Vliegende GALOP wissel ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Vliegende GALOP wissel ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 12:22

Hoi, wie kan mij vertellen hoe ik mijn paard de vliegende galopwissel aanleer.

De contragalop zit er goed in en een eenvoudige wissel ook dus van galop naar draf en hups naar de andere galop en van galop naar stap en over in de andere galop..maar nu die vliegende wissel nog.

Wie heeft tips/adviezen

Onwijs bedankt
Deetje


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:25

je kan daar beter mee beginnen als je begeleiding hebt.
hier even de 'knopjes' uitleggen en dan dat thuis proberen zou ik echt niet doen! dan verfijn ik liever de eenvoudige wissel en laat m'n instructeur die me goed kent bepalen wanneer ik eraan toe ben voor de vliegende.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:26

Risico van zelf aan gaan klooien is dat je het verkeerd aan gaat leren, dat je paard eerst voor omspringt en daarna pas achter. Is vaak moeilijk te voelen als je het juiste gevoel zelf nog niet kent, en is lastiger te corrigeren dan dat het meteen juist aan te leren is.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:14

Mijn paard doet het uit zichzelf...
Hij weigert de goede galop te pakken,
en als je hem dan goed aan het werk zet op de verkeerde hand pakt hij vanzelf de goede.. maar dit is dus NIET de manier..

En meisje bij ons op stal leert het haar paard dmv cavelettis..

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:48

Wanneer je het leert door ze over cavaletti's over te laten springen,loop je het risico dat ze "na gaan springen"dus eerst voor en een sprong later pas achter over te springen,dus dat lijkt mij niet zo'n goed idee.

Verder denk ik dat je er het beste onder begeleiding mee kan beginnen,als je het gevoel van een goede wissel nog niet herkent loop je het risico dat je het verkeerde aanleert.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:51

nou hier komt dan een uitleg:

zorg dat je voor dat je de wissel wilt gaan maken dat je veel sprong hebt in de galop, verzamel eerst wat, leg de buiging en stelling om, leg je benen om, leg je gewicht om terwijl je dit doet geen je de galop hulp voor de galop die je wilt, hier bij open je je handen en daarna sluit je ze weer.

mare ik zou hier ook niet zelf mee gaan prutsen maar vraag liever een intructeur om begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:58

Ik probeer m'n paard juist recht te houden in het changement.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:10

Het verschilt per paard en ruiter met het aanleren. Ik zou gewoon een goede begeleider zoeken waarbij je meteen de fijne kneepjes leert.

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 07:53

Ik heb het mijn pony's zo aangeleerd:
- Leg op de diagonaal (bijv. F-H) een balk neer, en dan het liefst
de balk een beetje aan het einde van de diagonaal.
- Geef op de balk goed de hulpen aan van de andere galop.
Ook is het belangrijk dat je paard goed op je hulpen reageerd anders
doet ie het bijna nooit.

Maar als ik jou was zou ik ook een goede begeleider zoeken, die je
er bij helpt. Want het kan maar zo zijn dat deze trucjes bij jou paard
en bij jou niet passen, omdat niet elk paard hetzelfde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:31

Nadelen van het changement aanleren over een balk KUNNEN zijn dat het paard eerst voor gaat springen en pas daarna achter, en dat het paard naar voren springt in het changement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:55

Daar ga je toch niet zelf mee klooien???
Zoek iemand die er verstand van heeft en ga daar mee aan de slag.

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:25

Nadelen van het changement aanleren over een balk KUNNEN zijn dat het paard eerst voor gaat springen en pas daarna achter, en dat het paard naar voren springt in het changement.

KLOPT de nadelen was ik er vergeten bij te zetten

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 13:14

De mensen die een serieus antwoord hebben gegeven..bedankt, de anderen ...waar bemoeien jullie je mee.

Ik heb een goede instructeru maar ik wou graag weten of jullie het je paard op dezelfde wijze aanleren als mijn instr. me verteld.

