet teveel in de mond zitten is dus heel belangrijk. Je verwacht het niet, maar bij mij helpt het! En als ze echt gaat racen gaat ze op mijn teugels steun zoeken (net als wat jij zegt: onstuurbaar racen), ik gooi m'n teugels aan beiden kanten minimaal 10-20 cm los, dan moet ze op haar eigen benen lopen, en wordt ze een stuk rustiger.
Probeer het eens zou ik zeggen!
En veel succes met de andere tips en het fjordje!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:09

Je been d'r aan en goed bezig houden. Gewoon lekker figuren en (schijn) overgangen rijden. Zo lang hij met z'n hoofd bij jou is denkt hij d'r niet aan om hem d'r tussen uit te peren.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:11

Boven het tempo uitlopen kan verschillende redenen hebben. Het paard is nog niet in balans, hij komt onder het werk uit, verzet etc. etc. Aangezien ze 11 jaar is en al een aardige tijd zadelmak (wat ik op kan maken) zal ze wel in balans lopen. Dus ze zal waarschijnlijk onder het werk uitkomen of in verzet gaan tegen de hulpen. Maak je benen lang, blijf voor je uit kijken maak ophoudingkjes als ze onder je uit wilt lopen. Dit mag nooit dus vanaf je opstapt het tempo controleren. Niet gaan trekken of teveel gewicht in één teugel hebben. Rij veel wendingen en voltes. De voltes kun je verkleinen en weer vergroten, let dan wel op dat je niet teveel met de binnenteugel bezig bent maar hou je benen eraan en rijd haar met je binnenbeen als het ware naar de buitenteugel toe door kuitdruk te geven en de buitenteugel tegen de hals maar blijf licht met je handen (niet aan een stuk door vasthouden). Breng je binnenteugel iets van de hals en leg je buitenbeen een klein beetje naar achter en hou deze heel goed erbij. Blijf wel recht zitten maar buig mee in je lijf zoals het paard loopt. Voor je uit tussen de oren van het paard kijken dus. Open de volte weer en sluit hem. Zodra je voelt dat ze weer weg wilt lopen maak je een terugwaartse overgang en rijd weer vooruit (op jou hulp!). Het liefst geen overgangen maken naar middendraf enzo. Daar wordt ze waarschijnlijk alleen maar loperiger van. De teugels los gooien vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee Zorg dat je altijd in contact blijft met de mond wel meegaan met de bewegingen van het paard dus altijd je hand blijven en laten volgen.

succes en laat je weten of het is gelukt?!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:33

niet eraan gaan hangen in ieder geval.. zoveel mogelijk op je zit terugrijden inderdaad dat helpt echt het beste, ik heb ook vroeger zo'n race-eend gereden die volgens iedereen "zo sterk was dat ie je uit het zadel trok", dat was ook zo.. als je er zelf aan ging hangen! als je zelf niet sterk gaat doen is de pony ook niet sterk en ik heb heerlijk op hem gereden.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 17:38

Bedankt voor de tips! Okkie1: na een overgang naar middendraf wil ze idd alleen maar harder. Morgen ga ik haar weer rijden an zal jullie tips in mijn achterhoofd houden. Morgenavond zal ik hier dan neerzetten hoe het ging.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:29

ik heb ook zo'n probleempje dus zal ik het hier maar bij zetten.
Ik kan mijn paard wel redelijk tegenhouden, maar als ik dan figuren begin te rijden en mijn benen erbij houdt is hij terug vertrokken. Heb hem ook nog maar net en denk dat hij ook altijd zijn eigen tempo heeft mogen kiezen Verward Hij is dus supergevoelig op de benen. Ik zou volgend jaar graag wat dressuur wedstrijdjes meedoen met hem, maar als hij er altijd vandoor gaat op de benen zal ik niet veel puntjes halen.
Enige tips?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:50

Mij is altijd verteld (ik weet niet of het bij jou ook helpt, maar het is misschien een tip voor de draf): wel been houden, maar lichtrijden alsof je supermoe bent, dus telkens proberen op de zit te vertragen. Haha!
Ik vond het wel een goede, want met je zit moet een snel paard vertragen, maar wel been houden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:52

dat klopt rustiger lichtrijden dan gaat je paard ook rustiger lopen!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:55

Okkie1 schreef:
dat klopt rustiger lichtrijden dan gaat je paard ook rustiger lopen!

het is niet dat ik moeilijk wil doen Tong uitsteken maar ik vind dat vrij moeilijk maarja oefening baart kunst Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:56

het is ook moeilijk maar wat aan paardrijden is makkelijk... en wat ik altijd zeg: übung macht der meister!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:58

ja, das heeeel moeilijk, maar het werkt supergoed! je paardje gaat zich uiteindelijk toch aanpassen aan jouw ritme!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:16

Langzamer lichtrijden dan dat je paard loopt idd, dat is moeilijk. Waarom? Omdat je tegen de beweging in lichtrijdt. Het is bij mijn hittepetit wel effectief trouwens Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:19

germie schreef:
Mij is altijd verteld (ik weet niet of het bij jou ook helpt, maar het is misschien een tip voor de draf): wel been houden, maar lichtrijden alsof je supermoe bent, dus telkens proberen op de zit te vertragen. Haha!
Ik vond het wel een goede, want met je zit moet een snel paard vertragen, maar wel been houden.


Dat noem ik: Net alsof je op een Sinterklaas-paard rijdt Haha!
En het helpt echt hoor, neem dat maar aan. Paard gaat echt jouw tempo volgen. Maar vergeet je benen niet, die zijn heel erg belangrijk.

