hoe krijg ik zijn achterhand sterk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

hoe krijg ik zijn achterhand sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 10:49

Hajoo, wie helpt mij. Ik heb een heel groot paard die van voren goed is ontwikkeld maar achter iets achterblijft. Hoe krijg ik hem zo snel mogelijk sterker in zijn achterhand, want nu lijkt het net of hij "uit elkaar" getrokken loopt wat niet het geval is. Verward

be good to horses, the are also good to you


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:02

Balkjes draven is altijd goed voor de achterhand en veel overgangen. Ook gewoon galoperen is goed om de achterhand sterker te maken.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:15

ik doe ook veel achterwaarts.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 12:24

hmm dat is een idee want balken draven doe ik al met hem maar ik galoppeer niet zoveel met hem want hij is nogal sterk en hij heeft energie voor twintig dus dan vliegt hij ervantussen maar achterwaarts gaan heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. thnx

be good to horses, the are also good to you


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:26

Dan zou ik juist veel galopperen,
zeker in de bak kan dat geen kwaad, ze stoppen vanzelf wel een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:37

Galoperen vermijden heeft geen nut
Hij zal het toch moeten leren, dus dat juist veel oefenen.

Zet hem op een volte als hij te hard wil.

Verder veel overgangen maken, schijnovergangen.
Paar pasjes SB.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 12:56

het probleem bij mij op stal is dat de bak niet is omheind dus dan is het vermijden van gallopperen even niet anders ze zijn wel bezig met de omheining maar zolang die er nog niet is stopt hij dus niet en kan hij zo de grote weg oprennen en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Ik kan hem alleen houden in galop als ik er een slofteugel aanhang en ik ben van mening dat je daar niet te vaak mee moet rijden dus dan alle andere opties maar voor zolang de werkzaamheden duren. Hoe zet je een paard op de volte die er als een idioot vandoor gaat? Hij pakt niet echt het bit vast maar als hij zo een bui heeft is het stuur wel weg. Dit is niet altijd zo hoor hij is over het algemeen redelijk goed te rijden maar hij heeft nu een poosje alleen mogen stappen ivm een blessure waardoor hij nu uit z'n vel barst van de energie en ik wil ook geen risico lopen dat hij z'n blessure terug krijgt. Beetje lastig he!

be good to horses, the are also good to you

Ineke2

Berichten: 33055
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:23

Je kan hem dan ook longeren misschien? Met een pessaoteugel bijvb of de dubbele longe.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:59

inderdaad longeren met dubbele longe of pessoa, daarnaast veel overgangen rijden, tempo wisselingen, in de galop ook dit doen maar je kunt de galop ook mee pakken door een overgang er naar toe te rijden en daarna weer terug verkleint de kans dat ie er tussen uit naait. daarnaast is schouderbinnewaarts ook erg goed zorg wel at je de achterhand actief houdt.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:04

ik heb het idee door gewoon veel oefeningen te doen, zoals idd balkjes, en figuren ed.
succes trouwens!

Nimmy

Berichten: 3923
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:14

wat ook helpt is om hem laag te rijden van voor, en daarbij goed naar voren rijden, vwnw effect dus, geef desnoods een heel zacht tikje met een zweep achter de kuit om de achterhand erbij te vragen, dan moet hij namelijk zijn rug gaan gebrijken en ook zn achterhand, verder veel wendingen overgangen ect rijden, draf verruimen en verzamelen en veel bezig zijn ga liever een half uurtjuh per dag goed aan het werk, dan dat je hem een uur gewoon laat klungelen. ook buitenrijden met heuvels, liefst een beetjuh mul stimuleren de achterhand dan moet hij wel om naar voren te gaan

nouj succes ermee

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:31

Veel op de weg stappen/draven, wordt hij sterker van.
Longeren met bijzetteugels zodat hij goed door zijn lijf moet lopen.
Dressuur afwisselen met een sprongetje.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 10:34

dank jullie wel voor de tips. Van voren laag rijden en goed voorwaarts dat doe ik al en vind hij ook nog leuk, onze binnenmanege is erg mul dus daar moet hij ook goed in doorsjouwen. Tempo wisselingen rijd ik ook met hem maar na verloop van tijd vergeet ik wel eens door te zetten (beetje slap van mij he!) Verder een zweepje kan ik wel vergeten maar de dubbele longe is wel een goei idee ik heb dat ding tenslotte niet voor niks. Gisteren heb ik heel veel tempo wisselingen in stap draf en galop gereden en als het maar snel op elkaar volgt dan heeft hij geen tijd om aan klieren te denken. Ik hou jullie op de hoogte over hoe het verder gaat. Want het is natuurlijk leuk om te horen dat de tips helpen.

be good to horses, the are also good to you

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:24

Als je dressuurmatig niet erg sterk bent is springen een erg goede manier. Wij springen 1x per week met onze endurancepaarden en die hebben nu een kont... :s
Wij galopperen ook tegen een lange heuvel op. Deze is vrij zwaar en dan moeten ze de achterhand er helemaal onder brengen.
Op het harde kweek je alleen staalkabels als pezen, dat doen wij ook regelmatig, maar daar krijg je geen kontspieren van. Die heuveltraining is echt het allerbeste, als we dat 1 a 2 x per week doen dan zie je die kont groeien.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 10:38

Ik ben denk ik beter in dressuur dan met springen, ik ben ooit achterover geslagen met een paard waardoor ik mijn been heb verbrijzeld en nu dus een plaat in mijn been heb. Springen is dus helaas voor mij geen optie! jammer want ik heb een spring gefokt paard die los zo over de staander hoogte (1.40m) heen springt. Met mijn vorige paard reed ik m-2 dressuur dus mag ik wel aannemen dat ik een klein beetje weet wat ik aan het doen ben. Maar tegen heuvels op gallopperen daar had ik zelf nou nooit aan gedacht! Maar eigenlijk wel heel erg logisch. bedankt ga ik proberen. Ps. Hij vind rondgalloperen in onze binnenmanege ook verschrikkelijk leuk en dat doet hij ook gerust met zijn neus bijna op de grond en de bak ik super mul dus moet hij ook erg zijn benen opbeuren, en dat is weer goed tegen het struikelen want als hij gewoon rondloopt lekker zonder z'n rug te gebruiken dan loopt hij op de voorhand en struikeld dan regelmatig maar in de binnenbak komt dat niet voor. Wat denken jullie is zo een zware bak niet slecht?

be good to horses, the are also good to you

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:11

Ik zou dan (in de binnebak) hem vrij laten springen !!
met mijn paard(je Haha! ) reed ik eerst bijna niet anders dan in een mulle bak.... dat vind ik zelf wel slecht! maar bijv. 3 of 4 x per week lijkt mij wel goed!
Ja veel heuvetjes nemen!
en de passage doen !! Tong uitsteken Knipoog Haha! hhaha!
zowizo zijn buitenritten erg goed om energie kwijt te raken voor paarden!
Jolly vond het heeeeeeeeeerlijk toen ze eindelijk eens volluit mocht gaan!
najaaaaa ik dwaal een beetje af! veel suc6 dr mee!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 12:16

whahaha ik denk niet dat hij al toe is aan passage!!! schouderbinnenwaarts en een beetje wijken gaat wel lukken maar meer zit er echt nog niet in. Hij is net vorig jaar pas beleerd. Beetje laat maar ja niks aan te doen hij was niet eerder bij mij!

be good to horses, the are also good to you

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 23:01

zware bak is zeker niet slecht mits regelmatig slecht. dan bedoel,ik dat ie niet in eens wegzakt en dan weer op regematig hard loopt. het moet dan echt alleen maar regelmatig zwaar zijn

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 23:03

die van mij heeft 4 jaar lang in een zware bak gelopen en dat deed haar echt goed. nu loopt ze in een lichtere bak en struikelt regelmatig.. tenzij je haar aan het werk zet. regelmatig zware bak heeft dus toch zo zijn voordelen

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:10

ik zou haar gewoon heel veel achteruit laten lopen, daar krijgen ze echt de beste spieren van in hun achterhand

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:17

Ik zou ook achterwaarts oefenen, en ook veel schakelen in draf, eerst heel rustig, en daarna weer iets harder en zo steeds verder.

In ieder geval, veel succes met trainen.

Let love shine so bright

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:28

Ik heb altijd van mijn instructeur geleerd veel achterwaards en proberen om het gewicht naar achter te krijgen als je wedstrijden gaat rijden en je rijd Z dan moet je heel veel op de achterhand doen misschien Z oefeningen? Veel suc6

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:32

Oke achterwaarts is een goede oeffening, maar wel pas als het paard helemaal ontspannen over zijn rug loopt. Anders trek je je paard (helemaal een grote) door zijn lendenenpartij heen en bereik je helemaal niets. Vaak kan dat pas als hij goed staat, dus vierkant met zijn achterbenen onder zijn romp, en hiervoor moet hij van achteren dus wel actief zijn. Op de achterhand rijden komt niet een twee drie, het is gewoon trainen trainen trainen

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:05

Veel schakelen, met name in de galop. Probeer hem helemaal door te verzamelen tot hij bijna op de plek galoppeerd en dan weer naar voren galopperen. Zorg dan wel dat hij op achter terug komt en dat je trug rijd met je zit (wel een beetje hand om duidelijk te zijn maar niet te veel)

Je kunt hem ook op de volte zetten in galop en dan proberen om de achterhand wat naar binnen te rijden, paar sprongen en dan weer recht dit een paar keer herhalen.
Bij deze oefeningen moet je het gevoel krijgen dat hij omhoog komt van voren; en dus achter wat gaat zitten. Bouw het rustig op.
Dit heeft zeker wel een half jaar tijd nodig, je paard is niet na een week sterker, doe het rustig aan, forseer hem niet dan krijg je problemen.

She's my lady Lovers

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:35

Nistria, met dat schakelen en achterhand naar binnen ben ik het eens, maat totaal niet met het verzamelen. Een paard kan pas verzamelen als zijn achterhand sterk is, als je met een slappe achterhand gaat verzamelen krijg je problemen, helemaal met een lang paard

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, Meike_x_LF, winnetou4502 en 6 bezoekers