zin of onzin? Jaar overslaan = niet drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

zin of onzin? Jaar overslaan = niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 10:00

Hon wordt dit jaar niet gedekt omdat ik eerst eens wil kijken of het me allemaal bevalt (tot nu toe wel Haha!)
Als het me blijft bevallen wil ik haar volgend jaar weer laten dekken.
Sommige mensen verklaren me echter voor gek, want als ik een jaar oversla krijg ik er volgend jaar nooit een veulen in...
Zin of onzin?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:02

Onzin hoor Stef, wij laten de merries altijd om het jaar dekken. Geen enkel probleem hoor, het jaar daarop is de hele boel weer drachtig.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:27

Normaal gesproken kan je een merrie altijd laten overslaan. Er zijn merries die gemakkelijker drachtig worden als ze een veulen zogen. Maar er zijn ook merries die niet eens opnemen als ze zogen, ik had er ooit zo een. Dat je er geen veulen in zou krijgen is niet erg waarschijnlijk, maar het kan natuurlijk iemands eigen ervaring zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:33

Ik vind een dracht en aansluitende bevalling voor een merrie best wel slopend. Geef haar de kans om even bij te komen. Een jaartje overslaan kan dan in ieder geval geen kwaad en in dat jaar kan de boel weer even in model komen....

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:42

Bij de shetlanders is het wel een veel voorkomend probleem dat als je een jaar overslaat je ze daarna niet makkelijk drachtig krijgt.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:38

Naar mijn mening onzin maar ik heb geen ervaring met de drachtigheid van shetlanders... Knipoog

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 11:05

Het komt wel voor maar is per pony anders, oke met de shetlanders komt het erg veel voor maar dat vooral bij de oudere merries.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:37

dat heb ik nog nooit gehoord..... En ik heb het ook nog nooit meegemaakt trouwens. Lijkt mij een beetje bull dus...... of die mensen willen geld verdienen natuurlijk Haha!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:00

Cassidy schreef:
Ik vind een dracht en aansluitende bevalling voor een merrie best wel slopend. Geef haar de kans om even bij te komen. Een jaartje overslaan kan dan in ieder geval geen kwaad en in dat jaar kan de boel weer even in model komen....


Dit is precies wat ik wilde zeggen. Ik heb ook wel eens gehoord dat in de natuur paarden ook niet ieder jaar een veulen krijgen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:08

Hangt af van de leeftijd van de merrie soms. Het is alleen wat moeilijker om de hengstigheid van een merrie te bepalen als ze niet geveulend heeft zonder schouwhengst. Op den duur slaat iedere merrie wel eens over. Onze Taru heeft nu besloten dat ze overslaat. Voor de eerste keer sinds 1992 krijgt ze dit jaar geen veulen. Heel normaal, ze is nu 15. We dekken hoogstwaarschijnlijk dit jaar Tirion niet, omdat we volgend jaar geen drie veulens willen. Dit jaar krijgen we er dus overigens maar 1, en hopelijk binnen een week..

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:06

Onzin hoor wij slaan wel vaker een jaartje over en tot nou toe wel is gehad dat het niet meteen raak ws maar dat was ook als ze het jaar ervoor wel drachtig was geweest dus als jij wil wachten moet je dat gewoon doen..

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:52

Onzin hoor, wij hebben ook een merrie (op springen Haha!:D) op stal, die heeft twee jaar terug ook een veulen gehad en toen een jaar overgeslagen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:02

Ik heb dus hetzelfde advies gehad. Laat haar dit jaar weer dekken anders is ze volgend jaar weer zo moeilijk drachtig. Ik twijfel nog.. zo moeilijk was ze nou ook weer niet drachtig, we moesten 1x terug om opnieuw te dekken. En omdat mijn veulen pas 9 Juli komt krijg je dan toch weer een laat veulen, wel vroeger dan dit jaar maar toch. En als het niet pakt zit ik helemaal weer laat in het jaar.. Ik ben er nog niet uit

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:10

Het kan moeilijker zijn volgend jaar, maar ook niet het zijn van die verhalen. Iedereen heeft wel het een of het ander meegemaakt. Ik zou overslaan, heb dat nu zelf ook gedaan. Belangrijk is dat je al in de winter kijkt wanneer en hoe regelmatig je merrie weer hengstig gaat worden. Als je dat goed bijhoudt kan je de mogelijke dekdatum bijna voorspellen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 02:05

Esme_27 schreef:
Ik heb dus hetzelfde advies gehad. Laat haar dit jaar weer dekken anders is ze volgend jaar weer zo moeilijk drachtig. Ik twijfel nog.. zo moeilijk was ze nou ook weer niet drachtig, we moesten 1x terug om opnieuw te dekken.


Sorry, maar het advies dat je hebt gehad is complete boel sjit. En het ergste is dat er meer zijn die zo denken als degene die je dat advies heeft gegeven, zij schoppen veulens de wereld in waar steeds minder vraag naar is, alleen omdat de merrie zogenaamd dan niet zo snel meer drachtig te krijgen is. Maar kijk ook eens naar de markt, en de economische malaise. Paarden worden op dit moment nu eenmaal niet zo snel verkocht. Dus een veulen de wereld in schoppen omdat je merrie anders het jaar daarop zo moeilijk drachtig te krijgen is, is in mijn ogen het verkeerde motief...

Ik weet dat je absoluut anti-KI bent. Maar mocht je het jaar erop moeilijkheden hebben om je merrie drachtig te krijgen kun je het altijd nog KI proberen...

En vergeet niet: bij jouw is het je hobby. Is het zo'n ramp als ze een jaartje gust blijft? Of een jaartje overslaat omdat JIJ dat wilt? Gebeurt in de natuur ook hoor...

Als iemand probeerd jaar op jaar een veulen uit zijn merrie te krijgen, komt er een keertje een jaar dat ze niet drachtig WIL worden...dan steekt de natuur er een stokje voor...in mijn ogen een teken dat het lichaam het absoluut niet aankan....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 18:59

Ik ben met hon 3 jaar aan het tobben geweest. Vorig jaar was het in 1 x raak, terwijl ze voorheen elke hengst die bij haar in de buurt kwam lens sloeg. Het kan geweest zijn dat hon gewoon laat rijp is.
Anyway, dit jaar wordt ze niet gedekt, en volgend jaar zien we wel

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:07

Niet helemaal onzin!
Wanneer een merrie niet gedekt wordt en dus steeds hengstig blijft worden, dan bestaat er een grote kans dat zich cistes op de eierstokken gaan vormen.
Deze bemoeilijken een volgende dracht.
Naarmate de merrie ouder wordt en er vaker een jaar wordt overgeslagen wordt de vruchtbaarheid van de merrie dus steeds kleiner.
Een zelfde verschijnsel zie je ook bij katten en honden.
1 x per jaar een veulen is voor een paard een volkomen natuurlijke zaak en dus echt niet schadelijk.