[NH] Natural horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

[NH] Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 14:26

hallo allemaal zijn er hier ook mensen die natural horsemaship doen????
stuur ff wat dan kunnen we gezellig erover kletsen doeggg groetjes laura


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:07

-> Verplaatst van BV.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

shaundylover
Berichten: 236
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:38

Ja ik doe ook nh met mijn pony en samen met een meneer die er heel veel verstand van heeft, 1 mei komt hij weer......

Leeftijd is maar een getal wat je bij je geboorte hebt meegekregen

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:46

Van wie heb jij les, als ik dat vragen mag?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:38

hey laura alles cool, ik doe het ook, maar dat weet je he, we gaan samen wel weer ff leuke games spelen binnenkort

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:50

Dag, ik heb een superfjord die ingereden wordt door een fan van Urs, ik doe ook een beetje aan NH....Sta op in een bijgebouw op een klein pension...rara wie ben ik...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 11:25

hahha jaah wie o wie esterrrrr!!!!!!! hahahaa

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:45

Met H!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 20:52

ooow haahahah ja sorry estHer!!!!!!!!!!!1

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

sorayafriend
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:28

hallo meiden,
Nh is leuk om jezelf en je paard aan te leren. sommige mensen hebben dat van zichzelf en kunnen door het juist interpreteren van de signalen van het paard en heel basic daarop reageren hun paard als een maatje alles laten doen wat ze van het paard verlangen. het paard vindt dat nog leuk ook! je hebt er veel plezier van, want het paard weet op een gegeven moment wat je van hem/haar verwacht. Ook leer je zelf wat het paard van JOU verwacht. je moet wel zelf heel erg stabiel zijn en consequent in je bewegingen, signalen en je gedrag, want anders raakt je paard in de war.
ikzelf ben bezig met mijn paard (ze is net 4 jaar geworden) om haar aan verschillende signalen dingen te laten doen. Als ze het goed doet rijkelijk belonen, als ze het niet helemaal goed doet een beetje belonen (dan bouw je het op) en als ze het niet snapt, direct wat anders gaan doen en na een tijdje (10 minuen of zo ) weer hetzelfde vragen.
ze blijft staan als ik achteruitlopend bij haar vandaan ga en met mijn hand een stopteken geef. na pakweg een meter of 10 sta ik stil, vraag haar aandacht door haar naam te roepen en geef met dezelfde hand een kommaar signaal. ze komt dan naar me toelopen, totdat ik weer een stopsignaal geef! ik loop naar haar toe en beloon haar uitbundig.
dit valt in een paar uurtjes tijd verspreidt over enekele dagen aan te leren. doe dit nadat het paard eerst even lekker uit zijn bol heeft kunnen gaan.
ik ben nu ook bezig met een paardenbal (je weet wel, zo'n kleine skippiebal)
oppakken, naar me toie brengen en afgeven is de bedoeling.
en natuurlijk belonen!
dikke pret voor haar en voor mij als het lukt.
kom ik maandag bij haar box, geeft ze zomaar ineens de bal aan, met een vragende blik "snoepie?"

Ook geeft ze al een voetje in een vaste volgorde als ze de hoevekrabber heeft gezien, die ik haar voorhoudt. Erruuug makkelijk.
linksvoor, rechts voor, links achter, rechtsachter (binnendoor dus aan de linker kant.)
Weet er nog iemand andere leuke dingen?
mail ze maar.
veel plezier

Johan

Beter erop dan eronder!

sorayafriend
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:30

hallo meiden,
Nh is leuk om jezelf en je paard aan te leren. sommige mensen hebben dat van zichzelf en kunnen door het juist interpreteren van de signalen van het paard en heel basic daarop reageren hun paard als een maatje alles laten doen wat ze van het paard verlangen. het paard vindt dat nog leuk ook! je hebt er veel plezier van, want het paard weet op een gegeven moment wat je van hem/haar verwacht. Ook leer je zelf wat het paard van JOU verwacht. je moet wel zelf heel erg stabiel zijn en consequent in je bewegingen, signalen en je gedrag, want anders raakt je paard in de war.
ikzelf ben bezig met mijn paard (ze is net 4 jaar geworden) om haar aan verschillende signalen dingen te laten doen. Als ze het goed doet rijkelijk belonen, als ze het niet helemaal goed doet een beetje belonen (dan bouw je het op) en als ze het niet snapt, direct wat anders gaan doen en na een tijdje (10 minuen of zo ) weer hetzelfde vragen.
ze blijft staan als ik achteruitlopend bij haar vandaan ga en met mijn hand een stopteken geef. na pakweg een meter of 10 sta ik stil, vraag haar aandacht door haar naam te roepen en geef met dezelfde hand een kommaar signaal. ze komt dan naar me toelopen, totdat ik weer een stopsignaal geef! ik loop naar haar toe en beloon haar uitbundig.
dit valt in een paar uurtjes tijd verspreidt over enekele dagen aan te leren. doe dit nadat het paard eerst even lekker uit zijn bol heeft kunnen gaan.
ik ben nu ook bezig met een paardenbal (je weet wel, zo'n kleine skippiebal)
oppakken, naar me toie brengen en afgeven is de bedoeling.
en natuurlijk belonen!
dikke pret voor haar en voor mij als het lukt.
kom ik maandag bij haar box, geeft ze zomaar ineens de bal aan, met een vragende blik "snoepie?"

Ook geeft ze al een voetje in een vaste volgorde als ze de hoevekrabber heeft gezien, die ik haar voorhoudt. Erruuug makkelijk.
linksvoor, rechts voor, links achter, rechtsachter (binnendoor dus aan de linker kant.)
Weet er nog iemand andere leuke dingen?
mail ze maar.
veel plezier

Johan

Beter erop dan eronder!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:15

lauraaaaaaaaaaa, echt vet vandaag he, lekker rijden op donni en king en toen ruilen, haha was echt vet. binnenkort laten we ze wel ff onder een zeiltje door gaan haha. tinkers en haflingers rulesssssssssss ow ja. system of a down ook

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 06:20

Ik doe ook NH! Erg fijne manier om met paarden te werken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:48

ik doe ook aan nh. vind het erg fijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:23

sorayafriend"]
ze blijft staan als ik achteruitlopend bij haar vandaan ga en met mijn hand een stopteken geef. na pakweg een meter of 10 sta ik stil, vraag haar aandacht door haar naam te roepen en geef met dezelfde hand een kommaar signaal. ze komt dan naar me toelopen, totdat ik weer een stopsignaal geef! ik loop naar haar toe en beloon haar uitbundig.
[/quote]
Was met Amy in het begin best moeilijk, ze deed niks anders dan achter mij aanlopen. Wel erg schattig, maar soms ook wel een beetje lastig. Ik heb haar met poetsen vaak los in de bak staan. Als ik dan even naar mijn poetskist loop en me weer omdraai, sta je ineens oog in oog met die knol! Die je daar helemaal niet verwacht had

[quote="sorayafriend"]
ik ben nu ook bezig met een paardenbal (je weet wel, zo'n kleine skippiebal)
oppakken, naar me toie brengen en afgeven is de bedoeling.
en natuurlijk belonen!
dikke pret voor haar en voor mij als het lukt.
kom ik maandag bij haar box, geeft ze zomaar ineens de bal aan, met een vragende blik "snoepie?"
[/quote]
Ik heb sinds kort ook een skippiebal (niet voor mijzelf gekregen hoor, maar voor mijn pony). Hoe leer je een paard apporteren?Wil ik ook eens proberen...

[quote="sorayafriend"]
Ook geeft ze al een voetje in een vaste volgorde als ze de hoevekrabber heeft gezien, die ik haar voorhoudt. Erruuug makkelijk.
linksvoor, rechts voor, links achter, rechtsachter (binnendoor dus aan de linker kant.)
[/quote]
Maar wat dan als je het eens in een andere volgorde wilt? Is ze dan niet ontzettend in de war?

[quote="sorayafriend schreef:
Weet er nog iemand andere leuke dingen?

Met vrijlopen (longeren zonder longeerlijn, ook wel soort van join-up) waarbij ik dus in het midden sta, laat ik haar ook wel achteruitlopen. Ben ik de enige die dit doet? Heb er nog nooit iemand over gehoord namelijk. En als er meer mensen zijn die dat doen, op welke manier dan? Ben benieuwd

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:29

Trixy schreef:
Ik heb sinds kort ook een skippiebal (niet voor mijzelf gekregen hoor, maar voor mijn pony). Hoe leer je een paard apporteren?Wil ik ook eens proberen...


Dit is toch meer vrijheidsdressuur dan NH.

Citaat:
Met vrijlopen (longeren zonder longeerlijn, ook wel soort van join-up) waarbij ik dus in het midden sta, laat ik haar ook wel achteruitlopen. Ben ik de enige die dit doet? Heb er nog nooit iemand over gehoord namelijk. En als er meer mensen zijn die dat doen, op welke manier dan? Ben benieuwd


Wat wil je allemaal horen? Achteruit over een balk, over een zeil, tussen twee klapstoelen door, de box in.... zit allemaal in de Parelli-methode. Iedereen die aan Parelli doet, doet dit hoor

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:31

Ik longeer ook zonder longeerlijn, maar doe niet aan NH....so: what's the point?

Je suis Charlie.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:32

promptertje schreef:
Wat wil je allemaal horen? Achteruit over een balk, over een zeil, tussen twee klapstoelen door, de box in.... zit allemaal in de Parelli-methode. Iedereen die aan Parelli doet, doet dit hoor

Maar ik neem aan dat die dingen wel aan de hand zijn, dus dat je voor het paard staat en hem achteruit laat lopen.
Wat ik bedoel is in feite tijdens het longeren achteruitlaten lopen. Maar dat is dan denk ik ook weer meer vrijheidsdressuur?

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:45

NH is comunicatie. Dus geen truukjes leren, al kan dat ook leuk zijn.
NH is OMGANG met je paard, overal en altijd. Jij wordt een partner van je paard en vv.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:51

Truukjes leren is in feite ook communicatie. Want om zo'n truukje uit te laten voeren (en het te leren) moet je wel communiceren met je paard. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik weet alleen niet of je altijd partners kunt zijn. Ik denk dat je daar af en toe toch even boven moet staan. Daarna kan het wel weer.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:01

Ja je bent m.i. verschillend, jij hopelijk de leider.
M

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 13:18

ff over wat sorayafriend zei. met nh beloon je je paard niet als hij het fantastisch doet. je gebruikt comfort en discomfort dus als je paard het goed doet laat je hem met rust. de meeste paarden vinden het niet eens lekker als ze geaaid worden, alleen dan over hun delicat-zone.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:38

Ja maar friendly game is wel weer lekker toch?

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:36

Citaat:
promptertje schreef:
Wat wil je allemaal horen? Achteruit over een balk, over een zeil, tussen twee klapstoelen door, de box in.... zit allemaal in de Parelli-methode. Iedereen die aan Parelli doet, doet dit hoor

Maar ik neem aan dat die dingen wel aan de hand zijn, dus dat je voor het paard staat en hem achteruit laat lopen.


Je begint ermee dit on line ( aan de hand dus)te doen. Dan neem je een steeds langere lijn en uiteindelijk haal je de lijn eraf en doe je alles at liberty (zonder lijn)

Citaat:
Wat ik bedoel is in feite tijdens het longeren achteruitlaten lopen. Maar dat is dan denk ik ook weer meer vrijheidsdressuur?


Punt 1: longeren doe je niet meer als je aan PNH doet, maar één van de 7 games lijkt er wel een beetje op (laat het paard rondjes om je heen lopen) Tijdens deze circling game leer je ook om je paard achteruit te laten lopen op de cirkel (pas in level 2) en aangezien het de bedoeling is dat je straks alles at liberty kan leer je het ook zonder lijn te doen ja.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 20:32

ja esther dat is ook waar en donni vind het ook lekker als ze iets goed doet dat ik haar dan lekker kriebel dus ja eigenlijk heb je wel gelijk (die reactie was ook van roos)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers