inspuiten gewricht bij katrol en/of arthrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

inspuiten gewricht bij katrol en/of arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 09:50

Het onderwerp zegt het al:

wie heeft er (goede of slechte) ervaringen over het inspuiten van het gewricht bij hoefkatrol en/of arthrose???


Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:09

Mijn vorige paard is een aantal keren ingespoten maar iedere keer kwam de kreupelheid toch weer terug.
Helaas heb ik hem weg moeten brengen Verdrietig
Mijn ervaring is dus niet positief, de verbetering van het inspuiten was slechts voor korte duur.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 11:13

Wat bedoel je met korte duur Fitzroy? is dat weken, maanden, jaren?????
En wat had jouw paard precies?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:15


Kiekeboe

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 11:16

thnx Novelle


favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:49

Mijn paard is ook in een kogelgewricht achterbeen ingespoten tegen artose.
Heeft niet geholpen. Ik heb hem daarna hele dagen in de wei gezet en hem primeval gegeven. Is nu niet meer kreupel, alleen nog vrij stijf in de achterhand. Wedstrijdrijden kan niet meer, een bosritje wel. Jammer genoeg is hij nu voor kreupel, sinds gisteren.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:27

DePennyBitch schreef:
Wat bedoel je met korte duur Fitzroy? is dat weken, maanden, jaren?????
En wat had jouw paard precies?


Per keer inspuiten ongeveer 6 tot 8 weken. Hij had arthrose in het hoefgewricht. Hij was pas 4 en net onder het zadel dus het zou een lange lijdensweg gaan worden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:47

ik heb ook een slechte ervaring ermee en zo ook 2 andere die ik ken.
Mijn hoefsmid heeft via zijn klanten ook de ervaring dat inspuiten maar voor een zeer korte periode werkt.

Mijn paard werd 6 weken na de behandeling weer kreupel(kosten waren toen iets van 700 euro!) en afgekeurd.
(kom ik weer Haha! ) Ben bij Antoine de Bodt geweest en heb daarna geen problemen meer gehad.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:37

Dit gaat over arthrose:
[MD] Gewrichtsinjectie??

Over hoefkatrolontsteking is ook al heel veel geschreven op medisch. De zoekfunctie helpt vast Knipoog

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:33

Voor iedereen die zijn paard in het verleden heeft laten inspuiten: waarmee werd het gewricht ingespoten? Daar ben ik echt heel benieuwd naar, juist ook omdat het niet echt lang leek te helpen (heb een ouder wordend paard, vandaar)

Extremely rare and Beyond Compare

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:31

Als ik me niet vergis worden die ingespoten met Cortisone. Wij hebben ook een paard die 2 x is ingespoten in het hoefkatrol gebied tegen hoefkatrol ontsteking dus. Inmiddels 18 jaar en sinds dat hij een jaar of 13/14 was is er HKO bij hem geconstateerd. Op de laatse spuit loopt hij nu een jaar of 3 vrolijk rond en word nog steeds op Z-niveau getraind. Wel moet ik er bij zeggen dat een goede training erg belangrijk is.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:18

Bij mijn paard was het vlgs mij ook met cortisone.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:31

Bij mijn eerste paard was arthrose in het spronggewricht geconstateerd. Hij is toen ingespoten met een speciaal spulletje (doe mijn best maar kan niet op de naam komen! Het was iets met "zuur" in de naam Frusty ) Het moest er voor zorgen dat de gewrichtsvloeistof dikker werd en er weer een natuurlijke smering tot stand kwam. Na 2 inspuitingen was het resultaat echter 0,0 en is hij uiteindelijk ingespoten met cortisone.
Na ongeveer een jaar heeft hij een 2de inspuiting gehad, na ca. 9 maanden begon hij weer onregelmatig te lopen en ben ik met hem naar de kliniek gereden om nogmaals foto's te laten maken. Er was nl. direkt verteld dat er grote kans was dat de cortisone steeds eerder uitgewerkt zou zijn en ik wilde weten in welk stadium we stonden. Ze hebben met meerdere artsen naar de foto's staan kijken. Spronggewricht was wat opgezet, hij liep niet recht maar op de foto's was niets te zien. Hij had geen arthrose Verward . Het zou zich eerder in de "zachte delen" bevinden en dat wordt niet zichtbaar op foto's.

