Wat is jullie ervaring met Gribaldi´s?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Wat is jullie ervaring met Gribaldi´s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 00:07

Ik heb de kans om een gribaldi merrie te kopen. Ben even benieuwd wat voor ervaring jullie met Gribaldi´s hebben. Ik ben ook erg beniewd naar de karaters!

groetjes yvette


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 01:25

ik ken maar 1 nakomeling van gribaldi persoonlijk, het veulen van een ex verzorgmerrie
dat was een vosje , bij de geboorte had rover hele kromme achterbenen, dat is na een paar weken uit zichzelf heel mooi rechtgetrokken
qua karakter was het een heel open nieuwschierig veulen, hij pikte alles heel snel op , meelopen, stilstaan, voetjes geven, poetsen , hij vond alles leuk
hij is op 1 jarige leeftijd verkocht
en een kennis van me had een gribaldi merrie , een heel makkelik leergierig paard wat heel graag met je werkte , en ook lekker pittig en voorwaarts was
in de omgang was deze merrie ook heel leuk, een echte kroel kip en aandacht vrager

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:57

Wij hebben er 5 en ik vind ze stuk voor stuk een superkarakter hebben! Twee daarvan kunnen ook echt extra bewegen, 1 is helaas licht atactisch en de overige twee zijn gewoon goede paarden. Kwa karakter zijn ze bij ons alledrie echt plezierig, aardig op stal, werkwillig en eigenlijk net als Draumpje haar merrie beschrijft. Ik ben zeker fan hoor!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:00

Wij hebben er een aantal gehad.

Vaak wel mooie paarden, maar vaak te traag vanachter in de beweging en de rug wegdrukken. Karakter viel hier ook niet mee.

.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:07

Hey,

Wij hebben op dit moment een 6 jarige zwarte Gribaldi x Sultan x Katouchon staan (1.72). Het is op zich best een lief paard op stal maar met rijden moet je echt overwicht hebben, dit heeft ook te maken hoe hij vroeger is gereden hoor!! Hij lijkt trouwens erg veel op zijn pappie, ook hebben we zelf nog een gribaldi gefokt en inmiddels is hij bijna twee jaar, hij is alleen een paar maanden geleden verkocht. Op zich was dit ook een erg braaf beest maar zoals ik al zei: ' je moet wel overwicht hebben'. Als je wilt, zal ik wel een paar foto's van ze opzoeken en hier zetten.

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:24

Hey,

Heb ff wat foto's opgezocht, dus hier zijn ze dan!!

De eerste foto is van Paso Doble (Gribaldi x Sultan x Katouchon), hij is 6 jaar, 1.72 hoog en loopt L2 dressuur met winst. Op de foto is hij nog maar 3 jaar. En hij is inmiddels een echte beul geworden. Hij heeft namelijk een speknek, dat wil je gewoon niet weten.
Afbeelding

De tweede foto is van Unicité (Gribaldi x Voltaire x Beaujolais), hij is bijna twee jaar, en is een paar maanden geleden verkocht. Op de foto is nog maar een paar weken oud.
Afbeelding

De foto's zijn wat groot,uhm hoop dat je het niet erg vindt!
xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 16:32

bedankt voor de reacties! Leuk dat je er ook een foto bij hebt gezet.

Ik heb vandaag op remember gereden. Eerst reed Claudia erop (die rijdt er altijd op) En die was eraf gevallen, omdat hij schrok toen ze haar beugel korter wou doen. Toen had ik al zoiets van ohoh! Maar ze was heel braaf Lovers Ze ging alleen een beetje hard (misschien kwam het ook een beetje doordat ik alleen pony´s gewend ben) Ze reed heel fijn, alleen doorzitten was echt onmogelijk *LOL* Iedereen zei dat het goed ging en dat ik er mooi op stond, maar ik vind het wel moeilijk hoor! Vind het wel erg als Baloe weg gaat. En op dit paard heb ik ook wat minder vertrouwen dan op baloe. Baloe is heel mak, schrok nergens van. Zo´n groot jong paard is dat wel even wat anders! Hoewel het wel een ideaal paard voor me zal zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:36

Gebruik de zoekfunctie eens, zijn hier al heel veel topics over geweest..

Ikzelf heb nu een zelf gefokte jaarling van Gribaldi en ik heb vorig jaar een Gribaldi op stal gehad, heel groot lief paard.

Verder ken ik Gribaldi zelf erg goed en 2 nakomelingen namelijk Paragon en Painted Black en die zijn absoluut niet traag van achteren. Dit zijn echt hele goede paarden met hele goede karakters.

Tja Gribaldi heeft natuurlijk zoveel gedekt dat er altijd hele goede of slechte of trage tussen zullen zitten.

