opleiding dierenarts assistent

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

opleiding dierenarts assistent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 15:44

Wie heeft er informatie over de verschillende (schriftelijke) opleidingen voor dierenartsassistent? Ik heb al een folder aangevraagd bij de LOI, maar zou ook graag willen weten welke andere opleidingsinstituten er zijn en hoe groot de kans is om daadwerkelijk als dierenartsassistent aan de gang te kunnen gaan? Met andere woorden, hoe staan de verschillende opleidingen bekend en wat zijn de kansen op de arbeidsmarkt?

Even wat achtergrond-informatie:
na mijn VWO-diploma gehaald te hebben in '97 wilde ik heel graag diergeneeskunde studeren, maar ben helaas uitgeloot. Ik ben nu bezig met mijn studie Industrieel Ontwerpen of te ronden. Best een leuke studie, maar ik weet nog niet of ik in dit vakgebied mijn hele leven wil blijven werken. Zeker de laatste tijd nu ik aan het afstuderen ben, ben ik erg gaan twijfelen. Ik loot daarom ook weer mee met diergeneeskunde (uitslag is pas half juli), maar weet niet of ik nog zes jaar bezig wil zijn met studeren (tijd en geld). Daarom lijkt me een schriftelijke opleiding voor dierenartsassistent wel iets. Daar kan ik dan in mijn eigen tempo aan werken na mijn afstuderen.

Ik ben heel benieuwd of er Bokkers zijn die deze cursus geprobeerd/gevolgd hebben.



Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:55

Ik weet dat er in Rotterdam een opleiding zit tot paraveterinair dierenarts-assistente bij Essay-opleidingen. Deze cursus is alleen niet schriftelijk. Je moet één dag in de week naar school en een paar uur per week stage lopen. Dus niet helemaal wat je zlef zoekt wellicht.
Een vriendin van mij heeft die opleiding wel gevolgd. De vooreisen zijn een diploma op vmbo-b niveau, die vriendin van mij had HAVO gedaan en is er dus doorheen gefloten. Ze vond het wel een leuke opleiding en het werk vond ze ook leuk, en omdat ze zelf een HAVO diploma had, heeft ze niet veel tijd hoeven besteden aan het leren voor examens.
Dit zou ook de opleiding zijn die ik had willen volgen als ik uitgeloot zou worden, alleen ik had dus het geluk wel in een keer in te loten, dus ik kan je geen eigen ervaring vertellen.
Succes met je loting.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 16:02

Ik zit in klasse B dus heb een redelijke kans om ingeloot te worden. Maar stel dat ik ingeloot word, dan zit ik toch nog sterk te twijfelen of ik het wel moet doen....

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:10

Vinden jullie dat niet "zonde" om na een hoge vooropleiding een (veel) lagere vervolg opleiding te doen?
Ik heb zelf vwo gedaan en ben daarna hbo dier- en veehouderij gaan doen. Hartstikke leuk op zich, maar toch niet wat ik wil. Ik zit dus ook te denken om iets in de richting van dierenarts-assisitente te doen, maar heb ik daar dan al die jaren zo hard voor geblokt?
Er zit trouwens waarschijnlijk wel een hbo"dierenarts-opleiding" aan te komen, maar hoe lang we daar nog op moeten wachten... (zoiets hoopte ik eigenlijk mee bezig te zijn met mn huidige opleiding, maar helaas...)

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:14

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je later gaat werken in iets wat je leuk vind. Tijdens mijn stage werkte in die praktijk ook een meisje met een vwo-diploma als assistente. Zij wilde eigenlijk heel graag dierenarts worden, maar was niet goed in de exacte vakken en die heb je nou eenmaal nodig.
Ze heeft dus eerst een of andere bureau-opleiding (passend bij haar niveau zeg maar) gedaan, maar dat werk vond ze helemaal niet leuk. Toen is ze alsnog voor assistente gaan leren en ze heeft het nu zo verschrikkelijk naar haar zin, dat het haar helemaal niet meer kan schelen dat ze "beneden haar niveau" werkt.
Kortom, zorg ervoor dat je een opleiding doet waarmee je werk kunt vinden wat je leuk vind, tenslotte is niets zo frustrerends als de hele dag iets moeten doen waar je geen pest aan vind.
Succes met jullie keuze!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 16:14

Vroeger vond ik dit wel zonde, maar dan gaat het ook meer om het idee dat je nooit echt zelfstandig bezig kunt zijn en maar "assistent" wordt. Ik vraag me nu ook wel af hoe ik me in de rol van assistent zal gedragen, maar het gaat vooral om het soort werk. Lekker praktisch bezig zijn met beestjes en mensen proberen te helpen (en ja, troosten na het overleiden hoort daar ook bij). Na mijn vrij pittige studie heb ik eerlijk gezegd wel behoefte aan lekker simpel, maar wel dankbaar werk.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:20

De kansen op de arbeidsmarkt zijn heel erg klein.
Ik heb me er ook in verdiept en er zijn afgestuurde dierenartsassistenten die gewoon niet aan de bak komen en nu bij de macdonalds ofzo werken.

