Springschoenen ellende, welke kan ik nog proberen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Springschoenen ellende, welke kan ik nog proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 10:00

Wat een rotdingen en toch heb ik ze nodig,
bij de kleine voetjes van Simba heb ik geen probleem om passende te vinden. Maar met name voor Ozep is het erg lastig en ook voor Triumph valt het niet mee.
Ik zoek schoenen welke lang genoeg zijn om te voorkomen dat een paard zijn ijzers aftrapt.
Deze heb ik o.a. gehad, ik zal mijn ervaringen erbij zetten:

Afbeelding
Binnen 10 minuten precies op de stikselnaad dwars door het hele rubber gescheurd Boos!


Afbeelding
Niet lang genoeg en niet breed genoeg, heb er al wel van een ander paar de stukjes tussengezet, maar dan is het riempje tekort. Verder maken ze een rotgeluid.


Afbeelding
Deze heb ik in verschillende merken gehad, maar 1 van de paarden trapt de gaten er binnen no time in, verder vind ik ze erg duur en er zit maar 1 klitteband sluitinkje op dus risico op verliezen is groot.
Ook heb ik al meerdere malen gehad dat ze dus gewoon over de hoef getrokken worden, met klitteband nog dicht. Als ik ze dan strakker doe vallen ze weer niet over de takken van de ijzers heen...


Afbeelding
Hier is het al heel duidelijk, niet lang genoeg.
Verder is de omvang te smal waardoor hij erg strak in de koot zit.


Verder heb ik nog die standaard met ribbels en klitteband, die zijn dan nog het fijnste, maar toch niet groot genoeg.
Gesloten modellen krijg ik overigens niet over de hoeven heen.


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:23

Ik heb laatst weer nieuwe gekocht, omdat mijn Eskadron springschoenen ineens in twee stukken in de bak lagen...
Bij Hippodam. Hele simpele. Wel met klitteband. Maar omdat de hele buitenkant als klitteband fungeert, kun je ze altijd goed pas maken. Verkrijgbaar in de maten S, M en L. Ik heb ze nu een week of vier en ze zijn nog steeds heel. Haha!

Bel straks ff terug mam, ik sta net de cake af te gieten - Loesje
** M2 +4 **

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:23

Ik gebruik zelf springschoenen van Gera. Ze lijken wat op de onderste die jij geplaatst hebt, alleen vallen ze wel over de hele hoef.
Ze hebben dubbel klitteband en in de koot zit een bobbel.

Bij mij worden ze niet kapot getrapt, de ijzers blijven netjes onder de hoeven. Alleen het bobbeltje in de koot wil na lange tijd nog wel eens los raken en dan door de springschoen schuiven. Maar dat gebeurt alleen als ze erg oud zijn...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:30

Ik heb ze nu van Kavelkade. Echte super springschoenen. Ze zijn leer van buiten en neopreen van binnen met dubbele klittenbandsluiting. Bij Divoza niet te koop, maar wel bij van Rijs en andere zaken die BR spullen verkopen (staat volgens mij ook in hun catalogus).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:30

Tegen het aftrappen van ijzers helpt geen een springschoen.

Omdat ik altijd mijn paarden netjes om de 8 weken laat doen, heeft de hoefsmid besloten om de takken van de ijzers van Fab iets in te korten waardoor zij ze niet meer aftrapt. Dit gaat al jaaaaaaaren goed. Een andere remedie is er niet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:34

O, ja, voor aftrappen van ijzers hebt ik ze niet, maar hij gaat in een gekke bui tijdens longeren wel eens op zijn achterbenen trappen. Dus ik heb ze alleen voor longeren om de achterbenen. Als paarden veel voor ijzers aftrappen betekend het vaak dat de voorbenen niet snel genoeg wegkomen. Kan de smid niet de stand zo aanpassen dat het voorbeen makkelijker afwikkeld en dus sneller weg is? Met NB ijzers heb je mede door het verbeterde afwikkelen dit probleem niet meer. Mijn vorige paard had er ook een handje van ijzers eraf te trekken tijdens rijden, maar als de toon goed kort werd gehouden en dus beter kon afwikkelen was het geen probleem meer. Of goed passende ijzers, niet te groot waardoor ze achter teveel uitsteken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:39

Eleonoor schreef:
Ik heb ze nu van Kavelkade. Echte super springschoenen. Ze zijn leer van buiten en neopreen van binnen met dubbele klittenbandsluiting. Bij Divoza niet te koop, maar wel bij van Rijs en andere zaken die BR spullen verkopen (staat volgens mij ook in hun catalogus).


Dat zijn dus degene die je toen bij van rijs zag Sjuim! Haha! (maar toen je portemonee leeg was....)

:evaw:

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 10:40

Het aftrappen van de ijzers is geen schering en inslag, niet onder het rijden tenminste. Dromen
Maar bij eentje moet ik ze toch echt in de wei en bak omgooien want de kans is groot dat hij ze dan wel aftrapt.
Bij Ozep heb ik het nu 2 keer in het bos meegemaakt dat hij ze aftrapte, en dat ook tijdens capriolen, dus niet tijdens normaal werk... Schijnheilig
Triumph heeft opzich een traag achterbeen, maar toch heeft hij al 2 keer een soort schaafplek gehad op zijn ballen. Die is dus wel gebaat bij de Gera schoenen.

Die leren heb ik regelmatig naar staan kijken, van BR om precies te zijn.
Ik hoopte al op ervaringen van anderen, ik vind ze te duur om gewoon maar eventjes te proberen.
Deze schoenen-ellende kost toch al meer als normaal is Boos!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:07

Wij hebben voor Limonero ook de Kavalkades gekocht, hij maakte in het begin zijn passen niet af en ving zich constant in de ijzers. Het was het eerste paar dat ik kocht (had me nooit zo verdiept in het fenomeen springschoen) en ze waren inderdaad duur, maar zijn wel erg goed. Ze hebben een dubbele klittenbandsluiting, zijn mooi afgewerkt waardoor schuren niet mogelijk is en komen in het geval van Limonero ook goed over de hoefbal heen. Ik heb ook de hoefsmid gevraagd de takken van zijn ijzers niet te lang te laten en dat was ook een hele verbetering.

Inmiddels loopt hij een stuk netter (hij maakt zijn passen af) en heeft hij ze alleen nog nodig bij het balkjes lopen aan de longe (Lusitano's zijn geen springers dat weet ik, maar hij maakt van vier drafbalkjes een echt Mikado-spel!)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:16

vangen gebeurt van achter naar voor, de voorkant van de achterhoef grijpt in de binnenvoorkant van de voorhoef, in het ijzer dus en daar helpt een springschoen niet. misschien wel wat bij verkeerd stappen of aftrappen, maar dat is minimaal hoor. springschoenen gebruik je in eerste instantie om de kroonrand te beschermen.

Amor Vincit Omnia


obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:37

Ik hbe 2 verschillende soorten van Eskadron die me beiden goed bevallen.
De eerste zijn van enopreen en die zijn echt super. Obs loopt er iedere dag mee buiten en ze zijn echt perfect.
Dan heb ik nog van die leren van eskadron, ook super , geen problemen mee.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:49

sp schreef
Citaat:
vangen gebeurt van achter naar voor, de voorkant van de achterhoef grijpt in de binnenvoorkant van de voorhoef, in het ijzer dus en daar helpt een springschoen niet. misschien wel wat bij verkeerd stappen of aftrappen, maar dat is minimaal hoor. springschoenen gebruik je in eerste instantie om de kroonrand te beschermen.


Doordat Limo zijn passen niet afmaakte kwam hij steeds met zijn achterhoef tegen het ijzer van de voorhoef en zou hij dus zijn ijzers kunnen aftrappen, toch? Door de springschoenen voorkom je dat engszins, en ook werden zijn hoefballen op die manier beschermt, en dat is ook wat waard. Hij heeft rv al een groot litteken van zo'n betrapping en daar wilden we het graag bij houden eigenlijk Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:04

Ik heb nu een jaar de action springschoenen, bevallen me super, ik cross er vooral veel mee, maar ik heb ze nog nooit verloren! Nu komen er wel aardig wat gaten in, maar ja ik gebruik ze ook wel ruig met het crossen natuurlijk... Ik heb ook een paar rubberen met klitteband, ook erg fijn! Heb ik ook nog nooit verloren en zijn lang genoeg zodat ze de ijzers niet aftrappen.

Die jachtspringschoenen met al die stukjes bevallen mij ook niet zo geweldig, maken veels te veel geluid en zijn idd niet zo lang..

