Soms kom ik er niet uit, over "over de rug rijden"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 22:50

Lees alles met veel interesse, maar hier en daar komen wel wat vraagjes naar boven hoor. Ik las net de term, "over de rug rijden".

Je rijd je paard van achteren aan, vangt hem van voren weer op. Paard moet rug gebruiken, en bolt dat wat op Verward (snappie?) Rijd je je paard dan over de rug? Of heeft dat weer wat met voorwaarts/ neerwaarts te maken, dan gebruikt het paard zijnrug toch ook extra?
Wat is nou je paard over de rug rijden? En wie kan mij een beetje uitleggen hoe dat er uit ziet (plaatje ?) en/ of hoe dat voelt. Wat doet je paard? Wat doe jij?

*LOL* Ja als jullie met van die mooie diepgaande topics blijven komen, komen er meer van die vragen van mij hoor!

_________________
Ver- ve- verliefhiefd tot over mijn oren, niet te geloven, ik stotter ervan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jantina op 2001-08-08 22:55 ]</font>

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 23:00

Oeeeeeii, dás bijna niet uit te leggen, al helemaal niet via de mail.
Ik denk er even over na, dan weet ik morgen misschien meer......waarom stel je dan ook van die moeilijke vragen Party!! .....daar gaat m'n nachtrust weer Gaaaap

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 23:05

Euh? mij is ooit verteld dat de beweging gezien moet worden als een 'slinkie'... (das zo'n lange veer die je van de trap af laat lopen)...
Volgens mij stond dat in het boek van Tineke Bartels ofzo...

Volgens weten Zep en Rieja vast wel weer hele interessant invalshoeken!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 08:37

Jantina, wat ik versta onder 'over de rug rijden' is dat je je paard voorwaarts neerwaars rijdt met een hoofd-halshouding die je ten alle tijde kunt varieren. De bewegingen welven als het ware van voren naar het puntje van zijn staart, zoals Orri al zegt, het moet een grote veer zijn.
Het paard gebruikt zijn rug en laat jou lekker zitten.
Mijn paard kan bv. ook heel goed in een houdinkje lopen waarbij het er op het oog netjes uitziet, maar waarbij meneer absoluut niet van plan is om zijn rug te gebruiken. Zijn passen worden dan korter en hebben veel minder afdruk dan wanneer hij zijn rug wel gebruikt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, t is altijd moeilijk uit te leggen zo op een forum.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 11:24

Een goed gaand paard gaat 'over de rug'. De energie vanuit de achterhand wordt elastisch doorgegeven aan de rug, waar de rugspieren op hun beurt deze energie elastisch doorgeven naar de voorhand en de hals. Als dit goed gaat maakt het paard grote passen en 'veert' in de rug.

Dit in tegenstelling tot wanneer het paard zijn rug laat zakken en verstijfd in de rug. Hierdoor worden de lendenen weggedrukt. De achterbenen worden dan achter in plaats van onder de massa geplaatst. Dit merk je door vaak kortere passen, en over het algemeen een 'stotend' gevoel in de rug.

Eigenlijk moet je enige keren op een goed gaand paard hebben kunnen rijden om het gevoel te kunnen herkennen. Een soort a-ha erlebnis.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 13:08

Ik denk dat ik er achter ben. Mede door het idee van die veer.
Je paard kansteeds een andere houding aannemen, net als die veer en gebruikt daarbij zijn rug. Dat was wat ik bedoelde met dat opbollen van de rug. Het gebruiken van de rugspieren dus.
Hoe laat je je paard zijn rug gebruiken? Wat voor eenvoudige oefeningen rijd je daarbij? Voorwaarts neerwaarts en varieren in hoofdhouding en veel overgangen?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 13:20

een paard wat over de rug gaat maakt zijn rug ahw een klein beetje bol en gebruikt zijn achterhand goed.
Als je j je paard in de krul trekt gaat hij niet over de rug en worden zijn passen korter.
correct me if me want wrong.
_________________
<i> Steef ga eens iets anders doen, TV kijken ofzo IPV de KPN te sponsoren </i>

<b> quote Death_Squad op ICQ </b>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-08-09 13:37 ]</font>

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 13:47

Ik vindt het onzin al die termen.

