Hoe rijd ik een schouderbinnenwaarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Hoe rijd ik een schouderbinnenwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 19:29

Party!! Hallo Party!!
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie een schouderbinnenwaarts rijden! Of hoe jullie vinden dat het moet en hoe het geleerd moet worden. *LOL*
Haha! *LOL* Schijnheilig Haha! Knipoog Lachen Pling *LOL*


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:38

Hmzzzz....

Zorg dat je paard/pony aktief aan je been is. Controleer dit via bv wijken voor het been. Vervolgens kan je op de 2e hoefslag de schouders van je paard wat naar binnen halen (mbv je handen wat opzij te zetten, buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals). Met je binnenbeen hou je het binnenachterbeen aktief en onder de massa. Let erop dat je zelf recht gaat zitten en niet naar binnen gaat inknikken.

Heeft je paard er moeite mee, rijd dan eens op een kleinere volte en laat hem wat naar buiten wijken. Wel op zo'n manier dat de buitenschouder begrenst blijft met je buitenteugel en hou het gevoel dat het binnenachterbeen het eerst vertrekt. Vervolgens kan je op de hoefslag verder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:44

Ik schop hem gigantisch hard met mijn binnenbeen zodat hij bij dat achterbeen aktief blijft.
En dan ram ik de buitenteugel keihard aan als hij over de schouder weg wil Lachen

Zoiets was het toch
tenminste heb laatst lesje halthouden gehad Lachen

Hij doet het er super op.
Hij word niet tegen de hand en blijft fijn in takt lopen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:48

Ik weet ook niet of ik deze vraag wel serieus moet beantwoorden, maar voor de Bokkers onder ons die dit toch willen weten, heb ik het toch uitgelegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:49

Jij bent tenminste aardig

ikke lekker niet Tong uitsteken

Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:04

Tyrza schreef:
Ik weet ook niet of ik deze vraag wel serieus moet beantwoorden, maar voor de Bokkers onder ons die dit toch willen weten, heb ik het toch uitgelegd...


Nou in dat geval, bedankt Tyrza, dat je het hebt uitgelegd Knipoog Ik vind je tip van eerst laten wijken op de volte heel bruikbaar, dat ga ik eens proberen

~°Wisest is she who knows she does not know°~

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 20:07

Maar hoe moet je je benen houden dan? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:10

In je nek

Dat heb je toch ook wel geleerd van je bondscoach, oh nee... bondscouch

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:24

*LOL*

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:24

hahahaha Haha!
tegen je paard aan, en goed aan het zadel, maar niet klemmen Haha!

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 21:00

Benen op de singel? achter de singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:03

singel
Ik rij altijd zonder zadel Lachen

Waarom hier die vragen, om ons uit te horen?
En dan ff laten weten hoe goed je bent.

Ga maar lekker buiten spelen met je paardjes
Want van die air als jij ben ik in ieder geval niet gediend Misselijk

En ik verwacht meerdere bokkers niet!!!

ipv dat je hier als je echt rijtechnisch weet wat je doet, andere bokkers probeert te helpen.
Maar zo denk ik alleen dat je een geweldige pony onder je kont hebt gehad die jou naar het EK heeft gebracht.
En niet jij de pony.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:09

Pienie schreef:
Nou in dat geval, bedankt Tyrza, dat je het hebt uitgelegd Knipoog Ik vind je tip van eerst laten wijken op de volte heel bruikbaar, dat ga ik eens proberen


Graag gedaan. Als je nog wat wilt vragen of tips wilt hebben, stel ze gerust hier of PB me maar! Knipoog

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 21:20

singel
Ik rij altijd zonder zadel

Waarom hier die vragen, om ons uit te horen?
En dan ff laten weten hoe goed je bent.

Ga maar lekker buiten spelen met je paardjes
Want van die air als jij ben ik in ieder geval niet gediend

En ik verwacht meerdere bokkers niet!!!

ipv dat je hier als je echt rijtechnisch weet wat je doet, andere bokkers probeert te helpen.
Maar zo denk ik alleen dat je een geweldige pony onder je kont hebt gehad die jou naar het EK heeft gebracht.
En niet jij de pony.

Hoii
hahahahahahahahahhahahahahahahahaha LOL!!!
we hebben mijn pony als 5-jarige (bijna 6) gekocht. Hij liep ongeveer B niveau.
Ik heb hem zelf naar Z-niveau gebracht en ben toen op wedstrijden gestart. Hij was 7 toen ik in het team zat.
Dus wees a.u.b niet zo snel met je oordeel.
Ik ben hier ook echt niet om te laten weten hoe 'goed' ik ben want niemand heeft mij ooooit horen zeggen dat ik goed ben of beter dan een ander. Ik zeg alleen hoe ik dingen geleerd heb. (wat iedereen hier volgens mij doet). En als je het daar niet mee eens bent interesseert mij helemaal niets. Moet je zelf weten. Maak ik ook geen probleem van.
Maar is het normaal om iemand zo af te zeiken?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:24

Soesje,

je komt met je opmerkingen over Duitse trainers en bondscoaches nou niet bepaald integer over. Dit kan bij bepaalde mensen in het verkeerde keelgat schieten. Ik ga ook niet zeggen dat ik bij die en die heb gelest en dat het daarom wel goed moet zijn. Daar oordelen de mensen zelf over als ze je tips uit (willen) proberen.
Probeer objectief te blijven...Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:25

Al liep ie B dat zegt me niks
die pony is gewoon beter dan jij
En ook liever
want jij ramt hem zomaar naar voren als hij niet vierkant staat
heel eerlijk paardrijden Lips are sealed

En nee het is niet normaal dat iemand afgezeken word
Maar ook niet normaal als iemand naar de bekende weg vraagt!!!!
Waarom moet jij weten hoe je je benen houd in een SB, snap je het nog niet of zo?

