Abortus, waar, wanneer, hoe? of nooit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Abortus, wel of niet?

Altijd mogelijk
30 (50%)
Mogelijk indien ziekte/handicap foetus
10 (16%)
Mogelijk indien sociale/financiele redenen ouders
2 (3%)
Onverantwoordelijk gedrag ontlopen
Geen stemmen
Emotionele impact wordt onderschat (ervaring)
1 (1%)
Wordt te gemakkelijk over gedacht
10 (16%)
Adoptie of andere keuze beter
1 (1%)
Nooit
6 (10%)

Totaal aantal stemmen: 60


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Abortus, waar, wanneer, hoe? of nooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:05

Voor degenen die niet goed weten wat abortus is, of de procentuele cijfers interessant vinden, hieronder een stuk van www.ziekenhuis.nl

Abortus, moord, onverantwoordelijkheid? of noodzaak, makkelijke keuze, geen spijt?

http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/176.html schreef:
INLEIDING

In Nederland worden per jaar ongeveer 18.000 zwangerschappen afgebroken door middel van abortus. De behandeling kan naar wens plaatsvinden in een ziekenhuis of in een abortuskliniek. De meeste behandelingen vinden plaats in een kliniek.

Het merendeel van deze vrouwen - zo'n 80 procent - is op het moment van de abortus minder dan acht weken zwanger. 17,5 procent is tussen de acht en dertien weken zwanger en 2,5 procent is meer dan 13 weken zwanger. Doorgaans wordt geen abortus uitgevoerd als men langer dan 20 weken zwanger is.

De behandeling wordt door een arts uitgevoerd en duurt enkele minuten. Over het algemeen ondervinden vrouwen die een abortus ondergaan geen pijn. Een vrouw die een abortus heeft ondergaan kan later gewoon kinderen krijgen.

Voor een abortus hoeft men niet te betalen. Abortus in het ziekenhuis wordt vergoed door het ziekenfonds of de particuliere ziektekostenverzekering. Abortus in een kliniek wordt vergoed op basis van de AWBZ.

In principe wordt alleen de huisarts op de hoogte gebracht van het feit dat er een abortus is uitgevoerd, dit in verband met de nazorg. Indien de vrouw die de abortus ondergaat dit wenst wordt de huisarts niet ingelicht.


DE BEHANDELING

Op de dag van de behandeling verricht de arts allereerst een vooronderzoek. Hij onderzoekt de vrouw en stelt vast hoe lang zij zwanger is. Ook wordt naar de medische voorgeschiedenis gevraagd. Naar aanleiding hiervan gaat de arts na of er medische bezwaren kleven aan de (poliklinische) ingreep.

Bij een abortusingreep wordt de inhoud van de baarmoeder weggehaald. Een abortus wordt uitgevoerd door middel van zuigcurettage of vacuümaspiratie. Hierbij wordt via de vagina een dun buisje in de baarmoeder gebracht. Het gebied rond de baarmoedermond wordt verdoofd. De inhoud van de baarmoeder wordt vervolgens afgezogen - de zwangerschap is dan definitief afgebroken. De behandeling duurt enkele minuten.

In het algemeen wordt een abortus niet als pijnlijk ervaren. De beleving ervan varieert van het hebben van geen pijn tot de pijn die vergelijkbaar is met een pijnlijke menstruatie.

Na de behandeling krijgt de vrouw meestal de gelegenheid om een half uur uit te rusten, daarna vindt een ontslaggesprek plaats. In dit gesprek krijgt de vrouw advies over de leefwijze gedurende de eerstkomende tijd en informatie over de mogelijke verschijnselen na deze ingreep. Na twee of drie weken vindt een nacontrole plaats in de kliniek, in het ziekenhuis of eventueel door de huisarts.

Als de zwangerschap verder gevorderd is dan 12 weken wordt de ingreep ingewikkelder.


PROCEDURE

Als een vrouw zwanger is en ze wil haar zwangerschap kunstmatig laten afbreken, dan krijgt ze van de huisarts of een andere arts een verwijzing naar een ziekenhuis of een abortuskliniek. Als dit niet mogelijk of gewenst is dan kan ze zich ook direct tot een abortuskliniek wenden.

Bij het maken van een afspraak met een abortuskliniek of een ziekenhuis wordt rekening gehouden met de wettelijk verplichte wachttijd van vijf dagen tussen het eerste contact met de arts en de daadwerkelijke afbreking van de zwangerschap. Doel van deze wachttijd is om de vrouw (en eventueel haar partner) de tijd te geven de beslissing om de zwangerschap te beëindigen nogmaals te overwegen.


INFORMATIE

Er zijn verschillende instellingen waar u aanvullende informatie over abortus kunt krijgen, zoals de huisarts, het algemeen maatschappelijk werk, Stichting Ambulante Fiom, Korrelatie, Rutgers Stichting, Nederlands Genootschap van Abortusartsen, en de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind.

Op de website van het Nederlands Genootschap van Abortusartsen (NGvA) vindt u meer informatie over de ingreep, en een overzicht van abortusklinieken in Nederland.
NGvA, Diemen
fax (020) 699 34 28
internet: www.ngva.net

De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind biedt hulpverlening en voorlichting, onder andere bij het verwerken van een abortus.
VBOK, Amersfoort
tel (033) 463 82 12
internet: www.vbok.nl
Laatst bijgewerkt door orri op 02-05-03 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:06

orri, billy is je voor geloof ik.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:07

Maar hoe gaat dat kindje dan dood? Word hij dan naar ibnnen gezogen ofzo?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:12

Hmmm... dat zag ik, deze is echter wel meer informatief...

http://www.fiom.nl/34.htm schreef:
Abortus

Bij een onbedoelde zwangerschap is het mogelijk dat je je kind niet wilt krijgen. Gelukkig heb je in Nederland dan de mogelijkheid van abortus. Maar het maken van die keus is niet altijd gemakkelijk en roept allerlei vragen op.



Wil je je kind echt niet krijgen?

Ben je zo kort zwanger dat abortus nog mogelijk is?

Zul je daar later geen spijt van krijgen?


Waar moet je eigenlijk heen voor een abortus?

Hoe helpt de Fiom?

Als je abortus overweegt, biedt de Fiom op allerlei manieren hulp. Een hulpverlener van de Fiom kan je helpen om in één of meer gesprekken met jou en je eventuele partner alle overwegingen en argumenten op een rijtje te zetten.

Besluit je uiteindelijk tot een abortus, dan verwijst de Fiom je naar een abortuskliniek en helpt je voor te bereiden op de ingreep.

Na een abortus kan de Fiom je helpen om de zwangerschapsafbreking te verwerken.
De Fiom organiseert gespreksgroepen waarin je je ervaringen met anderen kunt delen en herkenning en begrip vindt. Dat helpt om de ingreep emotioneel te verwerken en een eventueel isolement te doorbreken. In de gespreksgroepen wordt onder meer aandacht besteed aan het beeld dat je zelf hebt van abortus en hoe daar in de maatschappij over wordt geoordeeld.


En als abortus niet meer kan?
Soms ontdek je pas laat dat je zwanger bent; dan is de keuze voor een abortus niet meer mogelijk. Als je je niet in staat voelt om voor het kind te zorgen, kun je overwegen afstand te doen van het kind om het te laten adopteren. Ook om andere redenen kun je besluiten de zwangerschap wel uit te dragen, maar het kind niet zelf op te voeden. Een meisje of vrouw kan bijvoorbeeld vanuit haar geloofsovertuiging tegen abortus zijn, maar niet in staat zijn zelf voor het kind te zorgen. In al die gevallen kan de Fiom je helpen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:14

Avanti schreef:
Maar hoe gaat dat kindje dan dood? Word hij dan naar ibnnen gezogen ofzo?


Zover ik heb begrepen wordt het idd weg gezogen....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:16

Ter aanvulling ook nog even de VBOK, Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind: www.vbok.nl
Laatst bijgewerkt door Margreet op 02-05-03 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:17

orri"]
[quote="Avanti schreef:
Maar hoe gaat dat kindje dan dood? Word hij dan naar ibnnen gezogen ofzo?


Zover ik heb begrepen wordt het idd weg gezogen....
[/quote]

En dan scheurt hij zeg maar Scheve mond

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:20

Als het groter is dan een bepaald aantal weken wel ja, ze hebben het eens laten zien bij biologie, dan wordt het stukje voor stukje opgezogen.
Overigens is een curettage een soort van 'schraap' gevoel langs de randen van de baarmoeder, tenslotte zit daar het eitje genesteld.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:21

Wat vinden jullie trouwens van deze casus over abortus. Gehoord op mijn opleiding en echt gebeurd.