Gewoon je paard los proberen te krijgen in z'n hele bewegen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 18:20

OP zich is het idd onzin al die termen, het is maar hoe je het noemt. Als het maar een naam heeft!
Alleen als je dingen leest en daar dan niet helemaal uitkomt, dan is het handig om te weten wat er mee bedoelt wordt.
Op die manier is het dus geen onzinnige vraag van mij, aangezien er heel wat met verschillende termen ronggesmeten wordt.
Ik interesseer me er erg voor, heb geen les, dus ook niemand die mij verteld hoe wat in elkaar zit.
Het is dus voor mij erg fijn als iemand mij, aan de hand van voorbeelden verteld hoe iets in elkaar zit!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 20:25

paarden die los in de rug zijn swingen altijd teminste dat gevoel geven ze me als ik erop zit.
een paard met een vaste rug voelt voor mij een beetje als een plank onder m'n kont die wat beweegt zo ervaar ik het teminste.

Ik persoonlijk vind een goede oefening het vwnw maar ook het inbuigen ik vraag dan een erg overdreven buiging om mijn binnenbeen en in de hals Ik laat hem tot bijna bij mijn teen buigen tijdens de 3 gangen en rijd 'm daar zo laag mogelijk.
Ook knakworst ik met hem Lachen
Ik geloof wat ik me herinner van mr ed dat Rieja deze oefening ook gebruikt .
Op een volte vraag ik lichte stelling en buiging naar binnen en vervolgens laat ik de achterhand naar binnen komen zodat het stuk achter het zadel ook helemaal overdreven gestretcht wordt.

[img]../upload/20/losr.jpg[/img]
een foto van mij 3 weken geleden tijden het losrijden ik draafde hier net 1 rondje als hij iets los is vraag ik 'm steeds lager

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:11

Zie, iedereen heeft verschillende visies over wat eronder verstaan wordt.
Logisch, maar misschien lastig in het krijgen van een duidelijk antwoord.....
Voor mij is een paard dat over de rug loopt een paard dat zijn bovenlijn (van z'n oren tot z'n staart)loslaat en zijn onderlijn (zeg maar z'n buikspieren) aanspant/gebruikt.
Alleen dan kan een paard goed zijn achterhand onderzetten en van voren mooi 'in de krul' lopen zonder druk.
Kun je je daar iets bij voorstellen?
Dat doet het paard dus.
Hoe het eruitziet? Gewoon, het ziet eruit als een logisch lopend en tevreden paard, met een mooie houding!

Wat doet de ruiter.....dat is misschien wel het moeilijkste. Over de rug kun je niet afdwingel maar je moet het vriendelijk vragen. dat ten eerste.
Ik begrijp dat het allemaal erg abstract voor je klinkt, maar het is zo moeilijk uit te leggen en ook voor ieder paard verschilend.
Wat ik doe, is het paard allereerst aan het been zetten. Hij moet dus scherp reageren op m'n been maar ook terugkomen op m'n zit. Dan is hij onder me maar het grootste gedeelte van het paard is voor me. Dan is het meeste werk al gedaan!
Dat doe ik dmv veel verschillende (dwz:de ene keer flitsend weg, de andere keer stroperig) overgangen te rijden en te buigen dmv voltes tien meter (in het begin evt. groter) en veel achtjes te rijden.
Hierbij houd ik gewoon contact.
Dan ben je er eigenlijk al.....je hebt het paard losgewerkt en als het goed is volgt hij nu je hand. Dit kun je controleren door te kijken of hij wil haslsstrekken. Als ook het tempo daarbij niet veranderd heb je het voorelkaar!!