Welk dressuurzadel voor een arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Welk dressuurzadel voor een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 11:07

Gisteren ben ik, na enige tijd in dubio gezeten te hebben, toch maar op zoek gegaan naar een dressuurzadel voor mijn arabier. Nu blijkt echter dat arabieren (en zeker die van mij) een typische bouw hebben, waardoor lang niet alle zadels passen. Ik heb nu een VZH van JC, speciaal voor arabieren (en dat komt zometeen dus misschien te koop).
Het typische aan de bouw is dat hij tamelijk rond is (en dus een brede boom nodig heeft). Zadels schuiven daardoor erg gemakkelijk naar voren.

Dus mijn vraag: welk dressuurzadel hebben jullie op jullie arabier of ander rondbuikig paard liggen?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 11:11

Ik lijk wel een wintec reseller Knipoog
Mijn pony is nrps, maar heeft behoorlijk de bouw van een arabier: rond, weinig schouders en schoft maar toch smal. Het enige zadel wat goed op haar rug past is de wintec met gele boom.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 11:14

Misschien zijn het vooroordelen, maar ik heb toch wel een voorkeur voor een leren zadel...of kun je me overtuigen?

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:18

ik heb voor mijn arabiertje net een hulsebos dressuur zadel laten aanmeten. Toen ik nasir kreeg zat er een soort wintec bij. Dit zadel geeft niet voldoende vrijdied in de schouder en je hebt er zelf ook weinig steun aan. Wel een voordeel is dat je er haast geen onderhoud aan hebt. Maar bij regen zit je echt te soppen op je zadel. Nee voor mij geen kunsstof wintec maar een goed lederen zadel.
Succes met je zoektocht.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:51

Ik heb een Stubben laten aanmeten voor mijn arabier, idd moeilijke ruggen !

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:52

Mijn paard is een NRPS, maar heeft bijhoorlijk de bouw van een arabier: ronde rug, weinig schoft, maar wel breed. Ik heb de afgelopen weken ook voor zadels rondgekeken en had dus hetzelfde probleem. Ik heb gisteren een ainsley gekocht *LOL* , die ligt goed, met middel tot brede boom. Ook kieffer is een oplossing en bij paarden met echt een lastige rug, kom je er vaak wel uit met een wintec pro. En anders zit er niks anders op dan een zadel te laten aanmeten!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:56

Mist schreef:
Ik heb een Stubben laten aanmeten voor mijn arabier, idd moeilijke ruggen !


Ik ook

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:20

Ik heb een County Competitor voor mijn Arabier. Hij was van mijn vorige geweest, en toen hadden we ook het probleem dat hij geen ene zadel paste. Uiteindelijk lag de County het beste.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:23

Youko schreef:
Ik heb een County Competitor voor mijn Arabier. Hij was van mijn vorige geweest, en toen hadden we ook het probleem dat hij geen ene zadel paste. Uiteindelijk lag de County het beste.


Die heb ik ook voor mijn Arabier. De boom kan worden verbreed bij deze zadels indien nodig. Bij mijn paard brugt hij een beetje en dit heb ik al eens eerder van iemand gehoord dat die dat deed bij haar paard. (mijn paard heeft een vrij holle rug, dus de boom zal waarschijnlijk vrij recht zijn die erin zit)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:41

Kaunos schreef:
Misschien zijn het vooroordelen, maar ik heb toch wel een voorkeur voor een leren zadel...of kun je me overtuigen?

Weet ik niet Haha!

Ik had ook altijd een voorkeur voor leer, tot ik equisuede probeerde. Het zit heel fijn (alleen niet in combinatie met een erg syntetische broek en heet weer) het is wat soepeler dan leer, en veel minder werk om te onderhouden.
Wintec heeft een een leren versie, Bates. Ook te vinden op de wintec site.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het er wat goedkoper uit ziet dat een leren zadel (dat is ook zo Knipoog ) maar ja, als het past, dan past het Lachen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:52

Mijn oude zadel heeft op een arabier gelegen. Dat was een Duits merkloos zadel. Ik heb het nog wel hier liggen, maar Nicole past het niet. Ik wil er Ulvi mee inrijden. (Eigenlijk stond het te koop, maar ik denk dat ik hem toch maar hou)

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:20

Mijn vriendin heeft een Passier gg op haar arabier liggen..

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 19:29

Dinsdag komt de zadelmaker langs met o.a. een Ainsley, 2e hands Passier GG, Stubben en nog wat andere zadels. Ik had gisteren al een 2e hands Prestige Top Dressage (maar 4 maanden oud!!!) meegekregen, maar die schoof dus al heel snel naar voren.
Ik ben benieuwd hoe de merken passen. En anders wordt het inderdaad een Daaleman of zo. Die ga ik morgen in ieder geval ook even bellen.

Enne...bedankt voor alle reacties

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:33

ik heb op mijn bijrijdarabier een wintec dressuur liggen, ligt perfect!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:38

Mijn Prestige Hippos Dressage is ook nog te koop (past perfect op paardjes met een hogere schoft en blijft wel liggen als het goed is! ALs je interesse hebt, pb me maar voor meer info Lachen

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 18:25

Vandaag toch maar alvast de Passier GG geprobeerd. Leek in eerste instantie super te liggen, kussens achter lagen goed, ook voor lag hij mooi aan. Dus ik erop en rijen maar. Heerlijk zadel! Supervaste zit, ondanks dat hij helemaal niet zo diep is.
Maar na een paar pasjes draven kreeg ik toch het gevoel dat het zadel weer naar voren was geschoven. Dus ik er weer af, zadel naar achteren gelegd, referentiepunt in gedachte genomen en weer erop. De eerste paar passen draven voelde meteen beter dan daarvoor, maar helaas, het zadel schoof weer naar voren en belemmerde de schouders van Kaunos. Ik hoop dat er morgen wel iets tussenzit!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:08

diegomarije schreef:
ronde rug, weinig schoft, maar wel breed.


idem bij Mirage (anglo arabier, nrps) Ook bij haar pastte de "standaard" maten niet en moest ik naar een A merk toe. Het werd een passier, super de super, wat een heerlijk zadel!!! 2e hands gekocht hoor!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:31

vriendin van me heeft een kieffertje op haar arabier liggen, was na een lange zoektocht het enige zadel wat erop paste

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:02

Sommer heeft een speciaal arabieren zadel. Sommer El-Arab heet het geloof ik.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 17:00

Vandaag is de zadelmaker geweest, en van de ongeveer 10 zadel die hij bij had was er maar eentje die een beetje goed lag. Ik twijfel nog steeds, maar mag hem een dagje op proef. Dus morgen gaan we eens lekker testen. Het is een Spalding. Ik zag dat die ook in het topic 'Welk dressuurzadel heb jij?' genoemd werd.
Het was wel het zadel wat ik zelf ook het lekkerst van allemaal vond en ik kreeg ook wel de indruk dat Kaunos het fijner vond dan veel van de andere zadels (hij liep soms erg te klieren en dat doen hij als hem iets niet zint...het zadel dus in dit geval). Hij bleef trouwens erg braaf met al dat gefrummel en om de haverklap weer een ander zadel erop!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:31

Hoi Nicole!
Was dat het zadel wat je er vanavond op had liggen met Iris? Dat lag idd voor zover ik kon zien wel goed! Jammer dat ik je er niet langer op heb gezien..

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:53

Heb ik ook een Hulsebos zadel laten aanmeten voor mijn arabiertje en bevalt erg goed. Haha! Het zijn mooie, goede zadels, zeker een aanrader! Suc 6