Maarja, het moet vast wel lukken, anders zijn er ook geen opleidingen voor, denk ik zo?

Er is wel veel aanbod en weinig vraag, maar omdat jij een hele goede vooropleiding hebt, heb je denk ik meer kans dan iemand die een mavo diploma als vooropleiding heeft.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:40

ik vroeg mezelf precies hetzelfde af!

heb alweer 4 jaar geleden mn havo diploma gehaald, daarna nog een poging gedaan tot grafische MBO-opleiding, maar er mee gestopt, half jaar op manege gewerkt, toen bij supermarkt gaan werken(verdiende meer en was veel dichterbij) en na 1,5 jaar toch weer op een springstal in mn straat gaan werken, leuk werk en lekker dichtbij

nu heb ik hele slechte knieën(niet door t werk, maar heb scheve knieschijven en daardoor slijtage&irritatie aan mn kraakbeen) en moet eigenklijk werk zoeken waarbij ik iets minder moet lopen, en ook minder paardrijden, gewoon staan ofzo is geen probleem

nu zat ik ook te denken om opzoek te gaan naar ander werk, maar er een opleiding dierenarts assistente erbij te doen, maarja ik vroeg me ook af of er wel werk in is te vinden!

en beneden je niveau werken maakt niet uit, als je maar happy bent met je werk, toch?!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:16

DE LOI CURSUS VOORAL NIET DOEN!!

Ik was er dus ook mee begonnen met de lange cursus van
3 jaar. Na 4 maanden heb ik het voor gezien gehouden, ik
had mappen gekregen voor de komende 1,5 jaar. In die
mappen ben ik de leerstof eens gaan bekijken en daar bleek
uit dat je de eerste 1,5 jaar niks anders doet dan Management,
Maatschappijleer en nog iets.
Er ging nog helemaal niks over dieren, die stof zou je pas na
1,5 jaar thuis gestuurd krijgen. Ik heb het dus mooi voor
gezien gehouden want ik had daar geen zin in (en daarbij
had ik al een groot gedeelte op het MMO gehad een paar
jaar geleden)

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:36

Barb schreef:
DE LOI CURSUS VOORAL NIET DOEN!!

Ik was er dus ook mee begonnen met de lange cursus van
3 jaar. Na 4 maanden heb ik het voor gezien gehouden, ik
had mappen gekregen voor de komende 1,5 jaar. In die
mappen ben ik de leerstof eens gaan bekijken en daar bleek
uit dat je de eerste 1,5 jaar niks anders doet dan Management,
Maatschappijleer en nog iets.
Er ging nog helemaal niks over dieren, die stof zou je pas na
1,5 jaar thuis gestuurd krijgen. Ik heb het dus mooi voor
gezien gehouden want ik had daar geen zin in (en daarbij
had ik al een groot gedeelte op het MMO gehad een paar
jaar geleden)


Ja ik ben er dus net mee begonnen en idd dat is wel klote maarja het hoort er helaas bij. Als je gewoon op school zit krijg je ook nederlands enzo erbij terwijl het niks met de opleiding zelf te maken heeft. Ik heb nog geprobeerd vrijstelling te krijgen maar ik had geen economie in mijn pakket, anders kun je denk ik met en havo diploma of ander hoger diploma wél vrijstelling krijgen. Dus helaas de eerste anderhalf jaar zal ook ik me door de Algemene Ondernemers Vaardigheden moeten worstelen... Verdrietig

Maar goed ik vind dieren gewoon leuk, heb nu een hondentrimsalon maar wil er gewoon wat bij doen. Volgends een meisje dat bij mij stage liep is er wel aardig werk te vinden als dierenartsassistent vooral als je maar een paar dagen werk zoekt. Maar misschien ga ik ook wel een andere cursus nog hierna doen. Een cursus KI lijkt me ook leuk of iets anders in de paardenrichting. Misschien kan ik ooit ergens een leuke baan met paardjes krijgen of kan ik ooit zelf wat beginnen, en een DA-assistente diploma staat dan toch altijd goed op je papieren?

