Eiwitgevoelig, niet in de wei of andere opl. ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Eiwitgevoelig, niet in de wei of andere opl. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:45

Mijn pony is vrij gevoelig voor eiwitten. Ze staat nu 5 tot 10 uur in de wei per dag en heeft eigenlijk altijd opgezette klieren achter de kaak. Op sommige dagen (na regen, als ze langer heeft buitengestaan e.d.) zwelt haar hele hoofd op. Het is een soort vocht, echt in zakjes wat na een tijdje naar beneden zakt.

Ze is ook te dik op dit moment (voorjaarsgras he Lachen ) maar daar werk ik nu aan.
We hebben geen losgooibak, dus buiten is altijd in de wei. Ze staat met meerdere paarden op een vrij groot stuk, gras is niet super hoog, maar ook niet kaal.

Is er iets wat ik bij kan voeren, doen, niet doen of wat dan ook om te zorgen dat ze wel haar uurtjes naar buiten kan, maar ik haar niet elke keer met een hamsterhoofd uit de wei haal?
En is het schadelijk, of ziet het er alleen niet uit?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:01

Mijn paard heeft dit ook altijd. Het heeft wordt niet veroorzaakt door eiwit, maar door continu met de kop naar beneden te staan Vork en is niet schadelijk. Ze hebben er verder geen last van. Ik rijd mijn paard ook gewoon. Na een paar uur trekt het altijd weer weg. Enige oplossing is in een paddock of buitenbak oid zetten waar niet te eten valt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:04

manon_lin schreef:
Mijn paard heeft dit ook altijd. Het heeft wordt niet veroorzaakt door eiwit, maar door continu met de kop naar beneden te staan Vork en is niet schadelijk. Ze hebben er verder geen last van. Ik rijd mijn paard ook gewoon. Na een paar uur trekt het altijd weer weg. Enige oplossing is in een paddock of buitenbak oid zetten waar niet te eten valt.

Heeft ze dan alleen dikke klieren of ook die vochtzakken op het hoofd?

Ik rij haar trouwens wel dan, probeer die kaak een beetje te ontlasten, maar werken zal ze! Knipoog

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:10

jeetje, daar heb ik nog nooit van gehoord..Joy staat 24/7 buiten sinds gisteren.
ze is ook best gevoelig voor eiwitten, maar zwellen van het hoofd?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:13

marloes-joy schreef:
jeetje, daar heb ik nog nooit van gehoord..Joy staat 24/7 buiten sinds gisteren.
ze is ook best gevoelig voor eiwitten, maar zwellen van het hoofd?


We hebben een digicam op stal, zal binnenkort even foto's maken. Het ziet er echt heel vreemd uit, maar als ze dus met halster in de wei heeft gestaan zie je de afdruk van het halster nog een paar uur in haar wangen staan, dan trekt het weg.
Vorig jaar werd ze wel te dik van het voorjaarsgras, maar had niet dit soort zwellingen.

Is het echt zo zeldzaam dat het hoofd opzwelt? Dan bel ik nml de veearts..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:41

Ik ken het wel hoor, en idd, dat kan een eiwit-gevoeligheid zijn.
Maar als ik jou was zou ik deze vraag even aan je eigen DA voorleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:49

Nooit van gehoord en nog nooit gezien. Mijn paard is ook zeer eiwitgevoelig, maar vochtzakken? Zou toch even DA bellen.

laatst van een homeopatische veearts gehoord dat elke dag een scheutje slaolie over de brok goed is, omdat het aminozuren bevat en het lichaam helpt de eiwitten sneller af te breken. Misschien een tip?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:41

Ik heb dit verleden jaar door mijn da laten onderzoeken en bij mijn paard heeft het absoluut niets met eiwit-gevoeligheid te maken. Lachen Bij hem zwelt het deel achter de wang op, dus de kaak zeg maar (waar ook de klieren zitten). Afhankelijk van hoe erg het is loopt dit uit naar voren in vochtzakken op de wang. Ook bij hem staat de afdruk van het halster er in en is het echt vocht wat erin zit. Waar mijn paard verleden jaar stond had een pony precies hetzelfde probleem. Ook hij is onderzocht door de da en ook bij hem niets te vinden en verder niets aan het handje. Voor de zekerheid zou je wel altijd even je da ernaar laten kijken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 22:23

manon_lin schreef:
Ik heb dit verleden jaar door mijn da laten onderzoeken en bij mijn paard heeft het absoluut niets met eiwit-gevoeligheid te maken. Lachen Bij hem zwelt het deel achter de wang op, dus de kaak zeg maar (waar ook de klieren zitten). Afhankelijk van hoe erg het is loopt dit uit naar voren in vochtzakken op de wang. Ook bij hem staat de afdruk van het halster er in en is het echt vocht wat erin zit. Waar mijn paard verleden jaar stond had een pony precies hetzelfde probleem. Ook hij is onderzocht door de da en ook bij hem niets te vinden en verder niets aan het handje. Voor de zekerheid zou je wel altijd even je da ernaar laten kijken.


Bij jou lag het dus aan het land? Vreemd, want ze staat in een koppel en is de enige die er last van heeft..
Ze heeft 2 dagen amper buiten gestaan en ze ziet er veel beter uit en is ook veel vrolijker. Vandaag was ze zo ontzettend fijn met rijden Pling Vind het dus erg moeilijk toe te geven, maar ze is dus beter af op stal.

Ik ga inderdaad de veearts even bellen, tanx!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:44

ik hoop dat de dierenarts een oplossing heeft want het is ook niets voor je paard steeds op stal te moeten staan. laat ons even weten hoe het is afgelopen!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:32

Heb 1x een paard gezien die dit ook had. bij hem was het ook vocht. geen eiwit probleem.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 17:35

Vandaag heeft ze weer op stal gestaan tot ik kwam (normaal wordt ze na het ochtendvoeren buiten gezet) en ze zag er weer super uit, en was ontzettend vrolijk, ze buigt zoals ze nog nooit heeft gedaan Lachen
Ze staat wel buiten hoor, maar nu gewoon maximaal 4 uur per dag.

Het klinkt inderdaad wel alsof het vocht is, vraag me af of de veearts daar iets aan kan doen..Nou ja, bel morgen even. Alvast bedankt voor de reacties Lachen

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:34

Als het vocht is zou een natuurlijke vochtafdrijver kunnen helpen. Bijv. appelazijn.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:17

Buiten het probleem van het opgezwollen hoofd zou je voor het overeten aan een graasmasker kunnen denken. Dit heeft bij onze pony vorig voorjaar goed geholpen. Zij vrat (echt vreten was het) zich helemaal klem en werd ook dus erg dik. Met het masker om zijn de wel de hele dag druk bezig maar krijgen veel minder binnen. Het ziet er wel zielig uit (vond ze zelf ook Knipoog ) maar het hielp wel.
Voor een foto hoe ze er toen bij liep zie:
http://groups.msn.com/Westernrijden/margeesgreatestloveofall.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=689

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:46

batje schreef:
Bij jou lag het dus aan het land?


Ik weet niet waar je dit uit opmaakt, maar het lag niet aan het land. Dat voorbeeld van die andere pony was alleen maar om aan te geven dat ook bij die pony het niet aan de eiwitten lag. Mijn paard stond daar op dezelfde wei als waar ook andere paarden in liepen en ook alleen hij (en die pony dan) hadden er last van. Hij heeft daarna nog ergens anders gestaan en inmiddels alweer verhuisd en op alledrie de stallen had hij dat. Het ligt dus zeker niet aan het land ofzo.