Meer mensen met tweeling veulens??????

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Meer mensen met tweeling veulens??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 19:43

Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met tweelingen?? Die het wel eens hebben meegemaakt en hoe en wat.
Mijn merrie is vannacht 24 april om 2 uur snachts bevallen van een hengsten tweeling. Beidne nog erg zwak, kunnnen niet zelf opstaan en drinken, maar verder oke.
Iemand ervaringen????????


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:56

Vrienden van mij hadden vorig jaar een tweeling.
de moeder was een bruine merrie, de vader een zwart bonte hengst en de veulens, een bruin bonte merrie en een bruin bonte hengst.
Ze konden in het begin ook niet staan, hebben twee dagen de fles gehad, daarna zijn ze op hun benen gezet en aan de uier gedragen, ook weer een dag of twee drie, met 5 dagen kon de merrie uit zichzelf gaan staan en met ondersteuning drinken en een dag later de hengst ook.
met een goede week konden ze naar buiten en toen ze twee weken waren gallopeerden ze door de wei...
Geweldig om te zien!! *LOL*
Alleen blijven ze erg klein. Papa is 1.68m en fokt normaal erg groot, mama is 1.67m en het lijkt erop dat de veulens (jaarlingen nu Haha! ) grote D pony's gaan worden...

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 00:22

Donja schreef:
Vrienden van mij hadden vorig jaar een tweeling.
de moeder was een bruine merrie, de vader een zwart bonte hengst en de veulens, een bruin bonte merrie en een bruin bonte hengst.
Ze konden in het begin ook niet staan, hebben twee dagen de fles gehad, daarna zijn ze op hun benen gezet en aan de uier gedragen, ook weer een dag of twee drie, met 5 dagen kon de merrie uit zichzelf gaan staan en met ondersteuning drinken en een dag later de hengst ook.
met een goede week konden ze naar buiten en toen ze twee weken waren gallopeerden ze door de wei...
Geweldig om te zien!! *LOL*
Alleen blijven ze erg klein. Papa is 1.68m en fokt normaal erg groot, mama is 1.67m en het lijkt erop dat de veulens (jaarlingen nu Haha! ) grote D pony's gaan worden...


Interessant ! De hoogte is normaal gesproken genetisch bepaald en het lijkt me niet dat een tweelingdracht aan de genetica iets kan veranderen Knipoog Natuulijk kunnen externe faktoren de uiteindelijke hoogte beinvloeden maar van een flink paard terug naar een D-pony lijkt me sterk.
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de uiteindelijke hoogte van deze dieren; hoe groot zijn ze nu ?
Als ik moet gokken verwacht ik, mits verder goed opgefokt, dat ze beide toch wel boven de 1.60 uitkomen.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 06:37

Ik hoop dat deze ventjes ook snel op hun eigen beentje kunnen komen. Want opstaan lukt niet. Al hoe wel, het toch al 1x is gelukt bij grootkol (koosnaampje ze moetne nog namen hebben *LOL*. Bi ons zijn ze gelijk de eerste dag de weii in gegaan, omdat het zo lekker weer was. Niet dat ze er heen konden lopne, lekker gedragen naar de wei, bji elkaar gelegd, enzo lekker in het zonnetje kunnen opwarmen.

We moeten ze van de DA in iedergeval eens in het uur even op de pootjes helpen en ook elk uur de fles geven. Mamsie melken en dan een bierflesje vol aan de knollies geven. Grootbles zoekt de spenen al van Mamsie, maar heeft nog niet de kracht met zijn hoofd omhoog en dan ook nog te drinken te stana. Dan valt hij zo op zijn kont Lachen

Ik ben benieuwd hoe groot deze worden. Een veulen van dezelfde moeder, wordt nu twee jaar, is echt nog heel klein. Hij is nog kleiner dan het vuelen van vorig jaar!!!!!!!!! Terwijl zijn moetder toch echt 1.64 meet en zijn vader Fabricius is (tuiger) die echt ook niet een van de kleinste is.
Ik hoop dat het niets met Gennie te maken heefft, en dat deze ook gewoon uitgroeien als echte binken Lachen

Ben zo trots op mijn Merrie. Ze is ook een hele goede moeder, al schijnt ze wel een voorkeur te hebben aan het sterkte maar kleinste vuelen. Als dat eventje de andere kant op gaat, volgt ze gelijk, terwijl ze dan wel 5 meter van het andere verwijderd is. Dat moet ik niet proberen bij haar lievelings vuelen, want dan wordt ze gek! Ik hoop nie dat dat zo blijft, en dat ze een goede omeder voor beiden is. Want vooral het zwakkere heeft haar harder nodig!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 06:44

vraag Pipo maar, daar is er dit jaar ook een geboren.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 07:30