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:35

Het probleem was dus dat ik mijn AOV allang al heb, helaas
hebben ze geen goede info gegeven bij LOI anders had ik
misschien wel de verkorte cursus gedaan.
Als je eenmaal de cursus opzegd moet je nog 3 maanden
betalen, kreeg ik een rekening die ik moest betalen van
480 euro of ik die nog even wilde betalen voor de resterende
maanden.

Ben bij dat ik zo goed op let want ik heb meteen een brief
geschreven dat ik niet akkoord ga en dat dit geen bedrag
is voor de 3 resterende maanden want dan zou ik op
180 euro uit komen. Uiteindelijk kreeg ik dus een rekening
van 180 euro zonder excuses, voor mij nooit meer een
cursus bij de LOI (ook niet bij de NTI, etc. trouwens )

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 18:44

Ja, wat gemengde reacties dus. Wel slecht van zijn opleidingsinstituut om je te proberen af te zetten. Ik ga nog even goed nadenken voor ik eraan begin dus.
Maar het principe dat je je eigen leertempo mag bepalen, dat trekt me wel. Ik hoop er namelijk vrij makkelijk en snel doorheen te komen. Zeker door de saaie droge vakken die er helaas ook aan vast zitten.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:51

Een jaar terug ongeveer heb ik gesolliciteerd op een vacature als dierenartsassistente[ik ben heleaas niet aangenomen]maar ben toen wel op gesprek geweest.Aangezien ik alleen lhno en intas heb gedaan,hebben we het toen ook over een opleiding gehad,de dierenarts vertelde me toen dat alleen de LOI en de opleiding die in Barneveld word gegeven goed genoeg zijn.Misschien kun je het eens bij je plaatselijke dierenarts vragen?

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 19:16

je kan bij het opleingscentrum van groenhorst college in Barneveld de opleiding volgen. daar krijg je ook gelijk de praktijktraining. die is namelijk het belangrijkst als je deze opleiding wilt doen. info kun je vinden op de volgende site:
http://www.ipc-training.nl/
succes

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:21

ik zit dus ook eraan te denken om die opleiding te gaan doen....
waar wil jij hem gaan volgen?

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 20:25

Ik heb de folder van de LOI hier liggen, maar weet nog niet of ik het echt ga doen.
Naomi_s, waar op die site kan ik info vinden? Ik ben misschien een beetje blond, maar ik kom niet veel verder dan de home-pagina en het nieuws!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:56

Barb schreef:
Het probleem was dus dat ik mijn AOV allang al heb, helaas
hebben ze geen goede info gegeven bij LOI anders had ik
misschien wel de verkorte cursus gedaan.
Als je eenmaal de cursus opzegd moet je nog 3 maanden
betalen, kreeg ik een rekening die ik moest betalen van
480 euro of ik die nog even wilde betalen voor de resterende
maanden.

Ben bij dat ik zo goed op let want ik heb meteen een brief
geschreven dat ik niet akkoord ga en dat dit geen bedrag
is voor de 3 resterende maanden want dan zou ik op
180 euro uit komen. Uiteindelijk kreeg ik dus een rekening
van 180 euro zonder excuses, voor mij nooit meer een
cursus bij de LOI (ook niet bij de NTI, etc. trouwens )


Dan had je het AOV dus allemaal over mogen slaan, je moet dan een kopietje van je diploma opsturen en dan had je alleen de leuke vakken nog hoeven doen. Een vriendin van me heeft namelijk ook d'r AOV en hoefde het dus ook niet. Maar je krijgt ook niet van hun zelf bericht hoor, je moet echt erachter aan gaan anders laten ze je rustig de hele cursus doen. Ik had bij mijn inschrijving mijn diploma's ingevuld maar om vrijstelling te krijgen moet je dus weer apart naar een bepaalde comissie schrijven, helaas kreeg ik dus geen vrijstelling erg jammer...

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 12:09

Het moet inderdaad mogelijk zijn om wat vrijstelling te krijgen. Ik heb tijdens mijn studie (niet op de middelbare school) wat economie en computervakken gehad. Hopelijk scheelt dat al qua tijd.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:03