Ik kreeg toen het advies hem op bute te zetten. We hebben hem om de dag 1 gram gegeven. Op een bepaald moment waren ze op de manege vergeten hem zijn bute te geven.....en hij heeft zeker 6 maanden gewoon goed gelopen! Het spronggewricht is echter wel altijd opgezet geweest.
Ik kan je helaas niet vertellen of hij het goed was blijven doen, hij heeft zijn voorbeen verbrijzeld en ik heb afscheid van hem moeten nemen.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:33

Vergeet niet dat een hoop "van binnen uit" goedgemaakt kan worden mbv homeopatische en generieke middelen...
Een inspuiting is voor tijdelijke aard. Het probleem wordt er niet mee opgelost.

En veel bewegen uiteraard, dat is de sleutel tot het verlichten van de pijn.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:44

Tyrza schreef:
Vergeet niet dat een hoop "van binnen uit" goedgemaakt kan worden mbv homeopatische en generieke middelen...

Klopt inderdaad! Daar ben ik ook nog mee bezig geweest nadat de 2de cortisone spuit was uitgewerkt! Het is dat jij dit nu noemt want ik was het gewoon vergeten te melden (het is al weer wat later op de avond Dromen ). Wat ben ik in de weer geweest met druppeltjes en poedertjes! Nadat deze geen uitwerking meer hadden ben ik naar de kliniek gegaan.

Toen ik met die cortisone spuit begon wist ik niet dat er andere mogelijkheden waren maar stond ik niet positief tegenover de cortisone. Ik kreeg de indruk dat deze toch grotendeels een pijnbestrijder is waarmee er niets wordt opgelost, alleen maar gerekt..... Heb hem toch hiermee laten inspuiten omdat mij verteld werd dat dat het laaste middel was dat nog enige soelaas kon brengen.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 08:48

Tja, het is per paard verschillend hoe deze op de "inwendige" middeltjes reageren. Het is dan ook echt nodig om daar een paar maandjes voor uit te trekken om te zien welke oplossing het beste is voor je paard. Maar uiteindelijk zal je geduld tóch beloont worden...

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:32

Allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden! Aan cortisonen ga ik niet beginnen, dat is inderdaad maar tijdelijk en ik vind het te agressief spul. Met hyaluronzuur (als ik het goed heb...) heb ik in het verleden goed resultaat gehad bij mijn eerste draver, maar dat is niet specifiek voor artrose. Ik geef nu preventief cortaflex (mijn paard mankeert nog niks) en ik hoop maar dat ze nog een paar jaartjes pijnvrij mee kan.

Extremely rare and Beyond Compare

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:33

Probeer anders ook eens MSM van Jordens Hippo. Prima spul!

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:07

Is dat van Hilton Herbs Tyrza? Daar hoor ik meer goede berichten van. Heb je daar zelf ervaring mee?

Extremely rare and Beyond Compare

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:14

yep. Ik ben er erg over te spreken!

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:19

Hee, wat goed! Bedankt voor de tip! Eten ze het ook een beetje makkelijk? (heb zowat de meest mieperige merrie als het gaat om "dingen" door haar eten Knipoog )

Extremely rare and Beyond Compare

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:30

ja hoor even door zemelen ofzo, moet lukken!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:14

Je kan wel cortisone te aggresief vinden, dit is ook iedereen zijn goed recht maar homeopatische middelen verbeteren het ook niet en nemen de pijn vooral weg. Het lijkt mij namelijk dat als eenmaal iets is afgetakeld het ook niet altijd meer aangemaakt kan worden.
Waar Tyrza naar mijn weten volledig gelijk in heeft is dat beweging echt enorm belangrijk is. Zeker bij artrose en dat soort dingen. Het kraakbeen voed zich namelijk met het gewrichtsmeer. Hoe meer men beweegt, hoe vloeibaarder het gewrichtsmeer wordt. Hierdoor kan het kraakbeen weer beter de stoffen uit het gewrichtsmeer opnemen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:19

Tja, je moet het niet alleen bij homepatische middelen houden. Het soort voeding, training en voor- en nabehandeling is in combinatie nog het beste. Ik heb zelf ervaring met MSM (generiek), maar ook met artrimusan (homeopatische druppels tegen artrose). Deze gebruik ik in combi, samen met uitgebalanceerde voeding en training.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:34

Voeding, idd ook een punt. Nu moet ik trouwens er wel, bij vertellen dat ik ooit voor een paard dat HKO heeft 1 x een kruidenmelange van een kliniek in België heb gehad, wat er in zat, vraag het me niet maar gewerkt heeft het. Het rook naar kerrie, had ook die kleur.
Toch denk ik dat je soms ook met Cortisone goed werk kan verrichten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: speedfiets_2 en 115 bezoekers