conclusie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

conclusie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 14:23

Favo is voor kreupel. Het gekke is als ik hem linksom laat lopen aan de longe, zie ik niets bezonders. Als ik hem rechtsom laat lopen is hij in draf super kreupel. Wat voor een conclusie kun je hieruit trekken? Is het iets met spieren? Of juist zijn schouder. Ik wacht altijd een paar dagen af voordat ik de dierenarts laat komen. Maandag komt trouwens de smid, die kan dan kijken of het geen hoefzweer is. Lijkt me niet, want dan liep hij linksom ook wel kreupel. Ik denk zelf dat hij links kreupel is, maar iemands anders zei, vlgs mij rechts.


Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:54

het kan van de heup komen . Sheck eens zijn heup bovenaan , daar kan een spier zitten met een bloeduitstorting , kenmerk is een bobbel door gestold bloed

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 15:01

Kimke, kan hij dan voor kreupel zijn als hij wat aan zijn heup heeft?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 15:49

Tja, dat kan zoveel zijn. Daar is echt geen zinnig woord over te zeggen vanaf een pc scherm.
Heb je hem gelongeerd op het harde of het zachte? En op een lange lijn (op het harde), is ie dan ook kreupel?

Persoonlijk haal ik altijd vrij snel een DA erbij, vooral als het niet duidelijk is hoe en waar vandaan een blessure is ontstaan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:53

Rechts is hij kreupel want daarop belast hij het dan het meest en is hij kreupel, die kreupelheid hoeft absoluut niet uit de schouder te komen, kan vanaf het onderste randje van de hoef tot boven in het been ergen zitten, kan je geen verdikking ergens vinden? of een warme plek? Afspuiten en stappeen op het harde recht toe recht aan, dat is het beste. Succes ermee

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:20

Als je em rechtuit laat lopen (van je af en naar je toe) "valt" ie dan ook op het linkerbeen?? zo ja, dan is ie rechts kreupel!

Vervolgens bekijk je 'm van opzij. Als het kreupele been de pas naar voren korter maakt dan is het paard bewegingskreupel, maakt hij de pas naar achteren korter dan spreken we van belastingskreupel.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:31

Op de volte belast een paard de binnenkant het meest. Daarmee kan je kreupelheden ontdekken die hij op het rechte stuk (nog) kan compenseren door z'n gewicht meer op de niet pijnlijke kant te dragen.
Wanneer hij op de volte rechtsom door een rechterbeen gaat, zal dat been pijnlijk zijn (maar dat kan echt in het hele been zijn).

Wat ook zo is (vandaar dat je er beter een DA naar kan laten kijken), is dat op de volte de buitenkant van het paard langer is dan de binnenkant.
Wanneer hij daar moeite mee heeft, kan hij ook kreupel gaan, maar dan eerder door aan de buitenkant een (te) korte pas te maken.

Ik zou er na het weekend een DA bij halen wanneer er geen verbetering is. Want kreupelheden beoordelen over de pc gaat toch echt niet.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 19:47

Bedankt voor jullie reacties, ik weet wel dat je niet via de pc kunt vertellen waarom mijn paard kreupel is en waar het zit. Ik wilde graag weten wat er allemaal aan de hand kan zijn en hoe je dat eventueel kunt ontdekken. Ik heb interessante dingen gelezen en na het weekend onderneem ik aktie als het niet minder is geworden. Mijn paard heeft trouwens artose bij zijn achterbenen, ik ben bang dat het misschien ook aan zijn voorbenen begint. Achter is hij niet meer kreupel, alleen nogal stijf. Ik kan met Favo nog prima bosritjes mee maken.

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:03

ja het kan vanuit de heup komen , maar dan door een spier die zo belast word als je een volt maakt . Mijn paard heeft dat gehad dus rechtdoor niets en volte maken en ja gelijk mank zijn . Maar als het een spier is , die op haar heup licht (die gaat dan ook naar achterhand) dan zie je bovenop die heup een bobbel het kan natuurlijk ook ergens anders zitten

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 20:11

Bedankt Kimke, ik zal eens kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christina, nuevo_mien, Pallatin, Samantha89, tengeltje11 en 105 bezoekers