Gesluierde vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Gesluierde vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 10:53

Ik zit net even RAIUno te bekijken vanwege het weer in Italie. En wat zie ik: Ik zie gesluierde vrouwen bij het RK geloof Bloos . Jawel, tijdens de mis lopen nonnen met sluiers met kandelaars naar het altaar toe.

Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de Islam.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:05

Vraag ik me ook af
Islam, christendom en Jodendom (de drie godsdiensten die het meeste problemen veroorzaken) liggen allemaal niet zo ver van elkaar: één god, ongeveer dezelfde geboden, alleen enkele verschillen die me niet onoverkomelijk lijken. En toch slagen ze erin om steeds maar weer met elkaar in de clinch te gaan.
Kunnen we niet allemaal gewoon iets eucumenischer/toleranter zijn, dan zouden er veel problemen opgelost kunnen raken.

Of we laten allemaal collectief die God los, lijkt me ook mooi, alleen voorlopig niet te realiseren

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:38

Nou er wordt volgens mij vooral moeilijk gedaan over die meisjes op het ROC van Amsterdam die geheel gesluierd een opleiding Sociaal Pedagogisch Werk volgen.
Of doel je daar totaal niet op?
Dat vind ik namelijk wel terecht...met zo'n chadorgeval zie je helemaal niets van het gezicht van iemand en juist in dat werk en tijdens de opleiding is contact met mensen juist zo belangrijk.

Over het moeilijk doen over Islamieten met een hoofddoek of sluier in het algemeen vind ik een beetje onzinnig, wat die mensen geloven moeten ze naar mijn idee zelf weten en als zij vinden dat ze daarbij een hoofddoek oid moeten dragen, be my guest Lachen

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 15:14

Josti schreef:

Over het moeilijk doen over Islamieten met een hoofddoek of sluier in het algemeen vind ik een beetje onzinnig, wat die mensen geloven moeten ze naar mijn idee zelf weten en als zij vinden dat ze daarbij een hoofddoek oid moeten dragen, be my guest Lachen

Idd, de ene heeft een hoofddoek om en de ander een kruisje om zijn nek. Wat maakt het uit?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 15:19

Minne schreef:
kunnen we niet allemaal gewoon iets eucumenischer/toleranter zijn, dan zouden er veel problemen opgelost kunnen raken.
en daar is nou gelijk het probleem. die 3 religies zijn niet tolerant. of je bent voor, of je brandt in de hel.

en dat terwijl boeddha al 500 jaar vc vrede en tolerantie predikte.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:05

SuperPepeijn schreef:
[en daar is nou gelijk het probleem. die 3 religies zijn niet tolerant. of je bent voor, of je brandt in de hel.

en dat terwijl boeddha al 500 jaar vc vrede en tolerantie predikte.
[/quote]

Geheel mee eens. Ik geloof ook dat boeddha de enige religie is die de vrouw niet kleineert en haar ontwikkeling in verdrukking brengt. het katholicisme of het christendom is oorspronkelijk geen haar beter dan de islam. Maar ook in de islam zie je vrouwen te voorschijn komen die hun sluiers afwerpen en gaan voor een goede opleiding. maar ja, heeft tijd nodig. Die sluiers zie ik niet zitten. Motieven van islamitische vrouwen: "met sluier voel ik me veilig; ik word dan niet bekeken als een lustobject maar als mens." dit pleit niet voor islamitische mannen, kennelijk kunnen zij dus niet normaal naar een vrouw kijken en moeten vrouwen zich daarom verstoppen onder een sluier om zich veilig te voelen. voor zover ik weet is het niet de opdracht van de koran om een sluier te dragen.

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:48

In hoeverre verdiepen jullie je in andere religies? Want jullie hebben allemaal wel behoorlijk snel je mening klaar, ik vind de laatste reacties nogal betweterig, sorry.
Ik weet weinig over de Islam e.d dus ga ik ook geen dingen er over zeggen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:14

Sp is de goeroeboeroe op dit gebied, dus die weet wel wat tie zegt, denk ik. Verder moet ik desiree wel gelijk geven in wat ze schrijft hoor. Verder, ja ik zal mijn mening hierin maar niet geven......

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:22

Ik denk dat je daar niets over hoort omdat je nonnen toch nooit ziet, en zich niet echt in het sociale leven meningen.
Snao trouwens niet waarom ze persee een hoofdoek op moeten, toch omdat ze hun haar niet aan iedereen mogen zien, nou zo mooi is dat nou ook weer niet hoor.
Vreselijk ik moet er niet aan denken met dat lekker weer, en hoe doen ze dat eigenlijk aan het strand en met zwemmen vraag ik me net af Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:23

er wordt geschreven in de koran dat: "de sieraad van de vrouw niet getoond mag worden". voor zover ik weet wordt er niet specifiek gesproken over een sluier voor het gezicht, maar delen die seksueel opwindend zouden zijn. het zou dan een interpretatie zijn.

Ymkje schreef:
In hoeverre verdiepen jullie je in andere religies? Want jullie hebben allemaal wel behoorlijk snel je mening klaar, ik vind de laatste reacties nogal betweterig, sorry.
ja ik heb wel een mening en die komt niet uit de lucht vallen hoor.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 04-05-03 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:24

Ach ja... waar maakt een mens zich druk om? Ik heb wel altijd medelijden met die jonge meisjes die gesluierd over straat moeten als het zo'n weer is als vandaag..

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:21

Ik ben het wel met Desiree eens. Ik vind het onderdrukkend, zo'n sluier. Ik vraag me het altijd af waarom je zo'n ding nou zou willen dragen. En dan heb je dat gezeur nog van, "ja de vrouw is wel evenveel waard, maar ze heeft een andere waarde" Mag ik even een teiltje? Oftewel ze moet haar hele leven lang in de keuken staan en kinderen krijgen. En dan heb je die mensen van de SGP nog, onder welke rots zijn die lui vandaan gekropen?? Boos! Religion is a baaaad idea.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:27

Desiree schreef:
.voor zover ik weet is het niet de opdracht van de koran om een sluier te dragen.


Inderdaad , voor zover ik weet is dat eerder een opdracht van de man Scheve mond

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 19:42

Prima schreef:
Sp is de goeroeboeroe op dit gebied, dus die weet wel wat tie zegt, denk ik. Verder moet ik desiree wel gelijk geven in wat ze schrijft hoor. Verder, ja ik zal mijn mening hierin maar niet geven......

En daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar. Mijn geloofskant gaat de kant van het boedhisme op.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 19:46

mdmoiselle schreef:
Ik ben het wel met Desiree eens. Ik vind het onderdrukkend, zo'n sluier.

Maar de islamitische vrouwen dragen hem omdat zij dat zelf willen. Niet omdat zij gedwongen worden door hun man of omgeving. *Navraag gedaan bij een islamitische collega met sluier*.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:00

Belker"]
[quote="mdmoiselle schreef:
Ik ben het wel met Desiree eens. Ik vind het onderdrukkend, zo'n sluier.

Maar de islamitische vrouwen dragen hem omdat zij dat zelf willen. Niet omdat zij gedwongen worden door hun man of omgeving. *Navraag gedaan bij een islamitische collega met sluier*.
[/quote]

Helaas gaat dat niet op voor 99% van de vrouwen Belkertje...Ze worden niet gedwongen, maar de sociale druk is te groot denk ik....

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 20:10

Heb je nog geen antwoord gegeven op mijn eerste vraag.
Het klopt dat de sociale druk erg groot is, maar ik denk dat het wel meer dan 99% is die het vrijwillig doet. verder is er een verschil in opvoeding waardoor de vrouw binnen de islam toch volgzamer is. Een beetje het verschil tussen het platteland en de stad. Oftewel met vb. tussen nederland en Italie. In nederland liep ik met een bustier onder een tuinpak en niemand kijkt raar op, maar in italie werd ik met de nek aangekeken. En dat was 15 jaar geleden ofzo.
Ja ik weet het, ik word oud!

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:11

Ik moet zeggen dat ik niet zo veel Islamitische vrouwen ken, maar de ene die ik ken (een klasgenote van de PABO) draagt een hoofddoek uit vrije wil. Ze heeft een Turkse vader en een Nederlandse moeder. Ze heeft er als kind zelf voor gekozen een hoofddoek te dragen en voor haar is haar hoofddoek een soort trots.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:13

mdmoiselle schreef:
Ik vind het onderdrukkend, zo'n sluier.

jij vindt zo 'n sluier onderdrukkend? Misschien ligt daar het hele probleem wel. Iedereen gaat vanuit zijn eigen normen en waarden kijken naar de ander. Misschien moet je eens vragen aan iemand met een hoofddoek/sluier waarom ze die draagt, echt waar, veel meiden zijn er trots op!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:00

