Zooo braaaffff!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Zooo braaaffff!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 11:37

Gisteren hebben we op stal weer eens onze jaarlingetjes met touwtjes en plastic tasjes bewerkt..... Haha!
Touwtjes om de beentjes en dan optillen, touwtje als een kluister om voor- en daarna achterbeentjes; geven geen krimp...
Met een krakend, wapperend zakje voor hun neus houden en aaien; eventjes wennen....maar na het zakje geproefd te hebben Clown helemaal niet eng meer!
Netjes meelopen en meedraven...super!
Nog een keertje de trailer in en uit....alsof ze er elke dag ingaan.
Ze zijn zo ontzettend braaf!! Wat een heerlijke beessies zijn het toch! Lovers


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:44

Henriette schreef:
Touwtjes om de beentjes en dan optillen, touwtje als een kluister om voor- en daarna achterbeentjes; geven geen krimp...


Gelukkig (!!!) gaven ze geen krimp, als ze dat wel hadden gedaan weet ik niet wat dát voor een drama had kunnen worden!!!! Waarom dit soort 'oefeningen'???? Verward .....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:47

Lijkt wel wat op hetgeen laatst in zo'n tuig blad stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:52

Is een heel normale oefening om het vertrouwen met je paard op te bouwen. Je gaat z'n poten natuurlijk niet vastknopen (staat ook nergens) maar doet een zachte leadrope achter een been langs, en laat ze dan een voetje geven. Gewoon vasthouden, meer niet.
Als je ooit een paard in de draad hebt gezien, weet je waar deze oefening voor is. Toch handig als in zo'n geval je paard weet dat hij je kan vertrouwen en dat íe gewoon rustig moet blijven staan tot jij het betreffende pootje weer "bevrijdt" hebt.

FlyingHigh, als er wel wat gebeurt, laat je dus het touwtje los en valt het gewoon op de grond, dus merkt je paard dat er niks aan de hand is.

Niet zo snel met de conclusies.... vraag eerst even uitleg als je 't zelf niet snapt....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:13

Met mijn parelli pakketje heb ik ook wel 'touw om been'zeg maar maar omdat hier zo uitdrukkelijk bijstond dat het als een kluister om de benen zat trok ik de conclusie dat het touw als een kluister om werd gedaan, dus vast en niet los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:23

Zo zie je maar weer, ook Parelli is niet onfeilbaar....
Is een prima oefening, voor elk paard aan te bevelen, maar NIET vastbinden, gewoon los door de kootholte leggen of langs het pijpbeen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:28

Ik dacht al,
dat jullie van kalveren strikken houden ok, maar nu ook al jonge paarden???

Grapje... Haha! *LOL*
Ik persoonlijk doe dit soort dingetjes een keertje bij de veulens, want jong geleerd...

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 12:50

Hallo zeg!
Inderdaad met een zachte leadrope en met een strik die je zo los kan halen! Dus helemaal niet zoals in de quarter stond!!
Het gaat om het vertrouwen op te bouwen en niet om m'n paardje in de stress te helpen!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:11

strik= toch ook vast? Verward

heb je wel eens een strik (of een veiligheids knoop) proberen los te halen als er tig kilo paard aan hangt??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:25

Hmm, waarom is parelli niet onfeilbaar Lachen Ook daar wordt het zeker niet als kluister gebruikt maar ook weer zoals ík schreef: touw om been Knipoog Maar ik snap het verhaal nu, zie er dan ook geen enkel probleem in.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:27

Ik heb mijn 3 jarige deze week paraplu-proof gemaakt Clown Ik kwam er namelijk achter dat ze dat best wel een raar ding vond.. dus nu ga ik haar iedere dag met de paraplu eten geven... wat zullen de buren wel niet denken.. met zo'n goed weer.. ach ja ze is er nu aan gewend *LOL*

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 14:20

Dacht ik een leuk topic te starten.....
Voor de critici onder ons....ben al wel een tijdje met paarden bezig en denk eerst na voordat ik wat doe. Knipoog

Een paraplu is ook een goed idee! Die kun je hier nogal eens tegenkomen, of als de zon schijnt: een parasol.
Wapperende dingen boven hun koppie zijn per definitie "enge dingen".

Volgende keer gaan we met pad en dekentje in de weer, en lopen over een zeiltje. (Hé, gaat op "trail on halter" lijken!)

Voor degene die op ideeën gebracht worden: "don't try this at home without proper assistance" Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:56

Ik sta op dezelfde stal als Henriette, en heb met mijn veulen dezelfde dingen gedaan. En ook die van mij was zeer braaf en ik ben heel trots op haar. Maar ik ding weet ik wel: in tegenstelling tot Henriette heb ik mezelf een halt toe kunnen roepen op het moment dat ik vol trots een topic erover wilde starten, omdat ik wist dat ik half westernrijdend bokt, die niet weet wat het precies inhoudt en alleen het verschrikkelijke woord "kluister"leest, over me heen zou krijgen. Quod erat demonstrandum....

Laten we een ding voorop stellen...we zijn beslist niet hard gillend op ons paard afgestormd en hebben de kluisters aangelegd zonder daar bewust naartoe te gaan werken. Eerst hebben we met een zacht katoenen touw aan de benen gezeten, zachtjes naar boven en weer naar beneden. Ook met het hele touw het lichaam bewerkt, tot ze er niet meer van opkeken. Toen met een touwtje opgetild, totdat ze geen krimp meer gaven en ook niet meer protesteerden. Daarna touw losjes om een been vastgebonden en een stukje gaan lopen. Ze gaan er misschien per ongeluk op staan, maar daar leren ze van.
Op het moment dat je merkt dat het paard protesteerd, of zelfs bang is, ga je terug naar waar het paard geen protest toont. We hebben als allerlaatste hoogtepunt idd met een zacht katoenen touw de voorbenen gekluisterd, maar het touw tussen de benen was zo lang dat het paard gewone stappen kon nemen. Hetzelfde aan de achterhand. Mijn jaarling en die van Henriette zijn beiden merries, mochten ze in de toekomst ooit eens gekluisterd moeten worden voor een natuurlijke dekking, dan hebben ze daar al ervaring mee gehad.

Dus, de vergelijking met het kluisteren in het topic van de tuigpaarden is in mijn ogen niet terecht. Onze jaarlingmerries worden regelmatig in handen genomen, en wij kennen ze intussen door en door. En wees gerustgesteld: zoals Parelli zegt: take the time it takes, so it takes less time....wij plukken de paarden niet na drie jaar uit het land, geven ze uit handen en laten het een ander uitzoeken hoe hij een paard een beetje hanteerbaar maakt.

Ik wil een bombproof paardje dat vertrouwen in mij heeft, maakt verder niet uit hoe eng het allemaal is. En Henriette denkt net zo. Onze veulens hebben het volste vertrouwen in ons...zonder dat ze "doods" zijn, of misschien gebroken.

En ik kan herhalen wat Henriette zei...en iedereen waarschuwen die dit denkt even te kunnen gaan doen zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn....

Don't try this at home without proper instructions....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:02

Cassidy schreef:
Daarna touw losjes om een been vastgebonden en een stukje gaan lopen. Ze gaan er misschien per ongeluk op staan, maar daar leren ze van.


Ik vraag me alleen af wat een paard daar van leert, als hij op dat touw gaat staan Verward Ik ben het in de praktijk namelijk nog nooit tegengekomen dat mijn paard ineens een touw om een been heen had zitten waarmee hij z'n proef uit moest lopen ofzo Haha!
Het nut van benen optillen met een touw zie ik absoluut in, zoals ik hierboven al omschreef, maar wat 'ie van jouw oefening zou moeten leren ontgaat me volledig (en als ik het al niet snap, hoe moet een paard het dan begrijpen Verward )


Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:07

Cass, zou je dat idd uit willen leggen? Ik ben heel nieuwsgierig Knipoog

Wij hebben de veulens altijd wel een aantal weken (maanden) met een touw aan het halster in de wei lopen. Respect krijgen voor het touw. Het gaat hier om een dik halstertouw die dus niet in de knoop om de benen kan gaan liggen (voor de duidelijkheid Knipoog ). Het touw is bij ons op stal de basis, dus als ze als jaarling of tweejarige meegaan op wedstrijd hebben ze in ieder geval respect voor het touw.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:08

Het is ontzettend handig als je paard gewend is als er iets aan z'n been zit en daar niet van in paniek raakt. Denk maar aan schrikdraadlint in de wei of stukken touw op het strand.
Laatst haakte die van mij per ongeluk in een touw en probeerde los te komen. Dus kootholte deels ontvelt. Gelukkig raakte hij niet echt in paniek want anders was het allemaal nog wel erger afgelopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:14

Druk op een been uitoefenen, zonder dat je zelf het touw in handen hebt, daar is die oefening voor. Een paard heeft op een gegeven moment donders goed door dat jij het touw vasthoudt (en eventueel mee kunt gaan in de beweging mocht hij tegenstribbelen) . Komt zijn been een keertje in het draad vast te zitten dat niet meegeeft zal hij ook niet zo snel gaan vechten...en alleen het beentje met het touw optillen zal daar niet voldoende voor zijn.

Dit zijn oefeningen die we misschien eens in de twee weken meenemen dus niet dagelijks, mocht je je zorgen maken over banden en pezen van mijn veulen. Intussen heeft mijn paard nu al door dat ze haar been moet optillen als ergens op staat...

Volgende oefening gaat zijn dat ik haar in een longelijn kan inpakken, zonder dat ze ook maar een stap verzet....en wees gerustgesteld...ik ga jullie er niet over inlichten als ik dat heb gedaan...

