Meerderheid wil vrij op bevrijdingsdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Wat vinden jullie dat het voor iedereen een betaalde vrije dag zou moeten zijn?

Ja
31 (75%)
Nee
5 (12%)
Dat maakt me eigenlijk niet uit
5 (12%)

Totaal aantal stemmen: 41


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Meerderheid wil vrij op bevrijdingsdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 13:54

Meerderheid wil vrij op bevrijdingsdag

Planet Internet schreef:

Uit het Nationaal Bevrijdingsonderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders vindt dat het voor iedereen een betaalde vrije dag zou moeten zijn. De meesten zijn op maandag echter gewoon aan het werk.
Dit jaar valt 5 mei op een maandag, een werkdag. Het Nationaal Comité betreurt het dat er nog steeds niet een regeling is die er voor zorgt dat 5 mei – de dag van de vrijheid- een vrije dag is voor iedereen. In Nederland regelt echter niet de overheid wat vrije dagen zijn of niet, maar de sociale partners: de werkgevers en werknemers. Werkgevers vinden over het algemeen dat er al genoeg vrije dagen zijn en werknemers willen er geen andere vrije dag voor inruilen.

Ambtenaren wel vrij
In 1990 heeft de overheid al gezegd dat 5 mei een jaarlijkse nationale feestdag is, dus niet meer alleen een keer in de vijf jaar zoals daarvoor. Sindsdien zijn werknemers in overheidsdienst op 5 mei vrij. Dat geldt ook voor het onderwijs.

In de aanloop naar 5 mei doet het Nationaal Comité ieder jaar sinds 2001 het Nationaal Vrijheidsonderzoek. Dit jaar bleek uit het onderzoek onder negenhonderd deelnemers dat Bevrijdingsdag, 5 mei, hoog scoort bij de Nederlandse bevolking in de antwoorden op de vraag of het een doorbetaalde vrije dag voor iedereen zou moeten zijn: (60%), net als Tweede Paasdag (60%) en vergelijkbaar met Koninginnedag (59%).

Niet vanzelfsprekend
Lager eindigen tweede pinksterdag (49 procent), Hemelvaartsdag (46 procent), oudejaarsdag (39 procent) en Goede Vrijdag (23 procent). Hekkensluiters zijn de Dag van de Arbeid (21 procent) en de Dag van de Mensenrechten op 10 december (19 procent). Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat men 5 mei vooral ziet als een dag waarop je erbij stilstaat dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, maar verantwoordelijkheid vraagt (77% mee eens).

Bronnen: Nationaal Comité 4 en 5 mei , ANP


Wat vinden jullie dat het voor iedereen een betaalde vrije dag zou moeten zijn? En waarom wel of niet?
Ben je vandaag aan het werk gegaan?


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:57

nee ik werk dus op een school, die is dicht. ik zie nu nog niet even in waarom het een betaalde vrije dag zou moeten worden. hoewel vrij en bevrijdingsdag wel leuk klinken bij elkaar.

Amor Vincit Omnia

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:57

Ik ben vandaag aan het werk gegaan, maar aangezien wij vnl overheidsinstanties als klanten hebben kan ik dus helemaal niemand bereiken.
Ik gebruik vandaag dus maar om wat achterstanden weg te werken. Had wat mij betreft lekker een vrije dag mogen zijn.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:05

Wat mij betreft mag het een vrije dag zijn, maar ik denk dan eigenlijk alleen in mijn eigen straatje omdat ik het erg lekker zou vinden om een extra vrije dag te hebben. De Nederlandse werknemer heeft al (in vergelijking met andere landen) zo weinig vrije dagen. Ik zal dan echter deze vrije dag niet gebruiken om stil te staan bij ‘onze’ vrijheid, maar gewoon gebruiken om een bevrijdingsfestival te gaan bezoeken o.i.d.

Hihi… het motto van deze bevrijdingsdag is “vrijheid is niet te koop”. Dus wel!! Ik kan een vrije dag “kopen” tegen betaling van een dag salaris Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:27

Tuurlijk wil iedereen vrij zijn en salaris doorbetaald krijgen, hoe meer van die dagen hoe beter. Ik vind het een beetje nutteloze vraag, eerlijk gezegd.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:38

Het bedrijf waar ik werk doet voornamelijk zaken met het buitenland, Groot Brittanie is vandaag niet aan het werk en dat is dondersgoed te merken. Een heleboel klanten in NL zijn er vandaag ook niet.
En ik heb geen achterstallig werk.... het duurt nu dus heel lang voordat het half zes is, gelukkig is er Bokt! Haha!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:51

Meesten willen alleen een vrije dag, voor een vrije dag.
Heus niet omdat het bevrijdingsdag is, en je er de hele dag bij stil wilt staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:54

Ik vind het belangrijker dat Bevrijdingsdag een vrije dag wordt, dan dat bv Hemelvaart een vrije dag is. Waarom? Omdat Hemelvaart iets is dat uitsluitend door Christenen gevierd wordt, en Bevrijdingsdag iets is dat ons allemaal aangaat.

Dus ik hoef helemaal geen extra vrije dag, maar ik wil 'm bijvoorbeeld wel ruilen voor Hemelvaartsdag want dat zegt me helemaal niks.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:55

Jola schreef:
Het bedrijf waar ik werk doet voornamelijk zaken met het buitenland, Groot Brittanie is vandaag niet aan het werk en dat is dondersgoed te merken.


Ik dacht dat bevrijdingsdag iets Nederlands was?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:03

Tessebes schreef:
Ik dacht dat bevrijdingsdag iets Nederlands was?

Is het ook hoor! Het valt dit jaar toevallig samen met de May Bankholiday in de UK, tel daar dan nog eens het aantal NL klanten bij die wel gesloten zijn....is voor mij dus een verloren werkdag.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:04

Tja, in de paarden is vrij nemen sowieso maar hoe je het inpland qua training. Maar als je 3 of meer paarden hebt, is dat niet 1, 2, 3 op te nemen....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:12

Jola"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik dacht dat bevrijdingsdag iets Nederlands was?

Is het ook hoor! Het valt dit jaar toevallig samen met de May Bankholiday in de UK, tel daar dan nog eens het aantal NL klanten bij die wel gesloten zijn....is voor mij dus een verloren werkdag.
[/quote]

Aha, dan snap ik hem.

Mijn vriend werkt voor een EU-instelling en hij is 9 mei vrij omdat de oprichter van de EU dan jarig is. Lekker vaag! Verward

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:14

Bij ons is het een betaalde vrije dag Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:19

Sonja schreef:
Ik vind het belangrijker dat Bevrijdingsdag een vrije dag wordt, dan dat bv Hemelvaart een vrije dag is. Waarom? Omdat Hemelvaart iets is dat uitsluitend door Christenen gevierd wordt, en Bevrijdingsdag iets is dat ons allemaal aangaat.

Dus ik hoef helemaal geen extra vrije dag, maar ik wil 'm bijvoorbeeld wel ruilen voor Hemelvaartsdag want dat zegt me helemaal niks.


Hier ben ik het helemaal mee eens.

* To Belg, or not to Belg *

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:17

Ik ben niet vies van betaalde vrije dagen Haha!

Maar ik kan me er wel in vinden wat Sonja zegt.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:20

Tuurlijk is het lekker, maar het is gewoon een excuus om lekker vrij te kunnen zijn. Ik geloof namelijk niet dat ook heel nederland de dag van te voren 2 minuten stilte in acht kan/wil nemen tijdens de dodenherdenking.

Vandaag even geen achterhaalde quotes

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:24

ik heb er na lang denken een uitsluitsel over en doe mij maar zo'n extra doorbetaalde dag, zonder inlevering van een andere Haha!