Beetje kinderachtige boel hoor zo.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:25

Zoals je het zelf bracht, leek het net alsof je dit zelf wilde uitvogelen.

Je hebt om een advies gevraagd, die heb je gekregen. Meerdere zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:57

Deetje schreef:
De mensen die een serieus antwoord hebben gegeven..bedankt, de anderen ...waar bemoeien jullie je mee.

Ik heb een goede instructeru maar ik wou graag weten of jullie het je paard op dezelfde wijze aanleren als mijn instr. me verteld.

Beetje kinderachtige boel hoor zo.


Je had dit ook meteen kunnen schrijven, had je nu niet op deze manier hoeven reageren op mensen die alleen maar het beste voor hebben met jou en je paard....

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 14:10

Misschien had ik mijn vraag inderdaad anders moeten formuleren..mijn excuses.
Toch vind ik het niet aardig dat er cru gereageerd wordt...een vraag is toch een vraag en waarom denkt iedereen dan meteen dat je een klein kind bent die niets van paarden weet en niet kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:27

Omdat we dat hier gewend zijn. Omdat er echt meisjes zijn die hier effe willen weten hoe dat werkt, en het er vervolgens bij hun verzorgpaardje effe in willen rijden....
Je wordt juist WEL serieus genomen als gezegd wordt dat je dit beter met instructie op de grond aan kunt leren. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je het goed aan gaat leren, en dat lukt vanachter de pc niet...

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:40

Hoi,
Ik vind wat gertruud1984 zegt een goeie, ik weet niet of je al eerder een vliegende wissel mee hebt gemaakt, maar het is inderdaad belangrijk denk ik dat je weet hoe het aan moet voelen. Zo is het ook makkelijker om het je eigen paard aan te leren.

Verder wilde je weten hoe andere mensen het leren: ik ben het aan het leren op een goed leerpaard(Z2) en dan onderbegeleiding van de instructrice natuurlijk. De aanwijzing die zij vooral geeft is dat het belangrijk is om in het ritme van de galop de hulp te geven.
Succes Lachen

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:48

Ik vind het dan even goed raar als je hier de vraag neer zet als je een instructrice hebt. Komt bij mij over alsof je niet zoveel vertrouwen in je instructrice hebt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:50

Fitzroy schreef:
Ik vind het dan even goed raar als je hier de vraag neer zet als je een instructrice hebt. Komt bij mij over alsof je niet zoveel vertrouwen in je instructrice hebt.

Maar dan kun je op rijtechnisch geen 1 vraag meer stellen

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:12

Als je de kans krijgt moet je het eerst een aantal keren op een paard proberen die zijn wissels feilloos springt. Krijg je zelf het goede gevoel van en is het makkelijker om het je paard te leren. Er zijn meerdere manieren om het je paard aan te leren. Heeft ook een heel stuk over in de P&S gestaan een jaar geleden ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:18

Fitzroy schreef:
Ik vind het dan even goed raar als je hier de vraag neer zet als je een instructrice hebt. Komt bij mij over alsof je niet zoveel vertrouwen in je instructrice hebt.


Ja dat gevoel kreeg ik dus ook!
Ik vond het op zijn minst ook een beetje vreemd.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 08:55

runningkawa"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik vind het dan even goed raar als je hier de vraag neer zet als je een instructrice hebt. Komt bij mij over alsof je niet zoveel vertrouwen in je instructrice hebt.

Maar dan kun je op rijtechnisch geen 1 vraag meer stellen
[/quote]

Doe ik ook niet, ik vraag alles netjes aan mijn instructeur.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 08:56

Haha
ja ik ook braaf

Maar dan kunnen we Rt wel van de bokt lijst schrappen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:44

deetje , ik denk niet dat hier kinderachtig gereageerd is. de bokkers die geantwoord hebben bedoelen het goed.

natuurlijk moet je alles aan je instructeur kunnen vragen, maar effe vragen wat anderen der van vinden kan natuurlijk geen kwaad!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers