dun paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:32

ik heb een bijna 5 jarig paard (hij is volgende week jarig!!). Als jong paard heeft hij in Duitsland op een hele slechte wei gestaan (hij was toen nog niet van mij) en was altijd het banketstaaf van de groep: als laatste eten, gepest enz. Huilen
Toen ik hem kocht was hij echt een skeletje. Hij blijft erg dun, ondanks dat hij de hele dag op een goeie wei staat, 2x per dag 1,5 kg brok krijgt, heeeel veel kuilgras krijgt en van mij ook nog dagelijks ongeveer 2 kg lucerne+3 scheppen slobber en een schep muelsi krijgt. Hij heeft zelfs een tijdje bietenpulp bijgekregen, maar dat hielp ook niet.
Hij wordt regelmatig ontwormt, en ik heb ook nog nooit wormen in zijn mest gevonden.
Ik rijd hem maar ongeveer 4x per week.
Met rijden is hij zo sloom, dat ik met zweepje en spoortjes moet rijden, ondanks wat hij allemaal te eten krijgt. Gaaaap
Hij ziet er verder goed uit; glanst goed, is verder ook in de wei heel vrolijk, kijkt helder uit z'n ogen...
Iemand een idee hoe ik hem iets dikker en sneller krijg? Verward


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:56

Wat is heel veel kuilgras?
En hoeveel beweging krijgt je paard? Ik bedoel wat doe je met hem, wanneer je er op zit?
Wat voor brok voer je?

Op zich zou je paard al veel ruwvoer krijgen (met kuilvoer en lucerne), dus zou je de hoeveelheid brok kunnen opvoeren, of een andere soort brok (sportbrok oid) gaan voeren.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:54

Je kan de hoeveelheid kuilgras die ze per dag krijgen denk ik wel vergelijken met bijna een hele baal hooi, behoorlijk veel dus.

Als ik met hem rij, rij ik meestal niet langer dan een half uur (met een buitenritje een uurtje) en niet erg intensief. Soms een sprongetje van niet hoger dan 60 cm, wat draven en een galopje.
Verder longeer ik hem soms 20 minuten of laat ik hem wat los springen. Ook ga ik wat meer grondwerk met hem doen, en enge-dingen-les (over een zeiltje heen, langs parasols enz). Ik krijg de laatste tijd van sommige mensen te horen dat ik hem eens wat meer moet gaan trainen, ook omdat hij dan wat meer spieren krijgt en het dus wat beter kan volhouden.
Maar ik drijf me echt suf met rijden.

Op deze stal krijgen alle paarden standaard basisbrok van havens te eten. Het is op dit moment een beetje lastig om van brok te veranderen ivm het overlijden van de eigenaresse (die ook altijd voerde). Verdrietig
En aangezien de andere paarden op deze stal maar 2x per week lopen ofzo (recreatiemenners), kunnen niet alle paarden andere brok krijgen....

Ik had zelf aan een vitaminekuur ofzo te denken. Iemand hier ervaring mee? Of met andere voedingssuplementen?

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:25

Vitamine kuur lijkt me idd geen slecht idee, als hij altijd op een slechte wei heeft gestaan en voor z'n eten moest vechten, dan zou dat best kunnen. Als je het echt zeker wil weten kun je z'n bloed laten onderzoeken (of alle waardes goed zijn)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:32

bloedwormen?????daar worden ze ook heel dun en sloom van , en die gaan er met een gewone wormenkuur niet uit!
en vitamine kuur, die moet je eens bij de boerenbond halen , dat is een klein vierkantig flesje met vitamina adh3 pfzoiets staat daarop die is voor koeien , varkens enzo, maar werkt ook super bij paarden , dan moet je drie dagen een maatbekertje geven , mijn paarden knappen daar altijd super van op!! zeker als ik midden in het wedstrijd seizoen zit.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:40

Om bloedwormen tegen te gaan kan je met Equest ontwormen. Prettige bijkomstigheid, je hoeft pas over 3 maanden weer.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:36

ik zal volgende week eens die vitamines gaan halen bij de boerenbond.
hopelijk knapt hij er ook zo van op.
toevallig heb ik hem de laatste keer (vorige week) nog met equest ontwormt, dus dat is ook afwachten.
Bedankt allemaal!!


loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:50

laat de dierenarts er eens naar kijken.
en je zegt dat er geen andere brokken gegeven kunnen worden maar je kan toch bv zelf een zak kopen en dan zelf wat bij voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 15:54

ik voer zelf al slobber, haver, lucerne en muesli bij. Om nou ook nog brok er bij te gaan halen, vind ik wel erg veel. Ik denk namelijk dat er in slobber, muesli en haver meer energie zit dan in een andere soort brok.
Als ik het mis heb, moet je het maar zeggen....

Ik ga eerst die vitamines eens proberen en als dat niet helpt zal ik idd de dierenarts eens bellen voor bloedonderzoek ofzo.

Bedankt!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:19

de pony van een vriendin is ook veel te mager. de da heeft echt alles geprobeert, maar dikker werd ie niet. Misschien is de jouwe ook gewoon mager.
ik zou ook de da er even na laten kijken
maismeel werkt goed om je paarden dikker te krijgen en misschien is conditiebrok of haver iets
maar je moet ook eraan denken dat een paard sloom kan worden omdat ie juist te veel eten krijgt. Dat komt omdat het paard dan te veel moet verteren en dat kost ook energie.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:22

Mijn paard was ook net een skelet toen ik hem kreeg. Ik heb hem een voedingssupplement van pavo bijgevoerd en ik heb hem pavo voer gegeven speciaal voor paarden die dikker moeten worden. Rij hem om de dag en voer hem goed bij dan word hij wel dikker maar bedenk wel bij mij heeft het anderhalf jaar geduurd voordat hij echt zichtbaar dikker was. Achterstand heb je zo maar het weer bijgewerkt duurd heel lang. Heb geduld.

be good to horses, the are also good to you

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:05

Wat bij mij heeft geholpen was 'rust en regelmaat'. Jong paard, 4 jaar, ook het piespaaltje van de groep, snel afgeleid, niet goed op z'n gemak, bij het minste of geringste van slag. Voer niet aan te slepen, hij bleef mager.
Ik heb 'em nu bij een dominante merrie staan die hem haast als veulen beschouwt. Hij staat van 8 tot 2 buiten, daarna gaat ie naar binnen. Vier keer per week krijgt hij beweging (ik ben 'em aan het optrainen, heb 'em vorig jaar laten staan omdat ie toen helemaal ielig was). En verder geen drukte. Hij staat nu weer normaal in het voer (2 kg brok per dag en naast weidegang nog ongeveer 3kg. kuil) en ziet er eindelijk ook redelijk normaal uit.
Ik weet dat ik niet eeuwig zo door kan gaan - hij zal tzt toch weer andere dingen moeten doen en uit z'n vaste ritme moeten worden gehaald.
Vor nu vind ik het de beste oplossing. Hij groeit, is vrolijk, wordt eindelijk rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:41

nou, ik heb net een voedingsdeskundige van Pavo gebeld, en hij stelde voor om 2 maanden lang minimaal 4kg paardenmeel per dag te geven, plus 2 eetlepels lijnzaadolie eroverheen.
Verder heb ik hippomax vitaminen gekocht om bij te voeren.
En hopelijk wordt ie nu ook wat diker en vlugger van het jonge gras.

Ik hoef gelukkig niet snel iets met hem te presteren ofzo, dus ik kan nog lekker een tijdje rustig aan doen met hem.

Die man van de pavo zei wel dat mijn paardje misschien wel iets aan zijn longen heeft, omdat hij in de groei zo veel tekort is gekomen.
Ik hoop het maar van niet.... Maar aan zijn ademhaling enzo merk ik niks tijdens het rijden of longeren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colette40, inge_romeo en 82 bezoekers