hoeveel kost de verzorging van een paard ongv.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

hoeveel kost de verzorging van een paard ongv.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 21:30

hallo,
ik mag misschien een paard of veulen kopen, maar op hoeveel kosten moet ik ongeveer rekenen. Weet wel dat af en toe hele klap geld aan dierenarts op kan, omdat paard iets heeft maar zonder dat, hoeveel ben je ongveer per maand kwijt aan paard?
misschien wil ik ook een veulen kopen en die moet dan eerst nog tijd in wei maar dan kan je er een band mee krijgen en gewoon elke dag naar toe gaan. en dan met inrijden zou ik dan graag met iemand anders doen, maar dat zie ik dan verder wel. Maar is dat denken jullie slim? omdat ik nog nooit een paard zelf heb gehad, wel verschillende verzorgpaarden maar verder niet.
Maar op welke kosten moet ik waarvoor rekenen?


STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 23:27

Om te beginnen zou ik als ik nog nooit een paard heb gehad geen veulen, maar een al ingereden (vanaf 4 jaar ofzo) paard kopen. Zo kun je er meteen mee beginnen.

Dan de kosten. Ik pak prijzen die denk ik vrij gemiddeld zijn:
- stalling €130.- per maand (volpension)
- hoefsmid €50,- alleen bekappen, 1x in 8 weken beslaan 1x in 9 weken €70.-
- wormkuur €12.- 1x in 8 weken
- influenza 1x in jaar €13.- (?)

Dan ben ik nog heel veel vergeten. En houd idd rekening met eventuele DA-kosten.
En zeker in het begin is het handig als er mensen met veel ervaring om je heen lopen, zodat je bij moeilijke beslissingen geholpen kunt worden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ben heel benieuwd wat ik allemaal ben vergeten!!

SuzanJarig

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 23:46

Koop geen veulen als je nog nooit een paard hebt gehad!

Ik heb mijn merrie als 4 jarige nog niet ingereden gekocht, had al 16 jaar rijervaring en ook al aardig wat paarden ingereden, maar zelfs dan kom je nog aardig wat moeilijkheden tegen.

Koop vooral geen veulen omdat dat goedkoper is als een ingereden paard. Koop dan liever een wat ouder paard met veel ervaring die misschien vanwege zijn leeftijd een stapje terug moet doen, maar waar je nog veel plezier van kan hebben. Die zijn natuurlijk weer goedkoper als een paard in de bloei van zijn leven, maar je kan er nog veel plezier van hebben. En je kan er meteen mee gaan rijden. (want dat is toch wat je het liefste wilt als je je eerste paard koopt) en je kunt veel van leren van een ervaren paard.

Tja de kosten, dat kan enorm uiteenlopen. Als ik alleen al aan de maandelijkse stallingsprijs denk, dan zitten daar enorme (regionale verschillen) in. Ik betaalde bij mijn vorige stal 310 euro volpension. Maar ik zit ook in een dure regio.

Hierboven is al het een en ander genoemd, maar ik heb mijn paard bijvoorbeeld ook voor ziektenkosten verzekerd. Verder gaat er wel eens wat stuk, of heb je om een andere reden nieuwe spullen voor je paard nodig. Waarschijnlijk wil je ook wel rijles nemen en ga zo maar door.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 08:43

oja bedankt voor de ongeveer kosten, ik ga ook nog even verder kijken en aan mensen vragen met paarden. Maar gezien jullie reactie denk ik niet dat ik een veulen koop, want hoor wel van andere ook dat het niet verstandig is.
oja ik zet als ik een paard heb hem op de manege, dus genoeg mensen die kunnen zien hoe het gaat of als ik wat fout doe.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:00

Als je de preciese kosten wil weten, kan je het beste voor stalling in de buurt gaan informeren. Er zit ontzettend veel verschil in per regio nl.

Ik heb mijn haf en shetlander op een pensionstal, we hebben dagelijks weidegang, een bak en er wordt (in overleg) gevoerd en buiten gezet.
Mesten moet ik iig altijd zelf doen.
Ik betaal voor de haf 90 euro in de maand incl. hooi en stro en de shet kost me 50 euo.

Mijn smid (bekappen) kost me 25 euro per paard.
Wormenkuren ligt ook aan je zelf, de een ontwormt om de 6 weken, de ander eens per 3 maanden, etc etc

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:31

Als je een veulen koop moet je tellen op een E50,- per maand voor de opfok en dat betaal je 3 jaar lang. Afgezien van DA kosten.
Voor het odnerhoud van een paard zit je al snel op E200,-. Dat zijn wel de minimale kosten die je hebt. Dan ga ik uit van een uiterst voordelige stalling voor een paard dat op blote voeten in de wei staat. Hoe actiever je met je paard bezig wilt zijn, des te meer kosten komen er bij.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:37

Denk ook aan verzekerings kosten en onverwachte uitgaven (bij ziekte, kreupelheid)
Persoonlijk zou ik voor de aankoop je paard laten keuren en dat is ook niet gratis.
Ja en verder je aanschaf van spullen: zadel, hoofdstel, borstels, kleding enz enz) de rest is al genoemd (hoefsmid,da, ontworming,inenting enz)

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 11:45

Omdat het best wel wat kost zit ik er misschien aan te denken om een paard samen met iemand te kopen. Maar dan moet je wel van ongeveer zelfde soort houden en beetj emet elkaar kunnen opschieten lijkt mij.. maar dan heb je wel halve kosten en je hebt toch een eigen paard..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:45

Delen scheelt wel in de kosten, maar gaat naar wat ik gehoort heb wel vaak mis.
Als je ruzie krijgt over het hoe en wat van het paard dan zit je met een probleem.