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:33

Je kan proberen wat je wilt maar springschoenen zijn niet voor of juist tegen het aftrappen van ijzers.Ze zijn voor het open trappen van de hoefballen.Voor paarden die daar tegen aan trappen.Er is nix voor het aftrappen van ijzers.Ik weet er alles van.Vorige week nog was mijn paard na een dagje wei 2 voorijzers kwijt.Het enige wat helpt is met je hoefsmid overleggen dat ie ze zo kort mogelijk uit laat lopen.Dus waar de hoef eindigd moet het yzer ook eindigen.Dat geeft ook niet 100%zekerheid(kijk naar mijn paard laatst).maar meer kan je er niet aan doen.
groeten baudy

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:27

Ik kan hier in de winkel gewone sprinschoenen met dubbele klitteband kopen maat large en die zijn wel goed groot. Want mijn paard heeft ook grote hoeven en past ook geen gewone sprinschoenen. Ik rijd nu al een jaar met sprinschoenen met dubbele klitteband en ze blijven heel goed. Er is nog altijd niks aan. Mischien kan je er ook zo kopen. Ik wil ze anders wel kopen voor je en opsturen.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:03

Weleens van gehoord, maar geen ervaring mee: van die rubberen dingen (scalpers??) die ze in de draver wereld gebruiken. Is dat niet wat?

Ik ben ook nog op zoek naar iets wat lang genoeg is zodat mijn paarden zich niet zo snel meer vangen op de achtertakken van de ijzers. Grrr, ik word er helemaal gestoord van, hoefsmid net geweest, komen ze afgelopen weekend weer binnen met afgetrapte ijzers.. ik had mijn BBQ stelletje al bijna klaargezet Boos! Extreme duivel Frusty M'n arme hoefsmid moet potdorrie 1,5 uur rijden om die schooiers van mij weer te beslaan. Sorry, moet effe m'n persoonlijke frustraties eruit smijten Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 18:38

Ik heb Kavalkades gekocht,
die vallen echt HUGE!

En tja, de ervaring leert dat ik met schoenen dus wèl voorkom dat ijzers eronder uitgetrapt worden. Want dan blijven ze er dus wel onder.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:37

Kreeg toevallig vandaag de catalogus van Loesdau binnen, en daar staan echt heel veel verschillende in, waaronder zelfs een paar die speciaal zijn voor het beschermen van de ijzers! Heb dat hier in Nederland nog nergens gezien geloof ik. Heb even voor je op hun site gekeken (www.loesdau.de) maar daar staan ze helaas niet op.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:08

Von schreef:
Kreeg toevallig vandaag de catalogus van Loesdau binnen, en daar staan echt heel veel verschillende in, waaronder zelfs een paar die speciaal zijn voor het beschermen van de ijzers! Heb dat hier in Nederland nog nergens gezien geloof ik. Heb even voor je op hun site gekeken (www.loesdau.de) maar daar staan ze helaas niet op.


bedoel jij deze:Afbeelding?

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:54

Thanks voor de foto, dat lijken mij ook wel fijne dingen, misschien eens een bestellinkje aan wagen??

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 08:15

Of een bezoekje?

Fiesta, freiberger, what else?

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:04

Nog even over die scalpers (uit de draf- en rensport); die zijn puur en alleen bedoeld om het beschadigen van de kroonrand en ballen van de hoef te voorkomen, ze zijn niet lang genoeg om de onderkant van de voet en dus de ijzers, te beschermen.

Ook ik ben van mening dat eigenlijk niet een springschoen in eerste instantie bedoeld is om te voorkomen dat een dier zijn ijzers aftrapt.
Als de springschoen lang genoeg is, zal het echter wel kunnen.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:52

Lizz"]
[quote="Von schreef:
Kreeg toevallig vandaag de catalogus van Loesdau binnen, en daar staan echt heel veel verschillende in, waaronder zelfs een paar die speciaal zijn voor het beschermen van de ijzers! Heb dat hier in Nederland nog nergens gezien geloof ik. Heb even voor je op hun site gekeken (www.loesdau.de) maar daar staan ze helaas niet op.


bedoel jij deze:Afbeelding?
[/quote]

Nee die bedoel ik niet (alhoewel deze mij ook fijn leken), maar er staan er een paar in die in de beschrijving ook hebben staan dat ze voor het beschermen van het ijzer zijn. Zijn geloof ik van leer. Heb helaas geen scanner Boos!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:06

Ik heb de 2de van onder, die zwarte met klitteband, alleen die van mij hebben veel langere klittenbandsluiting en niet 1 maar 3 per schoen, ik ben ze dan ook nog nooit verloren ofzo.
Ik vind ze super fijn.
Misschien kun je eens bij een andere ruitershop informeren wat voor springschoen ze jouw aanraden.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:45

ik heb ze van kavalkade. best prijzig, van neopreen, extra zachte rand en best groot. zitten wel vast met klittenband. 2 opzij en daar weer eentje overheen. ik vind ze handig en mijne staat er mee in het land, los en spring ermee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers