Overgang pony naar paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-01 23:34

Vandaag heb ik gereden op mijn misschien toekomstige paard. Ik ben alleen lichtelijk gelanceerd.

Normaal gesproken rijd ik een pony van 1.53 met normale gangen. Het paard is ruim 1.68 met superruime gangen. Ik moet zeggen dat het niet echt lekker ging met draven. Galop ging wel super.

Mijn intructrice zegt dat ze zelf een maand heeft moeten wennen aan zijn gangen terwijl ze zelf twee zeer ruime paarden heeft. Het ligt dus niet aan mij.

Nu wil ik graag weten of je echt wel went aan die ruime gangen en of dat nu zo lang duurt. Na vandaag voel ik mij namelijk lichtelijk weer een beginner. Zijn er mensen die mij hun ervaringen kunnen vertellen ?

Groetjes Sandra

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 09:56

Ik weet wel dat ik na jaren ijslanders weer eens op een groot dressuurpaard klom van 1.70 plus en niet meer normaal kon doorzitten. schrok ik wel van. Gelukkig zei de instructeur ook dat het even een kwestie van wennen was, en ja dat duurt even.

Andersom kan ook paardenruiters die overstappen op ijslanders stuiteren er in het begin ook alle kanten op.

Ik denk dat het inderdaad wel went. Misschien kun je af en toe een half uurtje zitles nemen om het gewenningsproces te versnellen. Bijvoorbeeld voorafgaand/ gecombineerd met je gewone les.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 09:57

Toen ik voor het eerst op mijn paard zat(net zadelmak) dacht ik ook, zo groot en zo snel door die ruime passen, dat kan ik nooit aan. Maar naarmate je vaker er op rijdt (en ook een paar keer gelanceerd bent...) went het en vind je je pony ontzettend "priegelig" met die kleine pasjes.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:46

Toen ik van een welsh van 1.17 naar een arabier van 1.55 ging, moest ik ook heel erg wennen aan de ruimere gangen. Na een tijdje went het gewoon weer.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 17:40

Hoi Sandra,

Tuurlijk is het wennen als je op een paard zit dat heel anders beweegt als dat je gewend bent. Het is een beetje moeilijk om te zeggen hoe lang dat duurt. En ja als je door die onwennigheid niet lekker zit, dan voel je je al snel een beginner. Daarin zul je vast niet de enige zijn. Maar waarschijnlijk als je aan paar keer op dat grote paard hebt gereden en je gaat daarna weer op je oude vertrouwde maatje zitten, dan heb je de eerste paar minuten het idee dat die wel hele kleine pasjes maakt. Dus meestal went het redelijk snel hoor. Alleen doorzitten zou nog weleens wat lastiger kunnen zijn.

Maar leuk hoor een nieuw paard! Weet je al of je hem gaat kopen?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 16:33

idd heel verschil maar het kan andersom zijn.
de pony die ik rijd heeft supergangen; heel ruim. het springpaard wat ik rijd heeft een goede stap (niet overdreven ruim) een hele korte draf en een supergalop.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 17:01

Ik vond het een beetje eng in het begin toen ik voor het eerst op Sivina (=bijrijdpaard) stapte nadat ik 2 maanden lang alleen op kleine sunny had gereden.Ik kon gelukkig nog wel doorzitten en reed vrij netjes,had haar binnen no time relaxed *LOL*
Eigelijk ging het wel en Sief is 1.62m hoog... plusminus 40cm verschil met sunny Frusty

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 18:10

Ik had vorige week mijn laatste ponyles na de vakantie ga ik ook naar de paarden, omdat ik te groot wordt(spreekt vanzelf).
Maar ik vind paarden veel lekkerder zitten dan pony's, maar ja, zoals ik altijd zeg....

smaken verschillen
Haha!

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 19:06

Ja, ik moest ook weer ffies wennen hoor, toen ik op ponykamp ging, ik was gewend om op haflingers (Wjerdo) te rijden, en toen opeens zo'n mini'tje (Een Dartmoor), dat was ook een heel verschil, maar je raakt er aan gewend hoor, het is gewoon ff wennen.... Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:01

ik rij nou op een pony van 148 en ga waarschijnlijk twee paarden verzorgen met respectievelijk de schofthoogste van 185!!! en 175
ik heb er vorige week voor het eerst op gereden nou dat was regelrecht een ramp ten eerste kwam ik al niet op die van 185 die van 175 ging wel en die van 185 is eg super ruim nie te geloven had moeite om erop te blijven zitten en dan komt ook nog het probleem dat ik een eg ponyzitje heb zucht paardrijden is lang nie zo easy en die overstap al himmel niet