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:39

Dit heb ik zelf ook gehad met mijn haflinger; alleen maar rennen Scheve mond ! Het is erg belangrijk dat je goed diep blijft zitten! Rij erg veel op je zit en met je gewicht. Ga vooral NIET naar voren zitten als je paard versnelt.
Ook kan het heel goed helpen om veel overgangen te rijden. Ook tempo verschillen (van verzameling naar uitstrekking enzo) kunnen erg nuttig zijn. En laat vooral niet je paard het tempo bepalen. Ga bijvoorbeeld als je paard uit zichzelf overgaat in draf expres terug naar stap en zet je paard even later ZELF in draf. Knipoog
Dit alles heeft bij mij in ieder geval erg goed gewerkt en mijn paardje is nu over het algemeen wel beheerst en ze kan nu ook zelfs helemaal verzamelen (wat eerst echt niet mogelijk was, ze rende alleen maar, vooral in draf). Haha!

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:41

owjah, nog iets; doorzitten kan ook helpen. En als je paard te snel loopt, tegen werken met je zit in de zin van langzamer gaan lichtrijden. Dit is echt De manier om je paard terug te rijden.
En een laatste tip; hangen in het bit heeft GEEN zin...

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:06

Ik ga meestal heel iets te langzaam gaan lichtrijden. Elke keer als je neer komt diep gaan zitten en veel voltes rijden. Iederekeer als ze te hard ging haalde ik haar op m'n zit en eventueel de buitenteugel terug. Zorg dat je je been goed erbij blijft houden en zeker niet in de mond gaat hangen dan wordt het een wedstrijdje wie de sterkste is en een x raden wie dat wint.....! succes

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 23:11

Gisteren heb ik weer met Marrit (zo heet het race-eendje in kwestie) gereden. Ik reed toen een halfuurtje en ze wilde alleen maar hard en ik heb echt heel de tijd figuren met veel bochten en voltes gereden om haar aandacht erbij te houden en haar wat terug te laten komen. Maar vooralsnog helpt dat niet. Al denk ik wel dat ze er op den duur soepeler van zal worden (valt nu nog door je binnenbeen heen). Als ze niet op mijn zit reageert en ik wil wel per se een overgang terug maken maakk ik een aantal scherpe ophoudingen. Dat is dan ook het enige dat werkt Frusty maar beter dan als maar treken.
Vandaag heb ik in een beginnersles mee gereden met haar omdat ze nogal plakkerig is en dan dus gewoon achter andere pony`s aan rent en er soms zelfs tegen op botst! Dat deed ze nu gelukkig niet maar helaas was het verder enkel rennen en kwam ze weer alleen op scherpe ophoudingen terug.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:25

Meteen zodra ze weg wilt lopen dus vanaf je opstapt terugrijden. Stapt ze te snel, een overgang naar halt en wel meteen niet nog doorlaten stappen op haar tempo maar heel consequent meteen halthouden. Meteen beginnen met die wendingen, de ene na de andere. Kneedt je handen als het ware net alsof je teugels van klei zijn, wel op twee handen gelijk en toestaan zodra zij vraagt. Dus veel ophoudingen. geven-nemen-geven etc. in een vast tempo. Zorg ervoor dat je niet teveel neemt. Liever wat meer geven dan nemen. Stapt ze rustig stapt dan pas aandraven, draaft ze te snel meteen een overgang maken naar de stap 2 passen stap en weer wegdraven. Doorgaan tot ze rustig draaft. Ook in de draf de ene na de andere wending rijden en ook in de bochten en wendingen veel overgangen rijden. Blijf ophoudingen maken. Dus geven-nemen-geven. En consequent die terugwaartse overgangen maken. Te snel? Meteen stappen en weer wegrijden. Zorg dat je niet te verkrampt gaat zitten. Een goede zit is het halve werk. Benen lang maken op je kont gaan zitten handen voor je uit en vanuit je elleboog meegaan met de bewegingen van het paard.

succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:26

wat moet je erin de les tegen doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:29

Okee...een tip...en die werkt echt, maar dan moet je ook de bak voor jezelf hebben, en zelf de nodige conditie. Neem een zweep mee en trek een paar sporen aan...

Ga op het paard rijden. Als het paard wil rennen in de galop, laat haar rennen. Galoppeer aan en ga maar door...ze zal in het begin hard gaan, en na verloop van tijd zelf in tempo willen terugvallen. Maar dat mag je niet toestaan. Zet haar aan in een snel tempo, en blijf in dat tempo galopperen, totdat jij zegt dat het goed is en dat ze zachter mag. Dit kan wel een kwartier duren, als niet langer. Zet haar dan op stal (ga niet nog lopen tutten, afzadelen enz.) Zadel oplaten, deken op en in stal vastzetten. Laat haar zo een tijd staan nadenken, en uitrusten. Zorg ervoor dat er geen reuring is op stal, en geen kinderen aan haar lopen te tutten en te aaien en haar zielig vinden en snoepjes geven. Ze moet de tijd hebben om na te denken.
Als ze weer op adem is, stap je er weer op, en galoppeer je weer aan. Wil ze snel, dan mag ze snel, maar op het moment dat ze moe wordt drijf je weer aan, ze mag gewoon niet langzamer worden. Dat doe je weer een tijdje (kwartier of zo) , en dan zet je haar weer op stal (zadel op, halster om en vastzetten) Als ze is uitgerust kun je afzadelen.

Daags daarop doe je het weer: wil ze hard, dan mag ze hard...wil ze langzamer MOET ze hard. Tot jij geeft dat ze langzamer mag.

Niet teveel gaan tutten, geen overgangen rijden. Laat haar merken dat hard gaan niet leuk is...

Als je het goed doet dan heb je er met twee dagen geen last meer van.