Die Gribaldi x Cocktail van Coby van Baalen schijnt een wereldcrack en een toekomstig Grand Prix paard te zijn volgens haar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:26

ik denk dat het probleem is dat gribaldi een hele periode heeft gehad dat opeens iedereen hem als dekhengst wilde, zo heeft hij natuurlijk ook een boel merries gedekt die qua bloedvoering of bouw of gangwerk totaal niet bij hem paste , maar de eigenaar wilde gribaldi dus vermeerderde toch maar waardoor je nu dus ook een heel stel niet zo goede nakomelingen van hem hebt rondlopen hier in nederland
er zijn een hoop goede nakomelingen , maar dat is gewoon net als ieder andere goede nakomeling van een willekeurige hengst gewoon zoeken
maar mijn ervaring is , hele leuke paarden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:50

Er was geloof ik ook nog een hele goede Gribaldi x Hofnar, zie topic van Hofnar Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:56

De mijne heeft ook aardig potentie voor de hogere dressuur. Heeft een sterk achterbeen, veel massa en front.
Heeft een heel fijn mondje en is super elastisch. Hij is helaas wel wat klein, 1.62m, maar de massa vangt dat weer op.
Voor foto's: klik onderschrift aan.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:06

Tja. hier moet ik natuurlijk wel op reageren Haha!
Ik heb foto's van mijn gribje gemaakt en die zijn in ontwikkeling. Hier nog een oudje (als jaarling) mooi plaatje en zeker niet traag van achter. Goed gebouwd, lief karakter en 3 goede gangen.
Ze staat hier op de achtergrond. (precies 1 jaar oud)
Afbeelding
Afbeelding
Over het algemeen heb ik goede ervaringen met gribaldi nakomelingen, mooie types en fijn karakter tja je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:07

Zardin-Firfod (Gribaldi x Schwadroneur)
Algemeen Kampioen Hengstenkeuring in Denemarken. Deze 3 jarige hengst heeft zijn verrichtingsonderzoek in Vilhelmborg afgelegd en daar het onderzoek gewonnen met de hoogste punten voor de basisgangen.

Distelzar (Gribaldi x Arogno)Duurst verkochte Trakehner Elite Veiling in Medingen voor het astronomische bedrag verkocht van maar liefst DM 600.000,--. In juni voor de Bundeschampionatselectie, kampioen 3-jarige Trakehner-nakomelingen onder het zadel. Op het Bundeschampionat in augustus van geheel Duitsland, als vierde geëindigd met zijn ruiter Burkhard Wahler.

Hofrat (Gribaldi x Guter Planet)
In juni voor de Bundeschampionat-selectie reservekampioen van de 3-jarige Trakehner nakomelingen onder het zadel. Op het Bundeschampionat in augustus van geheel Duitsland als elfde geëindigd met zijn ruiter Hans Jürgen Armbrust.

Galando (Gribaldi x Ulft)
In 2000 in Nordrheim-Westfalen goedgekeurd en daarna een goede 30-dagentest gelopen in Münster-Handorf.

Painted Black (Gribaldi x Ferro)
Afgelopen zomer als 8e geëindigd bij de PAVO-Cup finale in Ermelo samen met zijn amazone Tanja Awater. Daarna is Painted Black in de hengstencompetitie uitgebracht door Hans Peter Minderhoud en heeft maar liefst alle drie de wedstrijden gewonnen in Weert, Zuidbroek en Goes.

Hoftänzer (Gribaldi x Guter Planet)
Reserve-kampioen Trakehner hengstenkeuring 2001 in Neumünster. Deze hoogbenige hengst viel erg positief op door zijn schwungvolle drag gepaard met kracht en souplesse. Hoftänzer is de volle broer van Hofrat.

naar mijn weten ggk hengsten Gribaldi:

* Painted Black (aes)
*Hoftanzer (trak.)
*Hofrat (trak.)
*Galando (westfalen)
*Zardin-Firfod (denemarken)

aangewezen hengsten:

*Gribaldi x Amor (2001)
*Gribaldi x Daimler
*Gribladi x Dutch Boy
*Gribaldi x Clavecimbel
*Gribaldi x Amor (2003)
*Gribaldi x Cabochon

effe uit me hoofd, zal er vast wat missen hier en daar, en idd de Gribi van Coby is echt mega apart...

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 17:31

Als het kan zal ik binnenkort ook even foto's maken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:59

Wouter24 schreef:
effe uit me hoofd, zal er vast wat missen hier en daar

Je was dus mijn Triumph vergeten....

Haha! Knipoog

Verder kan ik er niet zoveel aan toevoegen,
behalve dat er heus wel zat Gribs zijn met een sterk achterbeen, maar het gros heeft toch een duwend en flegmatiek achterbeen.
De mijne ook hoewel er wel heel fijn aan te rijden is, in een paar weken tijd is het van uitermate slap veranderd in heel acceptabel en het verbeterd gewoon elke dag dat ik er op zit enorm.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:55

Sjuimpje"]
[quote="Wouter24 schreef:
effe uit me hoofd, zal er vast wat missen hier en daar

Je was dus mijn Triumph vergeten....

Haha! Knipoog

Verder kan ik er niet zoveel aan toevoegen,
behalve dat er heus wel zat Gribs zijn met een sterk achterbeen, maar het gros heeft toch een duwend en flegmatiek achterbeen.
De mijne ook hoewel er wel heel fijn aan te rijden is, in een paar weken tijd is het van uitermate slap veranderd in heel acceptabel en het verbeterd gewoon elke dag dat ik er op zit enorm.
[/quote]

Hoe doe je dat dan?
Want je zit er nu een tijdje op en het is al enorm verbeterd. Iedereen heeft dus veel kritiek op dat achterbeen, maar als het toch in relatief korte tijd best te verbeteren is hoeft dat niet perse een kritiekpunt te zijn.
Mijn vraag is eigenlijk: Kun je bij het gros van de paarden een relatief slap achterbeen (op 3 jarige leeftijd) verbeteren door het rijden?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:11

Wat ik vaak zie is dat het zweverige 'plakkerige' drafje gestimuleerd wordt, ik heb geprobeerd om hem vanaf dag 1 snel te maken en dat is best aardig gelukt.
Mijn instructrice zag het helemaal niet zo zitten maar na 2 weken stelde ze haar mening wel bij.

Hoewel ik normaal redelijk diep rijdt probeer ik deze hoog 'opgericht' te houden, dan krijgt hij de minste kans om te duwen.
Verder rijd ik tempowisselingen en ik houd hem iets boven zijn tempo.
Ook galoppeer ik veel. Relatief veel dan, want ik moet alles in zo'n 20 minuutje te zien passen, want dan is hij op Haha! Ik rijd ook niet vaker als 2 keer in de week.
Ik verwacht trouwens ook nog veel verbetering na een evt. castratie, zoals het er nu naar uitziet mag hij volgend voorjaar onder het mes.

Het scheelt wel dat ik van dag 1 dat ik hem kocht wist waar ik aan begon en al een plannetje had hoe ik dat kon en wilde gaan oppakken.

Ik kan vanaf hier niet zien welk paard te verbeteren is en welke niet,
je hebt gewoon een gevoel bij een paard als je gaat kijken en daar luister ik naar.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:37

Je moet ook niet vergeten dat moeders ook nog wat vererven. Het is maar net wie het achterbeen vererft. Ik heb namelijk ook gribaldi's uit een goed bewegende moederlijn gezien die zelf ook heel aardig kunnen bewegen. Trouwens zie je bij gribaldi ook dat er ontzettend veel beweging is ingereden. Aan een touwtje krijg ik geen kippenvel, maar als ie onder het zadel zit.... Brrrrrrrrr Haha! Goede stuurkunst doet veel wonderen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:32

Nou die eerste foto ben ik niet weg van want die drukt zich lekker weg zo... Scheve mond Verder vind ik het een ge-wel-dige hengst onder Edward Gal, maar die jongen rijdt m gewoon fantastisch! Ik vind er veel teveel met een traak en zwak achterbeen rondlopen om echter met hem te dekken. Of de merrie moet al héél sterk zijn vanachter.

Culemborg here I come!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:23

Wat ik niet begrijp is dat in buitenlandse hengstenbesprekingen je nooit iets leest over een eventueel zwak achterbeen. Ook niet als er negatieve eigenschappen vermeld zijn. De enige plaats waar ik dat hoor is in Nederland, hoewel die hengst al in meerdere landen wel een aantal akomelingen heeft lopen. Strange...

In Duitsland bv lees ik:
Gribaldi:
Kann etwas mehr Typ und Blutanschluß vertragen und ist nicht unbedingt konstant in der Vererbung seiner eigenen Größe, aber rahmig sind seine Kinder (fast) alle. Sehr viel Tritt habe sie auch.
Der Hengst hat schon eine außergewöhnliche Antrittstärke und vor allem unendlich viel Elastizität. Ist auf jeden Fall für die Bewegungen ein deutlicher Positiv-Vererber.

Bij de keuring:
"Grosser Hengst von besonders gutem Typ. Ausdrucksvoller Kopf. Wohlangesetzter Hals. Gute Schulter, guter Widerrist. Wohlgeformte, muskulöse Kruppe. Gliedmassen passend gestellt, vorne jedoch vorbiegig und mit kleinen Hufen. Bewegung besonders gut im Trab und Galopp. 9-8-8-7-7-7-8-8"

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:41


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:01

Hhahaha als je die topics leest krijg je nog geen indruk van gribaldi. Dat is gewoon een twee strijd van mensen die de hengst wel goed vinden, en mensen die de hengst dus niets vinden. Tja smaken verschillen en dat blijf je altijd houden. Als ik jou was zou ik gewoon eens kijken wat je van jou gribaldi vindt en als hij je aanstaat gewoon kopen die hap!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 20:57

't ging me eigenlijk meer om de karakters Scheve mond

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:33

De mijne is erg werkwilig, maar heeft wel karakter! Hij blijft wel hengst, denkt ie tenminste... Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:38

Als mijn gribaldi niet zo'n karakter had had ze nu niet meer geleefd! Dat zegt toch heel wat. Ik heb nog nooit zo'n fijn paard op stal gehad ik kan er echt alles mee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yv81 en 157 bezoekers