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:07

hoi xandra das heel normaal hoor ik heb mijn nieuwe paard nu een week maar moet nog erg wennen,hij heeft 2 verschillende soorten draf de ene een gewone en soms gaat die kont echt werken en meer verzameld(hij heeft m2 gereden)en dat is zowat niet te beschrijven.heel zwefend en ruim. Haha!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:08

Ik ben zelf overgestapt van een C-pony (manegepony) naar een fries met ook zeer ruime gangen, en voor mij was het ook wennen maar ik ben er uiteindleijk na een maandje ongeveer ook aangewent.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:13

Grappig al die verhalen....! Na mijn hele jeugd alleen maar op pony's gereden te hebben en na 4 jaar ijslanders -wegens gebrek aan ijscos in de buurt- maar weer op grote paarden gaan rijden... ahum... Is niet meer goedgekomen... heb toen zelf een maar een IJsco gekocht aangezien dat de enige "pony" is waar je als volwassene nog een beetje leuk op rond kan crossen.
Alles wat boven de 1,45 uitkomt is voor mij al not-done... en bij went het echt niet, ik heb nog steeds het idee dat ik op een groot paard op een skippy-bal zit... vanne-voorre-naarre-achter-vanne-linkse-naarre-rechtse..vanne-voorre-naarre-achter-vanne-linkse-naarre-rechtsevanne-voorre-naarre-achter-vanne-linkse-naarre-rechtse

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 23:10

Ik reed op de manege op een pony'tje van 1.30 en dat ging prima. Daarna op Dennis. En toen werd ik van Dennis op Dientje geplant. Dat is maar een "verschilletje" van 67 cm binnen een half uurtje. Nu rijd ik op Dennis en Dien bijna dagelijks en schakel heel makkelijk om. Soms rijd ik nog eens op een ander paard/pony maar dat vind ik ook makkelijker dan eerst omdat ik nu op heel klein en heel groot rijd.
Maar in het begin op Dien(en Dennis maar dat wende sneller) stuiterde ik alle kanten op.
XXX
Ciska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 00:13

Het duurt even voor je je balans en evenwicht weer vind op een paard, Dat duurt een poosje en verschilt per persoon. Je zult erachter komen dat een paard toch heel anders te rijden is dan een pony, ook technisch gezien. Er wordt daarom wel eens gezegd dat je daarom het beste zodra je het qua lengte aankunt op paarden over kunt stappen.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 12:25

Bij mij ging de overgang van pony naar paard best makkelijk. (het is wat groter natuurlijk en wat ruimer, maar mijn paard kon veel meer als mijn pony, dus dat reed al snel een stuk makkelijker. De overgang van het ene paard naar het andere is alleen wel wat anders. Ik reed dus op een paard van 1.62 en ging toen naar een driejarige (zelf zadelmak maken, dus dat maakt het extra leuk..) met heel ruime gangen. Met vijf galopsprongen was ik aan de andere kant van de lange zijde! Het 'uitzitten' ging wel, maar het sturen.. Ik kwam bijna de bocht niet door! (het paard was ook erg lang) De ruimere gangen (met name draf) vind ik erg fijn. Het nadeel is als je dan weer op een paard gaat die wat minder ruime gangen heeft, dan lijkt het net of ie gevoelig loopt. (Na een tijdje went dat wel weer hoor).

Veel succes met je nieuwe paard! (en gewoon in het begin niet teveel doorzitten.. dat scheelt ook al een stuk!)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 13:32

veel goede ruiters die ik ken lijken volledige beginners op honey. Ze stuiteren, kunnen niet lichtrijden omdat het te snel gaat, krijgen haar niet in galop, etc etc etc...
En ik vind honey wel zo'n fijn paardje!!!!!

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-01 16:03

Het is niet zo dat ik geen paarden gewend ben. Vroeger op de manege altijd paarden gereden en ik heb ook altijd verzorgpaarden gehad. Maar na 4 jaar op een pony vond ik het wel moeilijk om het uit te zitten.

Volgende week ga ik weer rijden om te kijken hoe het gaat. Als het goed is gaat er iemand mee filmen dus kan ik kijken of het er echt zo slecht uit ziet als dat het voelt.

Misschien dat ik op deze manier een beetje kan wennen. Ik mag gewoon op dat paard rijden en dan kijken of het klikt en.... misschien wel kopen.