En buiten de stallingskosten om, ik weet niet wat je met het paard wilt doen, maar als je wedstrijden wilt gaan doen krijg je daar natuurlijk ook nog kosten bij.
En eventuele lessen, is wel handig dat je dan op een manege staat dan krijg je meestal korting.
Maar voor zover ik geinformeert ben is stalling bij een manege wel weer duurder.

Succes

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:01

excl. stalling (want dat is per regio verschillend) zorg ik dat ik elke maand minimaal €50,- extra heb voor vernieuwing van spullen, extra voedingssupplementen, hoefsmid, entingen, enz. en wat je de ene maand niet gebruikt gaat in de volgende maand wel op!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

loulou

Berichten: 14806
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:16

ik ben gemiddeld zo'n 165 euro in de maand kwijt.
maar ik heb wel gratis stalling!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:30

Zo, gratis stalling, dat heb je goed geregeld! Hey Rens, ik zou best willen delen, ruzie hebben we toch nooit lang!
Maar ja, moeten we nog maar heeeeeeel goed over praten, en aangezien mijn ouders me denk ik niet willen helpen financieel zal ik toch echt heel goed moeten sparen.
We kijken wel he, het idee vind ik iig super leuk, haha.


Lieke

Berichten: 11349
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:37

Vergeet de lessen ook niet in je rekensommetje mee te nemen, dat is tenslotte ook een noodzakelijk iets.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:07

Ja, lessen zijn inderdaad erg belangrijk, vooral als je net een eigen paard hebt moet je samen nog een hoop leren.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 12:10

heel erg bedankt voor alle reacties maar kan waarschijnlijk toch geen paardje kopen want wil na de havo een jaar minstens naar het buitenalnd dus.. dan heb ik net eigen paard en dan moet ik hem weer verkopen omdat ik weg ga.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:14

gratis stalling is nu wel leuk, maar wat als je ineens moet verhuizen van stal of de boer gaat wel geld vragen.

houd gewoon rekening met 150 tot 200 euro stalgeld kosten.

dan je smid, wormenkuren, onderhouds spullen en je tuig.

Misschien wil je je paard nog wel verzekeren en dat kan als je alles uitgebreid wilt doen erg op lopen.

En elk paard wordt wel een keertje ziek of heeft om wat voor reden een DA nodig, de kosten daarvan kunnen meevallen maar ook zeer zeker tegen vallen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

nadineeee

Berichten: 88
Geregistreerd: 07-02-03
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:28

Ik heb ook een topic een tijdje geleden daarover gemaakt, ik zal ff opzoeken hoe die ook al weer heette.
O ja die heete : hoeveel kost een paard per maand?
als je bij mij naar mijn berichten toe gaat en dan naar pagina 2 zoek je die op en klik je het aan en dan kom je bij mijn oude topic.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:50

Ik betaal 265 Euro in de maand aan stalling (pensionstal) en daarbij komt dat 1x per 8 wkn hoefsmid; kappen + voorijzers = 50 Euro. 2 x per jaar influenza enting ong. 30 Euro. zo'n 6 wormenkuren per jaar a 13 Euro per stuk.

Verder ben je met een paard eigenlijk nooit klaar... elke keer zeg ik weer: 'nu heb ik alles!'. Vervolgens gaat er weer iets stuk of heb je weer iets nodig of zoals nu is hij spierbevangen geweest en moet ik nu ook vitamine E + selenium a 60 Euro voor Omar kopen wat ongeveer 1 a 2 maanden meegaat. Je blijft bezig als je eenmaal een paard hebt. 2 lekkere rekeningen van de DA en nu komt de smid deze week en ik moet hem laten enten... Maar ik zou mijn paard voor geen prijs kwijtwillen hoor Haha!

Ik denk dat het geen goed idee is een veulen te nemen als je nog nooit een eigen paard hebt gehad Er komt zoveel bij kijken bij de opvoeding van een veulen en wat denk je van het geld voor het inrijden e.d. en zadels waar ze uitgroeien etc.

Een paard met iemand delen.. volgens mij komt daar ruzie van Verward ik zou dat echt niet willen. Vaak heb je al problemen met verzorgers die op een andere manier dan jijzelf met je paard om willen gaan... Stel je voor dat de andere partij opeens van het paard af wil.. dan sta je Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Josien_ en 30 bezoekers