wanneer Jamaica erbij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wanneer Jamaica erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 09:37

Jamaica vind het allemaal echt mega intressant. Zodra ik met hon en myst (staan naast haar) langs loopt staat ze gelijk met haar hals zover mogelijk gestrekt, oortjes naar voren "laat me nou eens kijken!!!" Maar in de bak liep ze altijd zo achter hon aan te klieren. Nou denk ik dat hon nu wel van zich afbijt indien nodig, maar weet het niet zeker. En myst is natuurlijk zo klein!

Maar jamaica snapt er nu echt niks van waarom ze niet met haar vriendin naar buiten mag. Als Jamaica in de bak staat, en Hon in haar weitje staat ze echt continu te roepen. Als hon niet in zicht is doet ze dit niet

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:51

Naar wat ik uit jouw verhalen begreep is Jamaica wel dominant en was ze voordat Mystery geboren werd, de baas over Honey...
Ik zou niet durven zeggen of het goed gaat, misschien kun je het eerst proberen met een draadje er tussen (meerdere, want anders gaat Mystery er vast onderdoor Haha! )

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:41

Genderose krijgt het hele half jaar geen ander paard bij haar in de wei, omdat dat te gevaarlik wordt voor het andere lpaard (hebben al eens een ongeluk gehad, trapte Tancreda op een paal, hele flank open!!). Maar Genderose is altijd al op zich zelf geweest, staat altijd alleen in de wei, afgezonderd van de rest, en heeft ook niet echt een maatje. Denk dat het bij jou anders zou zijn, omdat ze best goede maatjes zijn. Ik zou oko eerst een draadje ofzo ertussen doen voor de zekerheid.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:05

Ik heb toen Coral 4 weken was Simply ook weer bij Jeddah en Coral gezet, het ging erg goed, maar ik moet erbij zeggen dat Jeddah altijd dominant over Simply is geweest. Ik weet niet of ik het anderson had gedaan.
Nu hebben ze allebei een veulen en staan met z'n vieren, dat gaat prima.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:18

geen ander paard (ruin of merrie zonder veulen) bij een merrie met veulen. Daar komen ongelukken van....Merries met een veulen bij voet zijn anders tegenover elkaar. Merries die elkaar niet kunnen luchten of zien zonder veulen kunnen bij ons op stal zij aan zij staan te grazen met een veulen aan hun zij...

En ik heb ook verhalen gehoord van een kudde merries (met en zonder veulen) die natuurlijk gedekt zouden worden, de hengst liep er gewoon tussen. Dat de hengst een merrie wilde dekken die weer hengstig was met veulen aan de voet, kwam er een merrie tussen die geen veulen aan de voet had (pure jaloezie) en heeft de hengst zo erg verwond dat hij ingeslapen moest worden.

Als een merrie zonder veulen gaat trappen, en het veulen staat ertussen, dan blijft er van je veulen niets over, neem dat van me aan. En Mystery is al zo'n hummeltje....

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:26

Wij zetten bijna altijd alles bij elkaar. Floortje stond altijd samen met Den en Tammy. Floor(en Tammy) heeft ook bij 2 andere merries met veulens gestaan. Dat waren een D pony en een KWPN'er. Ging altijd prima. Wel zorgde we er voor dat Tammy en Floor konden vluchten, dus een draadje waar zij wel onder door konden en de andere niet. Maar dat gebruikte ze bijna niet.
Maar als je het zou doen het iig erg goed in de gaten houden. Bij het minste dreigen ze al uit elkaar halen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:52

Flair's vriendin is altijd al Petrouschka.Vanaf dag twee gaan die twee gewoon met elkaar naar buiten.Ook Sound(Ragazzi's overgrootmoeder *LOL* )heeft er al een paar keer bij gestaan.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:14

er zijn merries die in de kudde bevallen maar ik zou het eerst eenmaandje laten wachten en da kanhet wel denk ik welff in de gatenhouden de 1e uren dat ze bijelkaar zijn

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:49

Toen ik vorig jaar Rodin had, stond Meike er ook gewoon bij na 2 weken ofzo. Jamy stond altijd al met Meike samen buiten (Jamy was buiten eigenlijk altijd de baas, maar met rijden was Meike dat) Maar het ging altijd super, Rodin ging zelfs meer met Meike om dan met zijn eigen moeder (niet dat Jamy het erg vond) Maar daar zijn nooit problemen van gekomen dus

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:44

Ik laat de merries eerst een paar dagen alleen met veulen (naast de anderen, met lint ertussen) en daarna bij hun beste maatje, gaat dat goed, dan gaan ze gewoon met veulen de kudde in, maar wel zo dat er genoeg ruimte is om weg te komen voor moeder en veulen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:28

De mijne bevalt in de wei terwijl er nog een shetlandmerrie bij staat, zonder veulen. Het is dat ik deze paarden goed ken dat ik het aandurf. Ik zou in jouw geval nog even wachten, ruiken over het hek kan wel, ze mogen elkaar best even aanraken lijkt mij.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:10

Ik doe het dus helemaal niet.
Ik ken dus een veulen die haar moeder aanzag voor een ander paard, en daar dus begon te drinken.
Paard sloeg onmiddelijk, en veulen was dood.
Ik durf zo'n jong dier dus zobyzo niet meteen tussen een grote kudde in te zetten.
Vooral niet tussen dominante paarden

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:07

Bij ons bevielen ze meestal in de kudde, waren ook vaak nog hengsten bij. Is echt altijd goed gegaan.

Ik zou het gewoon rustig proberen, wel los laten lopen en niet vast proberen te houden, dan kunne ze niet weg mocht het verkeerd gaan.