Er kan wel een verschil in grootte zijn, De moeder van onze Wiet was 1.67, formaat paps weet ik niet zo (Heidelberg) .. zijn broertje was gelijk al de grotere, en is dat altijd gebleven, Wiet was 1.60 geworden, Wieno is 1.67 geworden, Wieno was echter wel gelijk op de been en kon wel zelf gelijk drinken, Wiet moest flesvoeding omdat hij te zwak was om zelf te drinken. Bij deze tweeling was er dus maar 1 echt zwak.
Maar op het moment dat meneer eindelijk zelf kon lopen was het ook een inhaalslag, hij ging in heel veel dingen zijn grotere broer voorbij, hij heeft ook altijd een enorme wil om te leven gehad, het was een strijder!
De dierenarts heeft altijd gezegd dat dat gekomen is omdat hij heeft moeten knokken in de eerste uren/dagen van zijn leven, dat heeft hem levenslust gegeven.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:23

Bij ons op stal staat er ook een helft van een tweeling en die is zeker zo'n 10 cm onder de maat gebleven.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:26

hoogte bij een 2 jarige zecht nog niet zo veel hoor
Ik heb er t levende bewijs van in de wei staan Haha!

Tot ik Baloe kocht, zo'n 8 maand geleden, was hij 2 jaar en een paar maanden. Hij was toen 1.46 hoog. Nu 8 maand later, zit hij al op de 1.63!!! Dus ze kunnen nog flink de lucht in schieten Haha!
Verder ken ik geen tweling veulens.....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:36

Wow, dat is wel spannend!
Heb je bij paarden ook een-eiige en twee-eiige tweelingen? En wat denk je dat het is?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:56

lageveld"]
[quote="Donja schreef:
Vrienden van mij hadden vorig jaar een tweeling.
de moeder was een bruine merrie, de vader een zwart bonte hengst en de veulens, een bruin bonte merrie en een bruin bonte hengst.
Ze konden in het begin ook niet staan, hebben twee dagen de fles gehad, daarna zijn ze op hun benen gezet en aan de uier gedragen, ook weer een dag of twee drie, met 5 dagen kon de merrie uit zichzelf gaan staan en met ondersteuning drinken en een dag later de hengst ook.
met een goede week konden ze naar buiten en toen ze twee weken waren gallopeerden ze door de wei...
Geweldig om te zien!! *LOL*
Alleen blijven ze erg klein. Papa is 1.68m en fokt normaal erg groot, mama is 1.67m en het lijkt erop dat de veulens (jaarlingen nu Haha! ) grote D pony's gaan worden...


Interessant ! De hoogte is normaal gesproken genetisch bepaald en het lijkt me niet dat een tweelingdracht aan de genetica iets kan veranderen Knipoog Natuulijk kunnen externe faktoren de uiteindelijke hoogte beinvloeden maar van een flink paard terug naar een D-pony lijkt me sterk.
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de uiteindelijke hoogte van deze dieren; hoe groot zijn ze nu ?
Als ik moet gokken verwacht ik, mits verder goed opgefokt, dat ze beide toch wel boven de 1.60 uitkomen.
[/quote]

genetica is dan ook maar 50% van het fenotype ( dat wat je ziet) de omgevong, omstandigeheden zijn de andere 50% hier dus de tweeling dracht.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:46

phoenix4ever"]
[quote="lageveld"][quote="Donja schreef:
Vrienden van mij hadden vorig jaar een tweeling.
de moeder was een bruine merrie, de vader een zwart bonte hengst en de veulens, een bruin bonte merrie en een bruin bonte hengst.
Ze konden in het begin ook niet staan, hebben twee dagen de fles gehad, daarna zijn ze op hun benen gezet en aan de uier gedragen, ook weer een dag of twee drie, met 5 dagen kon de merrie uit zichzelf gaan staan en met ondersteuning drinken en een dag later de hengst ook.
met een goede week konden ze naar buiten en toen ze twee weken waren gallopeerden ze door de wei...
Geweldig om te zien!! *LOL*
Alleen blijven ze erg klein. Papa is 1.68m en fokt normaal erg groot, mama is 1.67m en het lijkt erop dat de veulens (jaarlingen nu Haha! ) grote D pony's gaan worden...


Interessant ! De hoogte is normaal gesproken genetisch bepaald en het lijkt me niet dat een tweelingdracht aan de genetica iets kan veranderen Knipoog Natuulijk kunnen externe faktoren de uiteindelijke hoogte beinvloeden maar van een flink paard terug naar een D-pony lijkt me sterk.
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de uiteindelijke hoogte van deze dieren; hoe groot zijn ze nu ?
Als ik moet gokken verwacht ik, mits verder goed opgefokt, dat ze beide toch wel boven de 1.60 uitkomen.
[/quote]

genetica is dan ook maar 50% van het fenotype ( dat wat je ziet) de omgevong, omstandigeheden zijn de andere 50% hier dus de tweeling dracht.
[/quote]

Zo is er ook ooit een test geweest met minishetlanders, de ene groep kreeg weinig te eten en de andere zoveel ze wilden. De weinig eters bleven wel degelijk kleiner, wat zeer gewild is bij de mini's, echter bleek de helft van de hengstjes wel onvruchtbaar. Dus je kan de genetisch bepaalde hoogte wel degelijk beinvloeden.

Maar als ze het beide overleven zal het vast een machtig tweespan worden, gaan jullie ze wel houden al ze het halen? Ik zou een tweeling zo bijzonder vinden dat ik ze namelijk wel zou houden. Of minstens bij elkaar laten bij verkoop.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:12

Citaat:
lageveld Geplaatst: 25-04-03 01:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Donja schreef:
Vrienden van mij hadden vorig jaar een tweeling.
de moeder was een bruine merrie, de vader een zwart bonte hengst en de veulens, een bruin bonte merrie en een bruin bonte hengst.
Ze konden in het begin ook niet staan, hebben twee dagen de fles gehad, daarna zijn ze op hun benen gezet en aan de uier gedragen, ook weer een dag of twee drie, met 5 dagen kon de merrie uit zichzelf gaan staan en met ondersteuning drinken en een dag later de hengst ook.
met een goede week konden ze naar buiten en toen ze twee weken waren gallopeerden ze door de wei...
Geweldig om te zien!!
Alleen blijven ze erg klein. Papa is 1.68m en fokt normaal erg groot, mama is 1.67m en het lijkt erop dat de veulens (jaarlingen nu ) grote D pony's gaan worden...


Interessant ! De hoogte is normaal gesproken genetisch bepaald en het lijkt me niet dat een tweelingdracht aan de genetica iets kan veranderen Natuulijk kunnen externe faktoren de uiteindelijke hoogte beinvloeden maar van een flink paard terug naar een D-pony lijkt me sterk.
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de uiteindelijke hoogte van deze dieren; hoe groot zijn ze nu ?
Als ik moet gokken verwacht ik, mits verder goed opgefokt, dat ze beide toch wel boven de 1.60 uitkomen.




Ze zijn nu misschien net 1.20m. OK dan moeten ze dus nog wel even, want ze zijn nu goed een jaar, maar ook de DA heeft gezegd dat ze maximaal kleine E's gaan worden.
Hier heeft idd het milieu zijn invloed gehad op het fenotype van de dieren.
Omdat ze dus veel kleiner blijven komen ze nu ook te koop, want tegen de tijd dat de kinderen van mijn kenissen erop kunnen rijden, zijn ze ze waarschijnlijk al ontgroeid!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:42

Meavey schreef:
Zo is er ook ooit een test geweest met minishetlanders, de ene groep kreeg weinig te eten en de andere zoveel ze wilden. De weinig eters bleven wel degelijk kleiner, wat zeer gewild is bij de mini's, echter bleek de helft van de hengstjes wel onvruchtbaar.


Brrr, wat erg voor die die (te) weinig eten kregen Scheve mond . Maar dankzij hen krijgen de meeste veulens nu zeker genoeg! Haha! (hoewel... en die mini-merries dan? Misschien laten ze die wel 'verkommeren' om ze klein te houden Verward )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 18:05

visje schreef:
Wow, dat is wel spannend!
Heb je bij paarden ook een-eiige en twee-eiige tweelingen? En wat denk je dat het is?


Ik zou het echt niet weten Verward Weet niets van tweellingen af eigenlijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esperanza, GoogleAdsense, hoogendroog, laura22, onpaard, Vagabondo, xDeena_ en 55 bezoekers