Maar goed ik kap in dit topic
ik hoop dat je mijn "hint" gesnapt hebt, wat betreft de air van je berichten.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 21:34

tssssss...
maar van die benen met de schouderbinnenwaarts is een klein onderzoekje van mij. Staat los van de rest en heeft ook TOTAAL niets met rijkunst te maken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:37

Nou, om daar op terug te komen:

Tijdens het wijken naar bv links (dus voor je rechterbeen), plaats je je rechterbeen wat naar achter. Je buitenbeen (je linker) hou je waakzaam op de plaats (om te voorkomen dat hij naar buiten valt). Dit geldt ook voor de SB. Let er wel op dat je je binnenbeen niet optrekt. Daar is men gauw toe geneigd.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 21:42

:d bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:43

Zeg dat dan eerder Lachen

Dan denk ik dat dit een fijn topic is voor je onderzoekje

[RT] correcte schouderbinnenwaarts

en verder sorry voor mijn opmerkingen, maar je vragen kwamen me erg raar over.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 21:54

Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:10

Als je z rijd hoor je dit toch wel al te weten?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 23:29

Als ik heel eerlijk ben vond ik je vraag over komen als een ik weet het toch wel maar ik daag jullie graag uit vraag.
Aan de andere kant intereseerd me dat niks want ook al weet je het al er zijn veel mensen die het wel willen weten en daarom de antwoorden van Tyrza altijd heel leerzaam vinden.Is het geen leuk idee om ook een forum,hulp nodig vraag het tyrza,te maken. Tong uitsteken
Ik kan namelijk niet anders zeggen dan dat je het namelijk altijd weer vrij duidelijk uitlegd.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:21

Tyrza schreef:
Nou, om daar op terug te komen:

Tijdens het wijken naar bv links (dus voor je rechterbeen), plaats je je rechterbeen wat naar achter. Je buitenbeen (je linker) hou je waakzaam op de plaats (om te voorkomen dat hij naar buiten valt). Dit geldt ook voor de SB. Let er wel op dat je je binnenbeen niet optrekt. Daar is men gauw toe geneigd.


Dus als ik het goed begrijp hoor je bij de mensen die bij een sb het binnenbeen iets naar achteren leggen. Er is blijkbaar nogal een verschil in hulpgeving bij verschillende mensen. Ik vraag me af of je in een wending ook je binnenbeen naar achteren hebt?

Om de sb in te zetten leidt ik het paard met de voorhand naar binnen (als een gewone wending dus met binnenbeen op de singel, buitenbeen drijft als het ware van de hoefslag af), op het moment dat de voorhand naar binnen is geef ik een ophouding met de buitenteugel en drijf het paard met het binnenbeen zijwaarts. Daarbij heb ik mijn gewicht iets op de binnenzitbeenknobbel.
Ik hou bij een sb dus mijn binnenbeen op de singel, het buitenbeen ligt er eventueel iets achter. Mijn binnenbeen werkt meer in dan mijn buitenbeen. Volgens mijn opvatting hoort de hulpgeving voor sb niet dezelfde te zijn als voor wijken omdat er duidelijk een verschil is in soort en doel van de oefening. (Wijken is voor mij om het paard te leren opzij te gaan voor het binnenbeen, sb is meer gericht op lengtebuiging en verzameling). Voor mijn idee krijg je als je het binnenbeen naar achteren legt een groot gevaar dat het paard de achterhand gewoon naar buiten zet in plaats van de voorhand naar binnen. Overigens zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden hoor en hoeft de ene hulpgeving niet altijd per definitie beter te zijn dan de andere. Er is altijd een combinatie van hulpen (met name in de zijgangen) en de samenwerking van die verschillende hulpen (het gevoel van de ruiter/amazone) bepaalt of de oefening uiteindelijk de waarde heeft die het zou moeten hebben. Maakt niet weg dat het wel interessant is om de verschillende interpretaties naast elkaar te leggen.

En offtopic: kawa als je je aan een vraagstelling ergert dan kan je toch net zo goed gewoon niet reageren. Ik ben de laatste tijd weinig op bokt geweest dus ik zal wel iets missen maar zo'n reactie als aan het begin vind ik echt een beetje beneden peil (om niet te zeggen kinderachtig Haha! ).
Laatst bijgewerkt door astridh op 04-05-03 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:24

Dan lees de aardige paardrij tips van haar maar eens
Daarom!
Die zijn dan nog verder beneden peil, alleen dan gezien uit het oogpunt van het paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers

cron