Je suis Charlie.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 15:19

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie met je veulens/ jaarlingen hebben gedaan!
Of wacht je eerst op een probleem en ga je dan je gestreste paard proberen te leren, dat het niet hoeft te schrikken? Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:22

Ik ben gewend om al vanaf jonge leeftijd licht grondwerk te doen met paarden. Krijg je brave paarden van met vertrouwen in het baasje. Bovendien vinden zie die aandacht hartstikke mooi.
Alleen had ik betreffende oefening nog nooit zo bekeken zoals Cassidy het omschrijft; ik vind er wel wat inzitten en sla 'm op op m'n eigen harde schijfje Haha!
Op de stal waar ik nu sta leren ze overigens ook al op jonge leeftijd respect te hebben voor de rope en de begeleider. Wijken voor druk, respect voor het baasje, vertrouwen met aanraken/optillen etc.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:26

Cassidy schreef:
Mijn jaarling en die van Henriette zijn beiden merries, mochten ze in de toekomst ooit eens gekluisterd moeten worden voor een natuurlijke dekking, dan hebben ze daar al ervaring mee gehad.


dat je je beessie voorbereid op dingen om d'r been, helemaal mee eens, (gezien longes en omheiningen en bandages etc), maar om ze voor te bereiden om ooit gekluisterd te worden . in mijn ogen een laatse redmiddel om iets gedaan te krijgen wat in eerste instantie dus kennelijk al niet goed is voorbereid Verward

en om je merrie te belemmeren een hengst weg te trappen als ze niet wil, is dat niet gewoon verkrachting? Ik heb er laatst nog 1tje horen gillen, dat gaat door merg en been, heeel natuurlijk hoor!

en henriette schrijft dat ze niet kluistert, en bij cassidy lees ik dat de benen wel (losjes) aan elkaar zijn gebonden. en als het niet gaat ga je een stap terug, maar ja dan is je beest al in paniek omdat zn benen aanelkaar zitten, lijkt me ook niet voordelig

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:31

Henriette schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie met je veulens/ jaarlingen hebben gedaan!
Of wacht je eerst op een probleem en ga je dan je gestreste paard proberen te leren, dat het niet hoeft te schrikken? Extreme duivel

Dat is natuurlijk onzin. Een probleem komt altijd daar waar je het het minste verwacht. Er werd hierboven toch netjes om uitleg gevraagd over de oefeningen? En kluisteren heeft nou eenmaal een nare bijsmaak.
En het nut van blijven staan als ze op een touw staan? Ik gooi bij mijn paarden wel eens het halstertouw om de nek dat er dus ook wel eens afglijdt. Als ze er dan op staat en zichzelf dus tegenhoudt, blijft ze braaf staan wachten tot ik haar red. Idem dito met een teugel, ik zat er laatst zelfs op toen ik de teugels liet slippen.
Ik denk dat ze overal iets van opsteken maar vooral van veel in handen zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:31

Talida, mijn veulen zal, als ik het voor het kiezen heb, altijd KI worden gedekt. Als ze al ooit word gedekt. Aangezien ik nu kan beslissen wat er wordt gedaan, maar over een paar jaar misschien niet meer, als er omstandigheden komen waardoor ik haar zou moeten verkopen.

En een merrie die niet gedekt wil worden hoeft er niet per definitie niet klaar voor te zijn. En hengsten zijn ook niet altijd even zachtzinnig...

En Talida....je hebt helemaal gelijk met de stap terug....ik ben misschien vergeten op te noemen dat ik het halstertouw eerst losjes om de benen leg...

Kluisters zijn in mijn ogen ervoor dat het paard geen enkele stap meer kan doen....of dan maar heel miniem...

Je suis Charlie.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:32

Cassidy schreef:
We hebben als allerlaatste hoogtepunt idd met een zacht katoenen touw de voorbenen gekluisterd, maar het touw tussen de benen was zo lang dat het paard gewone stappen kon nemen. Hetzelfde aan de achterhand


Denk je dat ze hiervan in paniek raken Talida Verward Zoals al werd beschreven gaat alles stapje voor stapje. Als je goed met veulens om gaat hebben die heel veel vertrouwen in hun begeleider. Ik heb Cass met haar paarden bezig gezien en ik heb ook gezien dat ze weet waar ze mee bezig is. Ze doen alles onder professionele begeleiding.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 15:34

Talida, ik lees in je profiel dat als paardenras "KWPN" staat.
Misschien zit 'em daar het verschil wel in, een Quarter is in het algemeen wat rustiger en raakt minder snel in paniek dan een ander ras.

En je denkt toch niet serieus dat een merrie-eigenaar z'n paard laat "verkrachten"!??
Er worden nu wel dingen bijgehaald die heeeeell ver gezocht zijn! Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:35

Ludo, dat weet Talida, want ze heeft bij ons op stal gestaan...

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers