Hoe stro en hooi opslaan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Hoe stro en hooi opslaan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 18:59

Hoe slaan jullie dat op???
Ik heb naast mijn stallen een hok waar ik stro en hooi opsla maar aan de bovenkant zit er glas, wat wel gekalkt is, nou hoorde ik laats bij iemand dat het hooi was gaan broeien en in de fik stond dus heb ik het daar weggehaald, maar nu hoor ik weer van andere dat je voor stro niet bang hoeft te zijn omdat dat droog is, wat vinden jullie hiervan???
Alvast bedankt, groetjes Monique.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:05

Nou, geen glas erboven (weet je nog hoe je vuur kon maken vroeger met een loep?, idd, zo dus!). De glasplaat kan je heel eenvoudig vervangen door een stuk multiplex.
Verder van de grond af (eventueel op pallets, amar nooit op de blote grond/bestrating), en droog opslaan.
Het is verstandig een soort stoflaag erbovenop te leggen van oud hooi of stro dat je niet meer gaat gebruiken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:06

Ik heb mijn stro op de "hooizolder" liggen. Het is daar droog en ik heb nog nooit iets van broei gemerkt.
Mijn hooi ligt in een buitenbox naast die van Yorghos. Onder een afdak, uit de regen en zon. Yorghos heeft er op die manier vrije beschikking over, aangezien de scheiding maar 1.20m hoog is. Ook hier heb ik nog nooit iets gemerkt van broei, maar het ligt ook nooit hoog opgestapeld.

* To Belg, or not to Belg *


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 19:44

Bedankt!!!Goeie tips!!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 11:48

En...kun je stro wel zo opslaan???

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:26

'k Zou het niet doen.
Bij hooi ontstaat eerder broei dan bij stro, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik niet direct onder glas opslaan.
De kans is klein dat het in de fik zal gaan, maar door een stuk multiplex oid. onder de glasplaat te bevestigen zit je helemaal zeker.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers