Zin en onzin over hangend rooster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Zin en onzin over hangend rooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 22:49

Vanavond net als normaal bezig met het paard. Hoofdstel in. Paard schud met hoofd en kleppert met bit. Dit doet hij wel vaker, ik negeer het gewoonlijk en zodra ik opstijg is het voorbij.

Toevallig stond er vandaag iemand in de buurt die opmerkte dat hij dit kon doen omdat hij last zou kunnen hebben van een hangend rooster. Haar eigen paard had er 2 keer per jaar met verharen last van, dus dat zou best kunnen. Zij smeerde dan gedurende twee weken mosterd op zn bovenkaak en dan was het weer voorbij.

Dit klonk allemaal redelijk plausibel en zou ook wel kunnen kloppen met ons paard. Hij is nog aan het verharen en doet over het algemeen ook vrij lang over zijn voer.

Nu mijn vragen:
- Ik dacht dat hangende roosters alleen voorkwamen bij jonge paarden, met wisselen, kan dit ook bij oudere paarden voorkomen?
- Dat mosterd smeren, heeft dat daadwerkelijk nut of gaat het ook vanzelf over als het verharen voorbij is?
- Lijkt mij dat het 'klepperen met bit' ook kan komen doordat de paardentandarts even langs moet komen. Iemand nog andere suggesties?


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:26

Twee keer per jaar last van een hangend rooster ? En dan ook nog in verband met verharen ?
Klinkt me raar in de oren (ogen Knipoog ) Maar ik durf er weinig zinnigs over te zeggen. Jammer dat er niet wat mensen reageren die hier wel meer over weten want ik ben best wel benieuwd !

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:13

2x per jaar een hangend rooster lijkt me ook vreemd, en mosterd erop smeren helemaal.

Een paard dat normaal geen hangend rooster heeft kan wel door een beschadiging of irritatie van het gehemelte tijdelijk een iets dikker gehemelte hebben.

Een hangend rooster komt volgens mij ook wel bij oudere paarden voor.

Mijn Tinker kleppert ook wel eens met het bit, maar doet dit naar mijn mening niet omdat hij last van zijn mond heeft, de tandarts is ook pas nog geweest. Mijn Tinker heeft wel een hangend rooster, en hij is nu 5, maar zoals het er naar uit ziet zal hij dat altijd wel houden. Hij heeft echt een bult achter zijn voortanden.
Je kunt trouwens ook gewoon zien of hij een hangend rooster heeft, dan is zijn gehemelte lager dan zijn voortanden.

Als hij daadwerkelijk last heeft van een hangend rooster, kan een ongebroken trens goed werken, omdat dit niet tegen het gehemelte aan kan komen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:05

Hoi,

Een hangend rooster is gewoon een zwelling van slijmvlies.
Kan daarom tuurlijk heel lastig zijn.
Een injectie met vitamine B schijnt nog wel eens te helpen.
Ook kruiden voeren is dan goed!
Als het bij wisselende paarden is zou ik er niets aan doen.
Behalve dan om eventueel de brokjes te weken voor je ze geeft.
Vroeger deden ze dit wegbranden met een gloeiende staaf.
Gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer Haha!
Hoop dat je hier iets aan hebt!
Maaruh mijn paard klappert ook wel ens hoor!
Lekker ongeduldig!

s6

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 11:22

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar de mening van een expert op dit gebied Haha!.

Het leek mij een wat vreemd verhaal dus ik ben nog niet gaan smeren met mosterd.

Verder heb ik maar eens gekeken in de mond van knollie en daar zie ik eigenlijk niets bijzonders. Het ziet er rustig en lichtroze uit. Als je van achter af zn kaak in kijkt dan zie je nog iets van zn voortanden (niet veel), van de voorkant zie je gewoon voortanden en geen gehemelte. Kan dus best zijn dat het iets verzakt is, maar dan is het in elk geval niet veel.

Verder stond ie gisteren met een bezemsteel in zn mond op een onbewaakt ogenblik, dus het komt niet over als een paard wat nou bijzonder veel last ervan zou hebben Haha!.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:33

Als ik jou was dan zou ik eerst maar eens een tandarts erbij halen, wegens het klepperen met het bit.

Ook ik vind het heel raar dat een hangend rooster 2 x per jaar 'lastig' zou zijn, en er mosterd opsmeren vind ik nog vreemder. Maar ja... dat zal wel.

Een hangend rooster is vrij goed te onderscheiden van een 'normale' paardenmond, dus dat kun je vast zelf ook wel. Tip: pak de tong vast, en haal die aan de zijkant uit de mond, zodat het paard z'n mond niet meer dicht kan doen. Dan kun je lekker rustig op je gemakje z'n mondje eens bekijken.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:34

Ik had er nog nooit van gehoord maar het is dus zoiets als het verhemelte wat dik wordt?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:51

Een hangend rooster komt voor bij het wisselen van de snijtanden en eerste kiezen. Het slijmvlies van het voorste deel van het harde gehemelte gaat zwellen. Het kan zelfs lager hangen dan de snijtanden lang zijn.

Dat het met het verharen ook zou voorkomen is mij niets van bekend. En mosterd smeren, ik denk dat het meer prikkeling van het slijmvlies geeft dan dat het werkelijk helpt. Heeft ze wel eens uitgeprobeerd hoe lang het duurt om over te gaan als ze het niet doet?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 22:03

Ze had het over twee weken mosterd smeren en dan was het voorbij Haha! . Volgens mij zou het op natuurlijke wijze ook met een paar weken voorbij moeten zijn. Bij nader inzien heb ik nog een ander verhaal gehoord: hangend rooster insmeren met zout (wel heel veel middeltjes 'uit de oude doos' dus).

Vandaag nog maar eens beter in paard zn mond gekeken en het zou inderdaad een hangend rooster kunnen zijn. De theorie: verharen -> verminderde weerstand/vitamine gebrek -> hangend rooster klinkt dan in elk geval plausibel.
Ik denk dat ik het in eerste instantie probeer met een vitaminekuur en de paardentandarts maar eens laat komen Haha!

Elke dag met mosterd smeren (of erger: zout) lijkt me helemaal niks Tong uitsteken

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:07

Dat laatste lijkt mij zielig voor Kevin.
Mocht het een vitaminenprobleem zijn dan helpen vitaminen het beste.
Succes.

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 09:45

Ik heb even gezocht op internet en daar kwam ik een vraag tegen over een hangend rooster bij een 9 jarige KWPN-er. Een paar jaar geleden gesteld door: de vorige eigenaresse Haha!.

Blijkbaar is het iets waar Kevin wat gevoelig voor is en wat soms kan opspelen.

Ik heb haar gemaild om te vragen hoe zij dat een paar jaar geleden heeft opgelost (en hopelijk hoe ik het kan voorkomen in de toekomst).

Op zich vind ik de 'verharing-verminderde weerstand' theorie nog heel zinnig, dus ik hoop dat het daar in zit Lachen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:07

Bloos ik heb Gam in zijn smoeltje gekeken die heeft ook last van zo'n hangend rooster! Hij is 5, is bezig met wisselen van zijn hoektanden en het komt ook onder zijn voortanden uit. Verder ziet het er gezond uit, mooi roze maar ik vraag mij inderdaad ook af hoe het met het bit zit. Ik rij met een dubbel gebroken Robart en het hangt precies in zo'n gleuf van het verhemelte. Zou hij daar last van kunnen hebben?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:23

Een dubbelgebroken is zo ongeveer het zachtste bit dat er is. Er steekt dan tenminste geen punt in z'n gehemelte.
Ik denk dat je het wel merkt wanneer hij er last van heeft.
Is hij moeilijker rond te rijden, houdt hij zich plotseling aan 1 kant vast, zit hij te klieren met z'n hoofd. Dat soort dingen die hij eerder niet deed. Als dat nu gebeurt en eerder niet, dan is het waarschijnlijk te wijten aan het hangende rooster.
Ook met eten kunnen ze er last van hebben. Dan hebben ze moeite met de brok achterin de mond te krijgen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 18:33

Inmiddels de vorige eigenaresse gesproken Haha!. Zij heeft er indertijd een DA naar laten kijken. Die kwam tot de conclusie dat er tandsteen zat op zn ruinentand waardoor het tandvlees ontstoken raakte en hij last kreeg van een hangend rooster.
Nog weer in Kevin's mond gekeken en inderdaad: flinke bos tandsteen Haha!. Vandaag dus maar even een stukje staan krabben op zn ruinentand. Tandsteen is nog niet helemaal weg, dus morgen volgt de tweede sessie Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:16

Jantien schreef:
Een dubbelgebroken is zo ongeveer het zachtste bit dat er is. Er steekt dan tenminste geen punt in z'n gehemelte.
Ik denk dat je het wel merkt wanneer hij er last van heeft.
Is hij moeilijker rond te rijden, houdt hij zich plotseling aan 1 kant vast, zit hij te klieren met z'n hoofd. Dat soort dingen die hij eerder niet deed. Als dat nu gebeurt en eerder niet, dan is het waarschijnlijk te wijten aan het hangende rooster.
Ook met eten kunnen ze er last van hebben. Dan hebben ze moeite met de brok achterin de mond te krijgen.



Hmmm nou hier heeft hij wel last van maar dat ligt ook aan mijn rijstijl, die is niet optimaal moet ik zeggen. Scheve mond

Maar goed, zo'n hangend rooster moet dus vanzelf overgaan? Ik kan het niet terugdrukken nee.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Cookies
Berichten: 6562
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:44

Arm paard, dan heb je een geirriteerd gehemelte en dan smeren ze er van die scherpe mosterd op. Hoe komt iemand erop. Hangend rooster komt trouwens vaak voor bij paarden die aan het wisselen zijn.

Come over to the dark side, we have cookies!

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:24

Apple schreef:
Inmiddels de vorige eigenaresse gesproken Haha!. Zij heeft er indertijd een DA naar laten kijken. Die kwam tot de conclusie dat er tandsteen zat op zn ruinentand waardoor het tandvlees ontstoken raakte en hij last kreeg van een hangend rooster.
Nog weer in Kevin's mond gekeken en inderdaad: flinke bos tandsteen Haha!. Vandaag dus maar even een stukje staan krabben op zn ruinentand. Tandsteen is nog niet helemaal weg, dus morgen volgt de tweede sessie Lachen

Fijn dat je nu de oorzaak weet. Hopenlijk helpt het.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:13

Ik heb de Tandenfee ff opgebeld omdat ze Gam ook heeft behandeld afgelopen januari, en ook zij zegt dat het normaal is als paarden wisselen dat ze laast van een hangend rooster hebben. Het moet vanzelf overgaan.
Nou maar even rustig aan met Gam met rijden doen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, cariena1, rostanfan en 10 bezoekers

cron