manuelaklop
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:46

Hoi

Ik las het berichtje dat je bij de loi geen gerichte opleiding voor dierenartsassistente kon volgen? en dat je pas na 1.5 jaar pas wat kreeg wat met dieren te maken had?
Dit verbaasd mij heel erg.
Ik heb zelf de opleiding paraveterinair dierenartsassistente bij de LOI gevolgd maar mijn ervaring is hiermee wel goed hoor, ik heb nu al drie jaar de erkenning en de dierenartsen reageren hier wel positief op dit is namelijk wel een erkende opleiding die bij dierenartsen wel hoog aangeschreven staan.
Het is inderdaad wel heel moeilijk om als assistente aan de slag te komen maar dit komt mede doordat dierenartsen met parttime assistentes werken en in de regel is het zo dat als er uren vrij komen dit eerst door deze assistentes opgevuld worden lukt dit echt niet dan pas nemen ze er iemand bij.
Ik geef ze wel gelijk dat je de cursus inderdaad niet via de NTI moet gaan volgen omdat dit volgens mij een of ander vaag bedrijfje is zonder erkenning.
Dus Kortom Mijn ervaring met de LOI is wel goed en heb er zelfs nog een cursus dierenverzorging erachteraan gedaan.

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 13:51

Dank je voor de reactie.

Ik hoor inderdaad wel positieve geluiden over de LOI. Als ik inderdaad besluit dat ik dierenartsassistente wil worden dan ga ik deze cursus zeker doen. Die beslissing neem ik pas in augustus, na mijn afstuderen. Ik heb er in ieder geval wel veel zin in, maar vraag me nog wel af hoe goed het gaat verdienen.

manuelaklop
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:00

Wat je gaat verdienen hangt mede af van je ervaring en welke afspraken je maakt met de dierenarts voor wie je gaat werken.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:12

Ik wil hem ok gaan doen, in Barneveld via de BBL route.

Heb al 30 tot 40 sollicitaties verstuurd, maar nog steeds geen werk

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:02

Heb ook jaren als DAA gewerkt en heb de opleiding van de LOI gedaan.
Het voordeel van de LOI is dat je diploma erkend is als paraveterinair! Dat is voor een dierenartsenpraktijk erg belangrijk. Daarnaast vond ik de opleiding goed aansluiten op de praktijk!!!

Ik zie ook wat opmerkingen over werken beneden je nivo....dat is helemaal geen probleem en dat kan soms even lekker zijn. Ik heb zelf toen ook gekozen voor dit vak omdat ik het leuk vond om met dieren te werken, dankbaar werk te doen en toendertijd mijn vakgebied waarvoor ik gestudeerd had helemaal zat was.
Dat is een hele tijd goed gegaan maar op gegeven moment gaat het toch aan je knagen. Je blijft een assistent en het is maar net aan de praktijk en de dierenartsen waar je mee werkt hoe dat opgepakt wordt. Daarnaast is het echt niet zo dankbaar als dat je zou denken...de mensen die er komen zijn al in de stress want hun dier is ziek en dan zijn ze echt niet altijd even vriendelijk.
Je moet je ook goed beseffen dat het vaak ook om werken in de weekenden en tijdens avonddiensten gaat wat imo nog steeds niet echt goed betaald wordt en niet zo'n grote vraag naar is.

Het klinkt misschien allemaal heel negatief maar dit is zoals ik het ervaren heb en het zijn voor jou misschien wat extra puntjes om over na te denken.

Succes met je beslissing!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:13

Ik werk zelf nu bijna bij diernearts en heb helemaal mijn plekje gevonden hoor,erg leuk werk,helaas nog maar voor 1,5 dag en inval maar toch.

Het is erg afwisselend werk en je moet geen hekel aan schoonmaken hebben want daar bestaat toch een groot deel van je werk uit.
Verder geen angst hebben voor de wat moeilijkere dieren,gezond verstand mag uiteraard wel Knipoog

Ik heb enorm geluk met deze baan,ik werd gewoon gevraagd door iemand die ik van de paarden kon,die werkte daar en zei dat ze nog iemand zochten,die jong was en goed door kon werken.

Ik heb er dus geen opleidingen voor gedaan,heb mavo afgerond en daarna 2 jarige paardenopleiding aan clusius,volgens mij zijn er geen banen in overvloed als dierenartsassistente en moet je,net als ik veel geluk hebben.
Ik leer dus alles gaanderwijs.(en geloof e is veel te leren *LOL* )

Wij gaan wel af en toe met de andere assistentes naar cursus dagen bv over gebitten of gedrag bij dieren,bv kliniek in utrecht.

Nou wens je veel succes mocht je ermee verder gaan.

Groetjes n

Z1+4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ania, Besje, Dennenboom, FleurSandro, Googlebot, GrapeshotBot, III, IlBuono, ingvdh, iphyn, Jive03, jojoleinee, LCT, leonie1988, LouLouB, Merel___, Mrskiwi, paljaslaura, Petra_O, xPabloBokt en 70 bezoekers