Oefenen met het laden van Odin in de trailer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Oefenen met het laden van Odin in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 19:39

Vandaag zijn Eric en ik aan de gang gegaan met het laden van Odin in onze trailer.

Sinds we Odin hebben heeft hij op 2x na alleen maar in de trailer gestaan om naar de dierenkliniek gereden te worden, dus dit zijn voor hem geen prettige ervaringen geweest. Het laden ging dan ook per keer moeizamer, en toen hij eenmaal doorhad dat hij voordat de stang erachter zit gewoon weer in zijn achteruit terug kan, werd het laden een ramp. Natuurlijk ben je zelf al nerveus als je naar de dierenarts moet voor controle of behandeling, tenminste ik wel. Tel daarbij op dat je altijd onder tijdsdruk staat plus het aangeleerde trucje van Odin om net voordat de stang erop moest weer hard naar achteren te racen, en je begrijpt dat dit niet leuk was voor ons. Het moest dus ook anders kunnen.

Onze ervaring was dat hoe meer mensen er omheen stonden, hoe moeilijker het was om Odin erin te krijgen. En longeerlijnen, tikken op zijn kont, touwtje door zijn mond en dergelijke hielpen ook totaal niet.

Vandaag zijn we nadat ik Odin eerst gelongeerd had gewoon helemaal opnieuw begonnen. De trailer met zijn linkerkant (aan die kant breekt hij altijd uit) naast de heg gezet, bak voer erbij en proberen maar.

Het is bijna niet te geloven, maar we hadden hem er in 5 minuten al in! Hij stond nog niet zover dat de stang er achter kon (meneer is nogal lang dus neemt een hoop ruimte in; hij kan met zijn achterbenen nog op de klep staand al gewoon van zijn hooinet eten wat helemaal voor in de trailer opgehangen is!). Toen hij rustig op zijn gemakje stond, heb ik hem er weer uit laten lopen.

Daarna nog een keer gedaan, nu ben ik door het voordeurtje naar buiten gegaan om hem net nog ietsje verder te lokken. Toen dit lukte en hij met zijn achterbenen ook binnen stond, heeft Eric de stang erachter vast gemaakt. Toen kreeg hij de rest van zijn voer, en hebben we hem daarna weer uitgeladen.

Ik was echt mega-trots op Odin dat hij het zo goed deed! Dat biedt hoop voor de toekomst, als ik buitenwedstrijden ga rijden! Haha! Knipoog
We hebben besloten dit gewoon zo vaak mogelijk te gaan oefenen, eerst zoals vandaag, daarna een keer een klein stukje rijden, dan uitladen. Eventueel kunnen we daarna een keer een buitenrit maken of zo, in ieder geval iets leuks gaan doen.

Wordt dus vervolgd!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:45

hey ik weet het ,het is moelijk!! ik heb er ervaring mee.
dus volhouden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! xxxxxxxxxxxxxxxxx

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:46

goed zeg. zo ben ik nu dus ook bezig. zie mijn toppic over trailer angst.
die van mij gaat ook al heel goed maar volgende stap is inderdaad een eindje rijden.

mijn fjord had ook nare ervaringen met trailer ook kliniek en zo.

succes. je bent goed bezig.

groetjes mjet

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 07:42

Mjet, bedankt voor je steunende woorden! Bij Odin ligt het probleem gelukkig niet in het rijden met de trailer op zich, maar puur bij het inladen. Maar het hoort er natuurlijk wel bij, vandaar dat we dit ook willen gaan "oefenen".

Jij heel veel succes met het oefenen met je mooie fjord, met een hoop geduld gaat dat vast lukken!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:45

Ik herken het wel, Odin. Mijn vorige paard ging ook steeds moeilijker de trailer in omdat hij alleen maar naar de kliniek ging en weer terug.

Heel veel succes met oefenen, misschien kun je eerst een buitenrit gaan maken? Met wedstrijden heb je toch weer last van wedstrijdstress en misschien ook tijdsdruk.
Ik wil me best opofferen als buitenritmaatje Knipoog

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 08:49

Fitzroy schreef:
Ik herken het wel, Odin. Mijn vorige paard ging ook steeds moeilijker de trailer in omdat hij alleen maar naar de kliniek ging en weer terug.

Heel veel succes met oefenen, misschien kun je eerst een buitenrit gaan maken? Met wedstrijden heb je toch weer last van wedstrijdstress en misschien ook tijdsdruk.
Ik wil me best opofferen als buitenritmaatje Knipoog


Misschien wel een goed idee. Waar ga jij zoal naartoe voor een buitenrit? Het strand is voor mij voorlopig geen optie, want ik heb een keer op een zandvlakte meegemaakt dat hij ging liggen rollen (met mij er nog op helaas...) en dat vind ik niet zo'n geweldig idee!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:49

kom bij ons een bosritje maken, dan ga ik met mijn fjordje met jou mee terug om een strandritje te maken Lachen dan leert die van mij wel dat zandvlakte "gaan met die banaan" betekent en zeker niet rollen.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:02

Pffff, trailers en paarden ook
Fayette had tot vorig jaar ook 2 niet zo'n leuke ervaringen met de trailer. De eerste keer toen ze 5 maanden oud was en na het ritje met de trailer van d'r mams werd gescheiden en toen ze net 2 was en door d'r 2e ritje in de trailer deze keer ruw werd gescheiden van d'r opfokvriendinnetjes (die 2e keer hebben we haar trouwens met een grote zak winterpenen omgekocht Haha!). Ik heb haar weer vertrouwen in de trailer te geven door haar heel langzaam en met zo min mogelijk omkoopmiddelen er weer in te krijgen. Een hoef op de plank: uitbundig belonen, twee hoeven op de plank: uitbundig belonen, etc. etc. Maar ook dat ze van mij moest stil staan op de plank of halverwege in de trailer en dan weer terug moest van mij. Je ziet namelijk wel eens van die paardjes die met een noodgang de trailer in of uit lopen. Fayette moet van mij ongeacht met hoeveel benen ze in de trailer staat altijd naar mij luisteren en stilstaan of weer terug lopen. Toen ze eenmaal braaf de trailer in en uit liep zijn we een klein stukje met haar gaan rijden. Terwijl ze de laatste keer rijden in de trailer zo'n beetje de halve trailer afbrak bleef ze nu heel netjes stil staan. Een week daarna zijn we een stukje samen met haar moeder gaan rijden en dat ging ook heel goed. Kort daarna zijn we met beide dames naar de keuring geweest waarbij ze ong. een halve dag in de trailer moesten staan en er kwam geen enkele klacht of overdreven bange reactie van Fayette. Nu heb ik gelukkig een paardje dat ik bijna in mijn uppie in en uit de trailer kan halen (alleen als ik de stang erachter wil doen moet ik haar nog met wat lekkers in de voerbak omkopen zodat ze niet met mij mee terug achteruit wil lopen en dus blijft staan).
Het vraagt wat geduld maar Odin zal het vast ook wel leren! Zolang je hem maar beloond als hij het goed doet en zelf ook rust uitstraalt.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:45

Fijn dat het zo goed ging!! Het is idd een erg goede manier die je nu toepast, ga zo door!! Lachen

PS, leuke naam heeft je paardje Haha!