Een vrouw van achter in de 20, advocate van beroep, is zwanger en bij onderzoek blijkt dat zij zwanger is van een zoontje met een hazenlip. Op zich niet iets heel ergs dus, er valt mee te leven. Maar deze vrouw wil abortus. Ze is al te lang zwanger dus het kindje zou operatief verwijderd moeten worden. Ze gaat met deze vraag naar het academisch ziekenhuis waar een speciale ethische commissie is die zich buigt over dit soort vragen. De vraag om abortus wordt afgewezen omdat een hazenlip niet 'erg' genoeg is. De vrouw gaat naar Italie, is inmiddels meer dan 20 weken zwanger, om haar kind te laten aborteren. Dit gaan dan als volgt: moeder wordt onder narcose gebracht, er wordt een vloeistof in de baarmoeder gespoten waardoor het kind overlijdt en het kind wordt in stukken verwijderd. De moeder komt weer bij en het kind is weg. Omdat het kind niet in zijn geheel verwijderd kon worden (omdat de zwangerschap al te ver gevorderd is) heeft zij de foetus niet meer gezien.
Vervolgens klaagt deze vrouw het ziekenhuis in Nederland aan omdat door hen zij geen afscheid heeft kunnen nemen van haar kind!?!?!


Ben benieuwd hoe jullie hier over denken ... Scheve mond


Edit: even de weken zwangerschap verbeterd want klopte niet helemaal. Lachen
Laatst bijgewerkt door Kinta op 02-05-03 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:23

Zou ze bij het ziekenhuis in nederland haar kind wel hebben kunnen zien dan? 20 wk is al echt een kindje...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:23

Hoe kan dat nou dat iemand een kind niet wil om een hazelip, geloof er niets van Scheve mond . Als dat uberhaupt zo is snap ik niet waarom ze kinderen neemt.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:24

Ik ben een meid met een hazelip ... weliswaar niet de ernstige vorm van gehemelte erbij open maar ben er wel 1 ..
En ik leef men leven heel erg lekkker hoor Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:28

http://members.lycos.nl/babyonline/baby%20online%20%20ontwikkeling.htm schreef:
Na de bevruchting zit het eitje in de eileider en beweegt het zich langzaam richting baarmoeder alwaar het na ongeveer vier dagen aankomt. Na een dag of acht begint het eitje zich in te nestelen in het slijmvlies van de baarmoeder. Op de dag dat je normaal weer ongesteld zou worden (dag 14) is het bevruchte eitje volledig ingenesteld in de baarmoederwand.

Zodra het eitje bevrucht is gaat het HCG uitscheiden. HCG staat ook wel bekend als het zwangerschapshormoon. Het zorgt ervoor dat de zwangerschapstest positief uitvalt, maar geeft ook kwaaltjes (zoals misselijkheid) vroeg in de zwangerschap.

Tijdens de eerste 12 weken van de zwangerschap vindt de aanleg van de belangrijkste organen al plaats: het zenuwstelsel tussen de 5e en de 7e week van de zwangerschap, de hartfunctie na vijf tot zes weken. Bij zeven weken start de ontwikkeling van de armpjes en beentjes. Na 12 weken is er al een volledig ‘minimensje’ gevormd.
Lengte

Tot 16 weken zwangerschap kun je de lengte van je baby berekenen door het aantal ‘maanmaanden’ (een periode van 4 weken) dat je zwanger bent in het kwadraat te doen.

Als je bijvoorbeeld. 12 weken zwanger bent, zijn dat 3 maanmaanden = 3 x 3 = 9 centimeter. Bij 16 weken is je baby dus 4 ‘maanmaanden’ x 4 = 16 centimeter.

Na de 16e week is de lengte van je baby het aantal ‘maanmaanden’ vermenigvuldigd met 5. Dus bij 20 weken (5 ‘maanmaanden’) 5 x 5 = 25cm. Bij 32 weken = 8 maanmaanden = 8 x 5 = 40 centimer.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:31

Avanti"]
Hoe kan dat nou dat iemand een kind niet wil om een hazelip, geloof er niets van Scheve mond . Als dat uberhaupt zo is snap ik niet waarom ze kinderen neemt.
[/quote]
Omdat sommige mensen alleen een perfect kind willen, het is moeilijk te geloven maar echt waar. In deze maatschappij is alles 'maakbaar' alles kan zoals jij het wil als je maar genoeg geld hebt enz. Maar bij een kind is dat niet zo, en is het niet zo als jij het wil, dan maar niet. Scheve mond
En dat een moeder abortus wil omwille van een hazenlip is dus ook juist het schrijnende en is ook de reden waarom het ziekenhuis niet tot abortus over wilde gaan, nl omdat het nergens op slaat. Met een hazenlip is prima te leven, het ziet er alleen iets minder mooi uit en dat mag natuurlijk nooit een reden voor abortus zijn. Helaas vond deze vrouw van wel

[quote="orri schreef:
Zou ze bij het ziekenhuis in nederland haar kind wel hebben kunnen zien dan? 20 wk is al echt een kindje...

Nee, maar toen ze de aanvraag voor abortus in NL deed was het nog wat vroeger in de zwangerschap. Dat heb ik geloof ik verkeerd opgeschreven dus zal ik even veranderen. Lachen Maar het ziekenhuis vond hazenlip geen reden voor abortus en wilde geen medewerking verlenen.
Laatst bijgewerkt door Kinta op 02-05-03 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:32

Tegenwoordig kun je zelfs naar speciale klinieken om ervoor te zorgen dat je een meisje of jongetje krijgt....

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:33

Tsjah, de wereld word steeds gekker .... Ik vind dat klonen ook al zo eng

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:36

Ik vind een hazelip ook echt geen reden, en ja, klonen vind ik moreel ook niet verantwoord... een volledig mens op sterk water voor het geval je organen nodig hebt... straks willen ze misschien ook nog gaan gebruiken als draagbaarmoeder... griebels...

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:36

Zo'n vrouw hadden ze gelijk de baarmoeder af moeten halen. Dit kind was niet goed genoeg omdat hij een hazelipje had. Als een evt volgend kind nu eens lichamelijk perfect is, maar niet goed kan leren? Of ADHD heeft? Of gewoon een lastig karakter? Wat zou de volgende stap van deze vrouw zijn?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:40

Kinta schreef:
Wat vinden jullie trouwens van deze casus over abortus. Gehoord op mijn opleiding en echt gebeurd.

Een vrouw van achter in de 20, advocate van beroep, is zwanger en bij onderzoek blijkt dat zij zwanger is van een zoontje met een hazenlip.


Ben ik toch benieuwd wat voor onderzoek dat dan geweest is.
In Nederland komen alleen vrouwen van 36+ in aanmerking voor prenatale diagnostiek.
Misschien dat het ontdekt is op een echo die gemaakt is om de leeftijd te bepalen, maar dan nog kunnen ze het lang niet altijd goed zien, zeker als ze er niet specifiek naar zoeken. Verhaal komt toch wat vaag op mij over, maar als het echt waar is, dan is het dieptriest.

Overigens, laatste nieuws:
Foliumzuur verkleint niet alleende kans op een kindje met een neurale buisdeffect, maar ook de kans op schisis: http://www.care4cure.nl/index.php?aid=8987

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:46

orri schreef:
Tegenwoordig kun je zelfs naar speciale klinieken om ervoor te zorgen dat je een meisje of jongetje krijgt....


In Nederland bij wet verboden, tenzij op medische indicatie. (1998: Besluit verbod geslachtskeuze om niet-medische redenen- Kamerstuk 26083)

Informatie: http://www.ivf.nl/sexe.htm

Je hebt wel van dit soort vage clubs: http://www.genderconsult.8m.com/ .

Code
Het Erfocentrum geeft algemene informatie over erfelijkheid en aangeboren aandoeningen. Daarnaast kan het Erfocentrum u verwijzen als u op zoek bent naar specifieke informatie of lotgenoten. Voor individueel medisch advies kunt u terecht bij uw behandelend arts.

Knipoog

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:47

Ik ben er absoluut niet voor maar ook niet tegen.
Het ligt eraan in welke situatie het gebeurt.
Ik Misselijk Misselijk ervan als ik mensen hoor die al meerdere malen een abortus hebben gehad ! En al helemaal als ze zeggen dat het geen impact heeft ! Wat denken ze nou ? Nu voelen ze mischien niks maar wat denk je als je later wel een kind wil en het lukt niet? of als je je eerste kind in je handen houd en eraan denkt dat je je andere weg heb laten halen?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:48

Ze hebben ze idd buiten nederland... maar ze zijn er wel.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:57

Hoe kunnen ze zo vroeg al zien of het kind een hazenlip heeft... 20 weken is toch niet zo lang, het kindje moet nog verder groeien e.d.
Als dit idd waar is, is het diep triest in ieder geval.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:23

Natalie schreef:
Hoe kunnen ze zo vroeg al zien of het kind een hazenlip heeft... 20 weken is toch niet zo lang, het kindje moet nog verder groeien e.d.
Als dit idd waar is, is het diep triest in ieder geval.


Vanaf 20 wk kun je vaak het kind al voelen trappen in de buik en tevens is het vanaf dan mogelijk om de sexe van het kind vast te stellen dmv een echo.

Ik heb 2 pret echo's op film en foto van de eerste met 26 wk en de 2de met 24 wk laten maken.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:26

Ik weet wel dat het al vorm heeft enzo en dat je het kan voelen e.d.
Maar ik vroeg me gewoon af hoe ze al zo gedetailleerd weten dat het een hazenlip heeft...