Ymkje"]
In hoeverre verdiepen jullie je in andere religies? Want jullie hebben allemaal wel behoorlijk snel je mening klaar, ik vind de laatste reacties nogal betweterig, sorry.
Ik weet weinig over de Islam e.d dus ga ik ook geen dingen er over zeggen.
[/quote]
Dan heb jij je er dus niet in verdiept. Ik probeer dat dus wel. Als er bepaalde progamma's over op tv zijn, dan kijk ik er naar. En als ik de kans krijg om moslims er over te vragen, dan doe ik dat. Dat blijkt ook uit hetgeen ik gezegd heb over hoofddoekjes: ik heb dat van die meisjes zelf gehoord. Ik vind jouw reactie dan ook heel bekrompen, jij bent duidelijk zo iemand die een muur voor haar kop krijgt als ze iemand iets over buitenlanders hoort zeggen. dan kun je niet meer objectief zijn en dan klopt alles wat die persoon zegt in jouw ogen niet meer. Als je een beetje kunt lezen zag je dat ik niet een bepaalde godsdienst onder de loep nam maar ook het christendom. dus ik ben niet bevooroordeeld in mijn uitspraak. JIj wel!
[quote="Prima"]
[
Helaas gaat dat niet op voor 99% van de vrouwen Belkertje...Ze worden niet gedwongen, maar de sociale druk is te groot denk ik....
[/quote]
en sociale druk weegt zwaar binnen de islamitische samenleving. Heb dat vaak gehoord van islamitische meisjes die op de tv geinterviewd werden. Ze staan allemaal heel erg onder druk van wat anderen over ze zeggen en daar reageren hun ouders ook weer op. De schande van de familie he, die is ondragelijk maar die wordt veroorzaakt door de sociale druk, want die veroordeelt maar raak binnen de islamitische samenleving.[quote="Kinta schreef:
[Misschien moet je eens vragen aan iemand met een hoofddoek/sluier waarom ze die draagt, echt waar, veel meiden zijn er trots op!
[/quote]


maar steeds minder moslimmeiden gaan hem dragen! Haha! wAar ligt dat dan aan? omdat ze het dragen van een hoofddoek zo leuk vinden?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:22

Ik heb zelf een zwaar beladen mening over godsdiensten in het algemeen, daarom zijn mijn kinderen niet gedoopt. Godsdienst is je verbergen achter een onzichtbare "vriend of vijand". Als er iets ergs voorvalt, het is de "toorn van Allah" of "de wil van God" ... Verder heb ik ervaring met de islamwereld door er temidden in te wonen en weet uit de eerste linie hoe erg de vrouwen daar onderdrukt zijn. De man bepaald hoeveel kinderen er komen, de man zegt of zijn vrouw wel buiten mag, en ook hij zegt haar hoeveel huid er zichtbaar mag zijn. De mannen zijn zwaar jaloers en hebberig, maar zelf verre van monogaam. Als je de Koran ooit iets of wat gelezen hebt weet je dat er passages instaan waar de mannen worden aangeraden zoveel mogelijk ZONEN te verwekken (doet er niet toe bij wie), en dat dochters een last zijn voor het gezin en horen verborgen te blijven zoveel mogelijks in de keuken met kind op schoot en haar man te bedienen op z'n wenken .... pffffff ... Ik ga hier maar niet mee doorgaan. Er is ooit eerder een soortgelijke duscutie ontstaan die zwaar uit de hand liep op het eind ....

Verder nog één opmerking. Inderdaad, er zijn gradaties in hoe streng mensen hun geloof toepassen, en da's goed, zolang het op vrijwillige basis is (en dan HUN EIGEN vrije wil, niet die van de man of moeder/vader). Verder is het wel zo als je als Nederlander of Belg zonder hoofddeksel op de pasfoto moet (of binnen mag/moet) dat dit ook voor hun zo moet zijn, geen uitzonderingen dan op basis van religie, kerk een staat moet gescheiden blijven!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:31

Iemand bij ons op stal was vroedvrouw voordat ze het onderwijs in ging. Ze vertelde van een turkse vrouw die net was bevallen van een dochter. Ze was ingescheurd en dus gehecht. Een paar dagen later kwam ze weer bij de dokter op controle: ze was weer opengescheurd; hoewel ze nog geen gemeenschap mocht hebben voordat alles genezen was, had haar man haar min of meer verkracht omdat hij een zoon wilde hebben. De rotzak. ook is het zo dat onder allochtonen meer abortus wordt gepleegd omdat praten over seks bij vrouwen not done is. Ook is het zo dat er onder allochtone vrouwen meer mishandeling plaatsvindt, deels door de cultuur, deels omdat ze geen kant op kunnen, nederlandse vrouwen kunnen dat nog een beetje: ze spreken de nederlandse taal en weten van het bestaan van blijf van mij lijf tehuizen af. Dit geeft toch wel een indicatie hoe islamitische mannen over vrouwen denken. Ook een niet nader te noemen persoon hier op bokt heeft er last van: ze heeft een turkse vriend die haar heel minderwaardig behandelt.