Niet 4 benen eronder met halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Niet 4 benen eronder met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 15:52

Ik Ben nu proeven aan het oefenen.
Maar het halthouden lukt wel.
Alleen ze staat er meestal zo briek onder
Ene voorbeen na voren,en de andere weer na achteren
De ene keer staat ze goed, en de andere keer niet.
Heeft iemand tips, om 4 benen nettjes eronder te krijgen?

Gr priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:59

hou je met de overgang je been er ook goed aan?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:11

Overgang op je been en je zit rijden (ipv teveel met je hand te willen doen) en vooral tijdens de overgang je benen erbij houden, dan staat ze als het goed is (vanzelf) vierkant.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:04

geef met je handen zodra je terug rijdt en hou je been er goed aan maak een ophouding en geef ga diep zitten. het zal niet gemakkelijk zijn maar"übung macht der meister !

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:27

in de B hoeft je paard not niet vierkant te staan.Als hij maar stil staat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:50

het paard zal meer moeten sluiten om hem vierkant te laten stilstaan. Belangrijk hierbij is dat hij zijn rug loslaat. Dit kan je het beste nagaan door het gevoel te houden dat hij tot het laatste stapje zou kunnen aandraven. Hij moet dus met een aktief gevoel gaan halthouden.

Hierdoor hou je je paard meer voor je en dus ook beter aan je been. Gevolg hiervan is dat je paard wel moet openstaan voor je hulp en dus automatisch zijn rug zal ontspannen.

Denk er maar aan dat zijn achterbenen bij de overgang terug nog even langer doorlopen dan de voorbenen. Met het wegrijden idem: de achterbenen moeten eerder vertrekken dan de voorbenen.

Voel je nou tijdens het terugrijden dat hij ineens wil stoppen (en dus zichzelf niet meer wil dragen), rij hem dan eens een paar passen flink weg, zodat hij beter aan je beenhulp komt te staan. Je kan ook doen alsof je wilt stappen, maar op het moment dat hij echt zou willen, blijf je gewoon doordraven naar de arbeidsdraf.

Probeer het maar eens!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:10

Maar wat als je nou als western-ruitertje altijd al zonder teugels halthoudt? Ik geloof niet dat ze niet actief halthoudt, want meestal schakelt ze zelf al over naar de achteruit (wetende dat ik dat meestal vraag na een stop), maar die benen er netjes onder zetten.... ho maar! Kan iemand mij dat uitleggen of tips geven?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:12

Tja, ik ken alleen de dressuur variant....

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:35

Okkie1 schreef:
geef met je handen zodra je terug rijdt en hou je been er goed aan maak een ophouding en geef ga diep zitten. het zal niet gemakkelijk zijn maar"übung macht der meister !


jaja,landgraaf ligt naast duitsland *LOL*

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:47

voelen waar de achterbenen blijven in de stap, gewoon je er op concentreren en goed van achter naar voor rijden goed been erbij en voelen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 13:50

Oke mensen bedankt voor al jullie hulp.
Ik hoef dit idd nog niet te leren in de B , maar als je het goed wil dan moet het ook nettjes toch Lachen
Mijn handen moet ik er wel een beetje bij houden, om haar nagevelijk te laten halthouden.
Maar Tyrza bedankt voor je verhaal, ik zal het zeker gaan uitproberen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:27

Ik wil nog ff snel je oplossing geven want het is namelijk super super simpel. Ga draven.. halthouden.. staat hij niet vierkant = dus niet gesloten... schop hem met beide benen tegelijk in zijn buik! hard! gebeurd er nix.. schop nog een keer! net zo lang tot hij gesloten staat. herhaal dit.. al snel staat je paard ALTIJD gesloten en dus vierkant. heel simpel Lachen

Lieke

Berichten: 11349
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:48

Soesje schreef:
Ik wil nog ff snel je oplossing geven want het is namelijk super super simpel. Ga draven.. halthouden.. staat hij niet vierkant = dus niet gesloten... schop hem met beide benen tegelijk in zijn buik! hard! gebeurd er nix.. schop nog een keer! net zo lang tot hij gesloten staat. herhaal dit.. al snel staat je paard ALTIJD gesloten en dus vierkant. heel simpel Lachen

nee dit is lekker vriendelijk Lips are sealed Lips are sealed
De fout ligt bij de ruiter niet bij het paard, zelfs mijn pony zou me eraf gooien voor zn actie.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:55

Hoe moet een paard in godsnaam snappen dat ie vierkant moet staan als je hem een schop geeft???

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:12

Soezzie: als ik wat van jou verwacht, en je begrijpt me niet, ga ik je toch ook niet in je buik schoppen???

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 02:34

Dit vind ik nog eens een foute opmerking zeg,jasses.
Het mag dan wel een goed bedoelde tip zijn maar Parouscha,probeer het niet uit hoor.
Mocht je dit toch willen proberen weet dan dat je dan kans hebt op een paard dat bij het halthouden op zijn achterbenen gaat staan,of in plaats van stilstaan alleen nog maar wil draaien en zenuwpezen.Ik denk ook niet dat je daarop zit te wachten Tong uitsteken

Wel is het zo dat ik vind dat je al vanaf het begin je paard kunt leren netjes vierkant te staan,op die manier zit het erin en lukt het je beter.Maar wel op een rustige manier.
Met evenveel druk op beide teugels(even lang dus) en goede steun van achteruit.Op die manier kom je tot vierkant staan.
Overgangen terug worden nog vaak zonder been gereden en heel erg op de hand.In de de overgangen terug moet ook de achterhand bezig gehouden worden.Goed eronder rijden en van voor lekker licht houden.
De overgang naar het halthouden mag ook niet stilvallen.Denk je dat je paard van stap of draf in halthouden wil vallen,maak die overgang dan niet en doe hem gewoon nog eens over.Heb je een overgang waar jij zeer tevreden over bent maar staat hij nog niet helemaal vierkant dan mag je hem best een beetje helpen met je been,maar blijf niet peuteren en al helemaal niet zoals hierboven wordt gezegd om hem vierkant te schoppen.Iets waar je ook op moet letten is om je paard niet dol te maken met alleen maar die vierkant poging.Doe veel afwisselend werk.Terug is terug en weg is weg.En vergeet niet te belonen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 07:54

Goh Soesje,
leren ze het je tegenwoordig op deze manier bij het talentenplan?

Ik weet niet of je het echt bent maar zoja weet ik zeker dat jij veel betere tips in huis moet hebben!
In ieder geval welkom hier.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:40

je kunt ook de oefening doen om de benen bij te zetten in het halthouden, begin met de achterkant. zorg dat ze dan er goed en netjes naast elkaar komen staan dit in een vorm van gedosseert drijven/knijpen met je kuit, maar let op je wilt wel reactie. dus blijven herhalen. dit is opzich niet de juiste manier maar je hebt in ieder geval iets.

als je echt een goede overgang wilt rijden moet je goed kunnen voelen waar de benen van je paard blijven en vanuit hier van achter naar voren naar het halthouden toe werken. goede ondersteuning bieden tot op het laatste moment.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 09:58

Soesje schreef:
Ik wil nog ff snel je oplossing geven want het is namelijk super super simpel. Ga draven.. halthouden.. staat hij niet vierkant = dus niet gesloten... schop hem met beide benen tegelijk in zijn buik! hard! gebeurd er nix.. schop nog een keer! net zo lang tot hij gesloten staat. herhaal dit.. al snel staat je paard ALTIJD gesloten en dus vierkant. heel simpel Lachen


Dit zal ik zeker niet gaan proberen.
Mijn paard is wat dat betreft een stresspaardje , dus als ik der dan ga schoppen om een reden die ze niet snapt.
Zal ze nooit meer ontspannen stilstaan.
En paard vriendelijk is het ook niet.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:59

Heel wijs Parouscha! Knipoog

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:21

Lieke
De manier die ik vertelde is gewoon de manier Lachen
Misschien een keer proberen.. je zult zien.. hihi
Party!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:28

Ach verschil moet er zijn he Tong uitsteken
Gelukkig ziet Parouscha zelf in welke manier haar het beste lijkt
Dus om niet verder te gaan met kibbelen zijn we er uit dat de manier van Soesje absoluut niet de manier is.
Alle andere tips zijn natuurlijk nog wel welkom.


Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:52

grommm... hihi denk ik.. laat ik eens sociaal zijn en iets wat ik geleerd heb vertellen aan de peoples hier.. wordt dat mij niet in dank afgenomen Verdrietig
jullie moeten het zelf weten.. maar mijn pony stond vierkant op het EK

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:59

Soesje schreef:
grommm... hihi denk ik.. laat ik eens sociaal zijn en iets wat ik geleerd heb vertellen aan de peoples hier.. wordt dat mij niet in dank afgenomen Verdrietig
jullie moeten het zelf weten.. maar mijn pony stond vierkant op het EK

Er zijn natuurlijk overal meerdere methodes voor, maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal echt goed werken. Bovendien is elk paard verschillend. Met mijn haflinger kan ik soms best ver gaan, ze pikt heel veel van mij. Maar bepaalde dingen hoef je met een heet paard niet te proberen, die vergeeft het je nooit meer als ie (onterecht) een schop krijgt. Ik zou persoonlijk kiezen voor een iets zachtere manier om mijn paard te leren vierkant staan, zonder dat ie straf krijgt voor iets dat ie helemaal nog niet snapt.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:01

een haflinger is ook geen dressuurpaard..
maargoed.. misschien zou je eens naar warendorp moeten gaan en zeggen dat hun methode niet klopt.. hihi....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pinacolada, Princesj en 7 bezoekers