Amor Vincit Omnia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:25

En is Koniginnedag dat dan niet? In heel Europa zijn de herdenkingsdagen vrij, of het nu verband heeft met de eerste of de tweede wereldoorlog, allemaal hebben ze een dag vrij. Alleen Nederland niet...

En je staat er van te kijken hoeveel mensen er meedoen. Zelfs buitenlandse collega's in Nederland, Spanjaarden en Fransen die in het begin niet weten wat het inhoudt, doen mee, en reacties komen dan ook dat ze het heel ontroerend en ingrijpend vinden.

En Sonja...waarom een dag inruilen? Waarom niet allebei vrij?

Je suis Charlie.


Fitzroy

Berichten: 25093
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:34

Ik zou liever Koninginnedag afgeschafd zien en daarvoor Bevrijdingsdag in de plaats hebben. Ik vind de vrijheid vieren veel belangrijker dan de verjaardag van de koningin (die dan niet eens jarig is)
Aan christelijke feestdagen hoeven ze wat mij betreft niet te zitten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:57

Ik krijg altijd een enorme jeuk van dit soort 'onderzoeken'.. Een onderzoek van commitee 4 en 5 mei over 5 mei.. Tja Gaaaap

Wat mij betreft geen vrije dag, ik zit niet zo te springen op nationale feestdagen waarop iedereen vrij is, het overal druk is en de winkels dicht zijn Scheve mond Dan heb ik liever een vrije dag die ik zelf kan plannen, stuk flexibeler. Ergens ga je die vrije dag toch zelf betalen, kans lijkt me erg klein dat je werkgever dat doet Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:59

BartVB schreef:
Ergens ga je die vrije dag toch zelf betalen, kans lijkt me erg klein dat je werkgever dat doet Knipoog


Verward Die snap ik even niet.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 08:34

Persoonlijk vind ik dat de bevrijdingsdag de Duitsers teveel krediet geeft. Waarom vieren we niet de onafhankelijkheidsdag van Nederland?

De vrede van Munster werd getekend op 24 Oktober 1948. Wie heeft in 1998 het 350-jarige bestaan van Nederland als erkend land gevierd?

Ook kunnen we de unie van Utrecht opvoeren. Vanaf die tijd gedroeg Nederland zich als onafhankelijk land. Die werd op 23 Januari 1579 gesloten. Ik kan me nog herinneren dat dat gevierd werd in 1979. Toen werd in feite de basis gelegd voor onze grondwet.

Als we dan toch een bevrijdingsdag willen vieren, waarom dan niet Waterloo? Nederland is ook bezet geweest door de Fransen. 18 Juni 1815 verloor Napoleon bij Waterloo, en toen waren we in feite technisch onafhankelijk van Frankrijk.

Bijna ieder zichzelf respecterend land viert een onafhankelijkheidsdag. Wij vieren een onafhankelijkheid van de Duitsers? Zijn we dan ooit afhankelijk geweest van de Duitsers? Volgens mij was het een bezetting. We hebben onszelf niet eens bevrijd. In 1579 en 1648 heeft Nederland dat wel gedaan..

Tessebes: BartVB heeft gelijk. Vrije dagen worden ergens van betaald..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:02

Cassidy schreef:
En Sonja...waarom een dag inruilen? Waarom niet allebei vrij?


Ook goed Knipoog Vrije dagen zijn van die dingen die je niet genoeg kunt hebben...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:17

Ik sluit me aan bij bovenstaande, ik wil namelijk altijd wel vrij hebben. Elke reden is goed voor mij.

De hond is de betere mens

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:25

joostvangestel schreef:
Tessebes: BartVB heeft gelijk. Vrije dagen worden ergens van betaald..


Ja maar, ik snap niet wat ie nou bedoelt, misschien kan dat uitgelegd worden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Anoukjuuuhh, DDD3, III, manonutjuh, NinaCharlie, ogidni, Paardennamen, pamts1, Roihi, Roosch, Supervixen, Tova, YandexBot en 222 bezoekers