Naen struikeld altijd!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Naen struikeld altijd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 18:26

Op de manege rijd ik altijd op een Fjordenpony genaamd Naen.
Hij struikeld af en toe alleen de laatste keer heeft hij het wel heel erg gemaakt.
Steeds weer struikelen en op hele andere dingen letten.
Ik moest hem al lekker voorwaarts drijven tegen het struikelen maar dan struikeld hij nog heel vaak.
Nu is hij een keer in galop gevallen op zijn knieeen en toen lag ik eraf.
Weer lette Naen dus niet op.
Weten jullie een manier om het struikelen tegen te gaan???
Alvast bedankt!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:28

de smid vragen of ie zijn voorvoeten zo doet bekappen dat ze iets vlugger worden . en idd beetje met het hoofd "erop" rijden , proberen van achter te activeren , met lichte hand druk houden op de teugel, maar zoals je al zegt dat het een manege paardje is, en en fjord, kan het best een streek van hem zijn ......manege paarden zijn slim, en fjorden hebbenzo hun geintjes Knipoog

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:57

Als ik Kiara niet goed 'wakker' houd is ze ook geneigd te gaanstruikelen. Ze is dan veel meer bezig met haar omgeving dan met mij en gaat lopen sloffen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:39

Struikelen is vaak een gevolg van onoplettendheid of van op de voorhand lopen.
Het is dus belangrijk dat je constant zijn aandacht vraagt, hou hem bij de les !
Verder goed opletten en corrigeren als je pony te diep / op de voorhand loopt, dit is ook vaak de oorzaak van struikelen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 01:25

maak veel overgangen, hou hem aan de gang naar voren - terug - naar voren - terug. als je terug rijdt ook goed je benen eraan blijven houden. ga diep zitten maak je benen lang ga terug op je kont zitten geef een beetje teugel pak weer wat op en hou je benen eraan. rijd ook in wendingen veel overgangen. hierdoor word hij wat beter voor het been dus ook oplettendender op jou hulpen en actiever in de achterhand.

succes

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:10

Idd anders bekappen kan ook helpen, maarja leg dat een manege-eigenaar maar eens uit. En idd lekker ana de gang houden, niet de hele les op de hoefslag rondjes blijven rijden (ook dat heb je helaas op een manege niet in de hand).
Succes ermee.
Viv

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 15:12

Okay bedankt!!! *LOL*
Zal het morgen proberen. *LOL*
Noujah denk niet dat ik ga lessen want heb mijn voet verzwikt... Verdrietig
Stomme tramplonine's ook!!! Boos! Boos! Boos!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:20

Idd kan het ermee te maken hebben dat hij een traag voor been heeft of teveel op de voorhand loopt.

Maar het kan ook zo zijn dat er medisch iets mis is. Ik begrijp dat jij daar niet veel aan kan doen omdat je bij een manege rijd.
Magic struikelde ook heel veel, nog steeds wel, en bij haar is het lang niet altijd onoplettendheid.

Ik ben met haar ook een paar keer voluit in het zand geknalt om dat ze echt door haar benen zakte. Gelukkig is dat wel minder geworden.

Zoals zo vaak hoeft het niet alleen een rijtechnisch probleem te zijn. Het KAN ook ergens anders aan liggen.

Succes verder!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:40

Ik ken een pony die ook zo vaak struikelde en die met zijn baasje ook meerdere keren raar gevallen is. Die pony bleek achteraf OCD te hebben. Of het daardoor kwam, weet ik niet. Hij liep ook altijd flink om zich heen te kijken...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:38

Flink aan het werk zetten, hij let waarschijnlijk gewoon noet op. Dat doet Candor (pony van mijn zus) ook wel eens op een buitenrit als ie weer eens een hele andere kant op kant dan waar die heen moet. Hebben we nagevraagd, bleek dus gewoon onopletheid (?) te zijn.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:26

mijn paardje struikelde ook altijd erg vaak, dat kwam niet door bekappen hoor. ze liep gewoon te lui en veel te veel op haar voorhand, toen kreeg k van een instructrice de oefeningen om heel veel korte bochten te maken in een behoorlijk hoog tempo, waardoor ze een paar keer struikeld maar daaardoor ook leert om haar achterhand te gebruiken!
succes ermee

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:28

Lekker voorwaarts houden.
Het paard krijgt tijd om na andere dingen te gaan kijken en te doen.
En let niet meer op, en struikelt over zijn eigen benen.
Dus erg voorwaarts houden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:30

Echt een fjordenstreekje hoor, gewoon een beetje te lui om hun benen hoog genoeg op te tillen. Probeer hem goed voorwaarts te houden en de achterhand eronder te krijgen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:26

Zoals Tessebes al zegt.....een echt fjordenstreekje. Dat struikelen is echt een fjordeigen-actie. Hier staan 8 (bijna 9) fjorden op stal, waarvan er 3 geregeld struikelen.....en dat komt voornamelijk omdat ze veel op de voorhand lopen en dan gaan ze sloffen.
Bij Noor heb ik het ook...vooral nu ze weer ijzers onder heeft. Zodra ze geen zin meer heeft om te werken, gaat ze te veel op de voorhand lopen, begint ze te sloffen, zet haar been niet goed neer en struikelt! Kortom, proberen die achterhand er beter onder te krijgen!!

namour
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:36

ik heb het met mijn fries ook gehad. Mijn instructrice adviseerde me om veel voltes te doen en dan tussen de volte door een acht te maken om hem zo oplettend te houden. Dus veel oefeningen wisselen, als hij oplettender is struikeld hij ook minder vaak. En zorg ervoor dat hij zijn achterhand goed gebruikt dan wordt het vaak ook minder.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 13:05

Thanxxx allemaal!!!
De Fjord van mijn oom en tante struikeld ook al dus dat van Fjordenstreekje zal wel waar zijn.
In iedergeval bedankt voor de reacties! ik zal het proberen!!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:02

Dan een ander merk? *LOL* Ras denk ik Haha!

Rinkja (fjord Knipoog ) struikeld ook erg vaak.Er stond ooit ook in de bit dat het een fjordenkwaaltje was.Rinkja loopt ook nog iets teveel op de voorhand,en daar werken we hard aan.Het struikelen wordt ook al minder,maar ze gebruikt het ook vaak als truc,om even snel een hapje gras te vreten. Haha!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:43

heel bekend klinkt het: die van mij kan het ook doen wanneer ze op de bloementjes en de bijtjes aan het letten is en niet oip de grond waar ze loopt. ze doen het ook alleen tijdens buitenritten. van daag was ik echt flink pissig. weer afgeleid en veel struikelen en heb haar toen maar eens flink aan het werk gezet flink drijven zodat ze de passen zou afmaken en begrenzen zodat ze ook haar rug meer gebruikte en niet meer zo op[p de voorhand liep. en meteen stemgebruik wanneer ik voelde dat mevrouw weer een vogeltje zag.. en of ze wilde werken.. en nadien niet 1 keer meer gestruikled. heeft dus alles te maken met gebruiken rug en oplettendheid bij de fjordjes.

succes

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:34

Het kan ook goed zijn dat hij wat aan zijn voorbenen mankeer bv. hoefkantrol. Ik heb er zelf ook eentje gehad die steeds meer ging struikelen daardoor.

lindaantje
Berichten: 59
Geregistreerd: 16-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:50

ik zou eens laten nakijken of de pony ataxie heeft, dat is een aandoening aan het zenuwstelsel waardoor de benen en de hersenen van het paarden niet goed samenwerken., daardoor gaat een paard ook ongewoon veel struikelen